Ι. Πήτας: Νούμερο 1 επιστήμονας στους H/Y

Ι. Πήτας: Νούμερο 1 επιστήμονας στους H/Y

Ρεπορτάζ: Στέλλα Βενέρη

Μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις. Εικόνες που πλέον, εκτός από το ανθρώπινο μάτι, αναγνωρίζονται -και ίσως με μεγαλύτερη ακρίβεια- από την τεχνητή νοημοσύνη.

Μηχανική Μάθηση και Τεχνητή Νοημοσύνη. Επιστήμες που ασχολούνται με τα βαθιά νευρωτικά δίκτυα, και θεωρούνται ένα από τα πιο «καυτά» ζητήματα επιστημονικής έρευνας και εξέλιξης. Τεχνολογίες που μπορούν να προσομοιώσουν τον ανθρώπινο εγκέφαλο, λύνοντας πρακτικά προβλήματα μέσω αλγορίθμων.

Πεδίο έρευνας που απασχολεί και τον Ιωάννη Πήτα, Καθηγητή του τμήματος Πληροφορικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, και διακεκριμένο επιστήμονα τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα. Μεταξύ των 500 καλύτερων επιστημόνων, κατέχοντας την 407η θέση στον κόσμο, αναδείχθηκε και φέτος ο κ. Πήτας, με σκορ Google H-index: 83 και συνολικά 30.953 Google Citations. Παράλληλα, διακρίνεται και ως ο νούμερο 1 επιστήμονας στην Ελλάδα στην επιστήμη των Υπολογιστών και της Ηλεκτρονικής (Computer Science and Electronics).

Ως επικεφαλής του εργαστηρίου AΙΙΑ (Artificial Intelligence Information Αnalysis), έχει διοικήσει γύρω στα 70 ερευνητικά έργα που όπως δηλώνει και ο ίδιος στο GRTimes.gr «ίσως να μην υπάρχει στην Ευρώπη άλλο εργαστήριο το οποίο να έχει υλοποιήσει τόσα πολλά έργα». Τα τελευταία 3-4 χρόνια, το εργαστήριο ασχολείται με τα αυτόματα συστήματα των drones (European H2020 R&D project MULTIDRONE). Με ποιον τρόπο δηλαδή είναι δυνατόν να χρησιμοποιεί κανείς drones και να τραβήξει φωτογραφίες ή πως να χρησιμοποιήσει τα drones για να βοηθήσει «τους εναερίτες της πάλαι ποτέ ΔΕΗ και νυν του ΑΔΜΗΕ να κάνουν την δουλειά τους με ασφάλεια πάνω στους πυλώνες».

Η ακμή της τεχνητής νοημοσύνης

«Σε πολλά αντικείμενα η τεχνητή νοημοσύνη, εδώ και μια επταετία, πρακτικά η μηχανική μάθηση και ειδικότερα τα βαθιά νευρωτικά δίκτυα, έχουν πετύχει σε συγκεκριμένες εφαρμογές καλύτερες επιδόσεις από τους ανθρώπους. Δηλαδή σε συγκεκριμένη αναγνώριση προσώπου θα μπορούσε μια μηχανή να κάνει καλύτερη δουλειά από εκείνη ενός επαγγελματία, πόσο μάλλον αν δεν είναι κάποιος ειδικός, εκπαιδευμένος για να ξεχωρίζει πρόσωπα. Απ’ την άλλη, όμως, δεν έχει λυθεί το γενικό πρόβλημα. Γιατί ο άνθρωπος μπορεί να προσαρμοστεί πάρα πολύ εύκολα, να αναγνωρίσει μια φάτσα μέρα και νύχτα, να αναγνωρίσει έναν άνθρωπο κουρεμένο και ακούρευτο. Στην προσαρμογή αυτή, οι υπολογιστές κάπως δυσκολεύονται ακόμα» υπογραμμίζει ο κ. Πήτας σχετικά με το αντικείμενο.

«Στα αντικείμενα τα δικά μας χρησιμοποιείται την τεχνολογία χωρίς να το ξέρετε. Από τη στιγμή που τραβάτε φωτογραφία με κινητό ή κάνετε μια βιντεοκλήση ήδη χρησιμοποιείτε αυτή την τεχνολογία. Με αυτή την έννοια είναι εύπεπτη όσον αφορά τον τελικό χρήστη και επειδή έχει και εικόνα και βίντεο είναι και ενδιαφέρουσα. Αλλά αν θες να πας πιο βαθιά, με το καλημέρα πέφτεις σε δύσκολα μαθηματικά και δύσκολους αλγορίθμους» αναφέρει ο καθηγητής.

Γνώσεις και όχι απαραίτητα δεξιότητες

Εν όψει και των Πανελλαδικών που ξεκινούν σήμερα, Δευτέρα, ο κ. Πήτας τόνισε πως βασικό πρόβλημα του ελληνικού συστήματος παιδείας είναι η εστίαση στην απόκτηση δεξιοτήτων και όχι απαραίτητα γνώσεων. «Αν δεν ξέρεις ορισμένα πράγματα ανθρωπολογίας, δεν μπορείς να καταλάβεις τι είναι το covid, βασικά πράγματα ιατρικής τα οποία στην εποχή μου τα μαθαίναμε στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Αν δεν μπορείς να το καταλάβεις αυτό το πράγμα δεν μπορείς να καταλάβεις το φαινόμενο, δεν μπορείς να βάλεις την επιδημιολογία σε ένα μοντέλο μαθηματικό στον υπολογιστή, είναι τόσο απλά τα πράγματα».  Ωστόσο, υποστηρίζει ότι γενικώς «τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει πολύ μεγάλα βήματα, ιδιαίτερα οι νέες γενιές. Αλλά έχω την αίσθηση ότι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουν την τεχνολογία είναι επιφανειακός γιατί δεν νομίζω ότι έχουν τις κατάλληλες βάσεις από το λύκειο, έτσι ώστε να χρησιμοποιούν αυτή τη τεχνολογία δημιουργικά».

Ανοίγοντας νέους ορίζοντες

Εικαστικά. Η 3η τέχνη διεκδικεί και εκείνη σιγά σιγά μια θέση στην τεχνολογική εξέλιξη. Ζωγράφοι που θα δημιουργούν βάσει αλγορίθμων, χωρίς απαραίτητα να τους καταλαβαίνουν. «Έχουμε αναλάβει ήδη ένα έργο δημιουργίας ενός διδακτορικού σχολείου για τεχνητή νοημοσύνη για ψηφιακά μέσα. Είναι μια περιοχή που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Θα ξεκινήσουμε από τον Σεπτέμβρη και μετά, γιατί ο τρόπος με τον οποίο δουλεύει η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αλλάξει εντελώς τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες δημιουργούν. Ενώ παλιά ο ζωγράφος ζωγράφιζε με το πινέλο του, τώρα θα ζωγραφίζει χρησιμοποιώντας κάποιους αλγορίθμους. Θα δημιουργεί πιο ενδιαφέροντα πράγματα απ’ αυτά τα οποία έκαναν οι προηγούμενοι. Αυτό ελπίζουμε τουλάχιστον» αποκαλύπτει ο κ. Πήτας.

Καταλήγει δε ότι «δεν νομίζω ότι υπάρχει έλλειψη δημιουργικότητας, ίσα ίσα οι Έλληνες στις τέχνες τα έχουν πάει καλά, μακάρι να πηγαίναμε και στην οικονομία εξίσου καλά ή στην επιστήμη».

Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη με τον Ιωάννη Πήτα για το GRTimes.gr

πητασ_συνεντευξη

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

DWHITE.eu

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ