Mία βασική παράμετρος της καθημερινής λειτουργίας κάθε αστικού κέντρου είναι οι συγκοινωνίες. Στη Θεσσαλονίκη, για λόγους που δεν είναι του παρόντος, το συγκοινωνιακό δίκτυο δεν ήταν επαρκές καθώς ο βασικός οργανισμός που έχει αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο, λόγω κακών επιλογών δεν μπορούσε να ανταποκριθεί.
Το καλοκαίρι του 2019 κυκλοφορούσαν στην Θεσσαλονίκη 200-230 αστικά λεωφορεία ηλικίας πάνω από 20 ετών. Όλοι θυμόμαστε τις εικόνες ταλαιπωρίας με τις ατελείωτες ουρές επιβατών στις στάσεις όπως στην πλατεία Αριστοτέλους, στην Εγνατία και αλλού. Οι καθυστερήσεις και ο συγχρωτισμός μέσα στα αστικά δημιουργούσαν μεγάλα προβλήματα στο επιβατικό κοινό της πόλης και συνθήκες δύσκολες ιδιαίτερα μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού.Η μετακίνηση με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, δηλαδή το μοναδικό μέχρι σήμερα Μέσο Μαζικής Μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη, δεν είναι αρμοδιότητα του Δήμου.
Ένα καλό, αξιοπρεπές, αξιόπιστο και σχετικά γρήγορο συγκοινωνιακό σύστημα ωφελεί πολλαπλά την λειτουργία της πόλης, εξοικονομεί χρόνο, εξοικονομεί εργατοώρες, χρήματα και είναι συγκριτικά με το ΙΧ πολύ πιο φιλικό για το περιβάλλον και την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα. Πέραν αυτών συμβάλλει καθοριστικά στον περιορισμό της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Αλλά επιπλέον είναι και παράγοντας ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής – η δυνατότητα φθηνής και γρήγορης μετακίνησης δίνει την ευκαιρία σε χιλιάδες εργαζόμενους, φοιτητές αλλά και επισκέπτες να οργανώσουν πιο αποδοτικά την καθημερινότητά τους.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας όχι μόνο δεν απέφυγε να πάρει πρωτοβουλίες για το καλό της πόλης, αλλά αντίθετα ανέλαβε ευθύνη που δεν του αναλογούσε αναφορικά με τον ΟΑΣΘ. Με τη συνεισφορά του Δήμου Θεσσαλονίκης πλέον υπάρχουν αναμφισβήτητα καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες από πλευράς συγκοινωνιών και πλέον ο ΟΑΣΘ διαθέτει υπερδιπλάσιο στόλο απ’ ότι το 2019. Σήμερα κυκλοφορούν συνολικά περισσότερα από 400 λεωφορεία μικρότερης μάλιστα ηλικίας από το 2019. Και το αποτέλεσμα αυτής της μεγάλης διαφοράς το συνειδητοποιούν οι επιβάτες, οι δημότες, οι πολίτες που διευκολύνονται στις μετακινήσεις τους.
Δεν έχουμε φτάσει επουδενί στο επιθυμητό αποτέλεσμα – αναμένεται η λειτουργία του μετρό και ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης που θα ενσωματώσει αυτές τις θετικές εξελίξεις, καθώς και η ενίσχυση του ΟΑΣΘ – ή του διάδοχου σχήματος – με οχήματα και οδηγούς.
Σε ό,τι αφορά όμως την δική μας προσπάθεια, το 2020 αγοράστηκαν από τη Λειψία σε εξαιρετική πραγματικά τιμή, 11.000 ευρώ το ένα, 49 λεωφορεία τεχνολογίας euro5 και παραδόθηκαν στον ΟΑΣΘ έπειτα από ενδελεχή έλεγχο και έγκριση των τεχνικών υπηρεσιών του Οργανισμού. Βάσει του χρησιδανείου μεταξύ Δήμου και ΟΑΣΘ έχουν ήδη τοποθετηθεί κλιματιστικά στα λεωφορεία και έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες προσαρμογές.
Τα λεωφορεία περνούν από σχολαστικό τεχνικό έλεγχο. Υπόκεινται στο πρόγραμμα ελέγχου και συντήρησης από τον ίδιο τον Οργανισμό όπως και όλος ο στόλος του ΟΑΣΘ, επιπλέον τα συγκεκριμένα λεωφορεία έχουν περάσει έλεγχο και από τη Διεύθυνση Μεταφορών και από το ΚΤΕΟ. Ασφαλή, σύγχρονα, περισσότερα και πολύ οικονομικά λεωφορεία εξασφάλισε ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την πόλη. Φτηνά. Γιατί αρκούν μερικά δευτερόλεπτα περιήγησης στο Ίντερνετ για να διαπιστώσει κανείς ότι ένα καλό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο πωλείται από 10.000€ -13.000€. Και ένα λεωφορείο 11.000€. Μπορεί κάποιος να κάνει τη σύγκριση.
Στόχος του Δήμου Θεσσαλονίκης είναι αυτό που είπε ο Δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας: Να μην μείνει η πόλη ούτε μία μέρα χωρίς λεωφορείο. Ακόμη και εάν δεν είναι στην αρμοδιότητα μας, νοιαζόμαστε για τους δημότες μας. Έμπρακτα. Από εκεί και πέρα αναμένουμε την υλοποίηση και των μεγάλων έργων υποδομής που θα αλλάξουν συνολικά την εικόνα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι απόψεις του αρθρογράφου είναι προσωπικές και δεν απηχούν τις απόψεις του GRTimes