Η Μυρτώ, ο Αρίστος και η μάγισσα Κοραλία «μιλούν» για τη Θεσσαλονίκη μιας άλλης εποχής

Η Μυρτώ, ο Αρίστος και η μάγισσα Κοραλία «μιλούν» για τη Θεσσαλονίκη μιας άλλης εποχής

Έρωτας, πόλεμος, προσφυγιά…Δύσκολες εποχές με στερήσεις. Με ανελευθερία και πολλά όνειρα για ένα καλύτερο αύριο. Η Όλγα Λιάρατζη, σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, ξετυλίγει στο GRTimes.gr το κουβάρι της ιστορίας, αρχίζοντας από τα προσφυγικά της Τούμπας, και φτάνοντας μέχρι την απελευθέρωση της πόλης από τους Γερμανούς.

 

Συνέντευξη στην Κατερίνα Παπαδοπούλου

 

Κυρία Λιάρατζη, μιλήστε μου για το βιβλίο σας «Μάγισσες του Θερμαϊκού».

Ο Αριστοτέλης λέει πως η ιστορία ασχολείται με τα καθέκαστα, ενώ η λογοτεχνία προσπαθεί να συλλάβει τα καθ’ όλου, δηλαδή τις γενικές αρχές και αιτίες των ιστορικών γεγονότων. Έτσι κι εγώ προσπάθησα να επαναφέρω στην μνήμη όλων μας σελίδες Ιστορίας που αφορούν αυτήν την πόλη, την Θεσσαλονίκη λίγο πριν ξεσπάσει ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, τότε που η πόλη είχε ακόμα περίπου 50000 εβραίους πολίτες και οι πρόσφυγες είχαν δώσει το δικό τους χρώμα μεταφέροντας συνήθειες και συμπεριφορές, πολιτισμό και παράδοση αιώνων από την μακρινή Ανατολή στο λιμάνι αυτό της Βόρειας Ελλάδας. Γι’ αυτό και το βιβλίο αυτό το αφιερώνω στους πρόσφυγες της πόλης μας που με την εγκατάστασή τους εδώ και την εργατικότητά τους συνέβαλαν στην ευημερία της πόλης μας.

Από πότε αρχίζει η ιστορία;

Η ιστορία ξεκινάει το 1935 στα προσφυγικά της Τούμπας, και τελειώνει με την απελευθέρωση της πόλης από τους Γερμανούς. Εποχή δύσκολη με στερήσεις, διεκδικήσεις από την πλευρά των εργατών, ανελευθερία, αλλά και όνειρα, πολλά όνειρα για μια καλύτερη ζωή. Αυτά τα όνειρα αγκαλιάζουν οι ηρωίδες μου, δυο αδελφές υφάντριες στο Υφανέτ φτωχές και ορφανές από πατέρα.

Η «Ανώνυμος Εταιρεία Βιομηχανίας Υφασμάτων ΥΦΑΝΕΤ» ιδρύθηκε το 1926 καταλαμβάνοντας μια μεγάλη έκταση στη συμβολή των οδών Ομήρου και Παπάφη της περιοχής Αγίου Φανουρίου, στις εγκαταστάσεις της παλιάς Οθωμανικής Εταιρείας Υφασμάτων και Φεσιών. Οι νέες εγκαταστάσεις σχεδιάζονται από τους αρχιτέκτονες Α. Νικολόπουλο και Κ. Κοκορόπουλο, που είχαν σχεδιάσει πολλά από τα κτίρια της Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο της μεγάλης ανοικοδόμησης του ιστορικού κέντρου μετά την πυρκαγιά του ’17. Ιδρυτής της ο Αθανάσιος Ζήκου Μακρής που ήδη είχε συμβάλλει στη δημιουργία άλλων βιομηχανικών μονάδων («ΕΡΙΑ» – Νάουσα, «ΒΕΡΜΙΟΝ»-Βέροια). Στην Εταιρεία συμμετέχει με 25% η Τράπεζα Αθηνών. Το εργοστάσιο ξεκινούσε την γραμμή παραγωγής από την πρώτη ύλη (κάθετη βιομηχανία), το άπλυτο μαλλί και κατέληγε στο φινιρισμένο ύφασμα και την έτοιμη κουβέρτα. Περιλάμβανε κλωστήριο, υφαντήριο, πλυντήριο, στεγνωτήριο, βαφείο, στραγγιστήρια, σαπωνοποιείο και μηχανουργείο. Το 1936 η παραγωγή του ανερχόταν σε 300.000 μ. ύφασμα και απασχολούσε 550 εργαζόμενους. Με την έναρξη του πολέμου η παραγωγή του εργοστασίου διοχετεύεται στις ανάγκες του ελληνικού στρατού, ενώ στη διάρκεια της Κατοχής υπολειτουργεί. Μεταπολεμικά, η επιχείρηση φτάνει να απασχολεί εργατοτεχνικό και επιστημονικό προσωπικό 1.300 ατόμων και να θεωρείται η μεγαλύτερη βιομηχανία στη Θεσσαλονίκη, αλλά και από τις σημαντικότερες στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια.

Το εξώφυλλο του βιβλίου με τίτλο, «Οι μάγισσες του Θερμαϊκού»

Σε ποια ιστορικά γεγονότα αναφέρεστε;

Τα ιστορικά γεγονότα που αναφέρω όπως ο ξεσηκωμός των εργατών τον Μάη του ’36, η ζωή κατά την περίοδο της δικτατορίας του Μεταξά, η εξορία των αριστερών εκείνη την περίοδο, η Γερμανική κατοχή στην πόλη όπως και οι πρώτες αντιστασιακές οργανώσεις αργότερα, τεκμηριώνονται μέσα από ιστορικές πηγές αποφεύγοντας να πάρω το μέρος δεξιών και αριστερών πολιτικών προσπαθώντας όμως να σκιαγραφήσω το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο έδρασαν οι ήρωες του βιβλίου μου, τα ηθικά διλήμματα που αντιμετώπισαν αλλά και τις προκλήσεις σε καθοριστικές για τη ζωή των Ελλήνων αλλά κυρίως των Θεσσαλονικέων ιστορικές στιγμές.

Η Λεωφόρος των εξοχών με τις βίλες της εποχής εκείνης, τα μαγικά ηλιοβασιλέματα στον Θερμαϊκό, τα τραγούδια της εποχής μαζί με τις ιδεολογικές ζυμώσεις, τις κοινωνικές ανισότητες, τον έρωτα αστών και εργατών διαμόρφωσαν μέσα μου το κατάλληλο πλαίσιο για συγκρούσεις τόσο στο επίπεδο των διαπροσωπικών σχέσεων όσο και στο επίπεδο των πολιτικών φατριών, και κοινωνικών μετασχηματισμών που θα πάρουν πιο συγκεκριμένη μορφή μετά την απελευθέρωση.

Με τους ήρωες τι γίνεται; Πως λειτουργούν μέσα στην ιστορία;

Οι ήρωες καλούνται να επιλέξουν άλλοτε με βάση την πολιτική τους στράτευση και άλλοτε με βάση τις ψυχολογικές τους ανάγκες, τις βαθύτερες επιθυμίες τους και τα ηθικά τους πιστεύω. Παίζουν με τον έρωτα ριψοκίνδυνα γνωρίζοντας καλά τις συνέπειες μιας ενδεχόμενης ήττας ή ακόμα και προδοσίας όμως τολμούν να αφεθούν στα πάθη τους, στη γοητεία της αμαρτίας στην προσπάθειά τους να ζήσουν μεστά, στην απολυτότητα πολλές φορές των αισθημάτων τους και των στρατεύσεών τους σε ένα κόσμο που κατασπαράσσεται από τον φονικότερο ίσως πόλεμο που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα, τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

Από ότι κατάλαβα, ο έρωτας είναι σημαντικό στοιχείο μέσα στην ιστορία…

Αυτό με το οποίο καταπιάνεται το μυθιστόρημα είναι ο έρωτας μέσα στην ίδια οικογένεια. Πατέρας και γιος θα ερωτευτούν την ίδια γυναίκα, την Μυρτώ, ενσάρκωση της μοιραίας γοητευτικής γυναίκας που κάνει θύμα της κάθε αρσενικό που την πλησιάζει.

Γιατί διαλέξατε ένα τέτοιο έρωτα;

Διάλεξα έναν τέτοιο έρωτα γιατί πιστεύω ότι βιώνεται ακραία και οριακά με ανυπέρβλητες ενοχές και καταστροφικές συνέπειες για όλους. Το αντίπαλο δέος της Μυρτώς είναι ο Αρίστος. Αρρενωπός, αποφασιστικός, ακτιβιστής, το αρσενικό που είναι ικανό να κάνει αμαρτωλή την κάθε γυναίκα που θα τον γνωρίσει, θα μπει ανάμεσα στις δυο αδελφές και θα τις χωρίσει για πάντα. Το στοιχείο του μαγικού ρεαλισμού δένεται με τον ιστορικό ρεαλισμό σε μια προσπάθεια πρωτοτυπίας και αποδέσμευσης από γνωστές φόρμες θέλοντας να μεταμορφώσω το κοινό και καθημερινό σε θαυμαστό και απόκοσμο όπου «ο χρόνος υπάρχει ως ένα είδος άχρονης ρευστότητας και το φανταστικό συμβαίνει ως μέρος της πραγματικότητας».

Και η μάγισσα Κοραλία;

Πρόσθεσα μια ενδιαφέρουσα περσόνα, την μάγισσα Κοραλία που μιλάει με νεκρούς, προβλέπει, οργανώνει πνευματιστικές συγκεντρώσεις και μετά το θάνατό της γίνεται το φάντασμα που στοιχειώνει τη βίλα της Λεωφόρου των εξοχών φέρνοντας στις ψυχές των ανθρώπων στο τέλος την γαλήνη και την αγάπη. Εδώ το μεταφυσικό γίνεται το καλύτερο εργαλείο στα χέρια της δικαιοσύνης για να ακολουθήσει η κάθαρση.

Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο στην κουβέντα μας;

Ναι. Θα ήθελα να σας ευχηθώ, καλή ανάγνωση.

Βιογραφικό

Η Όλγα Λιάρατζη, γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη, αλλά ζει στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία σαράντα χρόνια. Τελείωσε τη Φιλοσοφική σχολή του Α.Π.Θ. και συγκεκριμένα το τμήμα Αρχαιολογίας και Τέχνης. Εργάστηκε ως φιλόλογος σε δημόσια Λύκεια της περιοχής. Τα έτη 1984- 1988 παρακολούθησε μαθήματα μεταπτυχιακού τίτλου στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών Ιστορίας και Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης, καθώς και Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Όταν γύρισε στην Ελλάδα ασχολήθηκε με τα προγράμματα Κομένιους (ανταλλαγής μαθητών μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.). Στη συνέχεια παρακολούθησε τα εργαστήρια δημιουργικής γραφής της συγγραφέως Σοφίας Νικολαϊδου και έγραψε κάποια διηγήματα καθώς και ποιήματα που δημοσιεύτηκαν σε συλλογικούς τόμους και σε τεύχη των περιοδικών της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος στην οποία είναι μέλος. Το μυθιστόρημα «Όταν δάκρυσε ο Βόσπορος» ήταν το πρώτο της και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή σε δεύτερη έκδοση. «Το σκοτεινό πορτρέτο» είναι το δεύτερο και κυκλοφορεί από το φθινόπωρο του 2017.

Πρόσφατα πήρε το δεύτερο βραβείο διηγήματος στον διεθνή διαγωνισμό «Λογοτεχνία και Ζωοφιλία» που οργάνωσε ο Δήμος Φθιώτιδας, καθώς και βραβείο πρωτοτυπίας για το ποίημα «Ο χρόνος» από την Αμφικτιονία Ελληνισμού. Οι «Μάγισσες του Θερμαϊκού» είναι το τρίτο μυθιστόρημά της με ημερομηνία έκδοσης 2019. Τον Σεπτέμβριο του 1920 εκλέγεται Γ. Γραμματέας στο Δ.Σ. της ΕΛΒΕ.

Τα στοιχεία του βιβλίου:

Το βιβλίο της Όλγας Λιάρατζη με τίτλο «Μάγισσες του Θερμαϊκού», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή.

Συγγραφέας: Όλγα Λιάρατζη
Σελίδες : 304
Διαστάσεις: 14 x 21 cm
Εκδόσεις: Πηγή

Διαβάστε περισσότερα:

Η Όλγα Λιάρατζη μιλά για το βιβλίο της «Όταν δάκρυσε ο Βόσπορος»

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top