Η πρόεδρος της Ε.Λ.Β.Ε. Γεωργία – Γοργώ Αλεξίου, μιλά στο GRTimes για το έργο της

Η πρόεδρος της Ε.Λ.Β.Ε. Γεωργία  – Γοργώ Αλεξίου, μιλά στο GRTimes για το έργο της

Εκπαιδευτικός, ποιήτρια, λογοτέχνις. Μητέρα πέντε παιδιών, εξαιρετικά δραστήρια, με ιδιαίτερη αγάπη προς τη φύση, την ιστορία και το Ελληνικό Πνεύμα. Ο λόγος, για την πρόεδρο της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος (Ε.Λ.Β.Ε.), κ. Γεωργία – Γοργώ Αλεξίου. Σε μια θαυμάσια συζήτηση μαζί της στο GRTimes.gr, αναφέρεται στο τρίτομο επιστημονικό σύγγραμμά της, με τίτλο «Το Αθλητικό Πνεύμα δια μέσου των Αιώνων στον Ελληνικό Ποιητικό Λόγο», ένα έργο, «όνειρο ζωής» όπως το χαρακτηρίζει η ίδια.

 

Συνέντευξη στην Κατερίνα Παπαδοπούλου

 

Κυρία Αλεξίου, θα ήθελα να ακούσω να μιλάτε εσείς η ίδια για το επιστημονικό σύγγραμμά σας.

Το τρίτομο έργο με γενικό τίτλο: «Το Αθλητικό Πνεύμα δια μέσου των Αιώνων στον Ελληνικό Ποιητικό Λόγο», είναι ένα έργο –όνειρο ζωής– που λόγω κυρίως συστηματικής έρευνας, αλλά και διαφόρων προβλημάτων που προέκυψαν ολοκληρώθηκε το 2017, μετά από 17 ολόκληρα χρόνια.

Τί περιλαμβάνει κάθε τόμος;

Σε κάθε τόμο διαπραγματεύομαι τον Ποιητικό Λόγο σε σχέση με το Αθλητικό Πνεύμα μιας ολόκληρης ιστορικής περιόδου, έχοντας ταυτόχρονα ως γενικότερο σκοπό να καταγράψω την Ιστορία του Αθλητισμού από την αρχαιότητα έως σήμερα και να αναλύσω διάφορες πτυχές των αγώνων.
Ο πρώτος τόμος (512 σελίδων) περιλαμβάνει δύο ενότητες, αντίστοιχες των δύο μεγάλων ιστορικών περιόδων, της Αρχαϊκής και της Κλασσικής περιόδου.
Ο δεύτερος τόμος (256 σελίδων) περιλαμβάνει επίσης δύο ενότητες, αντίστοιχες των δύο ιστορικών περιόδων, της Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής περιόδου.
Ο τρίτος τόμος (472 σελίδων) περιλαμβάνει στην Α΄ ενότητα την Βυζαντινή περίοδο, τον Μεσαίωνα και την εποχή της Τουρκοκρατίας και στην Β΄ ενότητα την Νεοελληνική περίοδο. Στην Β΄ ενότητα –που ίσως θα έπρεπε να αποτελέσει έναν ξεχωριστό τέταρτο τόμο– παρατίθενται και δύο παραρτήματα με τους τίτλους: «Άθλημα και αθλιότης – Ποδόσφαιρο και Ποίηση» και «Φως της Ολυμπίας – Φλόγα Ιερή».

Θα πρέπει να κάνατε πολύ σημαντικές και ενδιαφέρουσες «γνωριμίες» σε αυτό το μεγάλο «ταξίδι».

Ερευνώντας την αρχαία Ελληνική Γραμματεία, γνώρισα ποιητές, όπως τον Πίνδαρο, τον οποίο μάλιστα μετέφρασα κατά το μεγαλύτερο μέρος του. Έχουν ευτυχώς διασωθεί τα 4 βιβλία των Επινίκων του, (14 Ολυμπιόνικοι, 12 Πυθιόνικοι, 8 Ισθμιόνικοι και 11 Νεμεόνικοι), όπως καταγράφηκαν από τους Αλεξανδρινούς φιλολόγους. Συνάντησα τον Βακχυλίδη, τον Σιμωνίδη τον Κείο, οι οποίοι έγραψαν υπέροχους επινίκιους ύμνους, υμνώντας τις νίκες αρχαίων Ολυμπιονικών, Πυθιονικών, αθλητών νικητών των Ισθμίων, των Νεμείων (ή Νεμέων) και άλλων αγώνων, που διοργάνωναν οι ελληνικές πόλεις την αρχαία εποχή. Συνάντησα τον Σοφοκλή που στο έργο του «Ηλέκτρα», με το στόμα του παιδαγωγού του Ορέστη, περιγράφει με γλαφυρότητα και ζωντάνια τις λεπτομέρειες αγώνα αρματοδρομίας. Συνάντησα και αρκετές άλλες πηγές που αναφέρονται σε αγώνες της ηρωικής, αλλά και της κλασσικής περιόδου.

Ο Όμηρος στην Ιλιάδα αφιερώνει σχεδόν μια ολόκληρη ραψωδία, την ραψωδία Ψ (από τον στίχο 257 έως και το τέλος της Ψ στίχος 897), στα «Ἆθλα ἐπί Πατρόκλῳ», στους αγώνες δηλαδή που διοργάνωσε ο Αχιλλεύς προς τιμήν του νεκρού του φίλου Πατρόκλου.
Στην Οδύσσεια (ραψωδία θ, στ. 103 – 253), ο ύψιστος των ποιητών Όμηρος, περιγραφικότατος μας κάνει λόγο για τους αγώνες στο νησί των Φαιάκων, που οργανώνει ο βασιλιάς Αλκίνοος προς τιμήν του άγνωστου ξένου του, του Οδυσσέα.

Στη μελέτη της Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής περιόδου, ποιους «συναντήσατε»;

Στην μελέτη της Ελληνιστικής περιόδου γνώρισα ποιητές, όπως τον Απολλώνιο τον Ρόδιο, που στα «Αργοναυτικά» περιγράφει τους αγώνες των Αργοναυτών· τον Κόιντο τον Σμυρναίο, που στο έργο του με τίτλο: «Τα μεθ’ Όμηρον» ή άλλως «Ομήρου παραλειπόμενα» στον τέταρτο Λόγο: «Βραβεία της Θέτιδος», αφηγείται τους επιτύμβιους αγώνες που αθλοθέτησε η Θέτις για τον μονάκριβο γιο της Αχιλλέα. Μελέτησα και παρέθεσα πολλά επιγράμματα νικητών αγώνων της Αλεξανδρινής, αλλά και παλαιοτέρων περιόδων, που αρκετά χαραγμένα σε βάθρα αγαλμάτων έχουν διασωθεί. Διασώθηκαν επιγράμματα νικητών αγώνων ακόμη και εταίρων του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Στην μελέτη της Ρωμαϊκής περιόδου συμπεριέλαβα και τον Βιργίλιο, που στο έργο του «Αινειάς» μεταξύ των άλλων περιγράφει και τους αγώνες που οργάνωσε ο Αινείας προς τιμήν του πατέρα του Αγχίση. (Είναι ο μόνος ξένος ποιητής που συμπεριέλαβα στο έργο μου για δύο λόγους: πρώτον γιατί «ομηρίζει», οπότε το έργο του ενδείκνυται για παραλληλισμούς και συγκρίσεις με τα ομηρικά έπη, αλλά κυρίως γιατί αναφέρεται σε αγώνες που διοργανώνονταν κατά την Ρωμαϊκή εποχή).

Στην Α΄ ενότητα του τρίτου τόμου αναφέρομαι στα ακριτικά και κλέφτικα τραγούδια, σε κάποιους λίγους στίχους ποιητών της εποχής που συνάντησα, και κυρίως στον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου και στο αγώνισμα της κονταρομαχίας, που τόσο λεπτομερώς περιγράφει.

Στην Β΄ ενότητα του τρίτου τόμου αναφέρομαι στους Νεοέλληνες Ποιητές –και ομολογουμένως είναι πάρα πολλοί αυτοί που αφιέρωσαν ποιήματα σε αγώνες και αθλητές– παραθέτοντας ταυτόχρονα πάμπολλα στοιχεία για τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες από την πρώτη Ολυμπιάδα των Αθηνών το 1896, μέχρι και την 29η Ολυμπιάδα του Πεκίνου, που διεξήχθη το καλοκαίρι του 2008. Σ’ αυτή την ενότητα, όπως και στο δεύτερο παράρτημα «Φως της Ολυμπίας – Φλόγα Ιερή», υπάρχουν και πολλά δικά μου ποιήματα.

 

Στρ. α΄. Πρώτο το νερό και ο χρυσός, λάμψη φωτιάς
που καταλάμπει στην νύχτα τον μεγαλύνοντα πλούτο.
Μα αν αγώνες λαχτάρησες, καρδιά μου, να υμνήσεις,
μην ψάχνεις απ’ τον ήλιο
λαμπρότερο την ημέρα φωτοπερίχυτο άστρο
στον έρημα αιθέρα,
μήτε απ’ τον Ολυμπιακό αγώνα άλλον υπέρτερο.
Αυτού του αγώνα ο κοσμολάλητος ύμνος
των ποιητών περιζώνει την έμπνευση
να δοξάζουν του Κρόνου τον γιο,
στην πλούσια φτάνοντας μακάρια του Ιέρωνα εστία.

(Πίνδαρος, 1ος Ολυμπιόνικος, αφιερωμένος στον Ιέρωνα τον Συρακούσιο, νικητή στους αγώνες ιπποδρομίας κέλητος ίππου κατά την 76η Ολυμπιάδα, 476 π. Χ. Το ανωτέρω απόσπασμα, που υμνεί τον Ολυμπιακό Αγώνα, είναι το προοίμιο του επινίκιου ύμνου).

Ιερά Ολύμπια Φλόγα

Φλέγουσες αχτίδες εκπέμπονται
από το λαμπρόν φωτοστέφανον του Φοίβου.
Το κοίλον κάτοπτρον που έχει στηθεί στην Ιεράν Άλτιν
θα συλλέξει μια δέσμη φωτός από το Πνεύμα του Θεού,
για να ανάψει και πάλι η Ολύμπια Φλόγα.
Ιέρειες φωτοδότιδες –καλλίγραμμες κοπέλες–
είναι έτοιμες για την τελετουργία της αφής.

Βλέμματα του κόσμου στραφείτε
προς την πανάρχαια γη της Ολυμπίας,
την γη των χρυσοστεφάνων αγώνων
και παρακολουθείστε την ιερά Μυσταγωγία.
Δες τε τις εύμορφες Καρυάτιδες
που λικνίζονται στον τελετουργικό χορό.
Ακούστε την ικεσία της Πρωθιέρειας στον Απόλλωνα.
Δες τε με πόση ευλάβεια κρατά στα χέρια της
την αργυρά λήκυθο με το αγνόν, το «Ιερόν Πυρ».
Το Πυρ που θα ανάψει την ειρηνοφόρα δάδα,
την Φλόγα, που θα κομίσουν στα πέρατα της Οικουμένης
λαμπαδηδρόμοι, στεφανωμένοι με κλάδους ελαίας.

Νέοι του κόσμου στρέψτε την καρδιά
και την ψυχή σας στην Ιεράν Άλτιν.
Από εδώ θα φύγει ο λαμπαδηφόρος δρομέας
–Άγγελος της Ειρήνης–
να αναγγείλει το μήνυμα του χρυσολύρη Απόλλωνα,
που αλλάζοντας χέρια θα φτάσει
σε λευκούς, σε κίτρινους, σε μαύρους…,
σε πλούσιους και φτωχούς,
σε ελεύθερους και δούλους…

Έλα άλκιμη νιότη κι αγωνίσου,
όχι στα ματωμένα πεδία των μαχών,
αλλά στα στάδια και στις παλαίστρες.
Δώσε αγώνα ευγενικό στον δρόμο και στο άλμα,
στον δίσκο, στην σφαίρα, στο ακόντιο,
στην πάλη, στην πυγμή…
Υμνώντας την Δύναμη, το Κάλλος, την Αρετή…

Δείτε το βιογραφικό της κ. Γεωργίας – Γοργώ Αλεξίου

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top