Taste Halkidiki: Όλες οι γεύσεις, τα χρώματα και τα αρώματα σ’ ένα φεστιβάλ γαστρονομίας

Taste Halkidiki: Όλες οι γεύσεις, τα χρώματα και τα αρώματα σ’ ένα φεστιβάλ γαστρονομίας

Ένας νομός με πάρα πολλά προϊόντα ιδιαίτερης διατροφής αξίας, με 6 εκατ. ελαιόδεντρα που παράγουν εξαιρετικής ποιότητας ελιές αλλά και λάδι, με χιλιάδες στρέμματα αμπελώνες που βγάζουν όχι μόνο κρασί αλλά και βιολογικά αμπελόφυλλα, πίτες και ντολμαδάκια. Ένας τόπος γεμάτος φρούτα, μέλια, ιχθυοκαλλιέργειες, μέχρι και μπύρα παράγει η Χαλκιδική. Και όλα αυτά έρχονται να προβληθούν μέσα από το 1ο φεστιβάλ γαστρονομίας Taste Halkidiki που διοργανώνει το Επιμελητήριο Χαλκιδικής.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

Πώς δένουν τα αμπελόφυλλα της Μαριάννας στη Νέα Γωνιά Χαλκιδικής με τις γεύσεις του δάσους, τα βιολογικά μέλια της Passion Honey και την τοπική μπύρα Valtinger που εμπνεύστηκε το όνομά της από την Κασσανδρεία ή αλλιώς Βάλτα; Πώς μια τουριστική μονάδα στον ορεινό όγκο – η Απολυμένη Πέτρα- προσφέρει ποιότητα, δραστηριότητες και γευστικές απολαύσεις; Και ύστερα η οικογενειακή επιχείρηση Χλιάπας στις Καλύβες Πολυγύρου όπου ο Παναγιώτης Χλιάπας τρίτη γενιά παράγει ποιοτικές ελιές Χαλκιδικής μέχρι το μεζεδοπωλείο «Μασσαλία» στην πλατεία της Νέας Φώκαιας που σερβίρει ελληνική δημιουργική κουζίνα με προϊόντα ανάλογα από την εποχή αλλά και από τον δικό τους κήπο.

Taste Halkidiki είναι ο τίτλος του 1ου φεστιβάλ γαστρονομίας που διοργανώνει το Επιμελητήριο Χαλκιδικής με αφορμή τα 30 χρόνια από την ίδρυσή του, και το οποίο θα πραγματοποιηθεί το απόγευμα της Κυριακής 5 Σεπτεμβρίου στην πλατεία της Νέας Φώκαιας.

«Το Taste Halkidiki είναι μια ιδέα που είχαμε στο Επιμελητήριο εδώ και αρκετό καιρό αλλά λόγω των συνθηκών πήγε πίσω. Θέλουμε να κάνουμε το πάντρεμα του πρωτογενή, του δευτερογενή τομέα, με την εστίαση και τον τουρισμό» αναφέρει στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής Γιάννης Κουφίδης στο πλαίσιο αποστολής για ΜΜΕ στην Χαλκιδική με αφορμή το Taste Halkidiki.

Όπως ο ίδιος εξηγεί, υπό την ομπρέλα του Επιμελητηρίου υπάρχουν 13.000 επιχειρήσεις, και από τη μια ο νομός έχει μεγάλη γκάμα προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας, προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ, και από την άλλη έχει τους μεταποιητές, τους επιχειρηματίες της εστίασης, το τουρισμού κτλ. που με ένα ακόμη δυνατό εργαλείο στα χέρια τους – αυτό του γαστρονομικού τουρισμού- μπορούν να βάλουν τις βάσεις για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

«Πρέπει ένα όπλο που έχουμε στη φαρέτρα μας, από την μια η θάλασσα και από την άλλη ο ορεινός όγκος, και όλα αυτά που περικλείονται γύρω από τον πολιτισμό και με τη δυναμική του τόπου, των ανθρώπων του, να αξιοποιηθεί’ γιατί όλο αυτό τι είναι, μια συνεργασία και μια συνέργεια» αναφέρει ο κ. Κουφίδης προσθέτοντας ότι η Χαλκιδική τις ημέρες του Αυγούστου δέχεται ημερησίως έως και 1 εκατ. επισκέπτες.

Πρώτη στάση στα αμπέλια της Μαριάννας

Το δημοσιογραφικό γαστρονομικό ταξίδι ξεκίνησε από τη Νέα Γωνιά Χαλκιδικής, μόλις 30 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, εκεί όπου η οικογένεια Καζάκη, από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, η οποία ξεκίνησε από αγάπη και μεράκι για αγνές και παραδοσιακές γεύσεις, καλλιεργεί σε 150 ιδιόκτητα στρέμματα βιολογιών αμπελώνων σταφύλια ποικιλία σουλτανίνα. Και σ’ αυτά τα αμπέλια δίνουν έμφαση στα αμπελόφυλλα τα οποία αρχίζουν και μαζεύουν στα τέλη Απριλίου αρχές Μαΐου, πάντα σύμφωνα με τον καιρό.

«Θέλουμε να είναι τρυφερά, σχετικά μεγάλα –ούτε πολύ μεγάλα αλλά ούτε και πολύ μικρά-, να είναι στρόγγυλα, να μην έχουν εγκοπές, να μην είναι σχισμένα και να μην έχουν πολλά νεύρα» μας εξήγησε ο Σάκης Καζάκης ο οποίος ασχολείται με τις πωλήσεις της επιχείρησης.

Η οποία επιχείρηση βγάζει 13-14 κωδικούς με τα περίφημα και πασίγνωστα αμπελόφυλλα της Μαριάννας, τα ντολμαδάκια της Μαριάννας – είναι η μητέρα του Σάκη και του Πάγκαλου και η οποία έβαλε την ιδέα και με τον χρόνο άρχισε να υλοποιείται και να μεγαλώνει-, τις πίτες, τη μαρμελάδα σταφύλι, κομπόστα σταφύλι κτλ.

Ενώ έχει μόλις λίγο καιρό που κυκλοφορεί το νέο ‘παιδί’ της εταιρίας, το απόσταγμα Abelon, το οποίο έμεινε σφραγισμένο σε γαλλικά δρύινα βαρέλια για τρία χρόνια, «και πλέον έχουμε και το δικό μας μπράντι» λέει ο Σάκης Καζάκης προσθέτοντας ότι ουσιαστικά αυτό το προϊόν είναι το ‘παιδί’ του αδελφού του Πάγκαλου, ο οποίος ασχολείται και με την παραγωγή των προϊόντων της εταιρίας.

Η οποία εταιρία εξάγει το 40% των προϊόντων της σε Ευρώπη, Αυστραλία, Αμερική, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη κτλ.

Η τοπική μπύρα

Ο Θανάσης Μισάλτης ξεκίνησε να φτιάχνει μπύρα στο σπίτι ερασιτεχνικά μπύρα και ήδη από τις αρχές του 2018 το χόμπι του έγινε πραγματικότητα και εδώ και μια τριετία παράγει την μπύρα Valtinger. Ονομασία που προέρχεται από τη Βάλτα – δηλαδή την Κασσανδρεία – και τη γερμανική κατάληξη αποτέλεσμα της γερμανικής επιρροής – καταγωγής της συζύγου του.

«Η πρώτη μας ετικέτα ήταν μια μπύρα με μέλι, τύπου honey ale. Δεν είναι γλυκιά, έχει μαγιά, η οποία τρώει εκτός από τα σάκχαρα των κριθαριών τρώει και αυτά του μελιού» μας είπε ο Θανάσης Μισάλης προσθέτοντας «οπότε αφήνει την επίγευση του μελιού δίχως να είναι γλυκιά και οι λυκίσκοι αφήνουν την επίγευση των φρούτων και των εσπεριδοειδών, δίνοντας μια πικρή επίγευση».

Η ετήσια παραγωγή είναι στις 50.000 φιάλες και την μπύρα τη βρίσκει κανείς σε τουλάχιστον  250-300 σημεία σε Χαλκιδική, Θεσσαλονίκη, Βόρεια Ελλάδα και σε επιλεγμένα σημεία deli σ’ όλη την Ελλάδα.

Όσο για τον χρόνο που χρειάζεται από την ώρα της διαδικασίας για να βράσει η μπύρα μέχρι να φτάσει στα ποτήρια μας, είναι περίπου ένας μήνας. Οι μπύρες που παράγει ο κ. Μισάλτης είναι φρέσκιες, είναι αφιλτράριστες και απαστερίωτες ενώ αυτή με το μέλι έχει πάρει αρκετά βραβεία, σε αμιγώς διεθνείς διαγωνισμούς μπύρας.

Το πάθος του μελιού

Βιολογικοί παραγωγοί είναι η οικογένεια Τσίγαννου που από το 2012 έχουν δημιουργήσει ένα μελισσοκομείο παράγοντας στατικό και αφάρμακο μέλι καθώς και τα παράγωγά του, όπως οξύμελι (ξύδι και μέλι), γύρη, βασιλικό πολτό, πρόπολη κτλ.

«Θέλουμε να αναπτύξουμε τον αγρομελισσοτουρισμό» είπε χαρακτηριστικά η Αθηνά Αποστολούδη της οικογένειας, η οποία μας έκανε μια εκτενή παρουσίαση σχετικά με τη μέλισσα, τα χαρακτηριστικά της, αλλά και για τη φιλοσοφία των προϊόντων που παράγει το μελισσοκομείο τους, η έδρα του οποίου είναι στα Νέα Μουδανιά.

Η οικογένεια Τσίγαννου προωθεί και την εκπαιδευτική και ψυχαγωγική δραστηριότητα «Γίνε μια μέρα μελισσοκόμος» η οποία πραγματοποιείται στην ορεινή Χαλκιδική, στον Χολομώντα, εκεί που βρίσκεται το συγκρότημα φιλοξενίας και εστίασης «Απολυμένη Πέτρα».

Μέσα στην καρδιά του δάσους

Ουρανόπεφτη, η ξαμολημένη από ψηλά σημαίνει Απολυμένη, ένας μονόλιθος με περισκοπική θέα στην κορυφή της, από τον Άθω μέχρι το ραντάρ του Χορτιάτη.

«Απολυμένη πέτρα» λοιπόν η ονομασία του συγκροτήματος ορεινού τουρισμού που δημιούργησε το 1999 ο Στέργιος Καρανταγλής, αρχικά με πέντε αυτόνομες πετρόχτιστες κατοικίες και που στη συνέχεια ανέπτυξε με ήπιο τρόπο την επιχείρηση. Εκτός από τη διαμονή, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα τους καλοκαιρινούς μήνες να δροσιστεί στην πισίνα του συγκροτήματος, ενώ γεύεται και ελληνική κουζίνα με αγνά τοπικά προϊόντα συνοδεύοντας τα πιάτα με εκλεκτά κρασιά.

Χοιρινή καπνιστή μπριζόλα και χωριάτικο λουκάνικο, μανιτάρια τηγανιά με κασέρι Αρναίας, μανιταρόπιτα με άγρια αποξηραμένα μανιτάρια της περιοχής για τα οποία φημίζεται ήταν κάποιες από τις γεύσεις που ταξίδεψε τον ουρανίσκο μας!

Οι ελιές Χλιάπας

Στις Καλύβες Χαλκιδικής βρίσκεται η μονάδα του Παναγιώτη Χλιάπα, τρίτη γενιά, όπου ξεκίνησε πριν περίπου 15 χρόνια ο πατέρας του από την αγάπη για τα ελαιόδεντρα. «Ξεκινήσαμε μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση, με 10 δεξαμενές για 70 τόνους, αυτή τη στιγμή μπορούμε να επεξεργαστούμε περίπου 700 τόνους, και η προοπτική είναι να φτάσουμε τους 999 τόνους και όχι παραπάνω» αναφέρει ο Παναγιώτης Χλιάπας τονίζοντας ότι προτεραιότητά του είναι να παραμένει η ποιότητα.

Μας πληροφορεί ότι η επιχείρηση έχει περίπου 300 ιδιόκτητα στρέμματα, με 6.800 δέντρα, η παραγωγή είναι σε μαύρη σταφιδάτη ελιά, φυσικές πράσινες χαρακτές και τσακιστές, και το υπόλοιπο κομμάτι το απορροφάει στις ελιές που γίνονται με βιομηχανικό τρόπο με την καυστική σόδα, ενώ υπάρχουν και 400 περίπου δέντρα που δίνουν ελιές Καλαμών, για να καλύπτει μια μεγαλύτερη αγορά.

Η «Μασσαλία»

Σήμα κατατεθέν της μια ανεμοδούρα-πετεινός από αρχαίο ανάγλυφο των Φωκαέων. Το μεζεδοπωλείο που βρίσκεται στην πλατεία της Νέας Φώκαιας – εκεί που θα πραγματοποιηθεί και το Taste Halkidiki την Κυριακή 5/9- στεγάζεται σε κτήριο όπου το 1930 δημιουργήθηκε το πρώτο πανδοχείο της Κασσάνδρας. Στη συνέχεια λειτούργησε το παντοπωλείο του χωριού, ενώ παράλληλα λειτουργούσε και ως κουρείο.

Στις μέρες μας δυο νέοι επιχειρηματίες, ο Γιάννης και ο Νίκος , προσφέρουν ‘ένα ταξίδι στη Μεσόγειο’ μέσα από πιάτα με ποιοτική πρώτη ύλη, πολλές από τις οποίες τις παίρνουν από τον δικό τους κήπο, πιάτα ελληνικής δημιουργικής κουζίνας. Όπως ο εξαιρετικός μπακαλιάρος που γευτήκαμε με κρέμα σελινόριζας ή τα παραδοσιακό χειροποίητα ζυμαρικά κωλοδαχτυλιές ή συρτά σερβιρισμένα με γαρίδες.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top