Συγκοινωνίες στις πόλεις μετά την COVID-19 εποχή

Συγκοινωνίες στις πόλεις μετά την COVID-19 εποχή

Ρεπορτάζ: Ευτέρπη Μουζακίτη

Η ατμοσφαιρική ρύπανση στις μεγάλες πόλεις μειώθηκε αισθητά λόγω των αυστηρών περιοριστικών μέτρων που τέθηκαν σε ισχύ – Τι προτείνουν οι Έλληνες Συγκοινωνιολόγοι.

Μια διαφορετική εικόνα αντίκριζε κανείς κατά τη διάρκεια της καραντίνας στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Τα ποδήλατα είχαν κυριαρχήσει στους άδειους δρόμους λόγω των αυστηρών περιοριστικών μέτρων. Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) διαπιστώνοντας άμεσα τις αλλαγές που έχει επιφέρει η πανδημία στις αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις των πολιτών, έστειλε συγκεκριμένες προς υλοποίηση προτάσεις στα αρμόδια Υπουργεία και στους Αυτοδιοικητικούς φορείς.

Μιλώντας στο GRTimes, ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, Διδάκτωρ Πολιτικός Μηχανικός και Γενικός Γραμματέας του ΣΕΣ, εξηγεί τις προτάσεις και τα μέτρα που προτείνουν οι Συγκοινωνιολόγοι για τη “μετά” κορωνοϊό εποχή. Πιο συγκεκριμένα προτείνουν τη μείωση του ορίου ταχύτητας στο αστικό οδικό δίκτυο από 50χλμ/ώρα σε 30χλμ/ώρα. Όπως τονίζει, πρόκειται για ένα μέτρο που είναι μεν δύσκολο στην εφαρμογή, ωστόσο στοχεύει στη μείωση των πιθανοτήτων σοβαρών ατυχημάτων σε ΙΧ και πεζούς.

Παράλληλα, ένα από τα μέτρα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αφορά τη προσωρινή μετατροπή τμημάτων του οδικού δικτύου σε οδούς αποκλειστικής χρήσης πεζών και ποδηλάτων, μέτρο που θα μπορούσε να υποστηριχτεί από την εποχική ή εκ περιτροπής απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων σε κεντρικές οδούς, και ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές.

Εν συνεχεία, οι Συγκοινωνιολόγοι προτείνουν για την αποσυμφόρηση στο τοπικό δίκτυο σε περιοχές κατοικίας την αποτροπή μηχανοκίνητης διαμπερούς κυκλοφορίας, δηλαδή την χρήση περιφερειακών δρόμων για τη μετάβαση από τη μια περιοχή στην άλλη,  ώστε να υπάρχει λιγότερη κίνηση στο κέντρο των πόλεων.

Για να ενισχυθεί η χρήση του ποδηλάτου κρίνεται απαραίτητη ” η άμεση δημιουργία διαδρομών ποδηλάτου ή επέκτασης πεζοδρομίων με χρήση υλικών διαχωρισμού από την μηχανοκίνητη κυκλοφορία, όπως με πλαστικά κολωνάκια ή ακόμα και ζαρντινιέρες. Ταυτόχρονα, είναι πολύ σημαντικό να απελευθέρωθεί ο ελεύθερος χώρος των πεζοδρομιών από τα τυχόν εμπόδια” επισημαίνει ο κ. Παπαντωνίου.

Τέλος, προτείνεται η δημιουργία μικρών πάρκων στον δρόμο (Parklets), που θα καταργούν 2–3 θέσεις στάθμευσης, στα πρότυπα επιτυχημένων εφαρμογών σε πόλεις του εξωτερικού.

πηγή εικόνας : cyclehoop.com

Η συμβολή των συγκοινωνιών στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη μετά- Covid19 εποχή

Οι μεταφορές αποτελούν κύρια αιτία για την περιβαλλοντική ρύπανση και ειδικά στις αστικές περιοχές, που το περιβάλλον επιβαρύνεται ιδιαίτερα από τους ρύπους των ΙΧ.

Αξιοσημείωτη υποχώρηση εμφάνισε η ατμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα, μετά τα περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις και δραστηριότητες λόγω της πανδημίας, σύμφωνα με μετρήσεις της Ομάδας Ατμοσφαιρικής Φυσικής και Χημείας του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΙΕΠΒΑ) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Η περίοδος 23 Μαρτίου-12 Απριλίου 2020, οπότε και εφαρμόστηκαν τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας στο πλαίσιο της πρόληψης της εξάπλωσης της πανδημίας Covid-19, εμφάνισε μείωση στις συγκεντρώσεις των ρύπων που σχετίζονται με την κυκλοφορία οχημάτων της τάξης του 30-40% σε σύγκριση με την περίοδο 1-22 Μαρτίου 2020 και τουλάχιστον 10-25% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Ο κ. Παπαντωνίου τονίζει πως για να βελτιωθεί η κατάσταση απαιτείται: Να μειωθεί η χρήση του ΙΧ μέσω της ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, να ενισχυθούν οι ήπιες μορφές μετακίνησης (πεζοί, ποδηλάτες), σύμφωνα με τα μέτρα που προαναφέρθηκαν καθώς και να ενισχυθεί η χρήση εναλλακτικών καυσίμων φιλικών προς το περιβάλλον, όπως είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η θέση των Δήμων και η έλλειψη υποδομών

“Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τους ελληνικούς Δήμους να αναπτυχθούν οι υποδομές για να υποστηρίζουν και να διευκολύνουν ήπιες μορφές μετακίνησης όπως το περπάτημα και το ποδήλατο” επισημαίνει ο κ. Παπαντωνίου.

Εξάλλου στο πλαίσιο των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εκπονούνται σε πολλές πόλεις, οι μορφές αυτές μετακίνησης (πεζοί, ποδηλάτες) είναι βασικό ζητούμενο για τη βελτίωση του επιπέδου βιωσιμότητας και κατ’ επέκταση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης. Ωστόσο οι υποδομές συνεχίζουν να είναι ελλιπείς.

Το ζητούμενο στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο είναι να γίνου άμεσες παρεμβάσεις, ώστε να διευκολυνθεί η κίνηση πεζών και ποδηλάτων. Ωστόσο, ο κ. Παπαντωνίου εξηγεί πως η βαριά γραφειοκρατία αποτελεί ένα μεγάλο εμπόδιο για την υλοποίηση αντίστοιχων παρεμβάσεων.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων πρότεινε στα συναρμόδια Υπουργεία να θεσμοθετήσουν για την επίσπευση των διαδικασιών ανάθεσης, έγκρισης και εφαρμογής των εν λόγω κυκλοφοριακών μελετών έκτακτου χαρακτήρα.

“Ήδη υπάρχει θετική ανταπόκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθώς αναμένεται τροπολογία όπου θα δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους, άμεσα και υπό προϋποθέσεις, να πεζοδρομούν για ορισμένες ώρες ή και ολόκληρη την ημέρα, συγκεκριμένους δρόμους προκειμένου να δημιουργηθούν διάδρομοι κίνησης πεζών, ποδηλάτων ή διάδρομοι ήπιας κυκλοφορίας και να δοθεί περισσότερος χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε καταστήματα εστίασης” καταλήγει.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ