Θεσσαλονίκη: Ως την άνοιξη του 2023, καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία

Θεσσαλονίκη: Ως την άνοιξη του 2023, καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Την άνοιξη του 2023 αναμένεται να φτάσουν στη Θεσσαλονίκη τα πρώτα από τα 210-220 αστικά λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που προμηθεύεται η κυβέρνηση με το μεγάλο διαγωνισμό των 383,4 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, καθώς μετά την αποσφράγιση των πολλών προσφορών που υποβλήθηκαν, δεν υπήρξε ούτε μία προσφορά για τα 120 υβριδικά λεωφορεία, όταν αντίθετα μεγάλο αποδείχθηκε το ενδιαφέρον για τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και τα λεωφορεία CNG/συμπιεσμένου φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του GRTimes.gr, αναμένεται ότι η αρμόδια επιτροπή θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς στην αξιολόγηση των προσφορών, καθώς οι ανάγκες των Οργανισμών Αστικών Συγκοινωνιών τόσο της Αθήνας, όσο και της Θεσσαλονίκης, σε νέα λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, είναι μεγάλες ενώ δεν υπάρχουν άλλα χρονικά περιθώρια για καθυστερήσεις, λόγω των έξι παρατάσεων που δόθηκαν ωσότου τελικά εκκινήσει ο διαγωνισμός.

Σύμφωνα με την ίδια έγκυρη πηγή, στο επόμενο εξάμηνο θα έχουν υπογραφεί και οι συμβάσεις για τα 650 λεωφορεία, εάν βεβαίως δεν υπάρξει νέος κύκλος ενστάσεων από τους συμμετέχοντες. Να σημειωθεί, όπως αναφέρεται στη διακήρυξη του διαγωνισμού, το «κριτήριο κατακύρωσης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά, με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, ανά Τμήμα (σ.σ. τύπος λεωφορείου), για την επιλογή αναδόχων που θα αναλάβουν την προμήθεια λεωφορείων και των παρελκόμενων αυτών (φορτιστών βραδείας φόρτισης και ταχυφορτιστών)».

Στοιχείο του ανταγωνισμού οι χρόνοι παράδοσης

Από δε της υπογραφής των συμβάσεων, τα λεωφορεία θα πρέπει να παραδοθούν εντός 520-580 ημερών, δηλαδή σε περίπου ενάμισι χρόνο. Ωστόσο εκτιμάται ότι λεωφορεία θα αρχίσουν να καταφθάνουν νωρίτερα, δηλαδή στο πρώτο τρίμηνο του 2023 καθώς οι χρόνοι παράδοσης θα είναι ένα από τα ανταγωνιστικά στοιχεία των προσφορών που κατατέθηκαν.

Σημειώνεται ότι από τα λεωφορεία που θα παραλάβει η χώρα, τα 2/3 θα ενισχύσουν το στόλο του ΟΑΣΑ και , το 1/3 το στόλο του ΟΑΣΘ, ο οποίος, θα πάρει ηλεκτρικά λεωφορεία και μόνο, επειδή τα αμαξοστάσια δεν διαθέτουν υποδομές για δεξαμενές CNG ενώ εξαιρούνται και τα υβριδικά, αφού δεν υποβλήθηκε προσφορά για το συγκεκριμένο τμήμα του διαγωνισμού .

Ο πολύ μεγάλος αυτός διαγωνισμός, που συγχρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον Ευρωπαίων όπως και Κινέζων κατασκευαστών. Έτσι, τις μεγάλες συμβάσεις φέρονται να διεκδικούν οι κινεζικές BYD και Υotong , ενώ παρούσες είναι και οι ευρωπαϊκές ΙVECO, η Industria Italiana Autobus με τα Menarinibus, η βελγική Van Hool, η ισπανική Irizar.

Σε ό,τι αφορά τον διαγωνισμό, υπενθυμίζεται ότι είναι αρθρωμένος σε πέντε τμήματα. Προφανώς, μετά από εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής, θα κριθεί άγονος ως προς το Τμήμα 1 που αφορά τα υβριδικά λεωφορεία, αφού δεν κατατέθηκε ούτε μία προσφορά.

Τα άλλα τέσσερα Τμήματα αφορούν:

To Tμήμα 2, προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI.

Το Τμήμα 3, προμήθεια 100 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) 18μ. για την ανανέωση του στόλου λεωφορείων σε Αθήνα.

Το Τμήμα 4, προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ και των παρελκομένων τους.

Το Τμήμα 5, προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και των παρελκομένων τους.

Τέλος του 2022, ο δεύτερος διαγωνισμός για λεωφορεία

Όσον αφορά την «απώλεια» των 120 υβριδικών λεωφορείων, για τα οποία είχε προϋπολογιστεί δαπάνη 46,128 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, εκτιμάται ότι θα καλυφθεί στον επόμενο διαγωνισμό του ΥΠΟΜΕ κι’ ο οποίος αναμένεται να προκηρυχθεί στο τέλος του 2022.

Υπενθυμίζεται ότι το ΥΠΟΜΕ θα προμηθευτεί συνολικά 1.300 λεωφορεία νέων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών. Ο πρώτος διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και ο επόμενος, θα βγει στον αέρα προς το τέλος της φετινής χρονιάς. Οπότε ό,τι δεν καλύφθηκε από τον διαγωνισμό σε εξέλιξη, θα ενταχθεί στον επόμενο. Σε ό,τι αφορά στις τεχνολογίες, ο επόμενος διαγωνισμός σίγουρα θα έχει ηλεκτροκίνητα οχήματα, αλλά ακόμη δεν γνωρίζουμε αν θα συμπεριληφθούν υβριδικά (diesel/ηλεκτρικά) και λεωφορεία CNG.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top