Μαύρο σουσάμι: Ποια τα ιδιαίτερα διατροφικά του χαρακτηριστικά;

Μαύρο σουσάμι: Ποια τα ιδιαίτερα διατροφικά του χαρακτηριστικά;

Οι σπόροι σουσαμιού είναι ένα ευρέως γνωστό μαγειρικό υλικό, το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως ως γαρνίρισμα σε πληθώρα συνταγών και γευμάτων.

 

Της Έλενας Γεράνη

 

Αν και αναπτύσσονται σε διάφορα χρώματα, όπως λευκό, γκρί και καφέ, οι πιο δημοφιλείς είναι οι χρυσοί και οι μαύροι. Οι μαύροι σπόροι σουσαμιού, όπως και οι υπόλοιπες ποικιλίες, είναι μικροί, ιδιαίτερα λιπαροί και παράγονται στα άνθη του φυτού Sesamum indicum, το οποίο καλλιεργείται εδώ και χιλιάδες χρόνια. Βέβαια, αν και παραδοσιακά το μαύρο σουσάμι παράγεται αποκλειστικά στην Ασία, πλέον έχει κερδίσει τεράστια δημοτικότητα σε ολόκληρο τον κόσμο.

Αυτή η σημαντική αύξηση της ζήτησης του θα μπορούσε να οφείλεται στην πεποίθηση ότι οι μαύροι σπόροι σουσαμιού είναι διατροφικά ανώτεροι από τις υπόλοιπες ποικιλίες και προσφέρουν εντυπωσιακά οφέλη στην υγεία. Πολλοί, ωστόσο, προβληματίζονται, εάν αυτός ο ισχυρισμός ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Παρακάτω, λοιπόν, περιγράφονται λεπτομερώς τα διατροφικά χαρακτηριστικά του πολυσυζητημένου μαύρου σουσαμιού, καθώς και τα οφέλη του στην υγεία.

1. Θρεπτικό περιεχόμενο
Το μαύρο σουσάμι είναι πλούσιο σε πολλά θρεπτικά συστατικά. Συγκεκριμένα, μία μικρή μερίδα, περίπου 10 γραμμαρίων, περιέχει πλήθος βιταμινών, μετάλλων, «υγιών» λιπών, φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών. Μάλιστα, διαθέτει αρκετά υψηλές τιμές χαλκού, μαγγανίου, ασβεστίου και σιδήρου, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες ημερήσιας πρόσληψης. Επιπλέον, οι σπόροι μαύρου σουσαμιού είναι ιδιαίτερα πλούσια πηγή μακροϊνών και ιχνοστοιχείων, τα οποία απαιτούνται σε μικρές ποσότητες από τον οργανισμό. Τέλος, αρκετά σημαντική είναι και η περιεκτικότητά τους σε υγιή λίπη, τα οποία κρίνονται ευεργετικά για την καλή υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου.
2. Πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών
Τα αντιοξειδωτικά είναι δραστικές ουσίες που συμβάλλουν καθοριστικά στην πρόληψη και την προστασία από διαφορετικούς τύπους κυτταρικής βλάβης στον οργανισμό. Τα αντιοξειδωτικά τα λαμβάνει ο οργανισμός από διάφορες τροφές, όπως λαχανικά, φρούτα, σπόρους, όσπρια και δημητριακά. Το σουσάμι, το όποιο ανήκει στην κατηγορία των σπόρων, αποτελεί εξαιρετική πηγή πρόσληψης αντιοξειδωτικών ενώσεων. Μάλιστα, στοιχεία δείχνουν ότι οι μαύροι σπόροι σουσαμιού διαθέτουν υψηλότερη περιεκτικότητα αντιοξειδωτικών συγκριτικά με τα υπόλοιπα είδη.


3. Μπορεί να βελτιώσει την αρτηριακή πίεση
Μια μικρή μελέτη σε 30 ενήλικες διαπίστωσε ότι η λήψη κάψουλας με εκχύλισμα από μαύρο σουσάμι είχε ευνοϊκά αποτελέσματα στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Παράλληλα με την έρευνα, υπάρχουν και άλλες σχετικές εντυπώσεις από διάφορες μελέτες σε δοκιμαστικούς σωλήνες. Βέβαια, απαιτείται περεταίρω έρευνα που θα επιβεβαιώσει τα παραπάνω ευρήματα.
4. Προάγει τα υγιή μαλλιά και δέρμα
Αρκετά συχνά συναντάμε το έλαιο σουσαμιού σε διάφορα προϊόντα περιποίησης μαλλιών και σώματος. Αυτό οφείλεται στην μεγάλη ποικιλία δραστικών συστατικών που συμπεριλαμβάνονται στους σπόρους σουσαμιού, τα οποία μπορεί να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στην ποιότητα του δέρματος και των μαλλιών. Σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι το έλαιο σουσαμιού μπορεί να ωφελήσει το δέρμα τόσο με εξωτερική, όσο και με εσωτερική χρήση. Με λίγα λόγια, η πρόσληψη εκχυλίσματος σουσαμιού, χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά του σε ψευδάργυρο, σίδηρο, λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά, μπορεί να έχει ευεργετικές ιδιότητες σε δέρμα και μαλλιά.

Σε γενικές γραμμές, το μαύρο σουσάμι είναι από τους πιο θρεπτικούς σπόρους που μπορεί κανείς να καταναλώσει. Έχει διάφορα οφέλη στον οργανισμό, τα οποία ευνοούν την συνολική υγεία. Τέλος, σε σύγκριση με το λευκό σουσάμι, φαίνεται ότι το μαύρο έχει ενισχυμένη διατροφική αξία.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ