Σούσι: Υγιεινό ή μήπως όχι;

Σούσι: Υγιεινό ή μήπως όχι;

Το σούσι είναι ένα αρκετά δημοφιλές φαγητό, το οποίο αν και ανήκει εξ’ολοκλήρου στην ασιατική κουζίνα, έχει εκτιμηθεί ιδιαίτερα σε όλον σχεδόν τον κόσμο.

 

Της Έλενας Γεράνη

 

 

Οι περισσότεροι άνθρωποι, που έχουν αγαπήσει αυτές τις μοναδικές γεύσεις που προσφέρει η ασιατική κουζίνα, θεωρούν πως το σούσι είναι ένα αρκετά θρεπτικό και υγιεινό γεύμα.  Ωστόσο, συχνά διατυπώνονται και ανησυχίες σχετικά με την κατανάλωση ορισμένων συστατικών του, καθώς τις περισσότερες φορές περιέχει ωμό ψάρι και διάφορες σάλτσες με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι.

Έτσι, δικαιολογημένα κάποιος, ο οποίος επιλέγει να προσέχει την διατροφή του, να έχει ορισμένες ενστάσεις σχετικά με την -συχνή- κατανάλωση σούσι.  Εδώ, λοιπόν, θα ρίξουμε μια πιο λεπτομερή ματιά σε αυτό το ευρέως γνωστό ιαπωνικό πιάτο και στην διατροφική συμβολή του στην υγεία.

Τι είναι το σούσι;

Το σούσι είναι ένα ιαπωνικό φαγητό με κυλινδρικό σχήμα. Εξωτερικά τυλίγεται με ειδικά αποξηραμένα θαλασσινά φύκια και μέσα περιέχει συνήθως βραστό ξιδάτο ρύζι, κάποιο ωμό ή μαγειρεμένο ψάρι, λαχανικά και (προαιρετικά) διάφορες σάλτσες. Συνήθως, σερβίρεται με κάποια συνοδευτική σάλτσα, όπως σάλτσα σόγιας (soy sauce), τεριγιάκι (teriyaki sauce) κ.ά.

Το σούσι εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Ιαπωνία του 7ου αιώνα ως τρόπος συντήρησης των αλιευμάτων. Τα καθαρισμένα ψάρια συμπιέζονταν μεταξύ αλατισμένου ρυζιού, και αφήνονταν έτσι σε μια διεργασία ζύμωσης για περίπου δύο εβδομάδες, έως ότου ήταν έτοιμα για κατανάλωση. Αργότερα, γύρω στα μέσα του 17ου αιώνα προστέθηκε και το ξύδι σε αυτή την διαδικασία ζύμωσης, ώστε να μειωθεί ο χρόνος αναμονής και να βελτιωθεί η τελική γεύση των ψαριών. Φτάνοντας, λοιπόν, στον 19ο αιώνα, όπου η διαδικασία ζύμωσης άρχισε σιγά-σιγά να καταργείται, και να χρησιμοποιείται αντ’αυτού το φρέσκο ψάρι, οδηγώντας στην πρώτη έκδοση του σούσι που έχουμε έως και σήμερα.

Κάπως έτσι άρχισε η κατανάλωση και εμπορευματοποίηση αυτού του δημοφιλούς φαγητού, το οποίο έχει φτάσει σήμερα να είναι γνωστό σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Θα μπορούσε, όμως, να χαρακτηριστεί ως ένα θρεπτικό γεύμα; Η αλήθεια είναι πως τις περισσότερες φορές το σούσι περιέχει υλικά με πλούσιο θρεπτικό περιεχόμενο.

Ας δούμε, λοιπόν, μεμονωμένα την θρεπτική αξία που έχουν μερικά από τα βασικά συστατικά του.

1. Ψάρι
Τα ψάρια είναι μια καλή πηγή πρωτεϊνών, αντιοξειδωτικών, ιωδίου και πολλαπλών βιταμινών, ιχνοστοιχείων και μετάλλων.
2. Φύκια Nori
Τα φύκια Nori είναι ένας τύπος φυκιού, που χρησιμοποιείται για να τυλίξει το σούσι. Περιέχει πολλαπλά θρεπτικά συστατικά, όπως μαγνήσιο, ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, ιώδιο και βιταμίνες Α, C, και Ε.
3. Αβοκάντο
Το αβοκάντο είναι ένα υλικό που το συναντάμε συχνά στο σούσι. Αποτελεί εξαιρετική πηγή Ω-3 λιπαρών οξέων, πρωτεϊνών και φυτικών ινών, έχοντας παράλληλα, μοναδική κρεμώδη γεύση. Ωστόσο, η διατροφική αξία του κύριου συστατικού στο σούσι, του λευκού ξυδάτου ρυζιού, δεν είναι καλή. Αποτελεί μία μορφή επεξεργασμένου υδατάνθρακα, με χαμηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα. Επιπλέον, έχει αυξημένα επίπεδα φυσικών και επεξεργασμένων σακχάρων.

Αυτό, όμως, δεν το καθιστά απαγορευτικό σε αυτούς που θέλουν να το καταναλώνουν. Το μόνο που πρέπει να προσέχουμε, είναι να το καταναλώνουμε με μέτρο, ώστε να μην αποτελεί βασικό κομμάτι της καθημερινής διατροφής μας, αλλά μια νόστιμη προσθήκη.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ