«Θα συζητήσουμε με την Ελλάδα για ειδικό όχημα διαχείρισης κόκκινων δανείων»

«Θα συζητήσουμε με την Ελλάδα για ειδικό όχημα διαχείρισης κόκκινων δανείων»

Την πρόθεση της Κομισιόν να συζητήσει με την Ελλάδα την πιθανή δημιουργία μιας οντότητας ή οχήματος για τη διαχείριση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων των ελληνικών τραπεζών, μεταφέρει μιλώντας στο Capital.gr ο αρμόδιος Αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις.

Την ίδια ώρα εκτιμά ότι είναι ακόμα πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί η επίπτωση της συγχώνευσης της Eurobank και θα χρειαστεί χρόνος για να εκτιμηθεί το αν και κατά πόσο η τράπεζα έχει τηρήσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Ο Β. Ντομπρόβσκις, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr λίγες ώρες πριν από την επίσημη παρουσίαση από πλευράς Κομισιόν των ετήσιων εκθέσεων για την πρόοδο στη μείωση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) και την ολοκλήρωση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών, προειδοποιεί πως οι αρχές πρέπει να επιταχύνουν τη δράση τους, αλλά αναγνωρίζει πως το τελευταίο έτος, υπήρξε, επιτέλους, αξιοσημείωτη πρόοδος -η οποία όμως αφενός δεν είναι αρκετή, αφετέρου η αφετηρία είναι πολύ υψηλή.

Τι προβλέπει η έκθεση για την πορεία μείωσης των ΜΕΔ στην Ελλάδα και την Κύπρο, τις δύο χώρες με τα χειρότερα επίπεδα ΜΕΔ στην ΕΕ;

Σήμερα θα παρουσιάσουμε την 3η έκθεση προόδου για τα ΜΕΔ και την έκθεση προόδου για την ολοκλήρωση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών. Οι δύο αυτές εκθέσεις θα πάνε ως συνεισφορά στη Σύνοδο της Ευρωζώνης. Πιστεύουμε ότι τους επόμενους μήνες η Σύνοδος θα είναι ορόσημο για αποφάσεις επί των επομένων βημάτων για την εμβάθυνση της ευρωζώνης, με το βλέμμα στις ευρωεκλογές. Είναι σημαντικό η ΕΕ να έχει μια νομισματική ένωση που να αντέχει τις κρίσεις και να έχει διεθνή ρόλο.

Είχαμε πολλές συζητήσεις για τη μείωση των επισφαλειών στο τραπεζικό σύστημα και το διαμερισμό των κινδύνων με αλληλεγγύη. Η μείωση του επιπέδου των ΜΕΔ είναι καθοριστική προς αυτό και τα καλά νέα είναι ότι τα ΜΕΔ μειώνονται.

Ωστόσο η δουλειά θα πρέπει να συνεχιστεί, ειδικά σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Κύπρος, όπου υπάρχει μείωση, όμως ξεκίνησαν από πολύ υψηλά επίπεδα. Το σύστημα ηλεκτρονικών πλειστηριασμών μόλις τώρα δείχνει να φέρνει αποτελέσματα.

Πώς σχολιάζετε τις προτάσεις για τη δημιουργία οχήματος ειδικού σκοπού που θα αναλάβει τα ΜΕΔ των ελληνικών τραπεζών;

Ως προς την πρόταση να δημιουργηθεί στην Ελλάδα κάποια εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων των τραπεζών έχουν γίνει μεν κάποιες συζητήσεις, αλλά είναι ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο. Η Κομισιόν είναι ανοιχτή να συζητήσει αυτή την προοπτική με τις ελληνικές αρχές. Υπάρχει μεν πρόοδος ως προς τη μείωση των ΜΕΔ, αλλά χρειάζεται κι άλλη.

Ποια είναι η κατάσταση στην Κύπρο, τη δεύτερη χώρα με το μεγαλύτερο πρόβλημα;

Στην Κύπρο το επίπεδο των ΜΕΔ μειώνεται συνεχόμενα από το τέλος του 2015 και αναμένεται να συνεχιστεί η καθοδική τάση ακόμα πιο έντονα κατά το δεύτερο μισό του έτους, όταν ένα χαρτοφυλάκιο μεγάλου μεγέθους θα αφαιρεθεί από το τραπεζικό σύστημα, υποστηριζόμενο από έναν σημαντικό όγκο ΜΕΔ που θα πουληθούν.

Στην Κύπρο έχουν εφαρμοστεί λύσεις που είναι bank specific, δεν έχουν επίπτωση στον φορολογούμενο, ο οποίος δεν επωμίζεται το κόστος, με προστασία στους καταθέτες και μέχρι στιγμής έχουν διαγραφεί από το σύστημα περί τα 6 δισ. μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Τι λείπει από το μείγμα πολιτικής της ελληνικής πλευράς; Έχετε υπόψιν τις σχεδιαζόμενες προτάσεις για δημιουργία οχήματος ειδικού σκοπού για τη διαχείριση των ΜΕΔ;

Καταρχάς είναι θετικά τα νέα ότι το επίπεδο των ΜΕΔ μειώνεται παντού στην ΕΕ και αυτό συμπεριλαμβάνει και την Ελλάδα και την Κύπρο, τις δύο χώρες με τα υψηλότερα επίπεδα και τον μεγαλύτερο όγκο ΜΕΔ.

Σε γενικές γραμμές στην Ελλάδα, χρειάζεται να γίνει επιτέλους μια σημαντική συζήτηση για το πώς το τραπεζικό σύστημα δίνει δάνεια και το πώς θα λειτουργούν στο μέλλον τα λεγόμενα “loan enforcement elements”. Βεβαίως με την Ελλάδα δουλέψαμε πολύ στενά για το θέμα, ήταν μια από τις δομές εργασίας στο πλαίσιο του προγράμματος διάσωσης. Και ναι οι μεταρρυθμίσεις, μόλις τώρα αρχίζουν να έχουν αποτελέσματα. Στην περίπτωση της Κύπρου, η επέμβαση σε σχέση με τον πρόβλημα των ΜΕΔ ήταν “bank specific”. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται περισσότερη δουλειά.

Πώς σχολιάζετε τις τελευταίες κινήσεις στον τραπεζικό κλάδο, τη στιγμή που παρουσιάζεται η τάση συγχωνεύσεων ώστε να “διυλιστεί” το επίπεδο των ΜΕΔ και να καταστεί διαχειρίσιμο…

Σε σχέση με την συγχώνευση της Eurobank θα πρέπει να σας πω ότι είναι πολύ νωρίς ακόμα για να εκτιμήσουμε πλήρως τις συνέπειες αυτής της κίνησης. Για να την αξιολογήσουμε θέλουμε καταρχάς περισσότερες λεπτομέρειες. Στη συνέχεια θα την αναλύσουμε και θα την αξιολογήσουμε, ειδικά στο εποπτικό επίπεδο. Πρέπει αφενός να δούμε ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, αφετέρου να διαπιστώσουμε αν η ίδια η eurobank τηρεί τους κανόνες και τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει στο πλαίσιο της κρατικής ενίσχυσης. Εκ πρώτης όψεως φαίνεται πως έτσι έχουν τα πράγματα, αλλά είναι ακόμα πολύ νωρίς και πρέπει να εξετάσουμε την υπόθεση αναλυτικά.

Η κυβέρνηση σκοπεύει να επεκτείνει με κάποιο τρόπο το νόμο Κατσέλη για την προστασία των δανειοληπτών. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο;

Σε σχέση με το πλαίσιο για τα ΜΕΔ στην Ελλάδα, όπως είπα, υπάρχει πια το σωστό πλαίσιο και μια σειρά από ρυθμίσεις έχουν πραγματοποιηθεί. Για παράδειγμα σε σχέση με την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Τώρα μας μένει να ξανασυζητήσουμε το Νόμο Κατσέλη. Η περίοδος εφαρμογής του νόμου λήγει και οι ελληνικές αρχές μας μετέφεραν την βούλησή τους να την επεκτείνουν. Όμως πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορεί να είναι ο ίδιος νόμος, απαράλλακτος. Πρέπει να είναι κάτι πιο στοχευμένο, κάτι που να αφορά μόνο τους πλέον ευάλωτους και να μην αφήνει διόδους στους στρατηγικούς κακοπληρωτές για να τον εκμεταλλευτούν.

Τι αναμένουμε σε επίπεδο ΕΕ σε σχέση με τη στρατηγική μείωσης των ΜΕΔ, αλλά και την τραπεζική ένωση γενικότερα;

Υπάρχει πρόοδος και στις διαπραγματεύσεις για το σχέδιο δράσης και για τα προληπτικά backstops, την εξωδικαστική κατάσχεση εμπράγματων εγγυήσεων, αλλά και το νομικό πλαίσιο για τη 2η ευκαιρία. Είμαστε σε κρίσιμο σημείο σε σχέση με το τραπεζικό πακέτο. Είμαστε έτοιμοι να ολοκληρώσουμε τις προτάσεις για τα ισχυρότερα περιθώρια bail in, και να κάνουμε ταυτόχρονα τη ζωή των μικρών τραπεζών ευκολότερη.

Ποια είναι η κατάσταση στην Ιταλία μετά και την όλη μάχη σε επίπεδο εντυπώσεων για τον προϋπολογισμό του 2019, πώς έχουν επηρεαστεί οι τράπεζες;

Σε σχέση με την Ιταλία, αν δούμε την υπόθεση των ΜΕΔ αποκομμένη από το υπόλοιπο πλαίσιο, τότε ναι έχουν εφαρμοστεί μια σειρά από εξειδικευμένες ως προς τις τράπεζες λύσεις (bank specific solutions) και τα ΜΕΔ όντως μειώνονται. Όμως όπως ξέρετε υπάρχει ένα σύστημα κρατικών εξασφαλίσεων. Με την άνοδο των spread το σύστημα κρατικών εξασφαλίσεων έχει γίνει πλέον πιο ακριβό. Αυτές είναι οι παράπλευρες απώλειες της ευπάθειας. Ο τραπεζικός κλάδος ακολουθεί τη γενική οικονομία. Η Ιταλία δεν κινδυνεύει απλά με μια διαδικασία περί υπερβολικού ελλείμματος. Ο ίδιος της ο προϋπολογισμός είναι αντιπαραγωγικός για την ανάπτυξη και την ιταλική οικονομία. Η δημοσιονομική τροχιά είναι αντιπαραγωγική. Οδηγεί σε υψηλότερο κόστος δανεισμού, υψηλότερα επιτόκια και αναιρεί την ίδια την προσπάθεια τόνωσης που επικαλείται. Χάνεται η εμπιστοσύνη στις επενδύσεις, μειώνεται η πρόσβαση των επιχειρήσεων σε δανεισμό, τα δάνεια γίνονται πιο ακριβά. Είμαστε σε στενή επαφή με τις ιταλικές αρχές. Ήμουν και εγώ στο δείπνο με τον Πρωθυπουργό Κόντε το περασμένο Σάββατο. Το υψηλό κόστος έχει επιπτώσεις στις τράπεζες. Αυξημένα επιτόκια και πτώση των τιμών των μετοχών.

Είναι επαρκής η πρόθεση της Ιταλίας για μείωση του ελλείμματος από το 2,4% στο 2,1%;

Καταρχάς θα πρέπει να θυμηθούμε ότι το Συμβούλιο των Κρατών Μελών είχε ζητήσει διόρθωση κατά 0,6 μονάδες σε διαρθρωτική προσπάθεια από τα περσινά επίπεδα και έχουμε επιδείνωση κατά 1,2 μονάδες. Άρα χρειάζεται μια σοβαρή και μεγάλη διαρθρωτική προσπάθεια. Το 2,1% εκ πρώτης όψεως δεν μοιάζει να είναι αρκετό.

Μπορεί η Ιταλία να μπλοκάρει κάποια άλλη από τις ανοιχτές συζητήσεις στο Συμβούλιο ως αντίποινα, όπως τη συζήτηση για την εμβάθυνση της ευρωζώνης;

Όπως ξέρετε το συζητήσαμε αυτό στο eurogroup και η συζήτηση δεν έχει επηρεαστεί. Η πρόοδος σε σχέση με το backstop του Single Resolution Fund είναι συνάρτηση της μείωσης των επισφαλειών. Όλα τα Κράτη Μέλη έχουν συνεισφέρει στη συζήτηση και εμείς καλωσορίζουμε όλες τις συνεισφορές.

Μιλώντας για το eurogroup, υπάρχει συζήτηση για την αλλαγή των κανόνων σταθερότητας;

Πάντα γίνονται συζητήσεις για τους κανόνες. Υπάρχει μάλιστα μια εν εξελίξει εργασία για την απλοποίηση των κανόνων που δίνει έμφαση στο ορόσημο των δαπανών, που είναι το πλέον ορατό και το πλέον εύκολα ελέγξιμο στοιχείο στον προϋπολογισμό. Έμφαση δίνεται και στις διαρθρωτικές ισορροπίες. Όχι απλά στο βασικό έλλειμμα. Αλλά και στο έλλειμμα σε σχέση με το σε ποιο σημείο του οικονομικού κύκλου βρίσκεσαι.

Δεν θέλουμε όμως υπεραπλουστεύσεις. Συζητάμε την απλούστευση, αλλά αν το πλαίσιο παραγίνει απλό θα έρχονται μετά οι χώρες και θα λένε: εδώ δεν υπολόγισες τις επενδύσεις, εδώ δεν πήρες υπόψιν τις οικονομικές συνθήκες κτλ. Αν πάλι θέλουν να υπάρχει χώρος για συνυπολογισμό ειδικών συνθηκών, τότε πρέπει μας δώσουν χώρο και για ερμηνεία – και αυτό σημαίνει ότι δεν θα κάνουμε απλά μαθηματικά. Σε κάθε περίπτωση το βασικό και πρακτικότερο όλων στοιχείο είναι αυτό των δαπανών.

Πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι η σύνθεση μιας δημοσιονομικής θέσης είναι πιο σημαντική από το “ποσό επικεφαλίδα”. Αν και συνήθως οι χώρες που έχουν πλεονάσματα συνεχίζουν και βγάζουν πάντα πλεονάσματα και οι χώρες που έχουν ελλείμματα συνεχίζουν και έχουν για καιρό ελλείμματα.

Πόσο κοντά είμαστε στην ένωση κεφαλαιαγορών (CMU)?

Σε σχέση με το CMU και ενόψει και του brexit έχει σημασία να μπουν σε ισχύ τα βασικά μπλοκ. Από τις 13 προτάσεις της Κομισιόν για το θέμα μόνο οι 3 έχουν υιοθετηθεί, όμως έχουμε πρόοδο σε πολλές από τις υπόλοιπες, όπως για παράδειγμα την πρόταση για τις πανευρωπαϊκές συντάξεις, τις πληρωμές σε ευρώ, την ανασκόπηση/ αξιολόγηση των επενδύσεων από τρίτα κράτη, το crowdfunding και τα δομημένα ομόλογα. Αλλά χρειάζεται επιτάχυνση ιδίως σε ότι αφορά το european supervisory authority και συζητάμε με το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο για να τα τρέξουμε με όλα αυτά ως τις ευρωεκλογές.

Τι πρέπει να κλείσει πριν το Brexit;

Να μην αρχίσω τώρα με τις λίστες, όσο το δυνατόν περισσότερα και κυρίως κάποια που είναι πιο σχετικά με την εποπτεία των επενδύσεων.

Πόσο κοντά είμαστε στην ευρωπαϊκή εγγύηση καταθέσεων;

Σε σχέση με τον EDIS, το οποίο σαφώς επηρεάζεται από τα ΜΕΔ, η όλη συζήτηση έχει να κάνει με τη μείωση της κληρονομιάς των επισφαλειών, ώστε να υπάρξει διαμερισμός της αλληλεγγύης. Η έκθεσή μας λέει ότι προοδεύουμε και πρέπει να ξεκινήσει καταρχάς το Single Resolution Fund, όπου το σχετικό backstop πρέπει να τεθεί σε ισχύ πριν το 2024. Σε σχέση με το EDIS η συζήτηση είναι πιο πολιτική και πάει πιο αργά, αλλά εμείς θέλουμε να πάει παράλληλα με το SRF. Προς το παρόν είναι αργή η πρόοδος, εμείς στις εκθέσεις μας, τους είπαμε με ποιον τρόπο θα πάει πιο γρήγορα, πχ μόνο με ενίσχυση της ρευστότητας στην αρχή κτλ.

Κλείνοντας, πρέπει όντως να αναμένουμε ένα προϋπολογισμό της ευρωζώνης; Τι συμβαίνει με τη γαλλογερμανική πρόταση …

Σε σχέση με τη συζήτηση για προϋπολογισμό της ευρωζώνης – εμείς ποτέ δεν προτείναμε κάτι τέτοιο. Εμείς προτείναμε μια λειτουργία σταθεροποίησης επενδύσεων και έναν μηχανισμό χρηματοδότησης μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο του επόμενου ΠΔΠ. Η γάλλογερμανική πρόταση είναι παρόμοια με της Κομισιόν. Είναι περισσότερο ερώτημα μορφής παρά ουσίας – θα είναι ξεχωριστός προϋπολογισμός, ή θα αντιμετωπίζονται τα ίδια ζητήματα πλαίσιο του επόμενου ΠΔΠ;

Έχουμε μια σύγκλιση ως προς τους στόχους, προς τους σκοπούς της πρότασης της Κομισιόν, θα χτίσουμε επί των προτάσεων.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top