Ανεβαίνει το Ελληνο-Πολωνικό εμπόριο, “μαγκωμένες” οι επενδύσεις

Ανεβαίνει το Ελληνο-Πολωνικό εμπόριο, “μαγκωμένες” οι επενδύσεις

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Δυναμική ανάπτυξης εμφανίζουν οι ελληνικές εξαγωγές προς την Πολωνία, καθώς την τελευταία εξαετία αυξήθηκαν κατά 85%, όταν αντίθετα οι Έλληνες επιχειρηματίες δείχνουν  μεγάλη συγκράτηση στο να προχωρήσουν σε επενδύσεις στην Πολωνία.

Από την άλλη πλευρά, μεγάλες πολωνικές λιανεμπορικές εταιρείες επενδύουν στη χώρα μας, σε φυσικά καταστήματα αλλά κυρίως σε e-shops με σημαντική διείσδυση στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, μέσω των epapoutsia.gr, modivo.gr και answear.gr. Αλλά και οι Πολωνοί, αυξάνουν τις εξαγωγές τους προς την Ελλάδα, οι οποίες κατά την ίδια περίοδο αυξήθηκαν κατά 78%

Διμερές εμπόριο Ελλάδα – Πολωνίας

Συγκεκριμένα κατά την περίοδο 2016-2021 οι ελληνικές εξαγωγές προς την Πολωνία αυξήθηκαν σε πολλές κατηγορίες προϊόντων και μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, με διψήφιες ή ακόμη και τριψήφιες μεταβολές. Την πρώτη θέση στις ελληνικές εξαγωγές προς την Πολωνία, το 2021, είχε το αλουμίνιο με συμμετοχή 18,8% στο σύνολο των  736,3 εκατ. ευρώ.  Το ίδιο έτος, μεγάλη αύξηση σημείωσαν οι εξαγωγές πλαστικών, ελαίων, σιδήρου και χάλυβα, πλεκτών ενδυμάτων, καλλυντικών, υποδημάτων και γαλακτοκομικών.

Επειδή όμως οι Πολωνικές εξαγωγές προς την Ελλάδα ξεκίνησαν από υψηλότερα επίπεδα, παρότι έχασαν κάπως δυναμική στη year to year μεταβολή (σ.σ. ήταν 1,116 δις ευρώ) το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας- Πολωνίας το 2021 παραμένει ελλειμματικό σε βάρος της χώρας μας, εμφανίζοντας μάλιστα διεύρυνση της τάξης του 15,2%.

Εν τούτοις, όπως επισήμανε στο GRTimes.gr o πρόεδρος του Ελληνο- Πολωνικού Επιμελητηρίου Εμπορίου και Επενδύσεων κ. Κύρος Λαζαρίδης, εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον από Πολωνούς εισαγωγείς για προϊόντα του ελληνικού αγροτοδιατροφικού τομέα. Το ενδιαφέρον αυτό εντοπίζεται κυρίως στα φρέσκα φρούτα, αλλά και στα αποξηραμένα και κατεψυγμένα φρούτα και καρπούς.

Το Επιμελητήριο- το οποίο σημειωτέον έχει 115 μέλη- επιχειρήσεις από διαφόρους κλάδους- προκειμένου να ενισχύσει το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών αλλά και τις ελληνο- πολωνικές επιχειρηματικές συμπράξεις, συμμετέχει σε εκθέσεις του αγροτοδιατροφικού τομέα, του τουρισμού, μηχανημάτων και άλλες κλαδικές. Για το 2023 έχει προγραμματίσει δύο επιχειρηματικές αποστολές, μία με Έλληνες επιχειρηματίες στην Πολωνία και μία με Πολωνούς στην Ελλάδα, επικεφαλής εταιρειών κυρίως του αγροτοδιατροφικού τομέα.

Ανάλυση ελληνικών εξαγωγών

Οι είκοσι πρώτες κατηγορίες ελληνικών προϊόντων που εξήχθησαν στην Πολωνία το 2021 είναι:

Κατηγορία προϊόντος (διψήφια CN) Αξία () % συνόλου Μεταβολή
Αλουμίνιο 138.303.860 18,8% 14,4%
Καρποί και φρούτα βρώσιμα 80.875.378 11,0% 12,7%
Πλαστικά 64.337.754 8,7% 63,0%
Ηλεκτρικά μηχανήματα και εξοπλισμός 62.627.476 8,5% 32,8%
Λαχανικά, καρποί και φρούτα 44.804.202 6,1% 26,6%
Φαρμακευτικά 33.380.332 4,5% -7,0%
Μηχανήματα 18.400.201 2,5% 29,0%
Πλεκτά ενδύματα 17.944.790 2,4% 606,1%
Καλλυντικά 15.820.578 2,1% 30,5%
Σαπούνια, αλυσίβες 15.062.718 2,0% 11,6%
Υφάσματα μη υφασμένα – Είδη σχοινοποιίας 14.383.861 2,0% 17,7%
Λαχανικά, φυτά, ρίζες και κόνδυλοι, βρώσιμα 13.263.595 1,8% 13,6%
Καπνός 12.263.058 1,7% -32,1%
Φυτικά και ζωικά έλαια 12.189.433 1,7% 124,0%
Ορυκτά καύσιμα 11,806.694 1,6% 186,6%
Γαλακτοκομικά 10.302.351 1,4% 51,8%
Υποδήματα 10.110.955 1,4% 80,4%
Ποτά, αλκοολούχα 9.222.610 1,3% -30,3%
Σίδηρος και χάλυβας 9.141.696 1,2% 148,3%
Χαλκός και τεχνουργήματα 8.174.657 1,1% -0,1%
Σύνολο 10 πρώτων κατηγοριών 491.557.289 66,8%

Οι πρώτες ύλες (πλην καυσίμων) αποτελούν το 41,5% του συνόλου των εξαγωγών της Ελλάδας. Σχεδόν στο σύνολό τους (98%), έχουν υποστεί κάποιας μορφής αρχική επεξεργασία. Το 2021 σημειώθηκε αύξηση των εξαγωγών τόσο των επεξεργασμένων πρώτων υλών (€299,4 εκ., από €227,7 εκ. το 2020) όσο και των μη επεξεργασμένων (€14,1 εκ., από €11,9 εκ.).

Τα αγροτικά και μεταποιημένα αγροτικά προϊόντα αποτελούν  την δεύτερη κατηγορία προϊόντων με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών στην Πολωνία. Το 2021 το μερίδιό τους μειώθηκε σε 28%, έναντι 29,3% το προηγούμενο έτος.

Βεβαίως, ιδιαίτερα ενδιαφέρει η τάση των ελληνικών εξαγωγών κατά την περίοδο 2016-2021, η οποία και αποτυπώνεται στον παρακάτω πίνακα.

Τάση ελληνικών εξαγωγών περιόδου 2016-2021

Κατηγορία Μεταβολή
–       υποδήματα 86,8%
–       ποτά: 33,2%
–       οχήματα: 25,2%
–       όργανα και συσκευές οπτικής, μέτρησης, ελέγχου 25,1%
–       ζωικά και φυτικά έλαια 24,0%
–       ηλεκτρικά μηχανήματα-συσκευές 21,9%
–       πλεκτά ενδύματα 19,3%
–       ενδύματα 16,5%
–       διάφορα παρασκευάσματα διατροφής 14,5%
–       γαλακτοκομικά 12,9%
–       αλουμίνιο 12,4%
–       παρασκευάσματα λαχανικών-φρούτων 12,4%
–       πλαστικά 11,6%
–       είδη σχοινοποιίας 11,1%
–       χαλκός 10,7%
–       φρούτα και λαχανικά 10,2%
–       διάφορα χημικά 8,0%
–       καλλυντικά 7,5%
–       ιχθυηρά 7,7%
–       σίδηρος και χαλκός 6,3%

Σημειωτέρον ότι  από την άλλη πλευρά, αυξάνουν και οι πολωνικές εξαγωγές προς την Ελλάδα, με τις κυριότερες κατηγορίες προϊόντων να είναι:

Κυριότερες κατηγορίες πολωνικών εξαγωγών

Κατηγορία προϊόντος Αξία (ευρώ) Μερίδιο Μεταβολή
Μηχανήματα 132.761.135 11,9% 37,3%
Ηλεκτρικές συσκευές-μηχανές 106.404.652 9,5% 18,5%
Καπνά 67.397.873 6,0% 17,1%
Κρέατα 61.332.783 5,5% -5,6%
Πλαστικά 57.897.604 5,2% 37,9%
Υποδήματα 55.120.437 4,9% 47,3%
Όργανα-συσκευές μέτρησης, ελέγχου 40.167.764 3,6% 36,1%
Χαρτί 31.957.708 2,9% 17,9%
Απορρίμματα βιομηχανίας τροφίμων 30.586.522 2,7% 99,2%
Εργαλεία από κοινά μέταλλα 30.252.240 2,7% 41,0%
Οχήματα 29.574.110 2,7ω 48,0%
Παρασκευάσματα δημητριακών 28.023.323 2,5% 40,1%
Γαλακτοκομικά 27.134.580 2,4% 3,4%
Λαχανικά 25.884.105 2,3% 28,9%
Καλλυντικά 25.147.113 2,3% 6,8%
Σύνολο 15 πρώτων προϊόντων 749.641.949 67,2%

 Σε πολύ χαμηλά επίπεδα οι επενδύσεις

Όπως φαίνεται από την έκθεση για το 2021, του Γραφείου ΟΕΥ της Ελληνικής Πρεσβείας στην Βαρσοβία, οι ελληνικές επενδύσεις στη διάρκεια της τελευταίας εξαετίας, ήταν ελαχιστότατες αφού ανήλθαν μόλις σε 58 εκατ. ευρώ , ενώ και οι Πολωνοί κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με συνολικές επενδύσεις μόλις 49,8 εκατ. ευρώ, με τη διαφορά όμως ότι το ενδιαφέρον τους φάνηκε να ζωηρεύει το 2021 ( σ.σ. 20 εκατ. ευρώ).

Το τελευταίο διάστημα έχουν υπάρξει δημοσιεύματα για την Pepco, τη λιανεμπορική που δημιουργεί φυσικά καταστήματα στη χώρα μας με είδη ένδυσης και υπόδησης ως επί το πλείστον, ενώ στο ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσονται πολωνικές επιχειρήσεις μέσω των epapoutsia.gr, Answear.gr και modivo.gr.

Οι Πολωνοί τουρίστες

Η Ελληνο- Πολωνική προσέγγιση έχει αποδειχτεί αποτελεσματικότερη στον τουριστικό τομέα, με την Πολωνία το 2021 να ήταν η 4η μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, με 645.000 αφίξεις. Κατ’ εκτίμηση του προέδρου της ΠΟΞ κ. Γρηγόρη Τάσιου, φέτος οι αφίξεις των Πολωνών τουριστών υπολογίζονται κοντά στις 600.000, ενώ στο προ covid 2019, την Ελλάδα είχαν επισκεφθεί 907.000 Πολωνοί τουρίστες.

Οι Πολωνοί δείχνουν να προτιμούν τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και του Ιουνίου, τη Χαλκιδική και Πιερία, ενώ αρκετοί επισκέπτονται και τις ακτές του νομού Λαρίσης, όπως επισήμανε ο κ. Λαζαρίδης.

Πέραν αυτού, αρκετοί Πολωνοί ενδιαφέρονται για την αγορά δεύτερης, παραθεριστικής κατοικίας, στη χώρα μας.

Στρατηγικές εισόδου στην Πολωνική αγορά

 Ο κ. Λαζαρίδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις στρατηγικές εισόδου ελληνικών επιχειρήσεων στην Πολωνική αγορά των 38 εκατ. κατοίκων.

Όπως είπε, το ¼ των Πολωνών ζει σε αγροτικές περιοχές ενώ οι κάτοικοι των αστικών κέντρων, που έχουν και μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη, κατανέμονται σε πόλεις όπως η Βαρσοβία και το Λοτζ στο κέντρο της χώρας, η Κρακοβία στα νότια, το Βρότσλαβ και το Πόζναν στα δυτικά, το Γκντανσκ και το Στετσίνο στα βόρεια το Λούμπλιν στα νοτιοανατολικά.

Οι Πολωνοί δίνουν μεγάλη σημασία στην επαφή πρόσωπο με πρόσωπο γι’ αυτό και η επιτυχία στην αγορά απαιτεί παρουσία στη χώρα, μέσω αντιπροσώπου ή διανομέα.

Πολλοί έμποροι βιομηχανικού εξοπλισμού είναι εξειδικευμένοι και διαθέτουν υψηλή τεχνική κατάρτιση. Εξαιτίας αυτού, ορισμένοι είναι σε θέση να εκπροσωπούν ξένους κατασκευαστές σε εθνικό επίπεδο. Ωστόσο, όπως επισήμανε ο κ. Λαζαρίδης, οι εξαγωγείς πρέπει να γνωρίζουν ότι οι μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις προτιμούν να έχουν άμεση επαφή με τους κατασκευαστές όταν αγοράζουν βαριά μηχανήματα.

Στον τομέα των καταναλωτικών αγαθών, οι εισαγωγείς και άλλες εταιρείες που εκπροσωπούν ξένους οίκους και προϊόντα εξελίσσονται και γίνονται πιο επιλεκτικές. Ο αριθμός και η ποικιλία των εισαγόμενων αγαθών που διατίθενται στην πολωνική αγορά παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο.

Οι Πολωνοί αντιπρόσωποι ή έμποροι αναζητούν όλο και περισσότερο ξένους εταίρους για να παρέχουν υποστήριξη και κατάρτιση, καθώς και χρηματοδοτικές και διαφημιστικές υπηρεσίες. Οι πολωνικές εμπορικές εκθέσεις είναι ένα καλό μέρος για να αναζητηθούν πιθανοί συνεργάτες.

Το Ελληνο- Πολωνικό Επιμελητήριο συνιστά στους Έλληνες επιχειρηματίες, να έχουν έναν αποκλειστικό συνεργάτη. Οι δυνητικοί εταίροι τείνουν να προτιμούν αποκλειστικές συμφωνίες επειδή συχνά επιβαρύνονται με το κόστος μάρκετινγκ νέων προϊόντων και δεν θέλουν, ενδεχόμενοι ανταγωνιστές, να αποκομίσουν τα οφέλη των διαφημιστικών δραστηριοτήτων τους.

Πως βοηθούν οι κοινοπραξίες εταιρειών

Οι κοινοπραξίες αποτελούν μια κοινή μορφή επιχειρήσεων στην Πολωνία και έναν εξαιρετικό τρόπο για τη διευκόλυνση των εξαγωγικών πωλήσεων στην πολωνική αγορά. Οι περισσότερες κοινοπραξίες δημιουργούνται με τον ξένο εταίρο να εισφέρει το απαραίτητο κεφάλαιο και την τεχνολογία. Ο Πολωνός εταίρος εισφέρει συνήθως γη, δίκτυα διανομής, εκπαιδευμένους εργαζόμενους, πρόσβαση στην πολωνική αγορά και εισαγωγές στην τοπική κυβέρνηση και την επιχειρηματική κοινότητα.

Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε κοινοπραξίες καλούνται συχνά να παρέχουν υπηρεσίες προώθησης, κατάρτισης και διαφήμισης στους Πολωνούς εταίρους τους.

Κρίνεται σκόπιμο να ελέγχει ο ενδιαφερόμενος εάν ο υποψήφιος συνεργάτης (επιχείρηση) είναι εγγεγραμμένος στο στατιστικό μητρώο (αριθμός REGON), στο φορολογικό μητρώο (αριθμός NIP) και στο δικαστικό μητρώο KRS, αν και το τελευταίο δεν είναι υποχρεωτικό για τις ατομικές επιχειρήσεις.

Με την άνοδο του βιοτικού επιπέδου των Πολωνών κατά τα τελευταία χρόνια, η συγκεκριμένη αγορά οπωσδήποτε και παρουσιάζει ενδιαφέρον για τους Έλληνες εξαγωγείς, παρά τα προβλήματα που προκλήθηκαν από την ενεργειακή κρίση, υπογράμμισε ο κ. Λαζαρίδης.

Να σημειωθεί ότι το κατά κεφαλήν  ΑΕΠ της Πολωνίας σε ισοτιμία αγοραστικής δύναμης ήταν €14.951 το 2021, όταν στην Ελλάδα είναι € 19.200.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top