Αυξήθηκε η κατανάλωση αλκοόλ στο σπίτι, λόγω lockdown (ΦΩΤΟ)

Αυξήθηκε η κατανάλωση αλκοόλ στο σπίτι, λόγω lockdown (ΦΩΤΟ)

Σημαντική αύξηση στις πωλήσεις λιανικής σε επιχειρήσεις εμπορίας ποτών καταγράφεται τόσο κατά τη διάρκεια του πρώτου, όσο και στο δεύτερο lockdown, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στο GRTimes.gr, υπεύθυνοι καταστημάτων. Αμερικανική έρευνα συσχετίζει τον εγκλεισμό στο σπίτι με αύξηση της πιθανότητας για υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Τι αναφέρει στο GRTimes.gr ο καθηγητής Ψυχιατρικής στο ΑΠΘ, κ. Βασίλης Παντελεήμων Μποζίκας.

Ρεπορτάζ: Αλέξης Αλεξιάδης, Νεκταρία Ψαράκη

Σημαντική αύξηση στις λιανικές πωλήσεις ποτών καταγράφεται το τελευταίο διάστημα στη Θεσσαλονίκη, όπως ακριβώς συνέβη και στην περίοδο του πρώτου lockdown, τονίζουν στο GRTimes, υπεύθυνοι πωλήσεων από τον κλάδο εμπορίας ποτών.

«Η κατανάλωση αλκοόλ στο σπίτι, υπερδιπλασιάστηκε» ανέφερε εκπρόσωπος της κάβας ποτών «Σείριος», λέγοντας πως οι καταναλωτές, από τη στιγμή που θέλουν να απολαύσουν ένα ποτό στο σπίτι τους, ψάχνουν και κάποια πιο ιδιαίτερα, πιο ακριβά προϊόντα, που ενδεχομένως δεν είχαν δοκιμάσει άλλη φορά. Ο ίδιος αναφέρει πως στο δεύτερο lockdown, παρατήρησε μια μικρή πτώση, γεγονός που ίσως έχει να κάνει με την εποχή.

«Ίσως γιατί στο πρώτο lockdown πλησίαζε η Άνοιξη και έφευγε πιο πολύ το λευκό κρασί και η μπύρα, ενώ τώρα φεύγει περισσότερο το πιο σκληρό αλκοόλ και το κρασί, αλλά όχι τόσο μπύρα» είπε χαρακτηριστικά.

Μικρές και μεγάλες παραγγελίες, εξεζητημένα ποτά

Ο κ. Παναγιώτης Βουζουνεράκης, που διατηρεί κάβα ποτών στην οδό Ι. Δραγούμη στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δήλωσε στο GRTimes, πως στην περίοδο του lockdown αυξήθηκαν σημαντικά οι πωλήσεις μέσω του e-shop που διαθέτει το κατάστημα. «Μικρές και μεγάλες παραγγελίες, ακόμη και με εξεζητημένα, ποτά, με μάρκες που δεν καταναλώνονται στα καταστήματα και κυρίως ουίσκι και κρασιά» ανέφερε.

Έως 70% πάνω οι πωλήσεις

Από την πλευρά του, ο Νίκος, υπεύθυνος του καταστήματος εμπορίας ποτών «Cash & Carry» στην οδό Πολυτεχνείου, επισημαίνει πως ειδικά μετά το πρώτο δεκαπενθήμερο του lockdown, καταγράφεται αύξηση στις πωλήσεις λιανικής, τουλάχιστον 60-70%, σε σχέση με το διάστημα πριν από τα μέτρα, όταν τα μαγαζιά ήταν ανοιχτά.

«Η αύξηση είναι λογική, από τη στιγμή που ο κόσμος δεν μπορεί να κάνει κάτι άλλο και αναγκαστικά θα έρθει να πάρει το ποτό του, το κρασί του, τη μπύρα, το χυμό, το αναψυκτικό και θα πιεί στο σπίτι» αναφέρει. Δηλώνει πως τα δύο lockdown, σε σχέση με τις πωλήσεις αλκοόλ, είναι πανομοιότυπα, προσθέτοντας ότι καταγράφεται αύξηση περίπου 15 μέρες, αφότου άρχισε η καραντίνα. «Ήταν πρωτόγνωρο το όλο σκηνικό του lockdown για τη χώρα μας. Τις πρώτες δεκαπέντε μέρες, όπως επίσης και στην προηγούμενη καραντίνα, επικρατούσε φόβος και αβεβαιότητα και ο κόσμος δεν έβγαινε από το σπίτι του. Ακριβώς το ίδιο έγινε και τώρα και από τις 15-20 Νοέμβρη και μετά, έχουμε την αύξηση στις πωλήσεις”.

Όσον αφορά στις ηλικιακές ομάδες που είναι οι περισσότεροι πελάτες του, ο Νίκος λέει πως η πλειοψηφία είναι 40+, χωρίς να λείπουν και οι ηλικίες 20-30. Το περίπου 70% επιλέγει κρασί, ενώ το 30% άλλα ποτά, γενικά αλκοολούχα, όπως ουίσκι, ρούμι, τζιν, κτλ, ενώ και στη συγκεκριμένη επιχείρηση καταγράφεται αύξηση στη ζήτηση πιο ακριβών, πιο ποιοτικών, πιο εξεζητημένων ποτών.

Τι αναφέρει για το αλκοόλ νέα αμερικανική έρευνα

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Τέξας που δημοσιεύτηκε στο «American Journal of Drug and Alcohol Abuse», όσο περισσότερο οι άνθρωποι είναι αναγκασμένοι να μένουν στο σπίτι τους λόγω του lockdown, τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να κάνουν υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ.

Η έρευνα συσχετίζει το στρες της πανδημίας κορωνοϊού και των μέτρων για την αντιμετώπιση της, με τον κίνδυνο να αυξήσει κάποιος την κατανάλωση αλκοόλ. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται, κάθε εβδομάδα παράτασης ενός lockdown, αυξάνει κατά 19% τον κίνδυνο υπερκατανάλωσης αλκοόλ, δηλαδή μέσα σε δύο ώρες να πιεί ένας άνδρας περισσότερα από πέντε ποτά και μία γυναίκα πάνω από τέσσερα. Ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος για όσους έχουν κατάθλιψη ή ιστορικό αλκοολισμού.

Η έρευνα έγινε σε περίπου 2.000 άτομα άνω των 18 ετών, με μέση ηλικία τα 42 χρόνια, κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας. Από αυτούς, σχεδόν το ένα τρίτο (ποσοστό 32%) παραδέχτηκαν ότι κατέφευγαν στο αλκοόλ στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων.

Μποζίκας: Στο πρώτο lockdown μόλις το 8% ανέφερε το αλκοόλ σαν τρόπο αντιμετώπισης

Ο καθηγητής ψυχιατρικής του ΑΠΘ κ. Βασίλης Παντελεήμων Μποζίκας, αναφέρει στο GRTimes ότι το στρες, το άγχος, η κατάθλιψη, διάφοροι ψυχοπιεστικοί παράγοντες, στους οποίους συγκαταλέγεται και η οικονομική κρίση της εποχής, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για το μέλλον, η μοναξιά γενικά, αλλά ακόμη περισσότερο τις ημέρες του εγκλεισμού, μπορεί να οδηγήσει κάποιους να στραφούν στο αλκοόλ, ως μια μη υγιή λύση.

Ο κ. Μποζίκας, ωστόσο, διευκρινίζει ότι σε σχετική παγκόσμια έρευνα στην οποία συμμετείχε η Α’ Πανεπιστημιακή Κλινική του ΑΠΘ για τις επιπτώσεις της πανδημίας, παρά το γεγονός ότι ο κόσμος παραδέχεται ότι αυξήθηκε το στρες, ο θυμός και η μοναξιά, μόλις το 8% αναφέρει το αλκοόλ ως τρόπο αντιμετώπισης. Συγκεκριμένα, οι κυρίαρχοι τρόποι αντιμετώπισης των ψυχολογικών επιπτώσεων του εγκλεισμού ήταν το περισσότερο περπάτημα, η αύξηση της προσωπικής αλληλεπίδρασης είτε δια ζώσης, είτε ιντερνετικά, αλλά και η απόκτηση ενός κατοικίδιου.

“Παρατηρούμε πάντα σε σχέση με το πριν”

«Τα δεδομένα της έρευνας, η οποία αφορά στον Απρίλιο, δε μας έδειξαν επιστημονικά ότι ο κόσμος στρέφεται στο αλκοόλ ή στον καπνό. Αυτό βέβαια που μας ενδιαφέρει και μελετάμε, είναι η αύξηση της δραστηριότητας. Δηλαδή, αν πίνει κάποιος από εκεί που δεν έπινε, ή αν καπνίζει περισσότερο απ’ ότι κάπνιζε, τότε και μόνο μπορούμε να πούμε ότι ένα αίτιο της αύξησης χρήσης ουσιών είναι ο εγκλεισμός. Παρατηρούμε πάντα σε σχέση με το πριν», αναφέρει χαρακτηριστικά.

“Αυξημένες πωλήσεις δε σημαίνει αυξημένη χρήση αλκοόλ- Πιεστικότερο το 2ο κύμα”

Για το 2ο κύμα της πανδημίας, η προαναφερθείσα έρευνα δεν έχει συλλέξει ακόμη στοιχεία, ωστόσο όπως ενημερώνει ο κ. Μποζίκας, καταγράφει δεδομένα και προχωρά. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πίεση στο 2ο κύμα της πανδημίας είναι μεγαλύτερη. Ο ιός είναι πιο επιθετικός, ο κόσμος περισσότερο εξαντλημένος, ενώ μάλιστα συμπίπτει και με την εορταστική περίοδο, στην οποία παρατηρείται γενικότερα μία αύξηση της «μελαγχολίας».

«Για το 2ο κύμα δεν έχουμε ακόμα δεδομένα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η πανδημία επιμένει και πιο απειλητική. Θα δούμε αν υπάρχουν επιπτώσεις. Η αύξηση των αγορών αλκοόλ στις κάβες δε μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι μπορεί να ερμηνευθεί ως αύξηση της χρήσης αλκοόλ. Είναι πολύ πιθανόν οι άνθρωποι που δεν πίνουν πια σε μαγαζιά εστίασης, λόγω lockdown, να πίνουν το ίδιο σπίτι τους. Δε σημαίνει όμως ότι το αύξησαν. Μπορεί να καταναλώνουν την ίδια ποσότητα με πριν, απλά στο σπίτι», διευκρινίζει ο κ. Μποζίκας.

«Σίγουρα όμως, στην πίεση, το άγχος, η μοναξιά το αλκοόλ μπορεί να είναι για πολλούς λύση, την ίδια στιγμή που η πρόσβαση σε αυτό είναι ιδιαίτερα εύκολη. Η αύξηση της χρήσης όμως, μπορεί να οδηγήσει σε κατάχρηση και στη συνέχεια στον εθισμό, με πολύ μεγάλες συνέπειες», τονίζει ο καθηγητής κλείνοντας.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top