Εγκατεστημένη στην ‘καρδιά’ της Χαλκιδικής και του προϊόντος της ελιάς η εταιρία Δέας Α.Ε. είναι η μεγαλύτερη επιχείρηση του νομού τόσο σε προσωπικό όσο και σε τζίρο και από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα. «Η εταιρία ΔΕΑΣ συνεισφέρει 60 εκατ. ευρώ συνάλλαγμα ετησίως και απασχολεί 365 άτομα, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους» δηλώνει στο GRTimes.gr ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΑΣ Α.Ε. Παύλος Δέας.
Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])
Βρισκόμαστε στις Καλύβες Πολυγύρου στην Χαλκιδική, στις εγκαταστάσεις της εταιρίας ΔΕΑΣ Α.Ε. οι οποίες εκτείνονται σε 40 στρ. Οικογενειακή επιχείρηση η οποία είναι μάλιστα αποκλειστικά εξαγωγική, εξάγοντας σε 76 χώρες και στις πέντε ηπείρους.
«Ξεκινήσαμε από δυο άτομα προσωπικό και σήμερα απασχολούμε 365 άτομα. Ξεκινήσαμε από τους 100 τόνους και κατά μέσο όρο φτάνει τους 100.000 – 120.000 τόνους» ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΑΣ Α.Ε. Παύλος Δέας στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής που πραγματοποιήθηκε με αφορμή το Taste Halkidiki, μια διοργάνωση του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής.
Η εταιρία αποτελεί σήμερα τον ηγέτη στην ελληνική ελαιοβιομηχανία με εξαγωγική δραστηριότητα σε ποσοστό 99,8% και με έναν κύκλο εργασιών ο οποίος ανέρχεται άνω των 60 εκατ. ευρώ ετησίως.
«Η Χαλκιδική δεν είναι μόνο τουρισμός, είναι και αγροτιά, το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού, οι ντόπιοι, είναι αγρότες, είναι ελαιοκαλλιεργητές» επισήμανε ο κ. Δέας λέγοντας πως στο νομό δραστηριοποιούνται 114 εργοστάσια ελαιοκαλλιέργειας. «Κατά μέσο όρο πέφτουν 150 εκατ. ευρώ στην τοπική κοινωνία, η οποία εξασφαλίζει τα προς τα ζην, δεν υπάρχει μετανάστευση των κατοίκων, ασχολούνται με την καλλιέργεια της ελιάς» είπε ο κ. Δέας λέγοντας πως η εταιρία ΔΕΑΣ Α.Ε. «συνεισφέρει 60 εκατ. ευρώ συνάλλαγμα ετησίως, ‘ζεστό’ χρήμα».
Τέταρτη γενιά
Το πώς ξεκίνησε η εταιρία να δραστηριοποιείται στον τομέα της ελιάς και της ελαιοκαλλιέργειας και από ποια στάδια πέρασε ώστε σήμερα να θεωρείται από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρίες πανελλαδικά και η πρώτη στην Χαλκιδική μας το εξιστόρησε ο διευθύνων σύμβουλος Παύλος Δέας, τρίτη γενιά της ΔΕΑΣ Α.Ε.
«Η ιστορία της εταιρίας ξεκινάει μετά τον πόλεμο, το 1941 και έπειτα, και πρωτοπόρος ήταν ο παππούς Γιάννης Δέας, ένας άνθρωπος με μεγάλο μυαλό και επιχειρηματική δραστηριότητα. Ασχολήθηκε με το προϊόν και επαγγελματικά, είχε μια μικρή επιχείρηση, και παρά τις δυσκολίες έκανε ελιές παστεριωμένες και αποστειρωμένες, με αποτέλεσμα το 1951 να πάρει αργυρό μετάλλιο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ)» ανέφερε ο κ. Δέας.
«Μετά τον παππού Γιάννη, ο οποίος είχε τέσσερα παιδιά, και μετέδωσε την αγάπη του για την καλλιέργεια της ελιάς και το προϊόν, στις επόμενες γενιές, ανέλαβε ο πατέρας του, Χρήστος Δέας, ο οποίος παρά το γεγονός ότι είχε και αυτός τέσσερα παιδιά, κατόρθωσε και έκανε μεγάλες επενδύσεις στην καλλιέργεια της ελιάς, καλλιεργώντας τα δικά του κτήματα, συσκεύαζε τις δικές του ελιές και τις πουλούσε στην εσωτερική αγορά. Ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε την άρδευση στα ελαιόδεντρα και είχε θεαματικά αποτελέσματα» αναφέρθηκε.
Ήρθε η επόμενη γενιά, ο Παύλος Δέας και τα τρία του αδέλφια. Ο ίδιος σπούδασε χημικός, στην συνέχεια εργάστηκε επί μια εξαετία στην Ένωση Αγροτικού Συνεταιρισμού Πολυγύρου, μέχρι που ίδρυσε την εταιρία, αρχικά σαν Ο.Ε. και μετά ως Α.Ε. Ξεκίνησε η δραστηριότητα με την επεξεργασία των δικών τους ελιών και συγχρόνως έβαζαν σ’ όλη τη διαδικασία και αρκετούς παραγωγούς, αρχικά της Ορμύλιας, όπου και ο τόπος καταγωγής τους. «Βρέθηκαν καινούργια συστήματα άρδευσης και άρχισαν να εφαρμόζονται. Επεξεργαζόμασταν τις ελιές και αφού τις εκπυρηνώναμε, επικεντρωθήκαμε από την πρώτη στιγμή στις εξαγωγές, ήταν πρωταρχικός μας σκοπός, αρχικά στην αγορά της Ιταλίας και στη συνέχεια Γερμανία, Αυστρία κτλ.» ανέφερε ο κ. Δέας.
Η εταιρία ξεκίνησε από την Ορμύλια και από το 1998 μετεγκαταστάθηκε στις Καλύβες Πολυγύρου. Επένδυσε πολλά και στη δική της καλλιέργεια, σε δικά της κτήματα, μεταλαμπάδευσε την αγάπη της προς τον καρπό και το δέντρο και στους γύρω της. Στις μέρες μας στην εταιρία δραστηριοποιείται και η τέταρτη γενιά, τα παιδιά του Παύλου, του Κυριάκου και του Αργύρη Δέα.
Τα πλεονεκτήματα της ελιάς Χαλκιδικής
Στην Χαλκιδική υπάρχουν περίπου 5 εκατ. ελαιόδεντρα με κυρίαρχες ποικιλίες τη χονδροελιά και την ελιά Χαλκιδικής. Οι πράσινες ελιές Χαλκιδικής με ακόμη έξι προϊόντα συγκαταλέγονται στα προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης ενώ δραστηριοποιούνται 114 εργοστάσια, τα περισσότερα μεταξύ Ολύνθου – Ορμύλιας – Καλυβών Πολυγύρου, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του τόπου.
Όπως ανέφερε ο κ. Δέας μέχρι το 1994 η ελιά Χαλκιδικής ήταν άγνωστη. «Αγοράζουμε ελιές από όλη την Ελλάδα, και με τα προγράμματα, με την άρδευση, την κλάδευση, τη λίπανση καταφέραμε να παράγουμε ελιές που διαφοροποιήθηκαν από τις γνωστές μέχρι τότε στην ελληνική και διεθνή αγορά» είπε επισημαίνοντας τα πλεονεκτήματα της ελιάς Χαλκιδικής. Ποια όμως είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία την κάνουν να ξεχωρίζει έναντι ελληνικών ποικιλιών αλλά και ανταγωνιστριών χωρών όπως Ισπανία, Ιταλία, Μαρόκο, Τουρκία κτλ.;
α. Το μέγεθος,
β. η γεύση λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας σε ελαιόλαδο,
γ. η σκληρότητα,
δ. το μέγεθος κουκουτσιού.
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΑΣ Α.Ε. «χαρακτηρίστηκε ως το ‘πράσινο χρυσάφι’ και είναι από τα λίγα προϊόντα που δεν έχουν διωχθεί από την πολιτική των κυβερνήσεων, από την ελληνική πραγματικότητα» αναφερόμενος σε καλλιέργειες που έχουν εκλείψει όπως τα καπνά, τα τεύτλα, τα βαμβάκια.
Η ποιότητα, η παραγωγή, η συσκευασία
Η εταιρία παράγει ελιές υψηλής ποιότητας και εκεί πάνω στηρίζει την επιτυχία της, στην ποιότητα, την καλή γεύση, την εμφάνιση του προϊόντος αλλά και τις καλές της τακτικές. «Έχουμε δώσει εξετάσεις, τις έχουμε περάσει, και κάθε χρόνο έρχονται τα μεγάλα σούπερ μάρκετ απ’ όλον τον κόσμο σε εμάς, τα πηγαίνουμε καλά» ανέφερε ο κ. Δέας λέγοντας πως τα προϊόντα τους εκτός το ότι εξάγονται σε 76 χώρες στις πέντε ηπείρους είναι τοποθετημένα στα καλύτερα σούπερ μάρκετ, στην Αμερική βρίσκονται σε μεγάλα brand ενώ σύντομα οι πράσινες ελιές ΠΟΠ Χαλκιδικής θα τοποθετηθούν και στα ράφια σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Η παραγωγή της εταιρίας, κατά μέσο όρο φτάνει τους 100.000 – 120.000 τόνους, ανάλογα τις καιρικές συνθήκες, ενώ φέτος, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, μπορεί να φτάσει και τους 150.000 τόνους. Ως εταιρία επεξεργάζεται περισσότερους από 20.000 τόνους ελιές ετησίως.
Σ’ ότι αφορά τις συσκευασίες, η εταιρία ενώ αρχικά πουλούσε μεγάλες συσκευασίες, βαρέλια κτλ., έχει αλλάξει νοοτροπία, επενδύοντας σε μηχανήματα μικροσυσκευασίας. «Επισκεπτόμενοι εκθέσεις, πελάτες μας, σούπερ μάρκετ του εξωτερικού διαπιστώνουμε ότι είναι επιβεβλημένο να πάμε στη μικροσυσκευασία» δήλωσε ο κ. Δέας εξηγώντας πως οι συσκευασίες τους ξεκινούν από τα 30 γραμμάρια και φτάνουν τα 5 κιλά. Η εταιρία παράγει δικά της προϊόντα χρησιμοποιώντας την ετικέτα «elita» αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Τα προϊόντα και οι νέες τάσεις
Οι κατηγορίες των προϊόντων τους χωρίζονται σε μη παστεριωμένες ελιές (διατηρούμενες σε άλμη, συντήρηση 12-24 μήνες) σε ποσοστό 40%, παστεριωμένες ελιές (βάζα, δοχεία συντήρηση 24-26 μήνες) σε ποσοστό 35%, αποστειρωμένες (μαύρες ελιές, δοχεία ή βάζα, συντήρηση 36 μήνες) σε ποσοστό 20%, μαριναρισμένες (συντήρηση 12 μήνες) σε ποσοστό 5%.
Οι τάσεις όπως αναφέρεται είναι οι εκπυρηνωμένες ελιές, «ο ξένος δεν θέλει ελιά με κουκούτσι» δηλώνει ο κ. Δέας λέγοντας πως πουλιούνται εκπυρηνωμένες αφού γεμίζονται με το χέρι, με αμύγδαλο, σκόρδο, φυσική πιπεριά, χαλαπένιο (καυτερή πιπεριά), διπλά γεμίσματα κτλ.
Όπως δήλωσε ο ίδιος, το 45% των πωλήσεων είναι οι γεμιστές ελιές. Το γέμισμα το οποίο είναι το επιπλέον κέρδος που παίρνει ως εταιρία, όπως επισημάνθηκε γίνεται στις γειτονικές χώρες, Βουλγαρία, Σκόπια, Αλβανία. «Έχουμε 400 γυναίκες που γεμίζουν, είναι στις γειτονικές χώρες, στέλνουμε προϊόντα, γεμίζονται και επιστρέφονται και στη συνέχεια τυποποιούνται» πρόσθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΑΣ Α.Ε.
Και για τις βιολογικές ελιές οι τάσεις κάθε χρόνο είναι ανοδικές, όπου και εξάγονται 2.000 τόνοι. Σ’ ότι αφορά τις συσκευασίες, όπως εξήγησε ο υπεύθυνος εξαγωγών της εταιρίας Κωνσταντίνος Ευαγγελινός, είναι κάτι που εξαρτάται από τη νοοτροπία του κάθε λαού και της κάθε χώρας.
«Βλέπουμε τις τάσεις της αγοράς, στην κάθε χώρα ξεχωριστά. Οι τάσεις είναι στη μικροσυσκευασία. Στη Γερμανία θέλουν την ελιά με αμύγδαλο και την ελιά με σκόρδο, στην Αμερική την ελιά με το πιμιέντο (κόκκινη πιπεριά τσίλι) και τη διπλογεμιστή το σκόρδο χαλεπίνο, στη Σκανδιναβία θέλουν την ελιά χωρίς κουκούτσι» ανέφερε ο κ. Ευαγγελινός.
Επενδύσεις ύψους 30 εκατ. ευρώ
Η εταιρία ΔΕΑΣ Α.Ε όπως πληροφορείται το GRTimes.gr προχωράει σε νέες επενδύσεις. «Αυτή τη στιγμή είμαστε σε δυο αναπτυξιακούς, κάνουμε μια νέα επένδυση στη ΒΙΠΕ Σίνδου , η οποία αφορά τη μικροσυσκευασία και τις εξαγωγές αποκλειστικά στην Αμερική» δήλωσε ο κ. Δέας με τη νέα επένδυση της τάξεως των 4,5 εκατ. ευρώ να ξεκινάει σε 2 μήνες. Επιπρόσθετα, η εταιρία προχωράει σε μια δεύτερη επένδυση, στη Σίνδο Θεσσαλονίκης και στην Χαλκιδική, η οποία θα έχει ύψος 10 εκατ. ευρώ.
Η εταιρία έχει προχωρήσει και στην επένδυση των φωτοβολταϊκών για δική της χρήσης, αλλά και στο βιολογικό των αποβλήτων της, επένδυση άνω των 15 εκατ. ευρώ. «Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα εργοστασίων της ελιάς είναι τα λύματα. Οι Ισπανοί το έχουν λύσει με τη βοήθεια του κράτους, εδώ δεν έχουμε καμιά παρέμβαση και καμία βοήθεια, επομένως εγώ είμαι υποχρεωμένος να παράγω νερό απιονισμένο, να πάρω το νερό της θάλασσας και να το κάνω πόσιμο» επισήμανε ο κ. Δέας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Γιάννης Κουφίδης: Προώθηση της Χαλκιδικής και ως γαστρονομικός προορισμός
Μύδια Ολυμπιάδας: Βιολογικό προϊόν με τη φρεσκάδα της θάλασσας
Ν. Μαρμαράς Χαλκιδικής: Σε εξέλιξη το 2ο Taste Halkidiki (ΦΩΤΟ-VIDEO)
Taste Halkidiki #2: Παρθένο ελαιόλαδο, βιολογικά κρασιά, σουσαμόπιτα και μουντοβίνα