ΔΕΘ: Η ιστορία της έκθεσης που διεθνοποίησε την Θεσσαλονίκη (ΦΩΤΟ)

ΔΕΘ: Η ιστορία της έκθεσης που διεθνοποίησε την Θεσσαλονίκη (ΦΩΤΟ)

Φώτα, λάμψη, πολυπολιτισμικότητα, εμπειρίες, γνωριμίες, πολιτισμός, τέχνη, γεύσεις, επιχειρείν, πρωτοτυπία. Όλα τούτα τα στοιχεία συνθέτει η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, σε ένα μαγικό μείγμα που έμελλε να αλλάξει την φυσιογνωμία της πόλης και να διευρύνει τους ορίζοντες της ανά τον κόσμο.

Ανοίγει η αυλαία σήμερα για την ΔΕΘ, την πρώτη μεγάλη Έκθεση που διοργανώνεται στην Ευρώπη μετά τον “λήθαργο” της πανδημίας και η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε αναβρασμό με το σύνολο του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου να καταφθάνει στην πόλη για το σπουδαιότερο εκθεσιακό γεγονός της χρονιάς.

Με αφορμή τα σημερινά εγκαίνια το GRTimes επιχειρεί μια ιστορική αναδρομή ανατρέχοντας στο ένδοξο παρελθόν ώστε να φωτίσει σκοτεινά σημεία της ιστορίας της Έκθεσης, που άλλαξε την Θεσσαλονίκη μια για πάντα.

Η πρώτη έκθεση

Το 1926 η Θεσσαλονίκη έχει περάσει τα πάντα. Πολέμους, ολοκληρωτική καταστροφή σε πυρκαγιά, αμέτρητα πλήθη προσφύγων στην πόλη. Ταυτόχρονα έχει όλα τα στοιχεία για να ελπίζει σε ένα καλύτερο μέλλον. Μακραίωνη ιστορία, λιμάνι σημαντικό, σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη Δυτική Ευρώπη.
Σε μια τέτοια πόλη, πολυεθνική και πολύγλωσση, σε σημαντικότατη γεωγραφική θέση, μια διεθνής εμποροπανήγυρις δεν θα ήταν δυνατόν να σημειώσει αποτυχία.

Η ιδέα για τη δημιουργία μιας «διεθνούς ετησίας εμποροπανηγύρεως» στην πρωτεύουσα της Βόρειας Ελλάδας ανήκει στον καθηγητή ζωολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και βουλευτή Νικόλαο Γερμανό (1864-1935) και υποστηρίχθηκε από τοπικούς φορείς και επιχειρηματίες. Στις 30 Απριλίου 1925 η κυβέρνηση Σοφούλη έκανε αποδεκτό το αίτημα, εκτιμώντας ότι για πολιτικούς και στρατιωτικούς λόγους έπρεπε να ενθαρρυνθούν οι αναπτυξιακές δραστηριότητες στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στη Θεσσαλονίκη, που είχε αποκοπεί μετά την απελευθέρωσή της από την υπόλοιπη ενδοχώρα. Με τον νόμο 5184 η ΔΕΘ ιδρύθηκε ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, με πρόεδρο τον Δημήτρη Βαρλαμίδη και γενικό διευθυντή τον εμπνευστή της Νικόλαο Γερμανό.

Την Κυριακή 3 Οκτωβρίου 1926 έγιναν τα εγκαίνια της πρώτης ΔΕΘ σε χώρο 38 στρεμμάτων που παραχώρησε το Γ’ Σώμα Στρατού στο τότε πεδίο του Άρεως (σημερινή Πλατεία Βέμπο). Εκεί έγιναν οι 14 από τις 15 προπολεμικές εκθέσεις. Η πρώτη ΔΕΘ κάλυπτε έναν χώρο 7.000 τ.μ., είχε 600 εκθέτες (310 από το εξωτερικό), 2 κρατικές συμμετοχές (Σοβιετική Ένωση και Ουγγαρία) και την επισκέφθηκαν πάνω 150.000 άνθρωποι, αριθμός σημαντικός για την εποχή.

1η ΔΕΘ: «Κάθε Έλλην έχει ιστορικό καθήκον να την επισκεφτεί». Στις εφημερίδες του 1926 η 1η ΔΕΘ διαφημιζόταν σαν κάτι πολύ παραπάνω από ένα μεγάλο εμπορικό γεγονός ή μια πολιτιστική ατραξιόν, αφού η επίσκεψη σε αυτή συνιστούσε… ιστορικό καθήκον. «Κάθε Έλλην έχει ιστορικό καθήκον να επισκεφτεί την 1η ΔΕΘ που εμπνέει αληθινά αισθήματα εθνικής υπηρηφάνειας» γράφει ο Τύπος της εποχής. Οι πιτσιρικάδες του 1926 ωστόσο, πιθανότατα θα θυμούνται περισσότερο την πρώτη εκείνη ΔΕΘ για το …γάλα, παρά για το καθήκον. Όπως μαθαίνουμε από το λεύκωμα του Κ. Ποζρικίδη, η Nestle μοιράζει στους μικρούς επισκέπτες της έκθεσης δωρεάν γάλα. Η ανέχεια την εποχή εκείνη είναι τέτοια, που σχηματίζονται ουρές… Δωρεάν είναι και η ακρόαση του ραδιοφώνου, αφού ο ραδιοηλεκτρολόγος Χρήστος Τσιγγιρίδης στήνει τον πομπό του στους χώρους εκείνης της πρώτης ΔΕΘ, δημιουργώντας τον πρώτο ραδιοφωνικό σταθμό της Ελλάδας.

2η ΔΕΘ: Στη σκιά μιας παρολίγον τρομοκρατικής επίθεσης. Στις 18 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου 1927 πραγματοποιείται η 2η ΔΕΘ, με το περίπτερο του Αγίου Όρους να συγκεντρώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού εκτός από αγιογραφίες πωλούνται λάδια, μπαχαρικά και βότανα ως παυσίπονα και ιαματικά. Ξαφνικά, το απόγευμα της 27ης Σεπτεμβρίου η μισή έκθεση βυθίζεται στο σκοτάδι. Τι είχε συμβεί; Επικαλούμενη ανακοινωθέν του Γ΄ Σώματος Στρατού, η εφημερίδα «Φως» αποκαλύπτει ότι «η Θεσσαλονίκη διέτρεξε μεγάλο κίνδυνο», καθώς ομάδα κομιτατζήδων σχεδίαζε να χτυπήσει την κατάμεστη ΔΕΘ, σερβικά ιδρύματα, το Κυβερνείο, το Στρατηγείο «και τας αποθήκας Πυρομαχικών»…

3η ΔΕΘ: Η πρώτη επίσκεψη πρωθυπουργού. Το 1928 η διοίκηση της ΔΕΘ εφαρμόζει -κι ας μη λεγόταν έτσι τότε- δράση …εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας. Σε μια εποχή που ο Δάγκειος πυρετός θερίζει την Ελλάδα, αποφασίζει για κοινωνικούς λόγους να μειώσει το εισιτήριο. Ωστόσο, ξεχωριστό εισιτήριο 2 δραχμών απαιτείται για την επίσκεψη στο περίπτερο του Αγίου Όρους, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο λεύκωμα του Κ. Ποζρικίδη. Αν στην πρώτη ΔΕΘ μοιράστηκε δωρεάν γάλα, στην τρίτη σειρά είχαν οι καραμέλες. Η εταιρία Λάιφ Σέιβερς τις μοιράζει δωρεάν, οι πιτσιρικάδες και οι γονείς τους συρρέουν κατά εκατοντάδες για το δικό τους μερίδιο στη ζάχαρη και οι υπάλληλοι της εταιρίας αναγκάζονται κάθε τόσο να κλείνουν τις πόρτες του περιπτέρου για να ελέγχουν την κατάσταση.

       Νικόλαος Γερμανός Ιδρυτής της ΔΕΘ 

Το 1928 είναι και η πρώτη φορά που Έλληνας πρωθυπουργός επισκέπτεται τη ΔΕΘ. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος κάνει μια στάση στη Θεσσαλονίκη, ερχόμενος από το Βελιγράδι. Στο περίπτερο της ταπητουργίας, οι Έλληνες πρόσφυγες ταπητουργοί τού δωρίζουν ένα χαλί.

Ο πρώτος ραδιοφωνικός σταθμός στην Ελλάδα

Τον λειτουργεί μόνον κατά την διάρκεια της ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο. Ο Πρώτος Ραδιοφωνικός Σταθμός της Ελλάδας, των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης είναι πλέον γεγονός. Ο σταθμός του είχε πομπό ισχύος αρχικά 400W και στη συνέχεια 4,5 KW (κιλοβάτ) και εξέπεμπε σε συχνότητα μεσαίων κυμάτων (218,5 kHz), με κεραία ύψους 45 μέτρων. (Κεσσίσογλου, 1962, σελ. 20).

Ο Χρίστος Τσιγγιρίδης αρχικά πουλάει μεγάφωνα και ενισχυτές στην πρώτη Διεθνή Έκθεση ως αντιπρόσωπος της Γερμανικής εταιρίας SIEMENS-HALSKE.

Ας σημειωθεί ότι το αντικείμενο ήταν άγνωστο τότε στην Ελλάδα. Οι μεγαφωνικές του εγκαταστάσεις και ειδικά τα μεγάφωνά του είχαν χαρακτηρισθεί ως “κλαπατσίμπαλα” και προκαλούσαν δέος και θαυμασμό. Πόσο μάλλον ο ένας και μοναδικός ραδιοφωνικός δέκτης που στήθηκε απ΄ αυτόν στην πλατεία της Έκθεσης.

Τα μεγάφωνά του διαφήμιζαν τους εκθέτες και έπαιζαν μουσική. Ο όρος μεγάφωνο ήταν τότε αδόκιμος. Έτσι, μετάφρασε τον Αγγλικό όρο Loudspeaker στην κυριολεξία, που είναι ” ΜΕΓΑΣ ΛΕΚΤΗΣ “

Ξεκινάει τη λειτουργία του την 25η Μαρτίου του 1926, οπότε και είχε μόνο δύο ακροατές. Ο ένας ήταν στην περιοχή της πλατείας Ιπποδρομίου και ο άλλος σε ένα αγγλικό καράβι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ας μη ξεχνούμε ότι ένας ραδιοφωνικός δέκτης την εποχή εκείνη κόστιζε όσο μια μικρή περιουσία, όμως πολύ σύντομα οι δέκτες χιλιαπλασιάστηκαν.

Η αυστηρή νομοθεσία για τις ραδιοφωνικές εκπομπές υπήρχε ήδη και έτσι για αρκετά χρόνια η λειτουργία του πομπού επιτρεπόταν μόνον κατά την διάρκεια της ΔΕΘ. Οι προσπάθειες του Τσιγγιρίδη να πάρει άδεια διαρκούς λειτουργίας ήταν συνεχείς. Όμως, για πολλά χρόνια παρέμειναν άκαρπες.

Ο Τσιγγιρίδης λειτουργούσε τον πομπό του με προσωπικές θυσίες. Είχε θέσει τον εαυτό του στην υπηρεσία του οράματος. Από τον Σταθμό του Τσιγγιρίδη πέρασαν ουκ ολίγοι καλλιτέχνες. Το γραμμόφωνο μόλις είχε γίνει ηλεκτρικό, οι δίσκοι λιγοστοί κι ακόμη φτωχότερη η Ελληνική δισκογραφία. Ούτε το μαγνητόφωνο είχε έλθει στο προσκήνιο ακόμη.

Έτσι, το μουσικό πρόγραμμα αποτελούνταν από ζωντανές εκτελέσεις κομματιών από τραγουδιστές και οργανοπαίχτες, μέσα στο στούντιο καθώς και ειδήσεις, συνεντεύξεις, διαλέξεις από καθηγητές και περιστασιακά σχόλια από τον ίδιο τον Τσιγγιρίδη. Σε αυτό το πρώτο στάδιο, χρηματοδοτούσε τις λειτουργίες του σταθμού από τις δικές του οικονομίες, και χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια για να αρχίσει να έχει κέρδη από τον αυξανόμενο αριθμό των διαφημίσεων. Βασικοί συνεργάτες του Τσιγγιρίδη στη δεκαετία του ’30 υπήρξαν οι: Μ. Γροσομανίδης, Νίκος Καρμίρης, Α. Στρατίδης, Τραϊανού, Κοσμάς Τσαντσάνογλου κ.α.

Ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός στην Ελλάδα

Στις 3 Σεπτεμβρίου 1960, το βράδυ των εγκαινίων της 25ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, ξεκινά τη λειτουργία του ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός στην Ελλάδα με μέριμνα της ΔΕΗ στις εγκαταστάσεις της Έκθεσης.

Η ΔΕΘ του 1960 συνέπιπτε με τη δεκαετή επέτειο από την ίδρυση της ΔΕΗ και η ιδέα ανήκε στον Μάνο Ιατρίδη τότε προϊστάμενο του Τμήματος Διαφωτίσεως της Υπηρεσίας Δημοσίων Σχέσεων της ΔΕΗ.

Ο σταθμός θα πραγματοποιούσε εκπομπή στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της Έκθεσης, από στούντιο λήψης τηλεόρασης που εγκατέστησε η ΔΕΗ στο περίπτερό της, με μηχανήματα της Phillips. Για την παρακολούθηση του προγράμματος, που μεταδιδόταν κάθε βράδυ, από τις 07:30 μέχρι τις 10:00, είχαν τοποθετηθεί εκατό περίπου τηλεοπτικές συσκευές στο χώρο της ΔΕΘ καθώς και σε άλλα κεντρικά σημεία της πόλης, όπου συγκεντρώνονταν πλήθη κόσμου.

Για όσους την έζησαν έμεινε στη μνήμη τους ως η «πρώτη δοκιμή», έξι χρόνια πριν από την επίσημη εναρκτήρια περίοδο της ελληνικής τηλεόρασης.

Σειρά εκπομπών ενημερωτικού χαρακτήρα της δεκαετίας του ’90 που επιμελείται και παρουσιάζει η δημοσιογράφος Ρένα Θεολογίδου. Η συγκεκριμένη εκπομπή παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στα πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης.

Η αναδρομή ξεκινά από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και τον πρώτο πειραματικό τηλεοπτικό σταθμό στην Ελλάδα που λειτούργησε από τη ΔΕΗ στον χώρο της 25ης Διεθνούς ‘Εκθεσης Θεσσαλονίκης. Αναφέρονται οι λεπτομέρειες της εγκατάστασης και λειτουργίας του σταθμού, οι εμπνευστές του εγχειρήματος και οι τεχνικοί που συνεργάστηκαν, το ημερήσιο πρόγραμμα του σταθμού που ήταν κυρίως ζωντανό, ονόματα δημοσιογράφων, εκφωνητών και καλλιτεχνών που το πλαισίωσαν (Άλκης Στέας, Λίτσα Φωκίδου, Βασίλης Καζαντζής, Μαίρη Λω, Νίκυ Γιάκοβλεφ) καθώς και προσωπικοτήτων, προσκεκλημένων της ΔΕΗ, από την πολιτική, πνευματική και καλλιτεχνική ζωή, που για πρώτη φορά εμφανίστηκαν στην τηλεόραση. Τα εγκαίνια του σταθμού έγιναν στις 3 Σεπτεμβρίου 1960 από τον πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού και χαράς. Ο Άλκης Στέας, που ήταν ο πρώτος εκφωνητής που εμφανίστηκε κατά την έναρξη της πρώτης εκπομπής, αφηγείται τη δική του εμπειρία από τη λειτουργία του σταθμού που τον σημάδεψε στην μετέπειτα πορεία του.

Ακολουθεί αναφορά στην επίσημη έναρξη της τηλεόρασης στην Ελλάδα που έγινε τον Φεβρουάριο του 1966, με το Κανάλι 5 του πειραματικού σταθμού τηλεόρασης του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ) και στην πρώτη τηλεοπτική εκφωνήτρια, την Ελένη Κυπραίου. Ιδιαίτερος λόγος γίνεται για τις κτιριακές εγκαταστάσεις, τον τεχνολογικό εξοπλισμό και την τεχνική προετοιμασία των εκπομπών.

Ειδική μνεία γίνεται στα πρώτα τηλεοπτικά σήριαλ που είχαν σημειώσει πρωτόγνωρη επιτυχία όπως, ο «Κύριος Συνήγορος», ο «Άγνωστος Πόλεμος», η «Κοκορόμυαλη», «Ο Παράξενος Ταξιδιώτης», «Εκείνος και Εκείνος». Άνθρωποι που άφησαν την προσωπική τους σφραγίδα, πρωταγωνιστές ηθοποιοί και συντελεστές των παραπάνω σήριαλ (Γιάννης Μιχαλόπουλος, Κατερίνα Γιουλάκη, Νίκος Φώσκολος, Γιάννης Φίλιππας) αφηγούνται με συγκίνηση τις αναμνήσεις τους από τις επιτυχημένες συνεργασίες, τονίζουν τη θερμή ανταπόκριση και αποδοχή από το κοινό και μιλούν για τα πρώτα τηλεοπτικά στούντιο και τις τότε διαφορετικές συνθήκες των γυρισμάτων.

Στη διάρκεια της εκπομπής, προβάλλονται κινηματογραφικά πλάνα από αρχειακό υλικό της ΔΕΗ με το σήμα του πρώτου πειραματικού σταθμού τηλεόρασης και στιγμιότυπα τηλεοπτικών εκπομπών που οργανώθηκαν στο στούντιο τηλεόρασης μέσα στο περίπτερο της ΔΕΗ στο χώρο της ΔΕΘ το 1960. Επίσης αποσπάσματα και φωτογραφικό υλικό από τα πρώτα τηλεοπτικά σήριαλ. Έτος παραγωγής: 1994.

Ανακαλύπτεται τυχαία η ελληνική “πατέντα” του φραπέ

Ο φραπές μετρά περίπου 60 χρόνια ζωής. Το εντυπωσιακό είναι ότι ανακαλύφθηκε τυχαία το 1957. Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο Γιάννης Δρίτσας, αντιπρόσωπος της εταιρίας Νεστλέ στην Ελλάδα, παρουσίασε ένα παιδικό ρόφημα με βάση τη σοκολάτα. Η συνταγή ήταν απλή. Γάλα, σοκολάτα σε σκόνη, χτύπημα σε σέικερ και έτοιμο προς κατανάλωση. Κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος, ένας υπάλληλος της εταιρείας, ο Δημήτρης Βακόνδιος θέλησε να πιει τον συνηθισμένο του καφέ. …


Τον στιγμιαίο καφέ της εταιρίας, τον οποίο ανακάτευε με ζεστό νερό, με κουτάλι, προσθέτοντας ζάχαρη. Δεν βρήκε όμως ζεστό νερό και έχοντας δει πολλές φορές το αφεντικό του να παρουσιάζει το σοκολατούχο ρόφημα με το σέικερ, αποφάσισε να κάνει το ίδιο χρησιμοποιώντας αντί για σοκολάτα σε σκόνη, καφέ, που ανακάτεψε με κρύο νερό. Έτσι δημιούργησε κατά τύχη τον διάσημο καφέ φραπέ. «Μου λέρωσε το κοστούμι, αλλά έτσι γεννήθηκε ο φραπές! Από την αρχή ο κόσμος τον είδε σαν αναψυκτικό. Λέγανε: η μπίρα είναι μισό ποτήρι αφρός και κοστίζει 8 δραχμές. Αυτός ο καφές είναι επίσης μισός αφρός, αλλά κοστίζει 7 δραχμές», ανέφερε σε συνέντευξη του. Έναν από του πρώτους καφέδες φραπέ κατασκεύασε και ο Χρήστος Λέντζος στην περίφημη καφετέριά του στο Παγκράτι το 1965. Η λεπτομέρεια που έκανε τη διαφορά στη συνταγή του Λέντζου ήταν ότι αφού χτυπούσε το ρόφημα, πρόσθετε μια ακόμα κουταλιά καφέ πάνω από τον αφρό, κάνοντάς τον έτσι ακόμα πιο δυνατό. Ο συγκεκριμένος καφές για πολλά χρόνια πρακτικά ήταν μονοπώλιο, αφού όσοι προσπάθησαν να τον συναγωνιστούν καταποντίστηκαν. Οι Έλληνες είχαν εθιστεί στη γεύση και την κουλτούρα του φραπόγαλου, παρόλο που αρκετούς τους πείραζε, καθώς ήταν πολύ δυνατός και αφιλτράριστος, κάτι που αντιμετωπίστηκε με τον ντεκαφεϊνέ. Τελικά, ο φραπές βρήκε το μεγάλο αντίπαλό του στον φρέντο, αν και διατηρεί ακόμη φανατικούς λάτρεις….

Η πρώτη μεταπολεμική ΔΕΘ

Η 16η ΔΕΘ και πρώτη μεταπολεμική έγινε μόλις το 1951, σε μια εποχή που η τοπική και εθνική οικονομία ξανάβρισκε τους βηματισμούς της μετά τη λαίλαπα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου Πολέμου. Οι 650.000 επισκέπτες της έκθεσης αποτελούν πρωτοφανή αριθμό για την εποχή εκείνη. Από τότε η έκθεση άρχισε να αναπτύσσεται ραγδαία. Το 1953 η λειτουργία της παρατείνεται επί διήμερο, προκειμένου οι εισπράξεις από την πρώτη ημέρα της παράτασης να διατεθούν για τη στήριξη των πληγέντων από τους σεισμούς σε Ζάκυνθο-Κεφαλονιά.

Το 1954, στο αμερικανικό περίπτερο κατασκευάζεται κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, σύμφωνα πάντα με το λεύκωμα του K. Ποζρικίδη. Οι επισκέπτες μετατρέπονται σε μικρά παιδιά, που κοιτάζουν όλο θαυμασμό και απορία, για πρώτη φορά, τον εαυτό τους σε μια οθόνη τηλεόρασης.

Η ΔΕΘ του 1955 σημαδεύεται από τον διωγμό των Ελλήνων από την Κωνσταντινούπολη. Ως αποτέλεσμα, το περίπτερο της Τουρκίας στη ΔΕΘ κλείνει πριν από τη λήξη της έκθεσης. Σημειωτέον ότι η τουρκική συμμετοχή στη φετινή ΔΕΘ καταλάμβανε ολόκληρο το περίπτερο 4. Το 1957 Κίνα και ΗΠΑ συναγωνίζονται σε κινήσεις εντυπωσιασμού. Οι μεν Κινέζοι εκτοξεύουν παραδοσιακές κροτίδες, υποδεχόμενοι τον πρωθυπουργό, Κωνσταντίνο Καραμανλή, οι δε Αμερικάνοι ψήνουν κοτόπουλο σε ηλεκτρικό μαγειρείο που λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια.


Το θρυλικό Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης

Το πρώτο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, με επίσημη ονομασία Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού, πραγματοποιήθηκε το 1962 στα πλαίσια της ΔΕΘ, με τη συνδιοργάνωση του Ε.Ι.Ρ. (μετέπειτα Ε.Ρ.Τ.)

Αρχικά ξεκίνησε ως διαγωνισμός ελαφρού τραγουδιού το 1959 υπό την αιγίδα του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας με τις τρεις πρώτες διοργανώσεις του στην Αθήνα.

Βασίστηκε στα πρότυπα του αντίστοιχου Ιταλικού φεστιβάλ (περισσότερο γνωστού ως φεστιβάλ του Σαν Ρέμο), το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης πέρασε από διάφορες διακυμάνσεις και αναζητήσεις (μέχρι το 1971 απαγορευόταν το μπουζούκι στην ενορχήστρωση των τραγουδιών αλλά και η ύπαρξη επί σκηνής συγκροτημάτων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις στη δεκαετία του 1960 τα τραγούδια ερμηνεύονταν 2 φορές από διαφορετικούς καλλιτέχνες κάθε φορά, ώστε να τονισθεί η σύνθεση και όχι η ερμηνεία), έζησε στιγμές μεγάλης ακμής και παρακμής, ανέδειξε νέα ταλέντα τόσο σε επίπεδο ερμηνευτών όσο και συνθετών, αλλά δέχτηκε και πλήθος επικρίσεων.

Η πορεία του διακόπηκε το 1997 μετά από 36 συνεχείς διοργανώσεις, όμως οι φορείς που το συντηρούν (Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης και Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) προχώρησαν στην ανασύστασή του το 2005. Από τότε ισχύει νέα αρίθμηση, ενώ από το 2008 προστέθηκε και τρίτος συνδιοργανωτής, το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης. Το 2009 το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης σταμάτησε να διεξάγεται.

85η ΔΕΘ Παρελθόν-Παρόν-Μέλλoν

Η 85η ΔΕΘ, το μεγαλύτερο εκθεσιακό γεγονός της χώρας, θα πραγματοποιηθεί με φυσική παρουσία στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης με την τήρηση όλων των προβλεπόμενων υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Η ΔΕΘ θα αποτελέσει την πρώτη μεγάλη Έκθεση που θα διοργανωθεί στην Ευρώπη το 2021 και θα θέσει τον οργανωτικό πήχη για όλες τις ανάλογες εκδηλώσεις. Η φετινή διοργάνωση είναι αφιερωμένη στην Ελλάδα με κεντρικό θεματικό άξονα το τρίπτυχο Παρελθόν – Παρόν- Μέλλον στο πλαίσιο και της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.

Η φετινή διοργάνωση, θα επιδιώξει να συνεισφέρει στον επαναπροσδιορισμό των αναγκών της ελληνικής κοινωνίας, να τονώσει την ιστορική της μνήμη και να φέρει κοντά τον πολίτη με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες και τεχνολογίες, τις καινοτομίες, αλλά και την ελληνική παραγωγή.

 

Πηγή: ΑΠΕ/ sansimera.gr/thessalonikiartsandculture.gr/helexpo.gr/Αρχείο ΕΡΤ/Αρχείο Δρ. Κυριάκου Ποζρικίδη/Μηχανή του Χρόνου 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ