Άδικες επιβαρύνσεις στους παραγωγούς ΑΠΕ επιβάλλει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειες Κωστής Χατζηδάκης, με αποφάσεις που σηματοδοτούν τον αποκλεισμό των μικρομεσαίων επενδυτών ΑΠΕ από τον ενεργειακό χάρτη της χώρας, ενώ παράλληλα, με την επιβολή έκτακτης εισφοράς , δείχνει στο εξωτερικό ότι η Ελλάδα είναι χώρα επενδυτικής ανυποληψίας, όπως τονίζει σε μακροσκελή της ανακοίνωση η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φωτοβολταϊκών Παραγωγών ( ΠΟΣΠΗΕΦ).
«Με τα οικονομικά μέτρα του ΥΠΕΝ, ο κ. Χατζηδάκης:
1) Φορτώνει το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ στις πλάτες των παραγωγών ΑΠΕ
«Για μία ακόμη φορά το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΕΛΑΠΕ) καλούνται να το πληρώσουν οι μικροί επενδυτές ΑΠΕ. Αφού ο κ. Κωστής Χατζηδάκης «χρηματοδότησε» το success story της ΔΕΗ με τα χρήματα του ΕΛΑΠΕ, μέσω της μείωσης του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), προχωράει τώρα και στην επιβολή έκτακτης εισφοράς 6% επί του τζίρου για το 2020, όσον αφορά στους μικρομεσαίους επενδυτές ΑΠΕ. Είναι η τέταρτη παρέμβαση που οδηγεί σε έκτακτη εισφορά ή «κούρεμα»τιμής (ταρίφας)για τους επενδυτές ΑΠΕ.
2) Εμπεδώνει την πεποίθηση στους μικρομεσαίους παραγωγούς ότι οι μεγάλοι και οι ισχυροί «παίκτες» απολαμβάνουν ιδιαίτερη προστασία
Την ίδια στιγμή, το ΥΠΕΝ απαλλάσσει αδικαιολόγητα από την επιβολή έκτακτης εισφοράς όλα τα μεγάλα αιολικά πάρκα που κατασκευάστηκαν από το 2016 και μετά, συνολικής ισχύος άνω των 700 MW, και τα οποία ανήκουν σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους (ENEL, TERNA κ.ά.), χαρίζοντας έτσι στους ιδιοκτήτες τους πάνω από 25 εκατ. €. Εάν η αιτία του ελλείμματος του ΕΛΑΠΕ ήταν η διάδοση τoυ COVID-19, όπως διατεινόταν ο κ. Χατζηδάκης, προφανώς η έκτακτη εισφορά έπρεπε να επιβληθεί και σ΄ αυτά τα έργα ΑΠΕ και να μην «πέσει» μόνο στις πλάτες των μικροεπενδυτών ΑΠΕ. Η εν λόγω διάκριση είναι άδικη και εξοργιστική!
Το περίεργο είναι ότι, ενώ από τα υπόλοιπα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί και προταθεί (π.χ. 200 εκατ. € από Ταμείο Ανάκαμψης κ.ά.) συνάγεται ότι δε συντρέχει ανάγκη επιβολής έκτακτης εισφοράς, ο κ. Χατζηδάκης εμμένει σ΄ αυτήν, προκαλώντας εύλογες απορίες για την τιμωρητική στάση σε βάρος των μικρομεσαίων επενδυτών.
3) Προστατεύει την κλάδο της προμήθειας
Την ίδια, ιδιότυπη ασυλία απολαμβάνουν από τον κ. Χατζηδάκη και οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι αισχροκερδούν, λόγω της διείσδυσης των ΑΠΕ και της μείωσης της Οριακής Τιμής Συστήματος (νυν Τιμής Εκκαθάρισης Αγοράς Επόμενης Ημέρας) που αυτή συνεπάγεται. Τα κέρδη του κλάδου της προμήθειας, με κυριότερο «παίκτη» τη ΔΕΗ, υπερβαίνουν, όπως υπολογίζεται, το ποσό των 2 δισ. € κατά τη χρονική περίοδο από το 2018 έως το 2021, συμπεριλαμβανομένου και του διαστήματος της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, κυρίως λόγω της επιδότησης από την ανάπτυξη των ΑΠΕ. Παρά ταύτα, οι προμηθευτές καλούνται να πληρώσουν έκτακτη εισφορά μόλις 110 εκατ. €! Αυτό ο κ. Χατζηδάκης το αποκαλεί δίκαιη αντιμετώπιση», και συμπληρώνει η ΠΟΣΠΗΕΦ…»Ας σημειωθεί ότι τα οφέλη της ΔΕΗ από τις ΑΠΕ κατά την περίοδο από το 2018 έως σήμερα, υπερβαίνουν τη χρηματιστηριακή αξία της επιχείρησης κατά το 2018
4) Εδραιώνει στη χώρα μας καθεστώς επενδυτικής ανυποληψίας
Εκτός των άλλων, η επιβολή έκτακτης εισφοράς εδραιώνει το καθεστώς επενδυτικής ανυποληψίας και κρατικής αναξιοπιστίας, στο οποίο έχει διολισθήσει η χώρα μας. Όποιος θέλει πλέον να επενδύσει στην Ελλάδα, θα γνωρίζει ότι υπάρχει όχι απλώς η πιθανότητα, αλλά η βεβαιότητα να έρθει εκ των υστέρων η κυβέρνηση και να αλλάξει τα συμφωνηθέντα. Με τον τρόπο αυτό, ο κ. Χατζηδάκης οδηγεί τους επενδυτές να εμπεδώσουν την πεποίθηση ότι στην Ελλάδα υπάρχει «κουλτούρα επενδυτικής αστάθειας».
Οι προτάσεις της ΠΟΣΠΗΕΦ:
- Να απαλειφθεί ολοσχερώς η εισφορά επί του τζίρου σε βάρος των παραγωγών ΑΠΕ
- Να αυξηθούν οι εισροές κεφαλαίων προς τον ΕΛΑΠΕ, μέσω της αύξησης του ποσοστού πώλησης δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων στο 85%
- Να ενεργοποιηθεί η αγορά των εγγυήσεων προέλευσης
- Το επιπλέον κόστος να καλυφθεί από την κλάδο της προμήθειας, που εμφανίζει υπερκέρδη, λόγω της μεγάλης διείσδυσης ΑΠΕ.
- Να δημιουργηθεί μηχανισμός αντιστάθμισης για τη χρέωση της προμήθειας. Ο μηχανισμός αυτός θα λειτουργεί ανεξάρτητα και θα ενεργοποιείται, όταν μειώνεται η Τιμής Εκκαθάρισης Αγοράς Επόμενης Ημέρας (CMP) σε έκτακτες συνθήκες, αποδίδοντας στον ΕΛΑΠΕ μέρος του οφέλους που έχει o κλάδος της προμήθειας από τη διείσδυση των ΑΠΕ.
Διαρθρωτικά Μέτρα
Η ΠΟΣΠΗΕΦ επικρίνει τον Υπουργό επειδή μέσα στο λίγους μήνες, ανατρέπει το νομοθετικό πλαίσιο που αυτός πέρασε τον Μάρτιο του 2020, το οποίο καθόριζε το μοντέλο ανάπτυξης των έργων ΑΠΕ έως τον Απρίλιο του 2022. Με τις νέες παρεμβάσεις του Υπουργού, πολλοί μικροί επενδυτές, που είχαν σπεύσει να επενδύσουν, βρίσκονται παγιδευμένοι.
Η Ομοσπονδία ζητάει να μην ισχύσει ο πρώτος «κόφτης» της 31ης Δεκεμβρίου 2020, διότι λόγω covid οι υπηρεσίες υπολειτουργούσαν και δεν επαρκεί ο χρόνος για την ολοκλήρωση των φακέλων από πλευράς επενδυτών.
Η ΠΟΣΠΗΕΦ υπογραμμίζει ότι με το δεύτερο «κόφτη» ο κ. Χατζηδάκης μεροληπτεί σε βάρος των Ενεργειακών Κοινοτήτων, αφού τους δίνει χρόνο ως τις 30 Ιουνίου 2021 για τα υπόλοιπα μικρά έργα, όταν για τα έργα των ιδιωτών, της ίδιας ισχύος, αφήνει περιθώρια ως τις 31 Δεκεμβρίου 2021
«Ενώ θέτει ασφυκτικά χρονικά όρια για τους μικροεπενδυτές, αφήνει στο απυρόβλητο μεγάλα αιολικά πάρκα, ισχύος περίπου 800 MW, να συνδεθούν εντός του 2021 με υψηλές τιμές αναφοράς (ταρίφες) που έχουν κατοχυρωθεί από το 2016, δίνοντάς τους συνεχείς παρατάσεις», τονίζουν οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά.
Τα αιτήματα της ΠΟΣΠΗΕΦ:
- Η καταληκτική ημερομηνία της 31ης Δεκεβρίου 2020 για την πληρότητα των φακέλων να παραταθεί για ένα τετράμηνο, λόγω Covid-19, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε όσους έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν δαπάνες για την αδειοδότηση έργων, να προλάβουν να συμπληρώσουν τους φακέλους τους.
- Να καταργηθεί εντελώς η δεύτερη καταληκτική ημερομηνία. Όσοι φάκελοι υποβληθούν με πληρότητα, πρέπει να εξεταστούν και να διεκπεραιωθούν. Ο ρόλος του κράτους δεν είναι να τιμωρεί τους επενδυτές, λόγω της αδυναμίας των ίδιων των υπηρεσιών του. Ο επενδυτής δεν έχει καμία ευθύνη, μετά την υποβολή του φακέλου, για το χρονοδιάγραμμα εξέτασής του – αυτό είναι αποκλειστικώς θέμα του ΔΕΔΔΗΕ. Σε αντίθετη περίπτωση, θα προκύψουν δυσάρεστες καταστάσεις με άσκηση πιέσεων προς τις τοπικές υπηρεσίες του ΔΕΔΔΗΕ.
- Οι διαγωνισμοί που θα προκύψουν για τα μικρά έργα πρέπει να διασφαλιστούν, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα που ζήσαμε στους προηγούμενους διαγωνισμούς και σύμφωνα με τα οποία μεγάλες εταιρίες «κατέβαζαν» τεράστιο πλήθος έργων».