Έρευνα: Ο κορωνοϊός «χτύπησε» και τα μουσεία

Έρευνα: Ο κορωνοϊός «χτύπησε» και τα μουσεία

Δεκάδες εκατομμύρια ευρώ χάνουν κάθε μέρα τα μουσεία σε όλο τον κόσμο λόγω του κορωνοϊού. Μόνο για τρία μεγάλα μουσεία οι απώλειες κυμαίνονται από 100.000 έως 600.000 ευρώ την εβδομάδα!

Τα ευρήματα της έρευνας που διενεργήθηκε από ένα από τα μεγαλύτερα επιστημονικά και τεχνολογικά κέντρα διεθνώς, το NEMOAmsterdam, είναι αποκαλυπτικά για το μέγεθος του προβλήματος που πλήττει την «καρδιά» του πολιτισμού.

Το δείγμα της έρευνας περιλαμβάνει 650 μουσεία από 41 χώρες και κύριο θέμα της ήταν οι επιπτώσεις του Covid-19 στα ευρωπαϊκά μουσεία και στα κέντρα επιστήμης και τεχνολογίας.

Ειδικότερα, η έρευνα αποκαλύπτει τη δραματική μείωση των εσόδων των μουσείων, τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει την ενίσχυση της διαδικτυακής τους παρουσίας. Η μείωση των εσόδων προέρχεται τόσο από τη μείωση εισιτηρίων όσο και από τα καταστήματα, τις καφετέριες και τις άλλες υπηρεσίες που παρέχουν.  Παράλληλα, τα εθελοντικά προγράμματα έχουν διακοπεί, ενώ οι συμβάσεις είναι σε αναστολή.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα μεγάλα μουσεία, όπως το Rijksmuseum, το Μουσείο Kunsthistorisches Βιέννης και το Μουσείο Stedelijk χάνουν μεταξύ 100.000 ευρώ και 600.000 ευρώ την εβδομάδα. Επιπλέον, τα μουσεία των τουριστικών περιοχών αντιμετωπίζουν έκτακτη απώλεια εισοδήματος 75%-80% λόγω της πλήρους διακοπής του τουρισμού και της πιθανής συνέχισης των περιορισμών τη θερινή περίοδο.

Από τα μουσεία που απάντησαν στην έρευνα, το 30% χάνει έως και 1.000 ευρώ/εβδομάδα, το 25% των μουσείων χάνει μέχρι 5.000 ευρώ/ εβδομάδα, το 13% χάνει μέχρι 30.000 ευρώ/εβδομάδα, και 5% χάνει πάνω από 50.000 ευρώ/εβδομάδα.

Αυξημένες διαδικτυακές επισκέψεις

Ο κορωνοϊός, όμως, αύξησε τις διαδικτυακές «επισκέψεις» στα μουσεία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα:

– Το 40% των μουσείων που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα έχουν παρατηρήσει αυξημένες διαδικτυακές επισκέψεις από τότε που έκλεισαν.

– Από αυτούς, το 41% σημειώνει αύξηση των επισκέψεων έως και 20% την εβδομάδα στην ιστοσελίδα του, το 38% σημειώνει αύξηση έως και 50%, το 8% σημειώνει αύξηση έως και 100%, ενώ το 13% των μουσείων σημείωσε αύξηση έως και 500% την εβδομάδα.

– Πάνω από το 70% των μουσείων έχουν αυξήσει τις δραστηριότητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σχεδόν το 80% από αυτά χρησιμοποιούν κυρίως το Facebook και σχεδόν το 20% χρησιμοποιούν το Instagram ως πλατφόρμες για τις δραστηριότητές τους.

Την ίδια ώρα, τα μουσεία αναζητούν εναλλακτικές πηγές εσόδων για την αύξηση των εσόδων τους. Πολλά από αυτά αναφέρουν ως λύση την τρέχουσα ή τη μελλοντική πρόσβαση σε εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης έκτακτης ανάγκης corona. Αυτά περιλαμβάνουν, κυρίως, την κάλυψη των μισθών ή/και των χαμένων εισοδημάτων.

Να σημειωθεί, πάντως, πως στα μουσεία που είναι ακόμα ανοικτά παρατηρήθηκε αύξηση επισκεπτών κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού.

Το ΝΟΗΣΙΣ

“Τα μουσεία μπορεί να μην αλλάξουν τον κόσμο, αλλά τα μουσεία στα καλύτερά τους μπορούν να δείξουν τι μπορεί να κάνει η ανθρωπότητα στα καλύτερά της”, αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΝΟΗΣΙΣ, ως Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, “πρέπει να αντιληφθούμε σαν κοινωνία τον ρόλο και τη σημασία που οι φορείς διάχυσης της γνώσης διαδραματίζουν στην εκπαίδευση, στη διαμόρφωση επιστημονικής και πολιτιστικής συνείδησης, στην καινοτομία και την ταχύτατη διάδοση της τεχνολογίας”.

Το ΝΟΗΣΙΣ, καταλήγει, «επιδιώκει να αναγνωρίσουν τα μουσεία και τα ενδιαφερόμενα μέρη ότι το ψηφιακό μουσείο δεν είναι μια μακρινή υπόσχεση ή μια πηγή αναξιοποίητων δυνατοτήτων».

 

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top