Καταγγελία: Η «Οδύσσεια» μιας μητέρας για ένα voucher

Καταγγελία: Η «Οδύσσεια» μιας μητέρας για ένα voucher

Ρεπορτάζ: Αλέξανδρος Αλεξιάδης

Έξω από τους πίνακες δικαιούχων για τα voucher για τους παιδικούς σταθμούς, βρέθηκε μια μητέρα από τη Θεσσαλονίκη, με άδικο και αυθαίρετο τρόπο, όπως καταγγέλλει στο GRTimes.gr και ενώ μάλιστα ταλαιπωρήθηκε για ώρες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου υπέβαλλε την αίτηση.

Μονογονεϊκή οικογένεια, μητέρα παιδιού δύο ετών, εργαζόμενη σκληρά στην ατομική της επιχείρηση, θεωρούσε δεδομένο πως η αίτηση της για ένα πολύτιμο voucher μέσω ΕΣΠΑ, για τον παιδικό σταθμό του γιου της, θα είχε εγκριθεί. Ωστόσο, υπολόγισε χωρίς την… ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ) στην οποία υπέβαλλε την αίτηση της και που τελικά δεν έγινε αποδεκτή.

Όπως εξηγεί η μητέρα που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία της, (τα στοιχεία της είναι στη διάθεση του GRTimes.gr) πέρυσι είχε υποβάλλει κανονικά όλα τα χαρτιά που απαιτούσε η ΕΕΤΑΑ, όλα συμπληρωμένα χειρόγραφα και σταλμένα με κούριερ και η αίτηση της εγκρίθηκε κανονικά.

Φέτος ωστόσο, λόγω κορωνοϊού, η διαδικασία έγινε ηλεκτρονικά, σε μια πλατφόρμα που αναφέρει πως δεν ήταν προετοιμασμένη να δεχθεί τον όγκο των στοιχείων όλων των μητέρων που συνδέθηκαν για να αιτηθούν.

«Για να καταθέσω μια αίτηση, έκανα τρεις ώρες, γιατί δεν προχωρούσε η σελίδα, δεν ανανεώνονταν και πέρα από αυτό, ο όγκος των εγγράφων που έπρεπε να ανεβάσουμε ήταν μεγάλος και δεν τον «σήκωνε» το σύστημα. Αποτέλεσμα ήταν να ανεβάζουμε κάποια δικαιολογητικά και να περιμένουμε να ελεγχθούν, προκειμένου στη συνέχεια, στη διορία των ενστάσεων για τις κομμένες αιτήσεις, να συμπληρώσουμε τα υπόλοιπα. Και αυτό γινόταν όχι γιατί δεν είχα έτοιμα τα χαρτιά, αλλά γιατί δεν τα έπαιρνε το σύστημα» τονίζει.

Στη συνέχεια ωστόσο, όταν βγήκαν τα αποτελέσματα, διαπίστωσε έκπληκτη πως ενώ πληρούσε όλες τις προϋποθέσεις, η αίτηση της δεν εγκρίθηκε και από τότε μπήκε σε μια διαδικασία για να μάθει τι έγινε και να μπορέσει να ανατρέψει αυτό το αποτέλεσμα.

«Ήρθα σε επικοινωνία και με την Αθήνα και με τη Θεσσαλονίκη και αντιλήφθηκα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, γιατί ίσως δεν καταλάβαιναν. Δεν είμαι από τις μητέρες που δεν είμαι γνώστρια της γραφειοκρατίας. Κάθε μέρα έρχομαι σε επαφή με αυτά» τονίζει η μητέρα, εξηγώντας ότι ένα από τα δικαιολογητικά της θεωρήθηκε λάθος, το οποίο ωστόσο δεν της το εξηγούσε κανείς.

«Ζητούσαν ένα χαρτί ως βεβαίωση από τον ασφαλιστικό φορέα, ότι είσαι άμεσα ασφαλισμένος ή το τελευταίο ειδοποιητήριο ή βεβαίωση από τον ασφαλιστικό φορέα ότι έχουν πληρωθεί οι εισφορές. Εγώ επέλεξα ένα από τα τρία χαρτιά και επισύναψα τη βεβαίωση ότι έχουν πληρωθεί όλες οι ασφαλιστικές εισφορές. Όταν ήρθα σε επαφή μαζί τους, μου είπαν ότι η βεβαίωση που έβγαλα από το σύστημα και συγκεκριμένα από τον ΕΦΚΑ, είναι «για φορολογική χρήση» και έπρεπε μετά να εξηγώ ότι μπαίνοντας στη σελίδα του ΕΦΚΑ για να βγάλεις μια βεβαίωση, δεν σου δίνει άλλες επιλογές. Ούτε επιλογή ότι βγάζω βεβαίωση για ΚΔΑΠ και ΕΣΠΑ, ούτε τίποτα άλλο» δηλώνει περιγράφοντας το πρόβλημα.

Στις επισημάνσεις της ότι κόπηκε η αίτηση για κάτι που ζητάει η ΕΕΤΑΑ και για πιστοποιητικό που έβγαλε ηλεκτρονικά από τον ΕΦΚΑ, αναφέρει ότι δεν πήρε καμία απάντηση, ούτε από τα γραφεία της Θεσσαλονίκης, ούτε από τα κεντρικά στην Αθήνα στα οποία απευθύνθηκε ηλεκτρονικά, καθώς η επικοινωνία γινόταν μόνο μέσω email.

Όντας σε απόγνωση, μετέβη η ίδια στα γραφεία της Θεσσαλονίκης στα οποία ωστόσο δεν επιτρεπόταν η είσοδος στους πολίτες, ούτε με μάσκα και απαίτησε όπως λέει να βγει έξω ο προϊστάμενος για να μιλήσει μαζί του και να του θέσει το πρόβλημα.

«Ο υπεύθυνος μου είπε να κάνω μια «αίτηση θεραπείας», που είναι κάτι το οποίο γίνεται είτε αν κάνει κάποιο λάθος η υπηρεσία, είτε η μητέρα κατά την υποβολή της αίτησης. Εξήγησα τι συμβαίνει και είπα «δεν μπορείτε να καταλάβετε, όταν σας στέλνει κάποιος ένα δημόσιο έγγραφο με σφραγίδα και υπογραφή, αν τελικά αυτό σας κάνει ή όχι και εμένα με λυπεί αυτό το πράγμα».  Η απάντηση ήταν «δεν μπορούσατε να βάλετε μια από τις άλλες δύο επιλογές;». Πέρασα από εκεί, άφησα μια από τις άλλες δύο επιλογές, άφησα και την αίτηση μου και είπαν πως θα με καλέσουν, αλλά ωστόσο μέχρι τώρα αυτό δεν έχει συμβεί, λέει.

Χιλιάδες ευρώ το κόστος του λάθους

Όπως δηλώνει η μητέρα, θεωρεί πως είναι δικαίωμα της το συγκεκριμένο voucher και πως θα έκανε ένα βήμα πίσω εάν προσπαθούσε να την επιλέξουν με μη ενδεδειγμένο τρόπο, στη θέση κάποιας άλλης γυναίκας, κάποιου άλλου παιδιού. «Αλλά στην ουσία, είναι κάτι που το δικαιούμαι και θεωρούσα δεδομένο πως θα εγκριθεί».

Σχολιάζοντας τη διαδικασία της πλατφόρμας, αναφέρει πως είναι δύσκολη, ειδικά για κάποια μητέρα που δεν είναι αρκετά εξοικειωμένη με τους υπολογιστές και πως για κάποια από τα απαιτούμενα στοιχεία «είναι υποκειμενικός ο τρόπος που αντιλαμβάνεσαι το τι ζητάει. Όπως έγινε και στην περίπτωση μου, που επέλεξα κάτι που θεωρούσα πως είναι το πιο ενδεδειγμένο σε αυτό που ζητούσαν, αλλά ουσιαστικά έπρεπε να λειτουργήσω βλακωδώς».

Δηλώνει επίσης πως αν δεν περάσει η αίτηση θεραπείας, δεν έχει καμία άλλη επιλογή και θα πρέπει να πληρώσει κανονικά τον παιδικό σταθμό. «Δεν έχω άλλη λύση, είμαι εργαζόμενη μητέρα, δουλεύω πάνω από 8 ώρες και κάνω χρήση του παιδικού σταθμού γιατί είναι πραγματικά απαιτητική η δουλειά μου. Θα κοπεί ένα voucher το οποίο είναι της τάξης των 2500-2900 ευρώ τον χρόνο, ανάλογα το παιδί, την ηλικία κτλ. Δεν είναι λίγα τα λεφτά και είναι ένα πολύ σημαντικό ποσό για μια μητέρα».

Καταλήγοντας, εκφράζει για άλλη μια φορά το παράπονο της, γιατί δεν πήρε μια πειστική απάντηση για τον λόγο που κόπηκε η αίτηση της. «Θέλω να μου πει κάποιος υπεύθυνα “έκανες λάθος”. Υπεύθυνα όμως, γιατί σε καμία περίπτωση δεν θα υποστηρίξω ότι δεν κάνω λάθη. Κανείς όμως δεν μου το διευκρίνισε, κανείς δεν μου είπε κάτι τέτοιο. Δεν μπορούσαν να μου δώσουν απαντήσεις».

Τι αναφέρει η ΕΕΤΑΑ για την υπόθεση

Σχολιάζοντας την καταγγελία, εκπρόσωπος της ΕΕΤΑΑ από τα γραφεία της Θεσσαλονίκης στην οποία απευθύνθηκε το GRTimes.gr, επισημαίνει αρχικά πως μόνο στην Κεντρική Μακεδονία, το σύστημα δέχτηκε συνολικά 46.000 αιτήσεις, που ήταν περίπου 10.000 περισσότερες από ότι πέρυσι.

Αναγνώρισε πως παρατηρήθηκαν κάποια προβλήματα «ίσως την πρώτη και τη δεύτερη μέρα» ωστόσο καταχωρήθηκαν οι αιτήσεις, πέρασαν στο σύστημα και ελέγχθηκαν.

Η προθεσμία όπως αναφέρει, ήταν ένα δεκαήμερο και δόθηκε και μια παράταση δύο ημερών για άτομα που είχαν προβλήματα τις πρώτες μέρες.

Σε ερώτηση για τον λόγο που «κόπηκε» η συγκεκριμένη μητέρα, χωρίς να σχολιάσει τον συγκεκριμένο φάκελο (δεν ζήτησε τα στοιχεία της μητέρας), αλλά αναφερόμενη στην πάγια τακτική της ΕΕΤΑΑ, η εκπρόσωπος ανέφερε πως δεν γίνονται αποδεκτές ασφαλιστικές ενημερότητες όσον αφορά τη διαβεβαίωση ότι μια μητέρα είναι εγγεγραμμένη ως άμεση ασφαλισμένη στον ΕΦΚΑ.

«θέλουμε βεβαίωση εγγραφής. Δίνεται η δυνατότητα είτε από το ΗΔΙΚΑ είτε από το Gov.gr, είτε από το ίδιο το ΕΦΚΑ, όπως και εγκρίθηκαν τέτοιου είδους περιπτώσεις, να πάρουν βεβαίωση ότι είναι άμεσα ασφαλισμένοι ή επίσης και με ένα τελευταίο ειδοποιητήριο θα μπορούσαμε να δεχτούμε την κυρία. Η ασφαλιστική ενημερότητα δεν αποδεικνύει ότι είναι εγγεγραμμένη και ενήμερη αυτή τη στιγμή στο ΕΦΚΑ. Αν πρόκειται λοιπόν για ασφαλιστική ενημερότητα, δεν τη δεχτήκαμε και δεν τη δεχόμαστε τόσα χρόνια γιατί το «ασφαλιστικά ενήμερος» δε σημαίνει ότι σήμερα είναι ασφαλισμένος» αναφέρει η εκπρόσωπος.

Καταλήγοντας διαβεβαιώνει πως η εταιρεία, εφόσον έχει κατατεθεί αίτηση θεραπείας, θα ξαναδεί την υπόθεση και αν χρήζει θεραπείας, τότε και μόνο τότε η έγκριση θα δοθεί.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ