Καταναλωτές: Μειωμένες κατά 20% οι φετινές Χριστουγεννιάτικες αγορές (ΕΡΕΥΝΑ ΣΕΛΠΕ)

Καταναλωτές: Μειωμένες κατά 20% οι φετινές Χριστουγεννιάτικες αγορές (ΕΡΕΥΝΑ ΣΕΛΠΕ)

Εννέα μέρες πριν από τα Χριστούγεννα και η πλειοψηφία του κοινού -σε ποσοστό 43%- αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων. Ένας στους 5 καταναλωτές έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, ενώ το 52% θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τις φετινές γιορτές.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου ([email protected])

Κατά 20% λιγότερες αναμένεται να είναι οι φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές σε σχέση με το 2020, 6 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερα χρήματα και αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη. Μάλιστα, σε ποσοστό 16% θα κάνει τις αγορές του ηλεκτρονικά, το 68% θα τις κάνει σε φυσικά καταστήματα ενώ ένα 17% δεν θα ψωνίσει.

Τα παραπάνω είναι κάποια από τα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) ολοκληρώνοντας την πέμπτη μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο, μέσω εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου την οποία πραγματοποιεί από τον Οκτώβριο του 2019.

Στην έρευνα που αναλύεται παρακάτω καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά των Χριστουγέννων, την επίδραση των αυξήσεων του κόστους ενέργειας και την πανδημίας. Τα αποτελέσματα καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό τον τελευταίο χρόνο και την μεγάλη επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα και κατ’ επέκταση στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Μειωμένες οι Χριστουγεννιάτικες αγορές κατά 20%

Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε 9 – 11 Δεκεμβρίου 2021, σε δείγμα 859 καταναλωτών, η πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 58%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 7% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη.

Το 35% θεωρούν ότι θα μείνει αμετάβητη ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό 31% θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%. Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξης του -20%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί περίπου το 1/5 του περσινού τζίρου.

Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν.

Το 15% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 14% μέχρι 50 ευρώ, το 23% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 17% από 200 έως 500 ευρώ και το 7% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά το μισό κοινό, ποσοστό 52% θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.

Οι δυο εβδομάδες για αύξηση του τζίρου

Η τρέχουσα και η επόμενη εβδομάδα είναι αυτές που θα κρίνουν για το πόσο και εάν θα μείνουν ικανοποιημένοι φέτος οι επιχειρηματίες από τις πωλήσεις τους.

Βάσει της έρευνας του ΣΕΛΠΕ, φαίνεται ότι το 20% – 1 στους 5 καταναλωτές – έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, το 7% την περίοδο του Black Friday και το υπόλοιπο 13% νωρίτερα. Η πλειοψηφία του κοινού σε ποσοστό 43% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

Αγορές στα καταστήματα με φυσική παρουσία

Μπορεί η πανδημία να έφερε αλλαγές και στον τρόπο που κάνει ο καταναλωτής τις αγορές του και να αυξήθηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο, ωστόσο όπως φαίνεται από την έρευνα, το 68% θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του σε φυσικά καταστήματα.

Το 16% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του ηλεκτρονικά, ποσοστό που δείχνει τη δυναμική των ηλεκτρονικών καταστημάτων ενώ ένα 17% δηλώνει ότι δεν θα αγοράσει. Πρακτικά η αναλογία διαμορφώνεται σε 1 καταναλωτής αγοράζει κυρίως ηλεκτρονικά για 4 καταναλωτές που αγοράζουν κυρίως φυσικά.

Τα παραπάνω ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση τόσο με την πανδημία COVID-19 όσο και σε σχέση με την επίδραση που έχει η αύξηση του κόστους ενέργειας και των ανατιμήσεων στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Κριτήριο η χρηματική δαπάνη

Σχετικά με τους παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζει με βασικό κριτήριο την χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 43% πέρυσι την ίδια εποχή σε 59% των 2021 με όλα τα υπόλοιπα κριτήρια. Τα στοιχεία δείχνουν ότι και η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά.

Σε ποσοστό 19% αγοράζουν με κριτήριο την ποιότητα του προϊόντος, σε ποσοστό 6% παίζει ρόλο η υγιεινή και η ασφάλεια ενώ το 5% επηρεάζεται από τον χρόνο που διαθέτει και την άνεση/ευκολία.

Σημειώνεται ότι η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 859 καταναλωτών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΕΣΘ: Ικανοποίηση για την απομάκρυνση των λαμαρινών από την Πλ. Ελευθερίας

Β. Κορκίδης: «Η μετάλλαξη της φετινής Black Friday σε Phygital αύξησε τον τζίρο»

Κορκίδης: Ο τζίρος για Black Friday και Cyber Monday θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ

Θεσσαλονίκη: Με μέτρα και χωρίς μεγάλες ουρές σε εμπορικό κέντρο για την “Black Friday” (VIDEO)

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top