Εργαζόμενοι Εγνατίας Οδού: Η “χρυσή” παραχώρηση και το δημόσιο συμφέρον

Εργαζόμενοι Εγνατίας Οδού: Η “χρυσή” παραχώρηση και το δημόσιο συμφέρον

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Ο ιδιώτης που θα αναλάβει με παραχώρηση τη λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων της, στα 35 χρόνια της σύμβασης παραχώρησης, θα έχει σωρευτικά έσοδα από 4,99 ως 7,78 δις. ευρώ- ανάλογα με τη χρέωση των διοδίων – όταν το κόστος της δαπάνης λειτουργίας, συντήρησης και αναβάθμισης του άξονα, θα είναι στα 2,590 δις. ευρώ.  Σαν αποτέλεσμα, ο παραχωρησιούχος θα πάρει ένα έτοιμο δημόσιο έργο και σε βάθος 35ετίας θα έχει κέρδη που θα ξεκινούν από 2,4 δις. για να φτάσουν ως και στα 5,2 δις. ευρώ.

Τα παραπάνω είναι μέρος της μελέτης με τίτλο «Το Δημόσιο Συμφέρον απέναντι στην παραχώρηση», που θα παρουσιάσουν σήμερα στη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου, οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Οδού Α.Ε., οι οποίοι ήταν και παραμένουν αντίθετοι με την παραχώρηση και δη τη μακροχρόνια, για περίοδο 35 ετών όπως έχει σχεδιάσει και προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα, ο ΣΕΤΕΟ έχει ανακοινώσει 24ωρη απεργία για αύριο Παρασκευή, 11/12/2020, ημέρα κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών από τα 7 υποψήφια επενδυτικά σχήματα.

Τη μελέτη που αναλυτικά θα παρουσιαστεί, έχουν συντάξει ο αναπλ. καθηγητής του ΑΠΘ κ. Γρηγόρης Ζαρωτιάδης και ο δρ. οικονομολόγος Λ. Βατικιώτης. Με βάση τα στοιχεία που αναλύονται και τις εκτιμήσεις που γίνονται, προκύπτει ότι η παραχώρηση δεν θα είναι επ’ ωφελεία του δημοσίου συμφέροντος. Το ελληνικό κράτος δεν έχει κανένα όφελος να παραχωρήσει τον αυτοκινητόδρομο σε ιδιώτη από τη στιγμή που πρόκειται για ολοκληρωμένο έργο, τα έσοδα από τη λειτουργία του οποίου θα είναι έως και 3,5 φορές πάνω από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης, ανάλογα με τις χρεώσεις των διοδίων.

Σύμφωνα με τους μελετητές, η διαχείριση του άξονα θα είναι ιδιαίτερα κερδοφόρα για την παραχωρησιούχο, αφού σε αυτά τα 35 χρόνια, θα έχει κέρδη που εκτιμώνται στα 2,4 δις ευρώ, με διόδια όμως μόλις στα 0,03 ευρώ/χλμ., σενάριο Α.  Στο σενάριο Β, με διόδια 0,04 ευρώ/χλμ τα σωρευτικά κέρδη θα φτάσουν στα   3,7 δισ. ευρώ. Στο σενάριο Γ, με χρέωση διοδίων 0,05 ευρώ/χλμ. τα κέρδη σωρευτικά θα ανέλθουν σε 4,4 δισ. ευρώ. Τέλος, στο σενάριο Δ, με διόδια που σταδιακά θα φτάσουν στα 6,33 ευρώ/χλμ, τα κέρδη του παραχωρησιούχου θα φτάσουν στα 5,2δισ. ευρώ.

Στη συνέντευξη Τύπου που θα παραχωρηθεί, όπως έχει ήδη προϊδεάσει ο ΣΕΤΕΟ με ανακοίνωσή του, θα υποστηριχθεί ότι:

  1. Η δημόσια διαχείριση του παγίου της Εγνατίας οδού με καθαρά οικονομικούς όρους, σε ότι αφορά τα μελλοντικά έσοδα του δημοσίου, είναι μακράν η πιο συμφέρουσα έναντι οποιουδήποτε σεναρίου ιδιωτικοποίησης.
  2. Μόνο με δημόσια διαχείριση το αντίτιμο των διοδίων μπορεί να κρατηθεί χαμηλά, σε ένα ανεκτό κοινωνικά επίπεδο, και να μην υπερδιπλασιαστεί, όπως προβλέπεται στην περίπτωση παραχώρησης.
  3. Η σχεδιαζόμενη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των Κάθετων Αξόνων δεν περιλαμβάνει σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο, όπως οι συμβατικές παραχωρήσεις και ουσιαστικά αποτελεί παραχώρηση μελλοντικών εσόδων με αντάλλαγμα την άμεση μεν αλλά χαμηλή είσπραξη (δηλ. αντί το δημόσιο να εισπράξει κέρδη 6 δισ.€ στα 35 έτη, θα εισπράξει άγνωστο ποσό, εφόσον δεν τίθεται κατώτατο όριο στον διαγωνισμό)

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top