Μαγιονέζα: Είναι κατάλληλη για διατροφή χωρίς γλουτένη;

Μαγιονέζα: Είναι κατάλληλη για διατροφή χωρίς γλουτένη;

Η μαγιονέζα είναι ένα από τα πιο γνωστά και νόστιμα καρυκεύματα σε ολόκληρο τον κόσμο.

 

 

Της Έλενας Γεράνη

 

Αν και δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στην Ευρώπη, οι περισσότεροι την έχουν συνδέσει με τις κλασικές αμερικάνικες συνταγές. Η μαγιονέζα φτιάχνεται με λίγα βασικά υλικά, συμπεριλαμβανομένων των κρόκων αυγού, παρθένο ελαιόλαδο, λεμόνι ή ξύδι, και διάφορα μπαχαρικά.
Συνήθως, σερβίρεται σε κρύα πιάτα, όπως κρύα σάντουιτς, τορτίγιες και σαλάτες, αλλά το φαγητό που την έκανε τόσο αγαπητή είναι το κλασικό αμερικάνικο mayo burger.

Ωστόσο, το γεγονός ότι, καταναλώνεται τόσο συχνά από την μεγαλύτερη μερίδα του πληθυσμού, έχει δημιουργήσει ερωτήσεις σχετικά με την διατροφική της αξία. Σε γενικές γραμμές η μαγιονέζα είναι ένα είδος σάλτσας που δημιουργείται από θρεπτικά συστατικά, όπως το αυγό και το ελαιόλαδο. Επειδή, όμως, περιέχει σημαντική ποσότητα λιπαρών και θερμίδων, πρέπει να την καταναλώνουμε με μέτρο και να προτιμούμε την σπιτική μαγιονέζα, χωρίς πρόσθετα σάκχαρα και συντηρητικά.

Ένας, ακόμη, πολύ κοινός προβληματισμός είναι, αν η μαγιονέζα κρίνεται κατάλληλη τροφή για όσους έχουν δυσανεξία στην γλουτένη. Η γλουτένη είναι μια ομάδα πρωτεϊνών που βρίσκονται κυρίως σε δημητριακά, όπως σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη και άλλα. Αυτά τα δημητριακά βρίσκονται στις περισσότερες τροφές που περιλαμβάνει η καθημερινή μας διατροφή, συμπεριλαμβανομένων του ψωμιού και των αρτοσκευασμάτων, των δημητριακών, των ζυμαρικών και άλλα.

Όσοι, λοιπόν, πάσχουν από κοιλιοκάκη ή έχουν δυσανεξία στην γλουτένη, θα πρέπει να ακολουθούν μια αυστηρή δίαιτα, απαλλαγμένη από τροφές που ενδέχεται να περιέχουν αυτή την ουσία. Αντίθετα, η κατανάλωση κάποιας τροφής που περιέχει γλουτένη μπορεί να φέρει ανεπιθύμητα αποτελέσματα, όπως πόνους και φούσκωμα στο στομάχι, διάρροια ή δυσκοιλιότητα, ακόμη και απώλεια όρεξης και βάρους.  Επιτρέπεται, επομένως, να καταναλώνουν μαγιονέζα τα άτομα με δυσανεξία στην γλουτένη;

Σε μία πρώτη εξέταση, κανένα από τα βασικά συστατικά (αυγό, ελαιόλαδο, ξύδι) στην μαγιονέζα δεν περιέχει γλουτένη. Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό κάποιο από τα πρόσθετα υλικά, που συχνά υπάρχουν στις συσκευασμένες μαγιονέζες, να περιέχει γλουτένη. Παράλληλα, συχνό φαινόμενο είναι, να προστίθενται υπολείμματα γλουτένης κατά την διάρκεια της παραγωγής της, στους εργοστασιακούς χώρους. Αυτό συμβαίνει και επειδή, τις περισσότερες φορές στα ίδια εργοστάσια γίνεται παραγωγή προϊόντων με γλουτένη και τυχαίνει να ξεμένουν αμελητέα υπολείμματα, τα οποία ενδέχεται να διαπεράσουν και σε άλλες τροφές, που παράγονται στις ίδιες εγκαταστάσεις.

Βέβαια, υπάρχουν τρόποι να διασφαλίσουμε πως η μαγιονέζα που καταναλώνουμε δεν περιέχει γλουτένη. Όταν ψωνίζετε σε καταστήματα, βεβαιωθείτε πως στην μαγιονέζα που αγοράζετε αναγράφετε η ένδειξη «χωρίς γλυοτένη». Εάν υπάρχει αυτή η ένδειξη, μπορείτε να είστε σίγουροι πως το συγκεκριμένο σκεύασμα δεν περιέχει γλουτένη, σε βαθμό ικανό να επηρεάσει κάποιον.

Επίσης, ένας δεύτερος τρόπος να διασφαλίσετε πως η μαγιονέζα που καταναλώνεται είναι gluten-free, είναι να την φτιάξετε μόνοι σας στο σπίτι. Είναι μια συνταγή με λίγα βασικά υλικά και απλή εκτέλεση. Το μόνο που θα χρειαστεί να έχετε είναι ένα μπλέντερ και υλικά που ήδη υπάρχουν στις κουζίνες μας, όπως αυγά, ελαιόλαδο ή λάδι αβοκάντο, ξύδι, λεμόνι και αλάτι.

Καλό είναι, αφού επιλέξετε να φτιάξετε την δική σας σπιτική μαγιονέζα, να προτιμήσετε παστεριωμένο αυγό για την συνταγή, για να αποφύγετε τον κίνδυνο τροφικής δηλητηρίασης. Επιλέγοντας, λοιπόν, έναν από τους δύο προτεινόμενους τρόπους, μπορείτε να καταναλώνετε την αγαπημένη σας μαγιονέζα, χωρίς να σκέφτεστε το αν περιέχει γλουτένη. Μην ξεχνάτε, βέβαια, πως η κατανάλωσή της πρέπει να γίνεται με μέτρο, γιατί αποτελεί μια τροφή με πολλά λιπαρά και θερμίδες.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ