Κοροναϊός: Στη… σκιά του φόβου και των πρώτων ελλείψεων η αγορά

Κοροναϊός: Στη… σκιά του φόβου και των πρώτων ελλείψεων η αγορά

Άδειοι δρόμοι και άδεια ράφια. Στα σούπερ μάρκετ καταναλωτές φουλάρουν τα καρότσια και δίνουν μάχη για να πάρουν τα εναπομείναντα προϊόντα μακράς διάρκειας.

Οι εικόνες αυτές έκαναν τον γύρο του κόσμου τις προηγούμενες μέρες και είχαν ως… βάση το Μιλάνο και άλλες πόλεις της Βόρειας Ιταλίας η οποία βρίσκεται πλέον στη… δίνη του κοροναϊού. Τέτοιες σκηνές, όμως, δεν αποκλείεται να δούμε και στη χώρα μας, ενώ ήδη δόθηκε από χτες μια πρώτη… γεύση μετά την επιβεβαίωση του πρώτου κρούσματος στη Θεσσαλονίκη.

Αυτό τουλάχιστον επισημαίνουν εκπρόσωποι της αγοράς μιλώντας στο GRTimes.gr, αν και όπως λένε πως προς το παρόν δεν εμφανίζονται παρενέργειες ελλείψεων στην αγορά μετά το χτεσινό… ντου που έκαναν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο. Ήδη πάντως είναι ορατές οι ελλείψεις πρώτων υλών όπως του… ταπεινού σκόρδου που σε ποσοστό πλέον του 80% παράγεται στην Κϊνα με αποτέλεσμα οι ελληνικές εταιρίες τροφίμων που το χρησιμοποιούν να έχουν πρόβλημα. Ανάλογες ελλείψεις, όμως, αναμένεται να εμφανιστούν και σε άλλους τομείς όπως στα παιχνίδια. Οι επιχειρήσεις βλέπουν τα αποθέματά τους να αδειάζουν με αποτέλεσμα να αναζητούν εναλλακτικούς προμηθευτές οι οποίοι βέβαια ανταποκρίνονται με το… αζημίωτο, δίνοντας ακριβότερες τιμές.

Σε «διαρκή επαγρύπνηση» είναι οι Έλληνες εξαγωγείς με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ) να είναι σε ανοιχτή γραμμή με τα αρμόδια υπουργεία, τις πρεσβείες αλλά και με τα μέλη του καταγράφοντας όλα τα δεδομένα προκειμένου να αναζητηθούν λύσεις για την επίλυση των προβλημάτων που διαπιστώνονται ή θα εμφανιστούν στο προσεχές χρονικό διάστημα.

Ούτε… σκόρδα

«Η κρίση έδειξε ότι δυστυχώς η Ευρώπη σταμάτησε να παράγει. Ακόμη και σκόρδα δεν παράγονται στην Ελλάδα αλλά στην Κίνα, ενώ ακόμη και το αμύγδαλο το εισάγουμε», είπε στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), Γεώργιος Κωνσταντόπουλος δίνοντας με τον πλέον παραστατικό τρόπο μια εικόνα που αποτυπώνει την ανησυχία που δημιουργείται στη χώρα μας για την επικείμενη έλλειψη πρώτων υλών, όπως το σκόρδο και το τζίντζερ που είναι απαραίτητα στη βιομηχανία τροφίμων.

Παρότι, όπως λέει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αποθέματα ωστόσο αυτά σύντομα θα τελειώσουν. Γι’ αυτό οι επιχειρηματίες αναζητούν εναλλακτικές λύσεις ως προς τους προμηθευτές τους σε άλλες χώρες εκτός Κίνας όπου πολλά εργοστάσια έχουν κλείσει. Ωστόσο οι τιμές είναι σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με εκείνες που είχαν προϋπολογίσει με αποτέλεσμα οι ζημιές να είναι μεγάλες, καθώς πρέπει να τηρήσουν ενεργά συμβόλαια που αφορούν συγκεκριμένες τιμές για τα εξαγώγιμα προϊόντα. Αυτό σημαίνει μείωση των κερδών και σε πολλές περιπτώσεις ζημία. Όμως και οι εναλλακτικές οδοί δεν είναι είναι… ανεξάντλητες, καθώς και στις ευρωπαϊκές αποθήκες τα αποθέματα είναι πεπερασμένα.

Επίσης υπάρχει ζήτημα και σε θέματα ποιότητας των πρώτων υλών και των προϊόντων από τις εναλλακτικές πηγές, καθώς, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντόπουλο «η Κίνα έχει κάνει άλματα στην ποιότητα». Ελλείψεις θα γίνουν ορατές και σε προϊόντα τεχνολογίας, κλωστοϋφαντουργίας, επιπλοποιίας, καθώς και στα παιχνίδια όπου τα κοστολόγια των εναλλακτικών προμηθευτών θα είναι «ανεβασμένα».

Παθητική και ενεργητική τελειοποίηση

Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ υπογραμμίζει άλλες δύο κρίσιμες παραμέτρους που αφορούν τις ελληνικές επιχειρήσεις και δίνουν το στίγμα των επιπτώσεων που μπορεί να έχει τελικά η εξάπλωση του κοροναϊού στην Κίνα: Η πρώτη παράμετρος αφορά στις επιχειρήσεις οι οποίες κάνουν ένα μέρος της μεταποίησης των προϊόντων τους στην Κίνα και η δεύτερη σε εκείνες που εισάγουν από την Κίνα ακατέργαστα υφάσματα ή εξαρτήματα και τα μεταποιούν ή τα συναρμολογούν στην Ελλάδα.« Δηλαδή έχουμε και παθητική και ενεργητική τελειοποίηση προϊόντων», σημειώνει ο κ. Κωνσταντόπουλος επισημαίνοντας παράλληλα ότι η Κίνα έχει κάνει άλματα όχι μόνο στα βιομηχανικά προϊόντα, αλλά και σε πολλά αγροτικά, τα οποία πωλούνται σε πολλαπλάσια τιμή σε άλλες χώρες. Όπως ο ίδιος αναφέρει, «σε αυτό το πεδίο της παθητικής και της ενεργητικής τελειοποίησης δεν φάνηκαν ακόμη οι επιπτώσεις αλλά οι οιωνοί είναι κακοί».

Επιπρόσθετα ο κ. Κωνσταντόπουλος αναφέρεται και στις επιπτώσεις που ενδεχομένως θα έχει στην ελληνική τουριστική βιομηχανία αλλά και στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις μια παράταση της καραντίνας στην Κίνα: «Οι Κινέζοι θα σταματήσουν να ταξιδεύουν, ενώ θα σταματήσουν και να ξοδεύουν όπως ξόδευαν!», λέει χαρακτηριστικά.

Και βέβαια πολλές εμπορικές εκθέσεις και αθλητικές διοργανώσεις στην Ασία, έχουν ακυρωθεί ή μετατεθεί χρονικά, ενώ «και τα διεθνή συνέδρια ματαιώνονται το ένα μετά το άλλο με ό,τι αυτό σημαίνει για την παγκόσμια οικονομία που χάνει δισεκατομμύρια ευρώ». Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντόπουλος ακυρώθηκε και η Μεσογειακή Συνέλευση των Εξαγωγέων η οποία επρόκειτο να γίνει αύριο στο Μιλάνο.

Crisis και panic management

Στην παρούσα φάση, πάντως, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντόπουλο αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα είναι crisis management (δηλαδή διαχείριση κρίσης) για τις επιχειρήσεις και panic management (διαχείριση πανικού) για τους πολίτες. Και αυτό διότι «ήδη άρχισαν να εκδηλώνονται κινήσεις πανικού όπως «η στροφή σε προϊόντα μακρά διάρκειας με το πρώτο κρούσμα του κοροναϊού». Επίσης, «τουλάχιστον οι επαγγελματίες υγείας αλλά και οι εργαζόμενοι στα σημεία εισόδων της χώρας, σε αεροδρόμια και λιμάνια θα πρέπει να τηρούν κατά γράμμα τα πρωτόκολλα ασφαλείας χωρίς καμία έκπτωση. Αλλά και οι επιχειρήσεις να κάνουν μακροπρόθεσμα πλάνα αναζητώντας εναλλακτικές λύσεις».

Οδηγός… ο φόβος

«Υπάρχει έκδηλος ο φόβος. Και εν μέρει η συμπεριφορά των πολιτών είναι δικαιολογημένη, καθώς τους τελευταίους δυο μήνες ‘’βομβαρδίζονται’’ από εικόνες πόλεων που πλήττονται από τον κοροναϊό, αλλά και από ειδήσεις που αφορούν τις επιπτώσεις στην περίπτωση εξάπλωσης της επιδημίας η οποία πλέον έχει περάσει τα σύνορα της Κίνας. Ο φόβος αποτελεί ισχυρή κινητήρια δύναμη και σκιάζει τα πάντα. Αυτή είναι ανθρώπινη αντίδραση», επισημαίνει στο GRTimes.gr ο α’ αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), Εμμανουήλ Βλαχογιάννης προσθέτοντας πως «ο φόβος θα κατευναστεί μόνο εφόσον υπάρξει εμπιστοσύνη η οποία θα εμπεδωθεί από την αποδεδειγμένη ικανότητα των δημόσιων αρχών Υγείας να περιορίσουν την επέκταση της νόσου».

«Παγώνουν» τα ταξίδια

Και παρότι μόλις χτες μπήκε η χώρα μας στον παγκόσμιο «χάρτη του κοροναϊού» οι επιπτώσεις στον χώρο του εμπορίου είναι ήδη ορατές κι αφορούν όχι μόνο τις συναλλαγές με την Κίνα αλλά και με την Ιταλία –χώρα με την οποία κάνουν πολλές δουλειές οι Έλληνες και δη οι Θεσσαλονικείς επιχειρηματίες- και όχι μόνο.

«Υπάρχει επιφυλακτικότητα εξαιτίας της εξάπλωσης της κοροναϊού στην Ιταλία η οποία εμφανίζεται ως ο ‘’αδύναμος κρίκος’’ της Ευρώπης και αποτελεί το επίκεντρο της νόσου εκτός Κίνας. Επιχειρηματίες και εμπορικοί αντιπρόσωποι ακυρώνουν τα ταξίδια τους στη γειτονική χώρα. Υπάρχει σκεπτικισμός και έχει μπει ‘’φρένο’’ σε κάποιες επιχειρηματικές δραστηριότητες», σημειώνει ο κ. Βλαχογιάννης, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του GRTimes.gr κορυφαία εξαγωγική εταιρία της Θεσσαλονίκης αποφάσισε την αναβολή προγραμματισμένου για τον Μάρτιο event στο οποίο είχαν προσκληθεί να πάρουν μέρος πελάτες και συνεργάτες της από όλο τον κόσμο. Η αναβολή κρίθηκε επιβεβλημένη στο πλαίσιο της λήψης μέτρων προστασίας τα οποία ήδη εφαρμόζονται σε οικονομικά γεγονότα διεθνούς εμβέλειας.

Οι εκθέσεις

Τις εξελίξεις παρακολουθεί και η ΔΕΘ –Helexpo ΑΕ. «Αν αποφασιστεί η εφαρμογή της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου θα προχωρήσουμε υποχρεωτικά σε αναβολή διεθνών εκθεσιακών γεγονότων», είπε στο GRTimes.gr ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ, Κυριάκος Ποζρικίδης. Άλλωστε η ΠΝΠ προβλέπει, μεταξύ άλλων, την προσωρινή αναστολή τέτοιου είδους εκδηλώσεων σε χώρους συνάθροισης του κοινού.

Όλα σε… προμήθειες

Παράλληλα ο κ. Βλαχογιάννης δεν αποκλείει –αν δεν καμφθεί ο φόβος του κόσμου- να δούμε και στη Θεσσαλονίκη και γενικότερα στη χώρα μας εικόνες σαν αυτές που εκτυλίχθηκαν στη Βόρεια Ιταλία: Άδεια ράφια σε σούπερ μάρκετ και στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα πρώτης ανάγκης και μάλιστα μακράς διάρκειας. Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει επιπτώσεις στην υπόλοιπη αγορά, όπως στα είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών θα κατευθυνθεί σε… προμήθειες βασικών αγαθών. «Είναι εξαιρετικά πιθανή μια τέτοια εξέλιξη λόγω του φόβου», σημειώνει ο κ. Βλαχογιάννης.

Από Τρίτη στα ράφια τα αντισηπτικά

Πάντως, ήδη σε κάποια σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο τα ράφια είχαν αδειάσει το βράδυ της Τετάρτης. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα καταστήματος μεγάλης γερμανικής αλυσίδας στις παρυφές του Ωραιοκάστρου που το βράδυ της Τετάρτης δεν είχε στα ράφια του ούτε για δείγμα ρύζι και αλεύρι!

Αλλά και στην Ελευθερούπολη της Καβάλας -όπως ανέφερε αναγνώστης του GRTimes.gr- τα ράφια σε σούπερ μάρκετ είχαν αδειάσει μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης.

Η κίνηση διπλασιάστηκε

«Υπάρχει σημαντικά αυξημένη κίνηση στα σούπερ μάρκετ. Τις τελευταίες δύο μέρες έχει διπλασιαστεί σε σχέση με τις αντίστοιχες καθημερινές. Ωστόσο δεν διακρίνω σημάδια πανικού», τονίζει στο GRTimes.gr ο κ. Γιάννης Πηλείδης πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος προσθέτοντας πως «η κατάσταση είναι ελεγχόμενη». «Επάρκεια υπάρχει σε όλα τα προϊόντα με εξαίρεση τα αντισηπτικά όπου υπάρχει μια προσωρινή έλλειψη η οποία ωστόσο αναμένεται να καλυφθεί την Τρίτη, καθώς δεν προλαβαίνει η παραγωγική διαδικασία να ανταποκριθεί στη ζήτηση».

Σύμφωνα με τον κ. Πηλείδη «τα προϊόντα που ‘’φεύγουν’’ πολύ αυτές τις μέρες από τα ράφια των καταστημάτων τροφίμων είναι τα λεγόμενα μακράς διάρκειας όπως ρύζια, όσπρια και ζυμαρικά για τα οποία η ζήτηση έχει εκτοξευθεί στα ύψη. Επίσης οι καταναλωτές ‘’μαζεύουν’’ αντισηπτικά, απορρυπαντικά και χλωρίνες αλλά και χαρτιά υγείας και ρολά κουζίνας».

Πάντως, η κατάσταση διαμορφώνεται μέρα τη μέρα, σύμφωνα με τον κ. Πηλείδη ο οποίος αναμένει να δει πώς θα αντιδράσουν τώρα οι καταναλωτές μετά την επιβεβαίωση και των νέων κρουσμάτων του κοροναϊού. Επιπρόσθετα, όπως λέει, «θα δούμε πώς θα εξελιχθεί η σημερινή μέρα –η οποία ήδη ξεκίνησε με αυξημένη κίνηση- καθώς καταβλήθηκαν και οι συντάξεις αυξάνοντας το διαθέσιμο εισόδημα για αγορές». Το φαινόμενο της αυξημένης ζήτησης το πρωί καταγραφόταν κυρίως στη Θεσσαλονίκη, ενώ δεν ήταν τόσο έντονο στην περιφέρεια αν κάθε ώρα που περνάει η εικόνα είναι διαφορετική.

Στα ίδια επίπεδα οι παραγγελίες

Ο κ. Πηλείδης υπογραμμίζει επίσης πως, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν καταγράφεται αλλαγή στα πλάνα των σούπερ μάρκετ για τις προμήθειες που κάνουν (με εξαίρεση τις πρόσθετες παραγγελίες για αντισηπτικά και είδη καθαρισμού) για τα βασικά αγαθά κάτι που επιβεβαιώνουν και εταιρίες από τον κλάδο της παραγωγής. Για παράδειγμα, στη ΜΕΒΓΑΛ, κορυφαία εταιρία παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων, οι παραγωγικές διαδικασίες, σύμφωνα με πληροφορίες, κινούνται στα κανονικά επίπεδα και δεν υπήρξε κάποια αλλαγή στη ζήτηση προϊόντων μακράς διάρκειας.

Οι ελλείψεις

«Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος δεν έχει γίνει αποδέκτης μέχρι σήμερα συγκεκριμένων αναφορών από βιομηχανίες – επιχειρήσεις μέλη του, για έλλειψη πρώτων υλών οι οποίες προέρχονται από την Κίνα η άλλες χώρες», αναφέρει στη δήλωσή του στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του ΣΒΕ, Αθανάσιος Σαββάκης πλην όμως προσθέτει πως δεν αποκλείεται να υπάρχει ένα μικρό ποσοστό μεταποιητικών επιχειρήσεων οι οποίες να  αντιμετωπίζουν το συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά ο ΣΒΕ δεν ενημέρωση από αυτές.

«Θεωρούμε ότι, έως τώρα, πιθανά φαινόμενα έλλειψης αγαθών εξαιτίας της επιδημίας του κοροναϊού αφορούν κυρίως το εμπόριο, και όχι τις μεταποιητικές επιχειρήσεις», σημειώνει ο κ. Σαββάκης υπογραμμίζοντας παράλληλα πως «σε κάθε περίπτωση, η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, μπορεί πράγματι να προκαλέσει φαινόμενα έλλειψης πρώτων υλών». Για τον ΣΒΕ το σημαντικότερο πρόβλημα είναι «η αβεβαιότητα στην παγκόσμια μεταποιητική δραστηριότητα, η οποία σίγουρα θα ενταθεί σε περίπτωση που εκδηλωθούν είτε φαινόμενα έκτακτης ανάγκης, είτε κρίσεων», εξηγεί ο πρόεδρος του Συνδέσμου.

Ψυχραιμία

Και ο κ. Σαββάκης εκτιμά πως μείζονα ρόλο για τη διαμορφούμενη κατάσταση στη χώρα μας θα διαδραματίσει η ενημέρωση. «Δεν πρέπει να δημιουργείται πανικός. Απαιτείται σύνεση και ψυχραιμία. Η σωστή ενημέρωση και η λήψη των κατάλληλων μέτρων από την πολιτεία, που φαίνεται ότι έχει ήδη δραστηριοποιηθεί ενεργά, θα αποτρέψουν οποιεσδήποτε δυσμενείς επιπτώσεις», τονίζει ο κ. Σαββάκης.

Σε… άλλη χώρα

«Όσοι πέρασαν σήμερα από την Κεντρική Λαχαγορά της Θεσσαλονίκης αισθάνθηκαν ότι βρίσκονται σε… άλλη χώρα. Ούτε μάσκες ούτε πανικός», περιγράφει στο GRTimes.gr ο κ. Ιωάννης Χαραλαμπίδης πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης και μέλος τόσο του Διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Αγοράς (ΚΑΘ ΑΕ) όσο και του ΕΒΕΘ.

«Για μας είναι σαν να μην έχει συμβεί τίποτα: ούτε αύξηση ούτε μείωση στις πωλήσεις. Τουλάχιστον προς το παρόν δεν διαπιστώνουμε αλλαγή συμπεριφοράς των πελατών μας –τα οπωροπωλεία της πόλης, οι λαϊκές, οι χονδρέμποροι, οι Βαλκάνιοι- με στροφή σε μακράς διάρκειας οπωροκηπευτικά όπως οι πατάτες και τα κρεμμύδια. Ο κοροναϊός δεν μας έχει αγγίξει καθόλου ούτε στο ΄΄μέτωπο’’ των εξαγωγών μας προς τις γύρω βαλκανικές χώρες. Οι παραγγελίες και οι πωλήσεις είναι στα ίδια επίπεδα. Τόσο η χτεσινή όσο και η σημερινή μέρα κύλησαν φυσιολογικά», λέει ο κ. Χαραλαμπίδης ο οποίος ωστόσο απεύχεται το ενδεχόμενο εξάπλωσης μιας επιδημίας, καθώς «σε μια τέτοια περίπτωση θα υποχρεωθούμε να μην ανοίγουμε τα μαγαζιά μας, εφόσον ο κόσμος κλειστεί στα σπίτια του όπως έγινε στην Ιταλία. Όμως ελπίζουμε πως αυτό δεν θα συμβεί διότι τα έξοδα ‘’τρέχουν’’.

Δεν έχουμε την… άνεση να κλείσουμε ούτε για μια ώρα», προσθέτει ο κ. Χαραλαμπίδης και δεν κρύβει την ανησυχία του, καθώς η μικρή «κοινωνία» της Λαχαναγοράς αριθμεί περίπου 5.000 ανθρώπους –περίπου 300 καταστηματάρχες, 1.500 εργαζόμενοι και 2.500 οι επισκέπτες και πελάτες. Ο ίδιος πάντως σημειώνει με χιούμορ πως «εφοδιαστήκαμε με σπρέι και αντισηπτικά» και προσθέτει πως τα μέλη έλαβαν και οδηγίες από φορείς όπως τα Επιμελητήρια για την τήρηση κανόνων προστασίας και υγιεινής.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ