Ψήφο εμπιστοσύνης στην Εγνατία Οδό Α.Ε. από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών αλλά και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αποτελεί αναμφίβολα η υπογραφή της δανειακής σύμβασης για το πολύ μεγάλο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (ΠΕΒΟΑ), των 450 εκατ. ευρώ, το οποίο η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί με 235 εκατ. ευρώ.
Η «Εγνατία», αποδεικνύει ότι παρά την προωθούμενη παραχώρηση του οδικού άξονα από το ΤΑΙΠΕΔ, έχει έργο να επιτελέσει, έχει ρόλο ύπαρξης και προοπτική ενδυνάμωσης, αφού συνολικά διαχειρίζεται έργα που πλησιάζουν το 1 δις. ευρώ. Η «Εγνατία» που βίωσε ισχυρές αναταράξεις στα χρόνια των Μνημονίων, συνεχίζει σε ανοδική πορεία, με το ελληνικό κράτος να εγγυάται το δάνειο των 235 εκατ. ευρώ που χορηγεί η ΕΤΕπ.
Για το ΠΕΒΟΑ, που «κατακτήθηκε» μετά από προετοιμασία και αναμονή δεκαετίας, μα και άλλα σημαντικά έργα στο χαρτοφυλάκιο της μεγάλης τεχνικής εταιρείας του δημοσίου, μίλησε στο GRTimes.gr o διευθύνων σύμβουλος της Ε.Ο.Α.Ε. κ. Κωνσταντίνος Κουτσούκος.
1) H “Eγνατία”, με το ΠΕΒΟΑ, ανέλαβε ένα πολύ μεγάλο έργο, πανελλαδικής εμβέλειας. Για να το προετοιμάσει μελετητικά, από πότε η Εταιρεία εργάζεται για την ανάληψή του;
«Την αρμοδιότητα για τις μελέτες οδικής ασφάλειας, την ανέλαβε η Εγνατία Οδός ΑΕ (ΕΟΑΕ) από το 2010, ενώ οι μελέτες ολοκληρώθηκαν μέχρι το 2015. Συνολικά υλοποιήθηκαν 60 μελέτες που καλύπτουν όλες τις περιφερειακές ενότητες και στις 13 περιφέρειες της χώρας. Μελετήθηκαν οδικά τμήματα μήκους 15.000 χλμ., από τα οποία 4.200 χλμ εθνικών οδών και 10.800 χλμ περιφερειακών οδών. Οι μελέτες αυτές κατέληξαν στην ανάδειξη περίπου 7.000 επικίνδυνων θέσεων, που εκτείνονται σε 2.500 χλμ. του οδικού δικτύου, σε 80 οδικούς άξονες.
«Από το 2016 εξεταζόταν η δυνατότητα να αναλάβει το έργο των βελτιώσεων η ΕΟΑΕ. Στις 30 Δεκ. 2019, μόλις δύο μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας διοίκησης της ΕΟΑΕ, υπογράφηκε σχετική ΚΥΑ (ΥΠΟΜΕ και Υπ. Ανάπτυξης) και ανατέθηκε η αρμοδιότητα στην ΕΟΑΕ».
2) Mετά την υπογραφή της σύμβασης με την ΕΤΕπ, ποια βήματα ακολουθούν για να αρχίσουν να εκτελούνται βελτιωτικά έργα στο οδικό δίκτυο, πλην αυτοκινητοδρόμων; Πώς θα οργανωθεί η ανάθεση των κατά τόπους έργων; Θα υπάρχει συνεργασία με υπηρεσίες των 13 Περιφερειών και ενδεχομένως Δήμων; Ποιος ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου;
«Τα έργα αφορούν σε έργα βελτίωσης οδικών τμημάτων, εκτός αυτοκινητοδρόμων. Θα ακολουθήσει προγραμματισμός και συμφωνία με το ΥΠΟΜΕ, σχετικά με το ποια αντικείμενα θα αναληφθούν από την ΕΟΑΕ. Τα έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2024».
3) Mαζί με το ΠΕΒΟΑ, το χαρτοφυλάκιο έργων που διαχειρίζεται η Εγνατία Οδός ΑΕ, σε τι ποσό ανέρχεται;
«Το ΠΕΒΟΑ έχει συνολικό προϋπολογισμό 450 εκ. €, ενώ η δανειακή σύμβαση μεταξύ ΕΤΕΠ και ΕΟΑΕ ανέρχεται σε 235 εκ. €. Τα υπόλοιπα έργα ξεπερνούν τα 500 εκ. €»
4)Εν όψει της παραχώρησης του Άξονα της Εγνατίας, τα έργα που έχει αναλάβει η ΕΟΑΕ, της εξασφαλίζουν αντικείμενο που θα κρατήσει στη ζωή την μεγάλη τεχνική εταιρεία;
«Η ΕΟΑΕ, μετά την ανάληψη της νέας διοίκησης, έχει τον τελευταίο χρόνο δραστηριοποιηθεί και ενεργοποιήσει έργα και αντικείμενα τα οποία ήταν σε αδράνεια πολλά χρόνια (από 3 έως 10). Μερικά από αυτά είναι η σύνδεση του 6ου προβλήτα, ο άξονας Θέρμη-Γαλάτιστα, ο άξονας Μουδανιά-Ποτίδαια, βελτιώσεις σε έργα διαφόρων Περιφερειών, συντηρήσεις ασφαλτοτάπητα της Εγνατίας Οδού κ.α. Ειδικά για το ΠΕΒΟΑ, το ΥΠΟΜΕ έδωσε αμοιβή 4% επί του προϋπολογισμού , στην ΕΟΑΕ, για την διαχείριση του έργου. Υπάρχουν επίσης πολλά άλλα σχέδια. Θα πρέπει όμως να επενδύσουμε και στην ενίσχυση του προσωπικού της εταιρείας, το οποίο έχει περιοριστεί αριθμητικά πολύ, το 2018-2019».
5)Ποια άλλα έργα επιδιώκεται να αναλάβει η ΕΟΑΕ;
«Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που τόσο το ΥΠΟΜΕ όσο και η ΕΤΕΠ, εμπιστεύτηκαν το σημαντικό αυτό πρόγραμμα, στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.», συνεκτιμώντας την τεχνογνωσία της εταιρείας αλλά και την αποτελεσματικότητά της, γεγονός που αποτελεί, πέρα από επιβράβευση και προοπτική για το μέλλον της εταιρείας.»