Μεγάλος Περίπατος: Αναμενόμενα τα προβλήματα, λένε οι συγκοινωνιολόγοι

Μεγάλος Περίπατος: Αναμενόμενα τα προβλήματα, λένε οι συγκοινωνιολόγοι

Ρεπορτάζ: Ευτέρπη Μουζακίτη

“Κύμα” αντιδράσεων έχει σηκώσει η έναρξη της εφαρμογής του σχεδίου του Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας. Ευχαριστημένοι οι συγκοινωνιολόγοι για την βελτίωση που παρουσιάζει η εικόνα στο κέντρο, μετά το κυκλοφοριακό “κομφούζιο” της Δευτέρας και επισημαίνουν πως “κάθε αρχή και δύσκολη”.

Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας ήρθε για να μείνει και να προκαλέσει σαρωτικές αλλαγές στις ζωές των πολιτών που μετακινούνται στο κέντρο της πόλης. Οι αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία 24ωρα έχουν προκαλέσει ωστόσο ποικίλες αντιδράσεις.

” Ο Μεγάλος Περίπατος είναι μια ανάπλαση στο κέντρο της Αθήνας, μεγάλης κλίμακας, αρκετά φιλόδοξη, και κατ’ αρχάς προς τη σωστή κατεύθυνση, κατά τους συγκοινωνιολόγους, καθώς κατευθύνεται στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας, που πρέπει να εφαρμόζεται σε κάθε πόλη” επισημαίνει μιλώντας στο GRTimes ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, Διδάκτωρ Πολιτικός Μηχανικός και Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Για πολλές δεκαετίες μάλιστα, οι πόλεις χτίζονταν έτσι ώστε να είναι “φιλικές” προς τα ΙΧ και όχι στους πεζούς. Δίνονταν δηλαδή προτεραιότητα ώστε τα ΙΧ να έχουν πρόσβαση στο κέντρο. “Αυτό είναι ένα μοντέλο το οποίο παγκοσμίως δεν μπορεί να λειτουργήσει, για αυτό υπάρχουν και τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας και όλες οι πόλεις κάνουν ενέργειες και δράσεις,  εκπονούν σχέδια για να γίνει η πόλη πιο βιώσιμη.  Αυτό σημαίνει, η πόλη να έχει χαρακτηριστικά τα οποία είναι καλά προς τον πεζό και τον ποδηλάτη. Χαμηλές ταχύτητες, περισσότερο πράσινο και περισσότερο χώρο για τον πεζό, λιγότερη περιβαλλοντική ρύπανση και λιγότερο θόρυβο” εξηγεί ο κ. Παπαντωνίου.

Ωστόσο, η εφαρμογή αυτού του φιλόδοξου σχεδίου που έχει τεθεί σε εφαρμογή από τη Δευτέρα, έχει ορισμένες δυσλειτουργίες που κάνουν δύσκολη τη ζωή των πολιτών και προκαλούν εκνευρισμό. ” Ένα σχόλιο είναι πρώτον πως η εφαρμογή των μέτρων γίνεται σταδιακά. Πράγμα σωστό συγκοινωνιακά, γιατί κάθε μέτρο και παρέμβαση μπορεί να ελεγχθεί και να αξιολογηθεί μόνο του αλλά και συνδυαστικά.

Θα γίνει μια σειρά παρεμβάσεων. Το συνολικό σχέδιο θα κριθεί στο τέλος. Χρειάζεται ένα μεγάλο χρονικό διάστημα το οποίο μπορεί να πάρει από 1 έως και 3 μήνες για την εφαρμογή των μέτρων. Πρέπει οι πολίτες να αλλάξουν τις συνήθειες μετακίνησης τους, κάτι το οποίο απαιτεί πάρα πολύ χρόνο ενώ ο δήμος ο οποίος εφαρμόζει το σχέδιο, να εντοπίζει τις δυσλειτουργίες που προκύπτουν και να τις διορθώνει”.

Μάλιστα, επισημαίνει πως πρόκειται για μια πολύ μεγάλη και σημαντική παρέμβαση άλλα είναι σημαντικό να ενταχθεί σε ένα πλαίσιο γενικότερης στρατηγικής  για την βιώσιμη κινητικότητα σε όλο το λεκανοπέδιο Αττικής.

Οι καθυστερήσεις, τα προβλήματα και η γκρίνια

Τα μεγάλα προβλήματα που προέκυψαν τη Δευτέρα, την ημέρα έναρξης του Μεγάλου Περιπάτου, ήταν κάτι που συγκοινωνιακά ήταν αναμενόμενο να συμβεί, καθώς όταν γίνονται τόσο μεγάλες παρεμβάσεις, που αλλάζουν τη διαδρομή πολλών μετακινούμενων, η φυσική εξέλιξη είναι να δημιουργούνται ζητήματα.

“Πλέον παρουσιάζει βελτίωση η κατάσταση,  αλλά αυτό δεν πάει να πει ότι την πρώτη μέρα απέτυχαν τα μέτρα και τις επόμενες μέρες πέτυχαν. Η κατάσταση θα ισορροπήσει μετά από λίγο καιρό”.

Παρ’ όλα αυτά σημειώνει πως οι αντιδράσεις είναι πολύ φυσιολογικές από τους πολίτες, γιατί υπήρχαν έντονες καθυστερήσεις.  “Αλλά, στο στάδιο αυτό της αρχικής εφαρμογής των μέτρων, πρέπει να το περιμένουμε , καθώς ο κόσμος δεν είναι συνηθισμένος με τις νέες εναλλακτικές διαδρομές”.

Ακρογωνιαίος λίθος για την επιτυχία του Μεγάλου Περιπάτου: Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Σε όλα τα σχέδια βιώσιμης κινητικότητας, ο στόχος είναι να “αφήσει” ο κόσμος τα ΙΧ ώστε να μετακινείται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. “Αυτός είναι ο στόχος και για την Αθήνα, αλλά  δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Μπορεί να επιτευχθεί μόνο με το να δυσκολέψει τη ζωή των ΙΧ. Παράλληλα πρέπει να κάνει τα ΜΜΜ πιο ελκυστικά” λέει ο κ. Παπαντωνίου εξηγώντας πως για να γίνει αυτό,  είναι απαραίτητο να επιτευχθούν τρεις στόχοι: να γίνουν τα ΜΜΜ πιο γρήγορα, πιο άνετα και πιο οικονομικά.

“Αν βελτιωθεί η λειτουργία των ΜΜΜ, θα είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα για να πετύχουμε τους στόχους της βιώσιμης κινητικότητας, όχι μόνο για την Αθήνα άλλα και για όλες τις πόλεις της Ελλάδας”.

Με δεδομένο ότι οι συγκοινωνίες απαιτούν τον ακρογωνιαίο λίθο για να πετύχει το σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου, η εφαρμογή ενός αντίστοιχου σχεδίου στην πόλη της Θεσσαλονίκης, φαντάζει μακρινή.

“Η Θεσσαλονίκη είναι από τις πρώτες πόλεις που εκπονεί σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας, είναι δεδομένο όμως ότι για να πετύχουν αυτά τα σχέδια χρειάζεται η βέλτιστη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Επομένως αυτό πρέπει να αποτελέσει μια βασική απαίτηση προς όλους τους υπεύθυνους χαράζουν την πολιτική, να είναι διαρκής βελτίωση των ΜΜΜ. Μόνο έτσι θα γίνει εφικτό να βγει το ΙΧ από τα κέντρα των πόλεων, να υπάρξει μια αποσυμφόρηση και να βελτιωθεί η ζωή για τους ποδηλάτες και τους πεζούς, που βιώνουν μια ασφυκτική κατάσταση το κέντρο” σημειώνει ο κ. Παπαντωνίου.

Η έναρξη της λειτουργίας του Μετρό θα είναι ένα σημαντικό εργαλείο ώστε να μπορέσει να μετακινηθεί ο κόσμος και να αλλάξουν οι συνήθειες. Ως τότε όμως, υπάρχουν πολλές ενέργειες που μπορούν να γίνουν για να βελτιωθεί η κατάσταση και να μειωθεί η χρήση των ΙΧ, για να μπορέσει η πόλη σταδιακά να τα απομακρύνει σιγά σιγά από το κέντρο.

“Εφαρμόσιμα μέτρα υπάρχουν, απλά σε μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα πρέπει να ενταχθούν σε ένα γενικότερο σχέδιο. Χρειάζεται μια ωρίμανση ώστε αυτές οι λύσεις να συμπεριληφθούν σε ένα γενικότερο πλάνο το οποίο να βασίζεται πάνω σε μελέτη και επιστημονικά τεκμηριωμένες απαντήσεις. Δεν είναι εύκολο να πούμε ότι με πεζοδρομήσεις και μικρές παρεμβάσεις αλλάζουν ριζικά τα χαρακτηριστικά μιας πόλης” καταλήγει ο κ. Παπαντωνίου.

πηγή φωτογραφιών: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ