Νάουσα-“Γενίτσαροι και Μπούλες”: Έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για την αναβίωση του εθίμου

Νάουσα-“Γενίτσαροι και Μπούλες”: Έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για την αναβίωση του εθίμου

Αποφασισμένος να τελέσει το δρώμενο, τηρώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα, είναι ο Όμιλος Γενίτσαροι και Μπούλες, με ολιγομελείς ομάδες να αναβιώνουν την ιερή τελετουργία, τις δυο Κυριακές της Απόκριας. «Δεν είμαστε καρναβάλια, το δρώμενο είναι η πολιτιστική μας ταυτότητα, ταυτίζεται άμεσα με την πόλη με ιστορική συνέχεια» δηλώνει στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του Ομίλου «Γενίτσαροι και Μπούλες» Άρης Τόσιος.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

«Φρένο» στις αποκριάτικες εκδηλώσεις βάζει η εξέλιξη της πανδημίας και της μετάλλαξης Όμικρον σ’ όλη τη χώρα, ωστόσο στη Νάουσα, ο Όμιλος ‘Γενίτσαροι και Μπούλες’ που ιδρύθηκε το 1971 και αποτελείται από 360 χορευτές, είναι αποφασισμένος να τελέσει το δρώμενο, με απρόσκοπτο και ασφαλή τρόπο.

«Το δρώμενο έχει μια ιερή τελετουργία με κώδικες συμπεριφοράς ως προς τη φορεσιά, τον χορό, τις μάσκες, τον ‘πρόσωπο’, δεν εντάσσεται στια αποκριάτικες εκδηλώσεις, είναι διαφορετικό και τελείται εδώ και αιώνες, με μια μικρή διακοπή στη Γερμανική κατοχή» δηλώνει στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του Ομίλου «Γενίτσαροι και Μπούλες» Άρης Τόσιος εξηγώντας πως ως Όμιλος αποφάσισαν να τελέσουν το δρώμενο τις δυο Κυριακές, τηρώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα, με την παρουσία ολιγομελών ομάδων, που δεν θα ξεπερνούν τα τριάντα (30) άτομα.

«Θέλουμε τη συνδρομή του δήμου Νάουσας, τη στήριξή του, δεν κάνουμε κάτι παράνομο» τοποθετείται ο κ. Τόσιος προσθέτοντας ότι κόσμο στη Νάουσα, ούτως ή άλλως έχει, είτε αναβιώσει το έθιμο είτε όχι, και πως η τέλεσή του θα αποσυμφορίσει τον κόσμο από τον συγχροτισμό που παρατηρείται στα καφέ, τα μπαρ κτλ.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του μήνα ο δήμαρχος Ηρωικής Πόλης Νάουσας Νικόλας Καρανικόλας απέστειλε επιστολές προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Υγείας Μάκη Βορίδη και Θάνο Πλεύρη, με τις οποίες ζητούσε να εξεταστεί η δυνατότητα προκειμένου να τελεστεί στη Νάουσα το έθιμο ‘Γενίτσαροι και Μπούλες’, την περίοδο της Αποκριάς, από ολιγομελείς ομάδες χορευτών, με την τήρηση όλων των μέτρων υγειονομικής προστασίας τόσο από τους συμμετέχοντες όσο και από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

«Η τέλεση του εθίμου είναι φέτος ακόμη πιο σημαντική για την ιστορική και πολιτιστική ταυτότητα της Νάουσας, καθώς συμπληρώνονται 200 έτη από το Ολοκαύτωμα της πόλης» είχε αναφέρει μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Ηρωικής Πόλης Νάουσας.

Έκτακτη συνεδρίαση

Προκειμένου να διεξαχθεί με ασφάλεια το δρώμενο στην πόλη της Νάουσας, ο κ. Τόσιος εισηγήθηκε για σύγκληση συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου και απόψε, στις 18.00, μέσω τηλεδιάσκεψης θα πραγματοποιηθεί έκτακτη συνεδρίαση για να συζητηθεί και να ληφθεί απόφαση επί του θέματος, για τη στήριξη τέλεσης του εθίμου ‘Γενίτσαροι και Μπούλες’.

Αυτό που ζητάει ο Όμιλος είναι να υπάρξει από την Πολιτεία διαχωρισμός σε τέτοιου είδους τελετουργικά, να μην εντάσσονται στις αποκριάτικες εκδηλώσεις. «Το δρώμενο είναι η πολιτιστική μας ταυτότητα, δεν είναι ούτε καρναβάλι, ούτε παρελάσεις, και θεωρούμε ότι δεν εντάσσεται στο πλαίσιο των αποκριάτικων εκδηλώσεων» λέει ο κ. Τόσιος προσθέτοντας «όταν φέτος γιορτάζονται τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση και από το Ολοκαύτωμα της Νάουσας, είναι δυνατόν να εξαιρεθούν τέτοιες εκδηλώσεις;».

Σημειώνεται ότι το Φεβρουάριο του 1822 η Νάουσα παρόλη την ευημερία της, λαμβάνει μέρος στην Ελληνική Επανάσταση. Η πόλη, παρά την ηρωική αντίσταση, υποκύπτει στη δύναμη των 12.000 ανδρών του Μεχμέτ Εμίν Πασά στις 22 Απριλίου 1822, Κυριακή του Θωμά. Ακολούθησαν η καταστροφή της πόλης, λεηλασίες, σφαγές και διωγμοί του πληθυσμού. Στις 17 Απριλίου του 1822, 13 νέες κοπέλες με τα μωρά τους στην αγκαλιά, προτίμησαν να πέσουν και να πνιγούν στα νερά της Αράπιτσας, στους Στουμπάνους, για να γλυτώσουν από τους Τούρκους.

Το δρώμενο

Το έθιμο έχει βαθιές ρίζες και στο πέρασμα του χρόνου ενσωμάτωσε στοιχεία της τοπικής παράδοσης και των ηρωικών αγώνων. Την πρώτη μαρτυρία για το έθιμο την έχουμε το 1706, όταν έγινε αντί μνημοσύνου για την άρνηση στο παιδομάζωμα που επιχείρησαν οι Οθωμανοί την προηγούμενη χρονιά. Οι νέοι ντύθηκαν την αρματολίτικη στολή φορώντας τον ‘πρόσωπο’, μια μάσκα δηλαδή, για να μην τους αναγνωρίσουν οι Τούρκοι και με ασημικά ραμμένα στο στήθος να τους προστατεύουν δημιουργώντας έναν θώρακα, γύριζαν στην πόλη αναπαριστώντας αυτό το ιστορικό γεγονός. Όταν συνέβησαν αυτά ήταν μέρες Αποκριάς.

Τη μεγαλύτερη ακμή του τη γνώρισε στα τέλη του 19ου και αρχές του 20ου αιώνα. Σταμάτησε το 1941 με την κατοχή και ξεκίνησε ξανά το 1954. Το έθιμο χαρακτηρίζει η τυποποιημένη, πειθαρχημένη και εξαιρετικής αισθητικής εμφάνιση των συμμετεχόντων. Το ντύσιμο, το μάζεμα, το προσκύνημα, το δρομολόγιο, η μουσική, οι χοροί, τα όργανα, εντάσσονται σε μια ιεροτελεστία η οποία κρατά αυστηρά τους ίδιους κανόνες εδώ και αιώνες. Στο τελετουργικό παίρνουν μέρος μόνο νεαροί άνδρες.

Το δρώμενο ‘΄Γενίτσαροι και Μπούλες’ από το 2020 είναι ενταγμένο στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Καθαρά Δευτέρα: «Ο κόσμος διψάει για διασκέδαση» – Οι πληρότητες στο 80% για το τριήμερο

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top