Νησιά του Ιονίου: Κινούμενη άμμος η τουριστική σεζόν – Φορείς του τουρισμού στο GRTimes.gr

Νησιά του Ιονίου: Κινούμενη άμμος η τουριστική σεζόν – Φορείς του τουρισμού στο GRTimes.gr

Στα νησιά του Ιονίου, όπως η Ζάκυνθος και η Κεφαλονιά, όπου το 65%-70% της συνολικής τους κίνησης προέρχεται από τη βρετανική αγορά, η μέχρι στιγμής εικόνα, μόνο αισιόδοξη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Το πλήγμα για τον τουρισμό και την οικονομία των νησιών είναι πολύ μεγάλο ενώ μόλις περίπου το 20% των ξενοδοχείων έχει ανοίξει. «Κινούμαστε σε αχαρτογράφητα νερά, κυριαρχεί η αβεβαιότητα, ενώ από τον Ιούλιο ευελπιστούμε να έχει σταθεροποιηθεί η σεζόν» αναφέρει με προβληματισμό στο GRTimes.gr η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου Χριστίνα Τετράδη.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

Τα πρόσφατα δημοσιεύματα από τα βρετανικά ΜΜΕ που εκτιμούσαν ότι θα ανάψει το «πράσινο φως» για διακοπές δίχως υποχρεωτική καραντίνα 10 ημερών κατά την επιστροφή των βρετανών πολιτών, τουλάχιστον σε πέντε ελληνικά νησιά, μεταξύ των οποίων η Ζάκυνθος και η Κεφαλονιά, δεν επαληθεύτηκαν.

Η Ελλάδα εξακολουθεί και βρίσκεται στην «πορτοκαλί λίστα» από τη βρετανική κυβέρνηση, οι tour operators δεν έχουν πελάτες, οι αεροπορικές εταιρίες έχουν μεταθέσει τις πτήσεις τους για Ιούλιο, οι δε κρατήσεις στα καταλύματα είναι παρά ελάχιστες. Και από τη στιγμή, που δεν υπάρχουν κρατήσεις από μια αγορά, όπως η βρετανική που απορροφάει το 65%-70% της τουριστικής κίνησης στα Ιόνια νησιά, μέχρι στιγμής έχει ανοίξει περίπου το 20% του ξενοδοχειακού δυναμικού.

«Η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας έχει επηρεάσει όλη την Ελλάδα, από τη στιγμή που είναι νούμερο δυο για την χώρα μας» αναφέρει στο GRTimes.gr η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου Χριστίνα Τετράδη.

Όπως η ίδια εξηγεί, η παραμονή της Ελλάδας στην ‘πορτοκαλί λίστα’ έχει φέρει πολύ μεγάλο πλήγμα για τον ελληνικό τουρισμό, με αποτέλεσμα, «πολλά ξενοδοχεία να μην έχουν ανοίξει ακόμη και να παραμένουν κλειστά επ’ αόριστον».

Πέρα όμως από τις απώλειες των Βρετανών τουριστών, έντονος προβληματισμός υπάρχει και για την Ολλανδική αγορά, όπου από τις 30 Μαΐου η κυβέρνηση της Ολλανδίας τοποθέτησε τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου στην ‘πορτοκαλί λίστα’. Αυτή η απόφαση, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ολλανδίας, μεταφράζεται πως όσοι εισέρχονται από περιοχές που έχουν τοποθετηθεί στην πορτοκαλί λίστα, είναι υποχρεωμένοι να τίθενται σε υποχρεωτική καραντίνα.

Η παραπάνω απόφαση της Ολλανδικής κυβέρνησης μπορεί να αφορά τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, ωστόσο οι tour operators της χώρας έχουν ήδη ‘παγώσει’ τα προγράμματά τους, μέχρι νεωτέρας.

«Υπάρχει γενικότερα κλίμα αβεβαιότητας, το οποίο δημιουργείται από τις διαφορετικές πολιτικές που εφαρμόζουν οι χώρες» επισημαίνει η κα. Τετράδη εξηγώντας ότι η Γαλλία για παράδειγμα έχει την Ελλάδα στο πράσινο, όχι όμως και χώρες από τις οποίες εξαρτώνται κατά μεγάλο ποσοστό τουριστικά οι ελληνικοί προορισμοί. Υπενθυμίζεται ότι με βάση το βρετανικό σύστημα, τα ταξίδια στις χώρες που χαρακτηρίζονται «κόκκινες» ή «πορτοκαλί» δεν απαγορεύονται, όμως αποθαρρύνονται. Η Ελλάδα το 2019 – χρονιά ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό- είχε υποδεχθεί περίπου 3,5 εκατ. ταξιδιώτες από τη Μεγάλη Βρετανία.

Σε χαμηλά επίπεδα η Ζάκυνθος

Δεδομένου όλων των παραπάνω συνθηκών, η Ζάκυνθος αυτήν την περίοδο κινείται με χαμηλές πληρότητες. Με τους Βρετανούς, που είναι νούμερο ένα αγορά για το ‘φιόρο του Λεβάντε’ αλλά και τους Ολλανδούς που είναι τρίτοι να απουσιάζουν, η δεύτερη αγορά – η Πολωνία- δεν μπορεί να καλύψει ικανοποιητικό κομμάτι από την τουριστική πίτα, με αποτέλεσμα πολλά από τα ξενοδοχεία του νησιού να μην έχουν ανοίξει και να παραμένουν κλειστά επ’ αόριστον.

«Έχει ανοίξει ένα μικρό ποσοστό και αυτά προσπαθούν με ειδικές προσφορές να προσελκύσουν πελάτες» αναφέρει η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ και πρόεδρος των Ξενοδόχων Ζακύνθου κα. Τετράδη.

Σημειώνεται ότι το 2019 είχαν ταξιδέψει στη Ζάκυνθο περίπου 350.000 Βρετανοί τουρίστες ενώ ο αντίστοιχος αριθμός από Πολωνία ήταν στις 50.000. Το ξενοδοχειακό δυναμικό στο νησί είναι 317 καταλύματα (29 5άστερα, 67 4άστερα, 85 τριών αστέρων, 127 δύο αστέρων και 9 ξενοδοχεία με 1 αστέρι).

Ερωτηθείς σχετικά με την ελληνική αγορά, η κα. Τετράδη επισημαίνει ότι είναι μικρή αγορά και μπορεί να απορροφήσει μόλις το 10%. «Σίγουρα βοηθάει, όπως και τα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού, όμως δεν μπορεί να καλύψει το κενό» προσθέτει η ίδια.

Εξαρτημένοι από τους Βρετανούς

Άλλο ένα νησί του Ιονίου – το μεγαλύτερο σε έκταση των Επτανήσων- που εξαρτάται από τη Βρετανική αγορά σε ποσοστό που αγγίζει το 70%, είναι η Κεφαλονιά. Συνεπώς και εκεί η εικόνα είναι ζοφερή, με τα περισσότερα ξενοδοχεία να παραμένουν κλειστά και τις κρατήσεις να κινούνται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Με τις νέες αλλαγές (σ.σ. η Πορτογαλία υποβαθμίστηκε από την «πράσινη λίστα» στην «πορτοκαλί») στις βρετανικές λίστες να έχουν τεθεί σε εφαρμογή χθες (8 Ιουνίου) και με την επόμενη αξιολόγηση βάσει επιδημιολογικών συνθηκών να πραγματοποιείται στις 28 Ιουνίου και δεδομένου ότι τα μέτρα τίθενται σε εφαρμογή ύστερα από μερικές μέρες, όπως φαίνεται και το πρώτο 10ήμερο της τουριστικής σεζόν στην Κεφαλονιά χάνεται.

Το παραπάνω αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς – Ιθάκης Γεράσιμος Τιμοθεάτος ο οποίος μιλώντας στο GRTimes.gr εξηγεί ότι ενώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς Βρετανών να ταξιδέψουν «δυστυχώς, αυτό μέχρι στιγμής, δεν έχει μεταφραστεί σε κρατήσεις» προσθέτει.

Με την Ιταλία να αποτελεί τη δεύτερη πιο δυνατή αγορά για την Κεφαλονιά, όπως φαίνεται, μέχρι στιγμής, και από εκεί οι κρατήσεις κινούνται με πολύ αργό ρυθμό. «Δεν είναι φυσιολογικά τα νούμερα για αυτήν την εποχή» λέει χαρακτηριστικά στο GRTimes.gr ο κ. Τιμοθεάτος.

Μόλις το 15% των ξενοδοχείων σε λειτουργία

Η παραπάνω εικόνα έχει διαμορφώσει και τη μέχρι στιγμής λειτουργία των ξενοδοχείων του νησιού, τα οποία ανέρχονται σε 149.

«Μόλις το 15% του δυναμικού έχει ανοίξει και κυρίως εκείνοι που δουλεύουν με άλλες αγορές όπως Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Πολωνία» αναφέρει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Κεφαλονιάς – Ιθάκης.

Ερωτηθείς σχετικά με ενδεχόμενη μη αλλαγή της χώρας μας στην επιθυμητή ‘πράσινη λίστα’ από την βρετανική κυβέρνηση, ο κ. Τιμοθεάτος απαντάει ότι θα είναι η απόλυτη καταστροφή.

«Στηριζόμαστε στην βρετανική αγορά, όμως δεν θέλουμε και αυτό που συνέβη με την Πορτογαλία και ‘πάτησε’ χειρόφρενο’ θα είναι χειρότερα» αναφέρει ο ίδιος εξηγώντας ότι σε περίπτωση που ανοίξουν οι επιχειρήσεις και προσλάβουν προσωπικό, προχωρήσουν σε προμήθειες κτλ., τυχόν ξαφνική αλλαγή χρωματικής λίστας θα φέρει μεγαλύτερη ζημία στην κάθε επιχείρηση.

Σχολιάζοντας τα επιδημιολογικά δεδομένα, αναφέρει ότι από τους 35.000 μόνιμους κατοίκους στο νησί, έχουν εμβολιαστεί οι 25.000 ενώ περισσότεροι από 11.000 έχουν ολοκληρώσει και τις δυο δόσεις του εμβολίου κατά του κορωνοϊού.

Ιθάκη – Εμβολιασμένοι στο 80%

Υποτονική, μέχρι στιγμής, είναι η τουριστική κίνηση και στην Ιθάκη, που παρά το γεγονός ότι εκεί δεν κυριαρχεί η βρετανική αγορά, ωστόσο, οι περισσότεροι τουρίστες διακινούνται μέσω του αεροδρομίου της Κεφαλονιάς ενώ μικρός αριθμός – κυρίως Δανοί- φτάνουν από το αεροδρόμιο του Ακτίου.

Βασικές αγορές της Ιθάκης είναι η Ολλανδία, Δανία, λίγοι Άγγλοι και Γερμανοί. Το ξενοδοχειακό δυναμικό της Ιθάκης ανέρχεται σε 8 μονάδες, όπου οι περισσότερες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις. Στο νησί δραστηριοποιούνται και 128 επιχειρήσεις με ενοικιαζόμενα δωμάτια με 1.343 κλίνες. Τέλος, σ’ ότι αφορά την επιδημιολογική εικόνα του νησιού, έχει εμβολιαστεί πάνω από το 80% των κατοίκων.

Διεθνείς αεροπορικές αφίξεις

Σχετικά με τις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις προς το αεροδρόμιο της Ζακύνθου «Διονύσιος Σολωμός» σύμφωνα με στοιχεία της ΥΠΑ, και σε επεξεργασία του INSETE Intelligence, το 2020 καταγράφηκαν 196.723 αφίξεις με τις περισσότερες να σημειώνονται τον μήνα Αύγουστο (99.308), όταν το 2019 σημειώθηκαν 856.538 διεθνείς αφίξεις.

Αντίστοιχα, προς το αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς «Άννα Πολάτου» το 2020 καταγράφηκαν 75.807 αφίξεις έναντι 330.329 το 2019. Σημειώνεται, ότι τα δυο αεροδρόμια λειτουργούν υπό τη διαχείριση της Fraport Greece όπου και έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αναβάθμισης και εκμοντερνισμού των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της ανάληψης της διαχείρισης και λειτουργίας των 14 αεροδρομίων, η Fraport Greece υλοποίησε ένα ολοκληρωμένο πλάνο για τον εκμοντερνισμό και ανάπτυξή τους. Η επένδυση της Fraport Greece ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2017 ενώ τον Ιανουάριο του 2021, ολοκλήρωσε τα έργα και στα 14 αεροδρόμια, νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωση η οποία είχε τεθεί για τον Απρίλιο του 2021.

Στις 19 Μαΐου 2021 η Fraport AG παρουσία του CEO Dr. Stefan Schulte, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και κυβερνητικών στελεχών πραγματοποίησαν τα εγκαίνια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ