Παγίδες θανάτου στις παραλίες από νομοθεσία – «ναυάγιο» και απερισκεψία

Παγίδες θανάτου στις παραλίες από νομοθεσία – «ναυάγιο» και απερισκεψία

Ρεπορτάζ: Φιλία Νομικού

«Συνταγή» για τραγωδίες συνθέτουν κάθε χρόνο στα δημοφιλή παραθαλάσσια θέρετρα η διάτρητη νομοθεσία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το «θράσος» πολλών παραθεριστών που υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους και υποτιμούν τους κινδύνους της θάλασσας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία ο έχων άδεια χειρισμού ενός μικρού ταχυπλόου είναι κατά το νόμο ικανός να «κουμαντάρει»… και θαλαμηγό. Σαν να λέμε ότι κάθε κάτοχος διπλώματος Ι.Χ επιβατικού αυτοκινήτου είναι ικανός να, βγει με νταλίκα στην Εθνική Οδό.

Και βέβαια αρκεί να μιλήσει κάποιος με τους ναυαγοσώστες που βρίσκονται σε επιφυλακή κάθε χρόνο στις πολυσύχναστες παραλίες, για να καταλάβει ότι με τόσο αλκοόλ και τόσο φαγητό που καταναλώνεται καθημερινά στην αμμουδιά (σε beach bar κ.λ.π) θα πρέπει μάλλον να θεωρούμαστε τυχεροί για το γεγονός ότι δεν θρηνούμε ακόμη περισσότερα θύματα πνιγμών κάθε χρόνο.

«Σχεδόν όλοι ξέρουν ότι αλκοόλ και κολύμβηση δεν συμβαδίζουν και όλοι ξέρουν πως φαγητό και κολύμβηση δεν συμβαδίζουν και όμως όλοι πίνουν, τρώνε και «βουτάνε» χωρίς δεύτερη σκέψη», λέει στο GrTimes o εκπαιδευτής ναυαγοσωστών στη Bayline Services Θανάσης Κοτσομύτης. «Φανταστείτε ότι μετά από μία μπύρα θα πρέπει να περάσουν 45 λεπτά για ασφαλή κολύμβηση. Δεν συζητάμε αυτό που γίνεται στα beach bar με την υπερκατανάλωση. Το νευρικό σύστημα ‘’υπολειτουργεί’’,  κατ’ επέκταση και η καρδιά, άρα μπορεί κάποιος να λιποθυμήσει και να έχουμε έναν σιωπηλό πνιγμό.»

Ο ίδιος προσθέτει: «Ο κόσμος υπερεκτιμά τις δυνατότητές του. Αν και θεωρούμαστε θαλασσινός λαός οι Έλληνες δεν ξέρουν κολύμπι σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους. Κολύμβηση δεν είναι απλά να επιπλέεις και να μετακινείσαι στο νερό. Οι περισσότεροι λουόμενοι δυστυχώς, δεν έχουν ούτε την ψυχραιμία ούτε τη γνώση για να αντιμετωπίσουν ένα θαλάσσιο ρεύμα, μια ξαφνική κράμπα στη θάλασσα, ή κάτι άλλο αναπάντεχο.»

Πολύ συχνό είναι και το φαινόμενο λουόμενων που δεν τηρούν κανόνες φτιαγμένους για τη δική τους ασφάλεια.

«Πολύ συχνά λουόμενοι υπερβαίνουν τα κολυμβητικά όρια, και κολυμπούν έξω από τις σημαδούρες που υπάρχουν στη σειρά μπροστά από μία πολυσύχναστη παραλία» σημειώνει ο κ. Κοτσομύτης. «Σας λέω εκ πείρας ότι ένας χειριστής δεν μπορεί να δει έναν κολυμβητή αν υπάρχει και λίγο κυματάκι.»

Το «ναυάγιο» της νομοθεσίας που διέπει το χειρισμό σκαφών περιγράφει ο Εμμανουήλ Κολιάσης ιδιοκτήτης σχολής χειριστών ταχυπλόων σκαφών εξηγώντας πως για τον νόμο η ανάγκη γνώσης στοιχειωδών κανόνων ναυσιπλοΐας και ο κίνδυνος ατυχήματος από την απουσία της είναι μόνο θέμα… ιπποδύναμης.

«Είναι υποχρεωμένος να είναι κάτοχος άδειας ταχυπλόου σκάφους αυτός που χειρίζεται τζετ σκι , φουσκωτό ταχύπλοο και κρις κραφτ μόνο αν η μηχανή του είναι άνω των 15 ίππων και ο χειριστής βάρκας με μηχανή 31 ίππων και πάνω.»

Με λίγα λόγια αν η μηχανή του φουσκωτού είναι 15 ίππων και της βάρκας 30 ίππων ας είσαι και άσχετος δεν πειράζει, είναι αδύνατο να προκαλέσεις ατύχημα. Αυτό λέει ο νόμος.

«Σύμφωνα με  την υπάρχουσα  νομοθεσία, κάποιος ο οποίος έχει μία βάρκα με  31 άλογα μηχανή μπορεί να υποπέσει σε κάποιο σφάλμα ή να προκαλέσει κάποιο ατύχημα και θα πρέπει να γνωρίζει και να ακολουθεί συγκεκριμένες διαδικασίες, ώστε να κινείται με ασφάλεια στη θάλασσα. Την ίδια υποχρέωση δεν έχει κάποιος ο οποίος έχει βάρκα με μηχανή 30 αλόγων, δηλαδή αυτός είναι αδύνατο να κάνει ατύχημα σύμφωνα με τη νομοθεσία, άρα δεν χρειάζεται να ξέρει τον κώδικα.»

Ο κ. Κολιάσης συνεχίζει: «Σε έναν έλεγχο για παράδειγμα που θα γίνει από τα αρμόδια λιμενικά όργανα, σε σκάφος στην ανοιχτή θάλασσα, αν αυτό έχει μηχανή 30 ίππων δεν ρωτάνε καν τον χειριστή αν έχει δίπλωμα. Όπως καταλαβαίνετε κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Παίρνω ένα φουσκωτό 4 μέτρων βάζω μία μηχανή 15άρα και δεν χρειάζεται να έχω δίπλωμα, δεν χρειάζεται να ξέρω τους κανονισμούς, δεν χρειάζεται να ξέρω τον κώδικα αποφυγής σύγκρουσης, αρκεί να έχω πάνω τα προβλεπόμενα  βεγγαλικά καπνογόνα κλπ.»

Με λίγα λόγια… όποιον πάρει ο χάρος και με το νόμο!

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ