“Πάτησαν γκάζι” τα θανατηφόρα τροχαία σε Κ. Μακεδονία, Ήπειρο, Δυτ. Ελλάδα

“Πάτησαν γκάζι” τα θανατηφόρα τροχαία σε Κ. Μακεδονία, Ήπειρο, Δυτ. Ελλάδα

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα, μειώθηκαν κατά 16% το 2020, κυρίως λόγω του περιορισμού στις οδικές μετακινήσεις και την κατακόρυφη πτώση της τουριστικής κίνησης,  θετική εξέλιξη που όμως «ανατράπηκε» σε Ήπειρο και Δυτική Ελλάδα με αύξηση των θανάτων, ενώ στην Κεντρική Μακεδονία, πλην νομού Θεσσαλονίκης, καταγράφηκε αύξηση 22,2% στα θανατηφόρα ατυχήματα.

Το θέμα απασχόλησε το GRTimes.gr μετά από προκαταρκτικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Επίτροπος Μεταφορών της Κομισιόν Αντίνα Βαλεάν, σύμφωνα με τα οποία, στην Ευρώπη των ‘27’, το 2020 οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν κατά 17%, ποσοστό που σε αριθμό συνεπάγεται ότι 4.000 ζωές γλύτωσαν από το «θυσιαστήριο της ασφάλτου», σε σύγκριση με το 2019.

Η πανδημία, σε ό,τι τουλάχιστον αφορά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των νεκρών στους ελληνικούς δρόμους, βοήθησε, αν και σύμφωνα με την άποψη του δρ. Άγγελου Μπεκιάρη, Διευθυντού του Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ και αντιπρόεδρό του, η μείωση που καταγράφηκε τόσο στον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων, όσο και των θανάτων, ήταν πολύ περιορισμένη, λαμβανομένου υπόψη του γεγονός, ότι από το Μάρτιο του 2020 και με εξαίρεση τους μήνες του καλοκαιριού, υπήρχαν περιορισμοί στην κυκλοφορία οχημάτων που βεβαίως διαρκούν ως σήμερα και μέχρι τις 15/5/2021.

«Το εάν και σε τι βαθμό απέδωσαν τα μέτρα που λήφθηκαν, για τον περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων, θα μπορούσαμε να το γνωρίζουμε μόνο εάν είχαμε στοιχεία για τη μείωση στον αριθμό των οχηματοχιλιομέτρων που διανύθηκαν, σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας και όχι μόνο στους αυτοκινητοδρόμους. Με τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν θα έπρεπε η κυκλοφορία να είχε μειωθεί κατά 70%-80%, κάτι που αμφισβητώ καθώς εκτιμώ ότι η μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων ήταν μεταξύ 30%-40%», δήλωσε ο δρ. Μπεκιάρης.

*Στο ανωτέρω γράφημα, στην Κ.Μακεδονία περιλαμβάνονται και οι επτά νομοί

Κάνοντας τον απολογισμό του 2020, στη «γειτονιά» μας, δηλαδή στο νομό Θεσσαλονίκης και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει αναρτήσει η Αστυνομία στο διαδικτυακό της τόπο.

Έτσι, στη Θεσσαλονίκη, ο αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων μειώθηκε κατά 44,7% το 2020 , έναντι εκείνου του 2019, καθώς συνέβησαν 38 τέτοια ατυχήματα, έναντι 55 της προηγούμενης χρονιάς, εξέλιξη που ο Διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης, ταξίαρχος Θωμάς Γέρμανος, απέδωσε στην επίπτωση που είχαν τα μέτρα της πανδημίας στις οδικές μετακινήσεις και στους εντατικούς ελέγχους για την τήρησή τους από πλευράς των οδηγών.

Από την άλλη πλευρά, τα στοιχεία της Αστυνομίας συνθέτουν μία διαφορετική εικόνα για την Κεντρική Μακεδονία που διαφέρει από νομό σε νομό, στις έξι Π.Ενότητες, πλην Θεσσαλονίκης.

Οι εκτροπές/ανατροπές «κοστίζουν» ζωές

Στην Κεντρική Μακεδονία, αντί μείωσης, είχαμε αύξηση των θανατηφόρων ατυχημάτων το 2020, κατά 22,2%, σε σύγκριση με το 2019.  Συγκεκριμένα συνέβησαν 55 θανατηφόρα ατυχήματα, έναντι 45 κατά την προηγούμενη χρονιά.

Η παραπάνω αρνητική εξέλιξη, έχει την εξήγησή της που σε μεγάλο βαθμό δεν συνδέεται με τις επιπτώσεις της πανδημίας

«Τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα και εν προκειμένω τα θανατηφόρα οφείλονται σε εκτροπές/ανατροπές οχημάτων και μάλιστα σε επαρχιακούς δρόμους. Από τα 55 θανατηφόρα ατυχήματα το 2020, τα 33 οφείλονταν σε εκτροπές/ανατροπές οχημάτων, δηλαδή το 60%, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 34 άτομα, ποσοστό 54,8%» είπε στο GRTimes.gr o Γενικός Περιφερειακός Αστυνομικός Διευθυντής Κεντρικής Μακεδονίας, Ταξίαρχος Ασημάκης Χριστοδουλίδης.

Οι αιτίες πρόκλησης αυτών των ατυχημάτων, ποικίλουν. Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, χρήση του κινητού εν ώρα οδήγησης, ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων, αλλά και κούραση που «βγαίνει στο τιμόνι», άσχημη ψυχολογική κατάσταση του οδηγού κ.αλ., ενώ σε ορισμένες περιοχές «ευθύνεται» και η κατάσταση του οδικού δικτύου, όπως π.χ. στη Σιθωνία Χαλκιδικής και στην Πέλλα.

«Στόχος είναι να έχουμε περισσότερη ασφάλεια στους δρόμους με την εφαρμογή αποτρεπτικών μέτρων. Θα δοθεί μεγάλη προσοχή, ειδικά τώρα που ανοίγει η τουριστική σεζόν και η εστίαση, σε νομούς τουριστικούς όπως η Πιερία και η Χαλκιδική, αλλά και σε αγροτικές περιοχές. Τα περιπολικά, με φάρο, θα κινούνται κοντά στα καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας, ώστε όσοι σκέπτονται να πιούνε περισσότερο του επιτρεπτού και μετά να πιάσουν το τιμόνι, να ξέρουν ότι πιθανότατα θα εντοπιστούν και θα υποστούν τις συνέπειες», τόνισε ο Ταξίαρχος Χριστοδουλίδης επισημαίνοντας ωστόσο ότι τα στοιχεία πρώτου τετραμήνου 2021, δείχνουν μία βελτιωμένη εικόνα όσον αφορά στα θανατηφόρα ατυχήματα.

Καλύτερο το 4μηνο 2021

Έτσι, το πρώτο 4μηνο του 2021 σημειώθηκαν οκτώ θανατηφόρα ατυχήματα με οκτώ νεκρούς , όταν πέρυσι ήταν 11 ατυχήματα με 15 νεκρούς, δηλαδή καταγράφηκε μείωση της τάξης του 47%, για τους έξι νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, πλην Θεσσαλονίκης.

Η Ελλάδα συνεχίζει να πληρώνει βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο, ωστόσο δεν πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός ότι στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας έχει μειωθεί τόσο ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων, όσο και οι αριθμοί των τραυματισμών και των θανάτων από αυτά.

Μείωση ατυχημάτων σε διάρκεια 10ετίας

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, ο αριθμός των θανάτων (ανά εκατομμύριο κατοίκων) μειώθηκε κατά 54%, μεταξύ 2010- 2020, ενώ όπως επισήμανε ο δρ. Μπεκιάρης, από το 2011 ως το 2019 είχαμε μια συνολική μείωση του συνόλου των ατυχημάτων της τάξης του 22,7% και των θανόντων κατά 40% περίπου. Η μείωση αυτή δεν ήταν ομοιόμορφη στις διάφορες Περιφέρειες της χώρας, με την μεγαλύτερη μείωση να εμφανίζεται στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Από τα επεξεργασμένα στοιχεία και τους πίνακες που διέθεσε το ΙΜΕΤ, προκύπτουν τα παρακάτω συμπεράσματα.

-Από την ύπαρξη της πανδημίας και τα μέσα περιορισμού της κυκλοφορίας, έχουμε μια περαιτέρω μείωση νεκρών της τάξης του 15% από το 2019 στο 2020 κι επιπλέον 35% από το 2020 ως το 2021 (ως σήμερα, κατ΄ αναλογία). Οι μειώσεις είναι λοιπόν μεγάλες, αλλά όχι ανάλογες με την μείωση της κυκλοφορίας.

-Είναι ενδιαφέρον ότι σε κάποιες περιοχές με πολύ υψηλά ποσοστά θανόντων σε οδικά ατυχήματα (π.χ. Ν. Αιγαίο, Β. Αιγαίο, Κρήτη), είχαμε πολύ μεγάλη μείωση θανόντων από το 2019 ως το 2020, η οποία οφείλεται κυρίως στην σημαντικότατη μείωση των τουριστικών ροών. Σε περιοχές με μικρότερες τουριστικές ροές (π.χ. Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρος, Δυτική Ελλάδα, Στερεά Ελλάδα), έχουμε ελάχιστες μειώσεις (ακόμη κι αύξηση θανόντων σε Ήπειρο και Δυτική Ελλάδα). Αυτό είναι παράδοξο, δεδομένων των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας.

-Είναι επίσης ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε την εξέλιξη των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων από μοτοποδήλατα, τα οποία μένουν περίπου σταθερά γύρω από τα 400/έτος τα τελευταία έτη, ενώ τα θύματα οδηγών ποδηλάτων κυμαίνονται κατ΄ έτος, αλλά μένουν υπερβολικά ψηλά, (μάλιστα μεταξύ 2018 και 2019 αυξήθηκαν κατά 16%!). Αυτό σχετίζεται και με την διεύρυνση της χρήσης ποδηλάτου τα τελευταία έτη στις πόλεις μας.

-Αντιθέτως, θανατηφόρα ατυχήματα που εμπλέκουν βαρέα οχήματα (φορτηγά, λεωφορεία) βαίνουν σταθερά μειούμενα, δείχνοντας μια αύξηση της αποτελεσματικής αστυνόμευσης και συντήρησης των οχημάτων αυτών.

Όπως εν κατακλείδι επισημαίνεται «μια προσεκτική μελέτη των στοιχείων θα κατέληγε ότι τα κέρδη που έχουμε στην οδική ασφάλεια σε κάποιες κατηγορίες (π.χ. βαρέα οχήματα) είναι βιώσιμα, σε άλλες όμως είναι πρόσκαιρα και κινδυνεύουν να αναστραφούν με την επιστροφή στην “κανονικότητα”.

*Οι πίνακες που παρατίθενται, διατέθηκαν από το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ.

*φωτογραφία αρχείου

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ