Σε έξαρση οι απάτες μέσω τηλεφωνικών κλήσεων (Vishing)–Τι πρέπει να κάνετε (γράφημα)

Σε έξαρση οι απάτες μέσω τηλεφωνικών κλήσεων (Vishing)–Τι πρέπει να κάνετε (γράφημα)

Ρεπορτάζ: Θωμάς Καλέσης

Σε έξαρση βρίσκονται και πάλι όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν, οι απάτες μέσω τηλεφωνικών φωνητικών κλήσεων, το επονομαζόμενο από τις αστυνομικές αρχές και ως Vishing. Πρόκειται επί της ουσίας για φωνητικές κλήσεις, είτε με σκοπό την αλίευση δεδομένων, είτε την απόσπαση μεγάλων χρηματικών ποσών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για απάτες τύπου Vishing, είναι αυτό που πραγματοποιείται μέσω ενός αγνώστου αριθμού εξωτερικού που μας καλεί και από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, ακούγεται η εξιστόρηση ενός περιστατικού (συνήθως τροχαίου), όπου ένα μέλος της οικογένειας που καλείται (συνήθως το παιδί) βρίσκεται σε δύσκολη θέση και χρειάζεται άμεση οικονομική βοήθεια.

Σκοπός της κλήσης είναι το θύμα το οποίο τις περισσότερες φορές είναι ηλικιωμένο, να αποκαλύψει τις προσωπικές και οικονομικές του πληροφορίες ή τους κωδικούς ασφαλείας του ή να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες.

«Συχνά οι δράστες εκμεταλλευόμενοι την απειρία των θυμάτων τους, ασκούν έντονη ψυχολογική πίεση κυρίως στις περιπτώσεις των τηλεφωνικών κλήσεων (παραλλαγή του Phishing που είναι και το Vishing αλλά και το Smishing) προκειμένου τα θύματά τους να προχωρήσουν στα απαραίτητα βήματα μέχρι την επίτευξη του τελικού τους σκοπού. Τις περισσότερες φορές και ειδικότερα όταν υπάρχει ένα περιβάλλον με αυξημένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση αυτά τα μηνύματα αποτελούν μόνο μία απόπειρα απάτης, η οποία ηθικά και νομικά έχει την απαξία της» τονίζει στο GRTimes ο Υποστράτηγος ε.α. (πρώην διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος) και ειδικός σε θέματα αντιμετώπισης κυβερνοεγκλήματος, Γιώργος Παπαπροδρόμου.

Ο τελευταίος προσθέτει επίσης ότι, «το πιο σημαντικό είναι η ενημέρωση. Αυτά τα περιστατικά που διαβάζουμε στον Τύπο, να τα διαβάζουμε έχοντας το στοιχείο της ενσυναίσθησης ότι αυτά μπορεί να συμβούν και σε εμάς», ενώ παρακινεί τα θύματα ακόμα και αν δεν έχουν ενδώσει στην προσπάθεια απάτης, να καταγγέλλουν τα περιστατικά.

«Στο δικό μας νομικό σύστημα ακόμη και η απόπειρα απάτης αποτελεί αδίκημα και διώκεται ποινικά. Στην πράξη όμως, για μια σειρά από διάφορους λόγους (γραφειοκρατικοί, θεσμικοί, αναξιοπιστίας θεσμών και διαδικασιών) η καταγγελία αυτών των συμπεριφορών δεν γίνεται, με αποτέλεσμα την διαιώνιση κι ένταση του φαινομένου αλλά και τη θολή και σκοτεινή εικόνα της πραγματικής εγκληματικότητας από πλευράς των αρχών επιβολής του νόμου» συμπληρώνει ο κ. Παπαπροδρόμου.

Σύμφωνα με τον ειδικό αστυνομικό σε θέματα κυβερνοεπίθεσης, οι καταγγελίες δεν γίνονται για δύο λόγους:

  • Ο πρώτος αφορά το θύμα που δεν έχει ενημερωθεί με τον σωστό τρόπο για το που θα βρει τις πλατφόρμες καταγγελίες και ενημέρωσης
  • Και ο δεύτερος γιατί δεν θέλει να εμπλακεί σε χρονοβόρες διαδικασίες, κάτι που θα πρέπει βέβαια, να προβληματίσει το δικαστικό σύστημα ώστε να αποπλοποιήσει τις διαδικασίες.

Πώς να κάνετε καταγγελία για απόπειρα απάτης

Εάν έχετε πέσει θύμα απάτης ή απόπειρας απάτης μέσω Vishing, ο τρόπος για να καταγγείλετε το περιστατικό είναι μέσω του gov.gr.

Από την ενότητα «Πολίτης και Καθημερινότητα», κάνετε κλικ στις «Καταγγελίες» και στη συνέχεια στην ενότητα, «Καταγγελίες πολιτών για διάπραξη σε βάρος τους απόπειρας απάτης ή τετελεσμένης απάτης».

Από εκεί εάν θα κλικάρετε στην ενότητα «Είσοδος στην υπηρεσία» θα βρεθείτε μπροστά στο έγγραφο καταγγελίας για την προσπάθεια εις βάρος σας απάτης.

Τι μπορείτε να κάνετε για να αποφύγετε τις απόπειρες απάτης

Σύμφωνα με τα ενημερωτικά φυλλάδια που εκδίδονται από τις αρχές της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ως τρόποι αντιμετώπισης αναφέρονται οι παρακάτω:

Ανακοίνωση από τον δήμο Κασσάνδρας για τις απάτες

Στο μεταξύ εντυπωσιακή αύξηση των θυμάτων του Vishing καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στον δήμο Κασσάνδρας, ο οποίος εξέδωσε ανακοίνωση προς τους πολίτες ώστε να είναι προσεκτικοί.

Συγκεκριμένα η ανακοίνωση αναφέρει:

Την προσοχή των κατοίκων του δήμου Κασσάνδρας, εφιστά η Αστυνομική Διεύθυνση Χαλκιδικής για το φαινόμενο της τηλεφωνικής εξαπάτησης ηλικιωμένων.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε η δήμαρχος Κασσάνδρας, Αναστασία Χαλκιά στο GRTimes «λάβαμε μια ενημέρωση από την αστυνομία ώστε να προχωρήσουμε σε αυτή την ανακοίνωση. Εμείς δεν είχαμε κρούσματα στην περιοχή μας όμως το τελευταίο διάστημα έχουμε αρκετά».

Επιπλέον στην ανακοίνωση οι πολίτες καλούνται να είναι προσεκτικοί και να εφαρμόζουν τα παρακάτω βήματα:

  • Να σημειώνουν το τηλέφωνο του καλούντος, αν αυτό είναι εφικτό
  • Να μην δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία, ούτε τραπεζικά στοιχεία ή άλλα
  • Να ενημερώνουν άμεσα τους οικείους τους για το τηλεφώνημα και το περιεχόμενο αυτού
  • Να ενημερώνουν τις αστυνομικές αρχές αν υποψιάζονται το παραμικρό

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top