Στε(ρ)νό το παράθυρο των on line εκπτώσεων στο lock down

Στε(ρ)νό το παράθυρο των on line εκπτώσεων στο lock down

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Καταστήματα λιανικής που ξενοικιάζονται και προσπάθειες των εμπορικών επιχειρήσεων που κρατιούνται ακόμη σε λειτουργία, να προσπαθούν μέσα στο “εκπτωτικό” 2ο  lock down ,  να πραγματοποιήσουν πωλήσεις on line , με τους «μικρούς» της αγοράς να αγωνίζονται να χορέψουν σε ένα χορό του οποίου τα βήματα δεν γνωρίζουν.

Και βέβαια, για μία ακόμη φορά, ακριβή στατιστικά στοιχεία, είναι δυσεύρετα αν όχι ανύπαρκτα, γνωστό το πρόβλημα για την ελληνική πραγματικότητα. Ωστόσο, η έλλειψη στοιχείων δεν διαψεύδει όσα βλέπουν τα μάτια μας, όταν κινούμαστε στους σχεδόν έρημους δρόμους της αγοράς αλλά και όταν κάνουμε διερευνητική βόλτα στο Διαδίκτυο: Mεγάλες εκπτώσεις από τους μεγάλους, που είχαν ήδη οργανωμένα e-shops, τα οποία έστησαν ακόμη πιο λειτουργικά μέσα στην πανδημία και, αρκετοί μικροί τους οποίους ως επί το πλείστον συναντάς μέσα από πλατφόρμες Υπηρεσιών Διαδικτύου (π.χ. Skroutz,BestPrice ). Και για να μη γίνονται παρανοήσεις, άλλο πράγμα το ηλεκτρονικό εμπόριο και άλλο η δήλωση παρουσίας στον κόσμο του Διαδικτύου με εταιρικό site.

Δεν χωράει αμφιβολία, ότι ο covid-19, με τα lock down και τα περιοριστικά μέτρα έστρεψε πάρα πολλούς στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τις επιχειρήσεις για να πουλήσουν και τους αγοραστές για να καλύψουν με ασφάλεια τις ανάγκες τους σε αγαθά αλλά και υπηρεσίες.

Ξέρουμε ότι τον Απρίλιο του 2020, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 171%, ενώ ο κορωνοϊός από τη στιγμή που εμφανίστηκε «έπεισε» ποσοστό 11,4% των καταναλωτών να αρχίσει να χρησιμοποιεί ψηφιακές υπηρεσίες.

Καρανίκας: Τριπλάσιες οι on line πωλήσεις φέτος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου κ. Γεώργιο Καρανίκα, υπολογίζεται ότι φέτος οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου – κυρίως λόγω covid-19- τριπλασιάσθηκαν σε σύγκριση με το 2019, χωρίς όμως ακόμη να υπάρχουν ακριβή στοιχεία.

«Γεγονός είναι ότι το χορό στο ηλεκτρονικό εμπόριο τον σέρνουνε οι μεγάλοι της αγοράς, αυτοί που μπορούν να σηκώσουν το κόστος δημιουργίας και διαχείρισης ενός λειτουργικού e-shop, το οποίο απαιτεί και άλλου είδους οργάνωση από την κάθε επιχείρηση, προκειμένου να αποδίδει και να είναι βιώσιμο», δήλωσε στο GRTimes.gr o πρόεδρος της ΕΣΕΕ προσθέτοντας:

«Η Συνομοσπονδία βλέπει την στροφή που γίνεται εν μέσω πανδημίας προς τις οn line πωλήσεις αλλά εννοείται πως υποστηρίζουμε τη λειτουργία των e-shops παράλληλα με των φυσικών καταστημάτων.

«Για τη μεσαία και μικρή εμπορική επιχείρηση, υποστηρίζουμε τη δημιουργία συνεργατικών σχημάτων στο ηλεκτρονικό εμπόριο και ηλεκτρονικών malls από ομοειδής επιχειρήσεις. Άλλωστε φάνηκε καθαρά, μέσα στο πρώτο lock down, πόσο πιο σκληρός είναι ο ανταγωνισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο αφού η ελληνική επιχείρηση είναι ανοικτή στο διεθνή ανταγωνισμό. Απαιτούνται πόροι και πολύ καλή οργάνωση».

Περπάτησε το «Ψηφιακό Βήμα»;

Θα έχει πολύ ενδιαφέρον να μάθουμε, αν τελικώς στις εμπορικές επιχειρήσεις – από τις πολύ μικρές ως τις μεσαίες- «περπάτησε», αν είχε απήχηση το πρόγραμμα «Ψηφιακό Βήμα» που μεταξύ άλλων χρηματοδοτούσε και τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος.

«Θα ζητήσουμε από τους συναρμόδιους υπουργούς της κυβέρνησης, εν’ όψει και του επόμενου ΕΣΠΑ, να υπάρξουν προγράμματα για την ψηφιακή επιχειρηματικότητα», κατέληξε ο κ. Καρανίκας  υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να βρεθούνε και τρόποι για να εξοικειωθεί η μικρή λιανεμπορική επιχείρηση με το περιβάλλον των on line πωλήσεων και τις ….back office απαιτήσεις που έχει.

Σε δοκιμαστική λειτουργία η e– αγορά του ΕΣΘ

Οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις, πριν την πανδημία και το πρώτο lock down δεν ήταν στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Ο Covid-19 ώθησε τις λιανεμπορικές να στραφούν στο Διαδίκτυο, αλλά ακόμη οι περισσότερες  δεν είναι έτοιμες για οn line συναλλαγές και χρειάζονται υποστήριξη, εκτιμά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης.

Ο ΕΣΘ έχει έτοιμη την Ηλεκτρονική Αγορά της Θεσσαλονίκης, στην οποία ελπίζει ότι θα έχουν παρουσία ως και 2.500 επιχειρήσεις στον επόμενο χρόνο. Η Αγορά του emporikos  έχει αρχίσει τη δοκιμαστική λειτουργία της με στόχο να βγει κανονικά στον αέρα,  πριν το τέλος του έτους.

«Ποσοστό 7-10% των μικρομεσαίων λιανεμπορικών ήταν και στο ηλεκτρονικό εμπόριο πριν τον covid- 19, επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης αλλά και σιδηρικών, εμπορικά από όλους τους κλάδους. Γεγονός όμως είναι πως δραστήριες ήταν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, αυτές είχαν τα χρήματα, την οργάνωση και τα άτομα για να υποστηρίξουν ένα σωστά στημένο e-shop», είπε ο κ. Φιλιππίδης.

Η είσοδος στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πια αναγκαία για όλες τις λιανεμπορικές και δεν συνδέεται αναγκαστικά με το κλείσιμο φυσικών καταστημάτων.

«Πολλά καταστήματα ξενοικιάζονται αλλά όχι  τόσο σαν αποτέλεσμα της στροφής στις on line πωλήσεις σε συνθήκες  κορωνοϊού. Το κλείσιμο καταστημάτων οφείλεται στα lock down, στη μείωση του εισοδήματος μεγάλου αριθμού καταναλωτών, στην αβεβαιότητα που κυριαρχεί στον κόσμο που προσπαθεί με περιορίσει τις δαπάνες σε ό,τι δεν θεωρεί απαραίτητο», υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΕΣΘ.

Με το δεύτερο lock down, τα πράγματα γίνονται πολύ σκούρα για το λιανεμπόριο της Θεσσαλονίκης , καθώς  μπροστά του έχει και τους δύσκολους μήνες του χειμώνα.

«Τα πράγματα δυσκολεύουν πλέον ημέρα με την ημέρα. Θεωρώ ότι πολλές επιχειρήσεις θα κλείσουν, με την ανεργία να αυξάνεται μέσα στους επόμενους μήνες.

“Τώρα που σας μιλάω, στην Τσιμισκή, τον πιο εμπορικό δρόμο της Θεσσαλονίκης, υπάρχουν 17 άδεια καταστήματα. Κλειστά πολλά καταστήματα στην Ερμού ενώ και η Εγνατία δείχνει να «χάνει τη μπάλα». Στη Βενιζέλου, στο τμήμα από Βας. Ηρακλείου μέχρι την Ερμού, όλα τα καταστήματα έχουν κλείσει πλην ενός. (σ.σ. η Βενιζέλου για χρόνια ταλαιπωρείται και από τις εργοταξιακές καταλήψεις του Μετρό). Κλείνουν καταστήματα στις οδούς Μπότσαρη, Μαρτίου, Σόλωνος αλλά και κάποιες επιχειρήσεις μεταφέρονται στην Βας. Όλγας», καταλήγει ο κ. Φιλιππίδης.

Μειώσεις στα ενοίκια και μέσα στο 2021

Δύσκολα θα μπορέσουν πολλές επιχειρήσεις, να διαχειριστούν τις επιπτώσεις του δεύτερου lock down, με αποτέλεσμα ως και ποσοστό 10% των εμπορικών καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη να κλείνουν στο επόμενο διάστημα, εκτιμά στο GRTimes.gr o κ. Δημήτρης Τζιβράς, γενικός δ/ντής του παραρτήματος της Atria Property Services.

Σύμφωνα με τον κ. Τζιβρά, στο πρώτο lock down η Αγορά Καταστημάτων κράτησε αρκετά καλά, καθώς αν και περίπου το  5% των καταστημάτων ξενοικιάσθηκε, τα περισσότερα από αυτά βρήκαν νέους ενοικιαστές, πολλά  «κρατώντας» τιμές . Μάλιστα ορισμένες επιχειρήσεις που βρήκαν ευκαιρία να πάνε σε ακόμη εμπορικότερα σημεία, μίσθωσαν χώρους για υψηλότερες τιμές ανά τετραγωνικό μέτρο.

Από τη μία πλευρά οι επιπτώσεις των lock down και από την άλλη, η υποχρεωτική οριζόντια μείωση των επαγγελματικών ενοικίων κατά 40%,  δημιουργεί πιέσεις στην Αγορά Καταστημάτων. Έτσι, προβλέπεται ότι το 2021, τα μισθώματα θα είναι χαμηλότερα καθώς πολλοί ιδιοκτήτες, αντιλαμβανόμενοι τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στο Λιανεμπόριο, δείχνουν να συμφωνούν σε μειώσεις από 10% ως και 20%.

Όπως υποστηρίζει ο κ. Τζιβράς, τα μισθώματα θα επανέλθουν στα επίπεδα του 2019, στο Β’ εξάμηνο του 2022, αν σταδιακά μέσα στο 2021 , ο covid- 19 επιτρέψει στην αγορά να ανακάμψει με αρκετή ασφάλεια.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ