Ταμείο Ανάκαμψης και ΣΔΙΤ για μεγάλα έργα

Ταμείο Ανάκαμψης και ΣΔΙΤ για μεγάλα έργα

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Μεγάλα έργα υποδομών, που πρόκειται να κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ, μπορούν να αντλήσουν πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης από το οποίο, θα συγχρηματοδοτηθούν επίσης πολλά έργα ψηφιακού μετασχηματισμού αλλά και «πράσινης» οικονομίας.

Αυτή την περίοδο καταρτίζεται ο κατάλογος των έργων υποδομής που διαθέτουν μελετητική ωριμότητα σε σημαντικό βαθμό και τα οποία θα μπορούσαν να διεκδικήσουν πόρους από το συγκεκριμένο Ταμείο. Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΥΜΕ, το πρόγραμμα των μεγάλων έργων υποδομών που είχε σχεδιάσει το ΥΠΥΜΕ και το οποίο προϋπολογιστικά άγγιζε τα 13 δις. ευρώ, θα διευρυνθεί σημαντικά καθώς υπάρχει η εξαιρετική αυτή δυνατότητα για την υλοποίηση έργων με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και μάλιστα από το σκέλος των επιχορηγήσεων.

Από το Ταμείο, από το οποίο η Ελλάδα έχει την δυνατότητα να αντλήσει σχεδόν 32 δις. ευρώ ως το 2027, θα μπορεί να συγχρηματοδοτηθεί πλειάδα δημοσίων έργων (οδικά, αντιπλημμυρικά, σιδηροδρομικά) έργα βιομηχανικών περιοχών, αλλά και ιδιωτικά όπως για παράδειγμα λιμενικά από τους  φορείς διαχείρισης λιμενικών υποδομών.

Σε ό,τι αφορά στα δημόσιο έργα που πρόκειται να κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ, τέτοιο μεγάλο στην περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι η αναβάθμισης της Εσωτερικής Περιφερειακής/fly over και στη Χαλκιδική το Φράγμα Χαβρία, είναι δυνατή η κάλυψη τμήματος  της χρηματοδοτικής συμβολής από πόρους του Ταμείου, αντί άντλησης πόρων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τις πληρωμές διαθεσιμότητας.

Να σημειωθεί ότι οι διαγωνισμοί για τα δύο αυτά έργα, βγαίνουν οσονούπω στον αέρα.

Για να πάρει σάρκα και οστά το Ταμείο Ανάκαμψης, θα πρέπει να διαμορφωθεί ο Κανονισμός του, να διατυπωθούν σαφώς τα κριτήρια ένταξης έργων και, όπως ελπίζεται, να υπάρχει λιγότερη γραφειοκρατία ως προς την επιλογή και ένταξη έργων, σε σχέση με το τι ισχύει για το ΕΣΠΑ.

Πάντως τα έργα που θα συμπεριληφθούν στην Ελληνική Πρόταση, θα πρέπει να είναι προχωρημένα μελετητικά – εκτός βεβαίως των περιπτώσεων που γίνονται με μελετοκατασκευή- και τούτο επειδή το 70% των επιχορηγήσεων τουθα δεσμευθούν για το 2021 και το 2022, ενώ το υπόλοιπο 30% θα πρέπει να έχει δεσμευθεί πλήρως έως το τέλος του 2023, με τις πληρωμές να γίνονται έως το τέλος του 2026.

Η προχρηματοδότηση για το Ταμείο θα καταβληθεί το 2021 και θα ανέρχεται στο 10%.

Στα έργα της βόρειας Ελλάδας,  που το ΥΠΥΜΕ μελετά να εντάξει στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου, περιλαμβάνονται μεγάλα οδικά όπως το Δράμα- Αμφίπολη (130 εκατ.), το Θεσσαλονίκη – Έδεσσα (220 εκατ.), η παράκαμψη Γιαννιτσών, η οδική σύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό.

Επίσης, εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης πόρων του Ταμείου για τη χρηματοδότηση του μεγάλου προγράμματος αγοράς καινούργιων αστικών λεωφορείων, για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top