Θ. Ασλανίδης: Ένδυση και κλωστοϋφαντουργία θα φέρουν 2,4 δισ. € από εξαγωγές το 2022

Θ. Ασλανίδης: Ένδυση και κλωστοϋφαντουργία θα φέρουν 2,4 δισ. € από εξαγωγές το 2022

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Στα 2,4 δις. ευρώ αναμένεται να φτάσουν φέτος οι εξαγωγές της ελληνικής ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας, με τον αναγεννημένο και εκσυγχρονισμένο κλάδο της Ένδυσης, να έχει αλλάξει το ισοζύγιο branded και φασόν ενδυμάτων. Πλέον οι διεθνείς  πωλήσεις επώνυμων ελληνικών ενδυμάτων  ξεπερνούν το 50% των συνολικών εξαγωγών, όταν παλαιότερα και επί δεκαετίες, οι εξαγωγές αφορούσαν σχεδόν αποκλειστικά φασόν (95%).

Ο κλάδος της Ένδυσης βγήκε αναμορφωμένος, αναβαθμισμένος, σύγχρονος και δυναμικός, μέσα από τις τεράστιες αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια της προηγούμενης 20ετίας σε Ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, έχοντας στα χέρια του πολύτιμο asset τον «ελληνικό λευκό χρυσό», το βαμβάκι.

Να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης- κλωστοϋφαντουργίας το 2021, ξεπέρασαν τα 2,1 δις. ευρώ, ενώ βάσει στοιχείων 9μηνου 2022, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ) κ. Θεόφιλος Ασλανίδης, προέβλεψε ότι στο κλείσιμο της φετινής χρονιάς οι εξαγωγές θα «πιάσουν» τα 2,4- 2,5 δις. ευρώ.

Πως δουλεύει ο κλάδος Ένδυσης

Οι ελληνικές εταιρείες ένδυσης, είτε παράγουν επώνυμα ρούχα, είτε φασόν (υπεργολαβικά), έχουν από χρόνια μεταφέρει την παραγωγή τους σε γειτονικές χώρες της Ε.Ε. ή γειτονικές τρίτες χώρες, ενώ  ορισμένοι μεγάλοι του κλάδου αναθέτουν την παραγωγή των ενδυμάτων τους σε χώρες της Ασίας, όπως Κίνα, Ινδία, Μπαγκλαντές.

Από το σύνολο των ελληνικών ενδυμάτων που παράγονται εκτός της χώρας μας, το 60% γίνεται στη Βουλγαρία και το υπόλοιπο μοιράζεται μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας, Αλβανίας, ενώ μικρότερο ποσοστό παράγεται σε Ρουμανία, Σερβία και Τουρκία.

Στην Ελλάδα, οι εταιρείες του κλάδου έχουν διατηρήσει το δημιουργικό των κολεξιόν/σχεδιασμό, την παραγωγή των δειγμάτων, σε πολλές περιπτώσεις την κοπή των ενδυμάτων, ενώ επίσης στη χώρα μας έχουν τα τμήματα πωλήσεων, μάρκετινγκ, προβολής μέσω κοινωνικών δικτύων, τη διαχείριση των εργασιών και φυσικά τη διοίκηση.

Όπως εξήγησε ο κ. Ασλανίδης, οι εταιρείες με branded προϊόντα, κατά κανόνα εξάγουν την παραγωγή τους από την Ελλάδα, ενώ οι εταιρείες- φασόν, για να μειωθούν τα κόστη για τους πελάτες τους αλλά και να εξοικονομείται χρόνος, κατά περίπτωση εξάγουν τα προϊόντα π.χ. απευθείας από τη Βουλγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία κ.αλ.

Το πραγματικό μέγεθος των εξαγωγών

Στην περίπτωση αυτή, των απευθείας πωλήσεων από θυγατρικές του εξωτερικού, ο ελληνικός κλάδος «χάνει» εξαγωγές. Έτσι, ενώ πρόκειται για ελληνικά προϊόντα που έχουν μεταποιηθεί για να εξαχθούν, δεν εμφανίζονται ως ελληνικές εξαγωγές. Εάν δεν υπήρχαν αυτές οι απευθείας πωλήσεις, οι εξαγωγές ελληνικών ενδυμάτων θα ήταν μεγαλύτερες κατά 150-200 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

Πέραν αυτού, ο κλάδος εμφανίζει και αρκετά μεγάλο όγκο εισαγωγών,  επειδή τα branded ελληνικά ενδύματα που ράβονται στο εξωτερικό επιστρέφουν στη χώρα μας είτε για να πωληθούν στην εσωτερική αγορά, είτε για να εξαχθούν σαν ελληνικά επώνυμα ενδύματα.

Ελλείψεις σε προσωπικό- το μέγα πρόβλημα

Ο κλάδος Ένδυσης, στην Ελλάδα όπως όμως και πανευρωπαϊκά, έχει τεράστιες ελλείψεις στο καθαυτό παραγωγικό δυναμικό. Μία αιτία υπήρξε η αποβιομηχάνιση του κλάδου προ 20-25 ετών, ενώ πλέον το πρόβλημα εντοπίζεται στο ό,τι οι νέοι δεν βρίσκουν ελκυστική την εργασία στην μεταποίηση, στη βιομηχανία.

Σε ό,τι αφορά στον κλάδο Ένδυσης, στρέφονται στο σχεδιασμό, μέσω του οποίου θεωρούν ότι μπορούν να εκφράσουν τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες, να επιτύχουν καλύτερες οικονομικές απολαβές αλλά και μεγαλύτερη κοινωνική αναγνώριση.

Οι εταιρείες έχουν τεράστιο πρόβλημα εύρεσης προσωπικού, ειδικά στελεχών βασικής ειδικότητας, δηλαδή εργατοτεχνιτών (κοπή, ραφή, σιδέρωμα, συσκευασία προϊόντων) αλλά και μεσαίων στελεχών, ενώ περιζήτητοι είναι οι πατρονίστ. Οι εταιρείες με παραγωγικές δομές στην Ελλάδα, έχουν προσωπικό με μέσο όρο ηλικίας άνω των 50 ετών.

Ένας λόγος που οι ελληνικές επιχειρήσεις μετέφεραν παραγωγικές δομές σε γειτονικές χώρες ήταν και οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό. Ωστόσο, όπως είπε ο κ. Ασλανίδης, σταδιακά το περιβάλλον διαφοροποιείται και στις γειτονικές Βαλκανικές χώρες.

«Πιστεύω ότι σε 5-6 χρόνια, οι επιχειρήσεις θα έχουν μεγάλο πρόβλημα και στη Βουλγαρία, όπου ήδη αντιμετωπίζουν ελλείψεις χεριών, αφού από τον Μάϊο ως το Σεπτέμβριο, πολλοί εργαζόμενοι στον κλάδο πάνε να δουλέψουνε σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, κάνοντας διαφορετικές δουλειές που τους εξασφαλίζουν εποχικά υψηλότερο εισόδημα».

Τώρα πλέον  η  ειδικότητα  που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας στην Ένδυση, στη χώρα μας, είναι του σχεδιαστή, ενώ  απασχόληση  δημιουργείται και σε άλλα αντικείμενα που αφορούν νέες τεχνολογίες, επικοινωνία, μάρκετινγκ, πωλήσεις.

Προοπτικές καριέρας στην Ένδυση

«Επιδιώκουμε να προβάλλουμε τις θετικές εξελίξεις στον κλάδο, τις καλές συνθήκες εργασίας σε αυτόν όπως και τις προοπτικές καριέρας που μπορούν να δημιουργήσουν οι νέοι άνθρωποι. Ο κλάδος Ένδυσης, σήμερα, δεν έχει καμία σχέση με την εικόνα του προς 20-30 ετών» είπε ο κ. Ασλανίδης και πρόσθεσε:

«Κάνουμε ως ΣΕΠΕΕ, ως κλάδος, προσπάθεια να χτίσουμε ένα νέο brand το οποίο βασίζεται στον ελληνικό λευκό χρυσό, στο βαμβάκι, ένα προϊόν που δίνει ενδύματα από φυσική ύλη, ενδύματα που «αγαπούν» το δέρμα και είναι sustainable. Nα σκεφθούμε ότι  πρωτογενώς, στο βαμβάκι, η Ελλάδα, έχει τα πρωτεία στην Ευρώπη, καλύπτοντας το  85% της ευρωπαϊκής παραγωγής.

Βαμβάκι, ο «ελληνικός λευκός χρυσός»

«Έχουμε δύο μεγάλες πρωτοβουλίες σε εξέλιξη, η μία είναι το Greek Sustainable Cotton και η άλλη το ΕU Sustainable Cotton. Η βιομηχανία Ένδυσης- Κλωστοϋφαντουργίας έχει ανάγκη ανθρωπίνου δυναμικού για να στηρίξει τη μεταποίηση του ελληνικού βαμβακιού, ώστε να μην εξάγεται το 80% στους ανταγωνιστές μας, αλλά να γίνεται στη χώρα μας νήμα, ύφασμα κ.ο.κ.»

Αυτό που πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος είναι, ότι μετά από μία πολύ ταραχώδη περίοδο που κράτησε μία 20ετία – με απελευθέρωση ποσοτικών περιορισμών, ενσωμάτωση και άλλων ευρωπαϊκών χωρών στην Ε.Ε., ελληνική κρίση, διεθνή οικονομική κρίση, κορωνοϊό- υπάρχει ένα κλάδος ο οποίος φέρνει στη χώρα μας περί τα  2,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα κλάδο ανταγωνιστικό, αφού άνω του 60%-70% του τζίρου του, προέρχεται από εξαγωγές, όπως υπογράμμισε ο κ. Ασλανίδης.

Ενημέρωση και συνέργειες

«Προσπαθούμε να ενημερώσουμε τους νέους ανθρώπους για τον κλάδο, με επισκέψεις μας σε Σχολές. Έχουμε μία πολύ καλή συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που υποστηρίζει τη συμμετοχή εταιρειών σε εκθέσεις του εξωτερικού. Έχουμε δημιουργήσει μία δυναμική κλαδική έκθεση στην Αθήνα (Athens Fashion Trade Show), ενώ το πρώτο Κλαδικό Συμβούλιο Δεξιοτήτων στο Υπουργείο Παιδείας έγινε για την αλυσίδα Ένδυσης – Κλωστοϋφαντουργίας.

«Επίσης», αποκάλυψε ο κ. Ασλανίδης, «σχεδιάζεται η δημιουργία πρότυπων ΙΕΚ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα οποία μάλιστα θέλουμε να λειτουργήσουν από το Σεπτέμβριο του 2023. Γίνονται παράλληλα, πολλές προσπάθειες, όπως για παράδειγμα η δημιουργία ενός fashion hub στο Σύνδεσμο.

«Όλες αυτές οι προσπάθειες στηρίζονται σε συνέργειες, με φορείς εθνικούς και ευρωπαϊκούς, κοινωνικούς εταίρους, με στόχο την ανάπτυξη του κλάδου, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και πλούτου για τη χώρα μας», κατέληξε ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top