Θεσσαλονίκη: Λαβωμένος ο συνεδριακός τουρισμός από την πανδημία – Επανάκαμψη σε δυο χρόνια

Θεσσαλονίκη: Λαβωμένος ο συνεδριακός τουρισμός από την πανδημία – Επανάκαμψη σε δυο χρόνια

Οι αλλαγές που θα επικρατήσουν στο συνεδριακό και επαγγελματικό τουρισμό, τη μετά covid εποχή, η συνολική προσπάθεια για την προβολή της Θεσσαλονίκης και κατ’ επέκταση της χώρας στο διεθνές κοινό, η σωστή εκπαίδευση με μια κοινή συνισταμένη είναι κάποια από τα ‘κλειδιά’ για την επιτυχημένη ανάκαμψη αυτού του είδους  τουρισμού που αποφέρει συνεχή εισροή χρημάτων, κίνησης και δραστηριότητας. Στο πλαίσιο του TCB Crossroads που διοργάνωσε το Thessaloniki Convention Bureau σε συνεργασία με την ΠΚΜ τοποθετήθηκαν θεσμικοί φορείς της Θεσσαλονίκης και της χώρας μας.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])

Ο συνεδριακός τουρισμός είναι μια από τις πολλές θεματικές μορφές τουρισμού που παρέχει σε μια χώρα σχεδόν συνεχή εισροή χρημάτων, κίνησης και δράσης. Η Ελλάδα αποτελεί έναν πόλο έλξης με μεγάλη αξιοπιστία, ωστόσο δεν διαθέτει μεγάλους συνεδριακούς χώρους ώστε να μπορεί να φιλοξενεί μεγάλα συνέδρια.

«Έχουμε χάσει μεγάλα συνέδρια με 9.000 σύνεδρους, διότι δεν διαθέτουμε τέτοιες αίθουσες» δήλωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της HAPCO Ειρήνη Τόλη προσθέτοντας πως η Ελλάδα περιορίζεται σε προσέλκυση συνεδρίων μέχρι 3.000 – 4.000, μάξιμουμ 5.000 σύνεδρους μαζί με τους συνοδούς τους.

Το κομμάτι του συνεδριακού τουρισμού, οι επιπτώσεις από την πανδημία αλλά και οι τάσεις για το αύριο, αναπτύχθηκαν, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο του χθεσινού Στρογγυλού Τραπεζιού που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής δράσης TCB Crossroads στη Θεσσαλονίκη.

«Ο συνεδριακός τουρισμός έχει χτυπηθεί τα δυο χρόνια της πανδημίας, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο υποκλάδο του τουρισμού. Αυτό συνδέεται με το πολύ μεγάλο χτύπημα που έχουν βιώσει οι πόλεις μας» επισήμανε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης λέγοντας πως ο αστικός τουρισμός έχει υποστεί δυσανάλογο χτύπημα σε σχέση με τους καλοκαιρινούς προορισμούς.

Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Θάνος επισήμανε πως ο περιηγητής, ο τουρίστας δεν έρχεται μόνο για ένα πράγμα, «μπορεί ένα καλό συνέδριο να είναι αφορμή, οι υπηρεσίες και οι υποδομές να αποτελούν εφαλτήριο για να ξεκινήσει ένα συνέδριο, το σημαντικότερο όμως είναι η συνολική εμπειρία που θα αφήσει ο συνεδριακός τουρισμός» δήλωσε ο κ. Θάνος τονίζοντας πως σ’ αυτό το πλαίσιο ενσωματώνεται και η γαστρονομία, ο πολιτισμός και άλλες θεματικές ενότητες.

Όπως εξήγησε ο σχεδιασμός της ΠΚΜ είναι ευρύτερος, λέγοντας πως από τη Θεσσαλονίκη σε 60 λεπτά βρίσκεται κανείς στις έδρες των Περιφερειακών Ενοτήτων. «Σκοπός είναι όλα αυτά να συνδέονται και να δίνουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία στον επισκέπτη. Στηρίζουμε και προσπαθούμε όλο αυτό το ψηφιδωτό διαφόρων εμπειριών και δράσεων να γίνει μια αποτυπωμένη στιβαρή εικόνα ως ένα συγκεκριμένο brand» πρόσθεσε ο κ. Θάνος.

Τα βραχυπρόθεσμα και τα μακροπρόθεσμα σχέδια του δήμου Θεσσαλονίκης

Η τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης έχει μεγάλη σημασία για το δήμο Θεσσαλονίκης διότι είναι ο μοχλός της οικονομικής ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής όπως επισήμανε η αντιδήμαρχος Πολιτισμού & Τουρισμού Μαρία Καραγιάννη.

Η ίδια εξήγησε πως η στρατηγική του δήμου Θεσσαλονίκης σ’ ότι αφορά τον τουρισμό χωρίζεται σε δυο πυλώνες:

α. στα βραχυπρόθεσμα, «όπου εστιάζουμε στην προβολή και την επικοινωνία, έχουμε ανάγκη να ακουστεί η πόλη της Θεσσαλονίκης προς τα έξω» επισημάνθηκε λέγοντας ότι αξιοποιείται κάθε εργαλείο για την προβολή της πόλης διεθνώς.

β. στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό τοποθετείται η εμπειρία, «βελτιώνουμε την εικόνα της πόλης, γιατί θέλουμε να βελτιώσουμε την εμπειρία του επισκέπτη. Είναι και δική μας ευθύνη  η πόλη να είναι πιο καθαρή, και τα πάρκα μας να είναι ‘ζωντανά’ και πράσινα, και τα σιντριβάνια να λειτουργούν, και να καθαρίζουμε τα μνημεία από γκράφιτι, και να βοηθάμε την προσβασιμότητα των διάφορων επισκέψιμων χώρων» ανέφερε η κα. Καραγιάννη.

Η ίδια αναφέρθηκε σε πρόσφατη έρευνα που αφορούσε την αναζήτηση του ονόματος Θεσσαλονίκη στο διαδίκτυο, και εμφανίστηκε 213 φορές παραπάνω από το 2021 και 3% περισσότερο από το 2019.

Έγιναν αναφορές για την ψηφιακή αναβάθμιση της πόλης, όπου θα αντληθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ καθώς και 20 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση των γειτονιών της και 10 μεγάλων εμπορικών δρόμων της.

Η πολυπολιτισμικότητα της Θεσσαλονίκης

Η πολυπολιτισμικότητα της Θεσσαλονίκης είναι αυτή που μεταξύ άλλων βοηθάει την πόλη να προσελκύει συνέδρια, και τώρα μάλιστα στη μετά κορωνοϊό εποχή, όλοι ψάχνουν να βρουν νέους ασφαλείς προορισμούς «και στη διοργάνωση συνεδρίων θα ξεκινήσουν με πιο μικρό αριθμό συμμετοχής, αυτό μας βολεύει πολύ» δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης Ανδρέας Μανδρίνος.

Ο ίδιος εξήγησε πως το συνεδριακό κομμάτι και οι εκθέσεις αποτελούν έναν πολύ σημαντικό τομέα της δουλειάς τους. «Υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές στη Θεσσαλονίκη, οι σύνεδροι συνοδεύονται και από συγγενείς πολλές φορές, κάνουν κι άλλες δραστηριότητες, είναι οι καλύτεροι διαφημιστές όταν πηγαίνουν πίσω στην πόλη τους» ανέφερε ο κ. Μανδρίνος λέγοντας πως η φήμη της Θεσσαλονίκης έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει ποιοτικότερο τουρισμό.

Ο ελληνικός συνεδριακός τουρισμός

Στον διεθνή και στον ελληνικό συνεδριακό τουρισμό αναφέρθηκε η πρόεδρος της HAPCO Ειρήνη Τόλη λέγοντας πως στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί ο ελληνικός συνεδριακός τουρισμός που κυρίως είναι ιατρικός.

«Ο διεθνής συνεδριακός τουρισμός επιθυμεί να πάει σε περιοχές όπου διαθέτουν μεγάλα συνεδριακά κέντρα, λογικό κόστος, αξιοθέατα και επιστημονικές κοινότητες υψηλού επίπεδου. Τα έχουμε όλα εκτός από τα μεγάλα συνεδριακά κέντρα» ανέφερε η κα. Τόλη.

Επισήμανε πως ο ελληνικός ιατρικός τουρισμός προσφέρει 24 μήνες το χρόνο κίνηση. «Είναι μια μόνιμη εισροή χρημάτων και κίνηση της αγοράς υψηλού επιπέδου, και πρέπει να το αγκαλιάσουμε» πρόσθεσε η ίδια.

Ο συνδετικός κρίκος

Για το ρόλο και το σκοπό του Thessaloniki Convention Bureau μίλησε ο πρόεδρος του TCB Γιάννης Ασλάνης λέγοντας πως στόχος του είναι να συνενώσει όλες τις δυνάμεις και όλες τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον συνεδριακό τουρισμό. «Λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης, ΕΟΤ, υπουργείο Τουρισμού, HAPCO, Athens Convention Bureau» είπε ο κ. Ασλάνης προσθέτοντας πως η συνένωση δυνάμεων πάντα είναι ωφέλιμη.

Δήλωσε ότι η Ελλάδα έχει ανταγωνιστές, κάτι που θα φανεί πολύ έντονα φέτος, και το καλοκαίρι, και το χειμώνα, με τον συνεδριακό τουρισμό να είναι αυτός που θα δώσει την οικονομική δραστηριότητα στους αστικούς προορισμούς.

Σχετικά με την επανέναρξη της συνεδριακής κοινότητας ο κ. Ασλάνης είπε χαρακτηριστικά «μόλις φύγουν οι μάσκες, τότε θα αρχίσουμε να μιλάμε για ανάκαμψη. Ο συνεδριακός τουρισμός θα χρειαστεί κάνα δυο χρόνια μετά τη λήξη της πανδημίας για να επανέλθει στα επίπεδα του 2019».

Σχετικά με την εκδήλωση εκπαιδευτικού χαρακτήρα Crossroads επισήμανε πως θα πρέπει να γίνονται σεμινάρια με τις αντίστοιχες εκπαιδεύσεις στο πώς συνεργατικά και όλοι μαζί μπορούμε να προωθήσουμε τον προορισμό μας. «Ο σκοπός είναι όλα τα στελέχη να εκπαιδευτούν με μια κοινή συνισταμένη ώστε να προβάλλουμε τη Θεσσαλονίκη στο διεθνές κοινό» επισήμανε ο κ. Ασλάνης αναφερόμενος και στην επόμενη δράση του TCB, το Connect που θα διοργανωθεί 8-10 Μαΐου ενώ θα ακολουθήσει ένα pop up Convention Bureau Connect on Tour στο Τελ Αβίβ τον Δεκέμβριο.

Οι αλλαγές

Η πανδημία έχει φέρει μεγάλες αλλαγές στον τρόπο που ταξιδεύει κανείς, που επιλέγει προορισμό, τρόπο μετακίνησης κτλ. Αναμφίβολα έχει αλλάξει τις συνήθειες του κόσμου. Έχει αλλάξει τον τρόπο που θα διεξάγεται ο συνεδριακός τουρισμός.

«Θα γυρίσουμε στο πριν; Προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν θα γυρίσουμε στο πριν. Η τεχνολογία έχει δημιουργήσει νέες δυνατότητες, ο επαγγελματικός τουρισμός είναι προφανές ότι θα αλλάξει ρότα τα επόμενα 3-4 χρόνια» δήλωσε ο γ.γ. του ΕΟΤ κ. Φραγκάκης εκτιμώντας ότι θα πάμε σε μια λογική μικρότερων, και όχι πολυπληθών εκδηλώσεων.

«Η Ελλάδα δεν είναι προορισμός για συνέδρια των 10.000 ατόμων. Σαν στρατηγικό στόχο θα μπορούσαμε να θέσουμε ως χώρα και ως προορισμοί, και η Θεσσαλονίκη θα πρωταγωνιστήσει σ’ αυτό, τα μικρά κλαδικά συνέδρια εξωτερικού» ανέφερε ο ίδιος.

Επισημάνθηκε παράλληλα η στρατηγική του ΕΟΤ η οποία χτίστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και είχε τρεις πυλώνες:

α. όλη η Ελλάδα είναι ένας εν δυνάμει τουριστικός προορισμός

β. η εμπειρία είναι αυτή που θα παίξει πολύ μεγάλο ρόλο στο πώς θα προσελκύσεις τον επισκέπτη

γ. οι προορισμοί, αυτοί  καθ’ αυτοί, θα παίξουν τεράστιο ρόλο την επόμενη μέρα.

«Το μεγαλύτερο κέρδος είναι ότι το brand της Ελλάδας ενισχύθηκε, αφενός κατοχυρωθήκαμε ως ένας απόλυτα ασφαλής τουριστικός προορισμός, και υγειονομικά, και το δεύτερο και σημαντικό, καλλιεργήσαμε μια κουλτούρα συνεργασίας, συνεργαστήκαμε όλοι μεταξύ μας» ανέφερε ο κ. Φραγκάκης λέγοντας ότι ειδικά με τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία υπάρχει μια πολύ ισχυρή συνεργασία.

«Η στρατηγική είναι κάτι που υπάρχει, και βασίζεται στους τρεις παραπάνω πυλώνες. Χωρίς συνεργασία, καμία στρατηγική δεν μπορεί να υλοποιηθεί, χωρίς ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Το ανοιχτό μυαλό είναι το ‘κλειδί’ για να πάμε καλύτερα το επόμενο διάστημα» πρόσθεσε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

 Θεσσαλονίκη – TCB: Το αφήγημα της Θεσσαλονίκης στον συνεδριακό τουρισμό

ΣΕΤΕ: Με το Εθνικό Σχέδιο 2030 χαράζουμε τον δρόμο για την επόμενη ημέρα

Διαμαρτυρία ξεναγών στον Λευκό Πύργο για τα ένσημα-«Έφτασε ο κόμπος στο χτένι» (ΦΩΤΟ-VIDEO)

Δήμος Θεσσαλονίκης: Ισχυρή παρουσία του στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού ΙΜΤΜ στο Τελ Αβίβ

Θεσσαλονίκη: «Κραυγή αγωνίας» από τους Ξενοδόχους-Άμεση ανάγκη για στήριξη με νέα μέτρα ανακούφισης

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top