Δήμος Θεσσαλονίκης: Συνέδριο για την αξία της διδακτικής της Ιστορίας

Δήμος Θεσσαλονίκης: Συνέδριο για την αξία της διδακτικής της Ιστορίας

Ρεπορτάζ: Δέσποινα Ιωαννίδου

Στο πλαίσιο εορτασμού των επετειακών εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 200 ετών από την έναρξη του Εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα ενάντια στον οθωμανικό ζυγό, η Αντιδήμαρχος Παιδείας, διά του Τμήματος Προγραμμάτων και Δια Βίου Μάθησης της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Αθλητισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιήσει το διαδικτυακό ψηφιακό επιστημονικό συνέδριο με θέμα: «Η αξία της διδακτικής της Ιστορίας στην Εκπαίδευσης. Η περίπτωση του 1821»

Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στις 30 Μαρτίου 2021 κατά τις ώρες 17:00-21:00 μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας webex και ταυτόχρονα μέσω ζωντανής μετάδοσης από το κανάλι youtube του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Για το πρόγραμμα πατήστε εδώ

Οι ενδιαφερόμενοι για συμμετοχή θα συμπληρώσουν την ηλεκτρονική αίτηση του σεμιναρίου από την Τρίτη 16/02/2021 που βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://opengov.thessaloniki.gr/opengov/eservices/1821

Θα ακολουθήσει απαντητικό μήνυμα επιβεβαίωσης της συμμετοχής, καθώς και ο σύνδεσμος εισόδου για την παρακολούθηση του Συνεδρίου.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τμήμα Προγραμμάτων και Δια Βίου Μάθησης της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Αθλητισμού στα τηλέφωνα 2313318663 & 2313318662 (Α. Χασίδου, Μ. Γεωργιάδου)

Μετά το πέρας του σεμιναρίου θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.

Το πρόγραμμα

17:00 -17:30 Έναρξη – χαιρετισμοί
• Χαιρετισμός Υπουργού Μακεδονίας Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης
• Χαιρετισμός Διευθυντή Περιφερειακής Διεύθυνσης ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας κ. Αλέξανδρος Κόπτσης
• Χαιρετισμός Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας
• Χαιρετισμός Αντιδημάρχου Παιδείας κα. Ιωάννα Κοσμοπούλου

17:30-17:45 Παρουσίαση επετειακών τραγουδιών από τη χορωδία μαθητών της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων (Σ.Σ.Α.Σ.)

Έναρξη εργασιών Συνεδρίου

Συντονίστρια : κ. Μαρία Σαμολαδά, Δημοσιογράφος

17:45 – 18:25 Εισήγηση με θέμα: «Η Επανάσταση του 1821 στα σχολικά εγχειρίδια: πόσες σελίδες, πόσες διδακτικές ώρες», κ. Χαράλαμπος Μηνάογλου, Διδάκτωρ Nεότερης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

18:30 – 19:00 Εισήγηση με θέμα: «Αναζητώντας την επικαιρότητα της Ελληνικής Επανάστασης. Ο ρόλος του σχολείου», κ. Ελευθερία Μαντά, Επίκουρη καθηγήτρια Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

19:10 – 19:40 Εισήγηση με θέμα: «Σύγχρονες εφαρμογές της Δημόσιας Ιστορίας στην Εκπαίδευση – ‘’Φάκελοι Ελληνικής Ιστορίας’’ για το 1821», κ. Γιάννης Χαραλαμπίδης, Ιστορικός (ΠΜΣ Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία – Πανεπιστήμιο Κρήτης)

19:45 – 20:00 Αφηγήσεις Κειμένων

20:10–20:45 Εισήγηση με θέμα: «Η Ελληνική Επανάσταση στην Α΄ τάξη του Ε.Π.Α.Λ. Διδακτικές προσεγγίσεις», κ. Αναστάσιος Χατζηαναστασίου, Διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας, Εκπαιδευτικός Μέσης Εκπαίδευσης, Οργανωτικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης φιλολόγων

20:45 – 21:00 Ανταλλαγή απόψεων – ερωτήσεις

21:00 Πέρας Εργασιών

Περιλήψεις εισηγήσεων (σύμφωνα με το πρόγραμμα)

Χαράλαμπος Μηνάογλου Διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τίτλος Εισήγησης: «Η Επανάσταση του 1821 στα σχολικά εγχειρίδια: πόσες σελίδες, πόσες διδακτικές ώρες».

Περίληψη εισήγησης: Αρκετές φορές στο πρόσφατο παρελθόν η έκταση που καταλαμβάνει η Επανάσταση του 1821 στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος της ιστορίας έχει γίνει αντικείμενο δημοσίου διαλόγου και επιστημονικών ή επιστημονικοφανών μελετών. Ιδίως, με αφορμή την έκδοση το 2012 του νέου βιβλίου Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού η συζήτηση επανήλθε στο προσκήνιο με κάποιους να διαμαρτύρονται για την έκταση που καταλαμβάνει στο σχετικό εγχειρίδιο η δεκαετία της Επανάστασης θεωρώντας την υπερβολικά μεγάλη με το επιχείρημα ότι περίπου ίδιος αριθμός σελίδων αφιερώνεται στην προηγούμενη ενότητα του βιβλίου, την περίοδο της Τουρκοκρατίας η οποία διήρκεσε περίπου 400 χρόνια. Στην ανακοίνωσή μας θα δείξουμε το ανιστορικό της σχετικής προσέγγισης παραθέτοντας παραδείγματα από την ελληνική και την παγκόσμια ιστορία, ώστε να γίνει σαφές ότι υπάρχουν γεγονότα πολυδύναμα, γεγονότα των οποίων η εμβέλεια φτάνει πολύ πέρα από την ιστορική στιγμή στην οποία εκτυλίσσονται. Άλλα πάλι απλώνονται σε πολλές δεκαετίες ή και αιώνες χωρίς όμως να έχουν την κεφαλαιώδη σημασία των πρώτων. Η Επανάσταση του 1821, το καταστατικό αυτό γεγονός του Νέου Ελληνισμού, ανήκει αναμφίλεκτα στην πρώτη κατηγορία, στα γεγονότα που χρήζουν πλέριας περιγραφής, ανάλυσης, εμβάθυνσης και ερμηνείας.

Ελευθερία Μαντά Επίκουρη καθηγήτρια Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Θέμα εισήγησης: «Αναζητώντας την επικαιρότητα της Ελληνικής Επανάστασης. Ο ρόλος του σχολείου»

Περίληψη εισήγησης: Στόχος της ανακοίνωσης είναι να παρουσιάσει με συντομία το ρόλο του σύγχρονου σχολείου στη διατήρηση της μνήμης του 1821 για τις νεότερες γενιές. Στις απαρχές της ίδρυσης του ελεύθερου ελληνικού κράτους, η διδασκαλία της Ελληνικής Επανάστασης αποσκοπούσε στην προβολή της θυσίας των αγωνιστών, ως απαράμιλλων παραδειγμάτων γενναιότητας και αγάπης για την ελευθερία. Ποιοι μπορεί να είναι οι στόχοι της ιστορίας στον 21ο αιώνα; Ποια από τα μηνύματα του Αγώνα της Ανεξαρτησίας παραμένουν στην επικαιρότητα και ποιοι είναι οι πλέον ενδεδειγμένοι τρόποι διδασκαλίας, ώστε αυτά τα μηνύματα να φθάσουν στους σύγχρονους μαθητές; Κάποια από αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε με την ευκαιρία του εορτασμού των 200 χρόνων.

Γιάννης Χαραλαμπίδης : Ιστορικός (ΠΜΣ Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία – Πανεπιστήμιο Κρήτης)

Θέμα εισήγησης: Σύγχρονες εφαρμογές της Δημόσιας Ιστορίας στην εκπαίδευση – οι “Φάκελοι Ελληνικής Ιστορίας” για το 1821.

Περίληψη εισήγησης: Η εκπαιδευτική διαδικασία στο μάθημα της Ιστορίας στην Α’βάθμια και Β’βάθμια Εκπαίδευση βρίσκεται σε φάση εξοικείωσης και κοινωνικοποίησης με τα σύγχρονα ψηφιακά μέσα απεικόνισης και αφήγησης. Μια σειρά από ψηφιακά εργαλεία μπορούν να υποστηρίξουν τη διδακτική της Ιστορίας στο σχολείο. Χαρακτηριστική περίπτωση τέτοιων μέσων είναι τα ψηφιακά μικρο-ντοκιμαντέρ της πλατφόρμας “Greek History Files – Φάκελοι Ελληνικής Ιστορίας” που εφαρμοσμένα αναπτύσσουν την ιστορική αφήγηση για το προεπαναστατικό ελληνικό περιβάλλον και την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Σκοπός της εισήγησης είναι η παρουσίασης της πλατφόρμας GHF και των δυνητικών εφαρμογών της στο διδακτικό περιβάλλον, καθώς και γενικότερων σκέψεων-προτάσεων για τις προοπτικές της σχολικής διδακτικής της Ιστορίας στο σύγχρονο διεθνές εκπαιδευτικό πλαίσιο.

Αναστάσιος Χατζηαναστασίου Δρ Νεότερης Ιστορίας, Εκπαιδευτικός

Θέμα εισήγησης: «Η Ελληνική Επανάσταση στην Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ. Διδακτικές προσεγγίσεις».

Περίληψη εισήγησης: Στην Α΄ Λυκείου του ΕΠΑΛ διδάσκεται η Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου στην οποία περιλαμβάνεται και η Ελληνική Επανάσταση που καλύπτει πέντε ενότητες. Τα παιδιά έχουν διδαχθεί τα ίδια γεγονότα και στην προηγούμενη τάξη, στην Γ΄ Γυμνασίου. Το γεγονός αυτό, επιτρέπει στον διδάσκοντα να προσεγγίσει περισσότερο δημιουργικά τη συγκεκριμένη ύλη αξιοποιώντας τις πρόσφατες προηγούμενες γνώσεις των μαθητών καθώς και τις πηγές και την εικονογράφηση του βιβλίου. Με δεδομένες τις ιδιαιτερότητες του ΕΠΑΛ, τις οποίες ο διδάσκων οφείλει να γνωρίζει, μπορεί να διαμορφωθεί ένα διδακτικό σενάριο που να στηρίζεται περισσότερο σ’ έναν συνδυασμό αφήγησης μέσω του κατευθυνόμενου διαλόγου, τη διερευνητική μάθηση και λιγότερο στην αποστήθιση.

Βιογραφικά Εισηγητών

Εισηγητής : Χαράλαμπος Μηνάογλου, Διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Χαράλαμπος Μηνάογλου είναι Διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Ε.Κ.Π.Α. Διετέλεσε υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση και του Ι.Κ.Υ. Έχει εργαστεί στο Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (Πρόγραμμα ΠΑΝΔΕΚΤΗΣ) και στο Κέντρον Ερεύνης Ιστορίας Νεωτέρου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών. Σήμερα διευθύνει το Πρότυπο Λύκειο της Ιωαννιδείου Σχολής Πειραιά. Έχει δημοσιεύσει πέντε βιβλία και δεκάδες επιστημονικά άρθρα. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται κυρίως στην περίοδο της Τουρκοκρατίας και ειδικότερα στον πνευματικό βίο των Ελλήνων, τους Έλληνες περιηγητές, την Ελληνική Ιστοριογραφία, τους Φαναριώτες και την Εκκλησιαστική Ιστορία.

Εισηγήτρια : Ελευθερία Μαντά, Επίκουρη Καθηγήτρια Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Η Ελευθερία Μαντά σπούδασε Ιστορία στη Θεσσαλονίκη. Για πολλά χρόνια διατέλεσε επιστημονική συνεργάτης και στη συνέχεια Διευθύντρια του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου του Αίμου. Από το 2011 έχει εκλεγεί στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ.
Τα ερευνητικά και διδακτικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη νεοελληνική και τη βαλκανική ιστορία, τις ελληνοαλβανικές σχέσεις, τον ιταλικό φασισμό και την Ανατ. Μεσόγειο και τη διδακτική της Νεότερης Ιστορίας.
Έχει διεξαγάγει έρευνες σε βιβλιοθήκες και αρχεία στην Ελλάδα και την Ευρώπη και έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Έχει διατελέσει υπεύθυνη έργου και μέλος της ερευνητικής ομάδας σε επιστημονικά προγράμματα.
Μιλάει αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά, αλβανικά.
Κυριότερες δημοσιεύσεις:
[Σε συνεργασία με τους Δημ. Κοντογεώργη και Χρ. Μανδατζή], Φτώχεια και φιλανθρωπία στη Θεσσαλονίκη της κρίσης (1930-1935), University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2017.
Οι μουσουλμάνοι Τσάμηδες της Ηπείρου (1923-2000), Ίδρυμα Μελετών Χερσονήσου του Αίμου, Θεσσαλονίκη 2004, 352 σ. [Μεταφράστηκε στα αγγλικά το 2008 και στα αλβανικά το 2015]
Από τη ζωή της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών και Πανεπιστήμιο Ρεθύμνου, Ρέθυμνο 2007.
Η εκπαίδευση της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία κατά το Μεσοπόλεμο, Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.

Εισηγητής Γιάννης Χαραλαμπίδης, Ιστορικός (ΠΜΣ Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία – Πανεπιστήμιο Κρήτης)

Ο κ. Γιάννης Χαραλαμπίδης είναι ιστορικός σε φάση ειδίκευσης στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι η ελληνική πολιτική ιστορία του 20ού αιώνα, η πολιτική και κοινωνική συγκρότηση του Νέου Ελληνισμού και η ιστορία των ιδεών και των αντιλήψεων κατά τον 19ο και 20ο αιώνα. Έχει εργαστεί για χρόνια ως ιδιώτης εκπαιδευτικός και έχει αρθρογραφήσει για ιστορικά και κοινωνικά θέματα σε σειρά έντυπων και ηλεκτρονικών μέσων με πιο πρόσφατα τις εφημερίδες Τα Νέα, Η Καθημερινή και τις ιστοσελίδες liberal.gr, thepresident.gr και lastpoint.gr.

Εισηγητής Αναστάσιος Χατζηαναστασίου, Δρ Νεότερης Ιστορίας, Εκπαιδευτικός

Ο κ. Αναστάσιος Χατζηαναστασίου είναι Δρ Νεότερης Ιστορίας, Εκπαιδευτικός. Γεννήθηκε στη Λευκωσία της Κύπρου το 1965. Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Κρήτης Παλέρμου και Κύπρου. Στο συγγραφικό του έργο περιλαμβάνονται βιβλία ιστορικά και παιδαγωγικά καθώς και ένα μυθιστόρημα. Επίσης, δεκάδες επιστημονικές δημοσιεύσεις κυρίως ιστορικές με κύρια ενδιαφέροντα την Ιστορία της Κατοχής στη Μακεδονία και τη Θράκη, το Κυπριακό και τα Βαλκάνια αλλά και παιδαγωγικές, πάνω στο περιεχόμενο και τη διδακτική των φιλολογικών μαθημάτων. Το βιβλίο που συνέγραψε με τον Δημήτρη Πασχαλίδη. «Τα γεγονότα της Δράμας», Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1941 (Δράμα 2003 και 2016), βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών το 2004, ενώ το 2017 ανακηρύχτηκε επίτιμος Δημότης Δράμας για την επιστημονική του προσφορά ως Ιστορικός. Τελευταίο του βιβλίο (με τη Μαρία Κασιμάτη): «Πολεμώντας το ’21: Οι σημαντικότερες συγκρούσεις του Αγώνα της Ανεξαρτησίας στη στεριά και τη θάλασσα μέσα από τις πηγές». (Αθήνα 2020). Ζει και εργάζεται ως Φιλόλογος σε Λύκεια του Ναυπλίου. Είναι Οργανωτικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων. Είναι παντρεμένος με τη Βιολόγο Ελευθερία Ράλλη και έχει τρία παιδιά.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top