Γιατί ο Ιβάν Σαββίδης αύξησε το μερίδιό του στην ΟΛΘ ΑΕ- ο 6ος προβλήτας

Γιατί ο Ιβάν Σαββίδης αύξησε το μερίδιό του στην ΟΛΘ ΑΕ- ο 6ος προβλήτας

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Τι σκοπούς εξυπηρετεί η απόκτηση ενός ακόμη μετοχικού πακέτου της ΟΛΘ Α.Ε. , μέσω της Belterra, από τον μεγαλομέτοχο της εταιρείας κ. Ιβάν Σαββίδη; Γιατί επένδυσε επιπλέον περίπου 7,5 εκατ. ευρώ για να πάρει η Belterra επιπλέον μερίδιο 2,97% των μετοχών της ΟΛΘ Α.Ε., όταν έμμεσα και άμεσα, μετά και την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης τέλος Αυγούστου του 2021, ήλεγχε το 68,88% των μετοχών της επιχείρησης;

Τα παραπάνω ερωτήματα συζητούνται από εχθές το απόγευμα, όταν ανακοινώθηκε ότι η Belterra αγόρασε 299.855 μετοχές προς 26 ευρώ το κομμάτι, αυξάνοντας το ποσοστό που άμεσα κατέχει, από το 1,88% των τίτλων της ΟΛΘ Α.Ε., σε 4,85%.

Ο Ιβάν Σαββίδης, από μεγαλομέτοχος που ήδη ήταν, ενίσχυσε τη θέση του ακόμη παραπάνω, δίχως αυτή η κίνηση να προσδίδει κάτι περισσότερο σε ό,τι αφορά τον έλεγχο της ΟΛΘ Α.Ε.

Και γιατί, όπως διερωτώνται οι περί τον λιμένα, δεν  επένδυε αυτά τα χρήματα απευθείας στα έργα υποδομής και εξοπλισμού του λιμανιού, που ούτως ή άλλως, πρέπει εντός επταετίας και όπως συμβατικά υποχρεούται η SEGT ( ο ιδιώτης επενδυτής στον οποίο πωλήθηκε το 67% της ΟΛΘ Α.Ε.) να κάνει;

Έχει πλέον τόσο αναλυθεί η αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα και η ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού που βρίσκεται στη β’ φάση των δεσμευτικών προσφορών, που δεν προσθέτει κάτι στη δημόσια συζήτηση η επανάληψη του οφέλους που θα προκύψει από την εκτέλεση του έργου, που είχε προϋπολογιστεί στα 130 εκατ. ευρώ, κόστος που όπως φαίνεται ξεπερνάει, λόγω και της ανόδου των τιμών δομικών υλικών.

Ίσως, να υπάρχει και μία απλή εξήγηση στην επένδυση για την απόκτηση αυτού του πρόσθετου ποσοστού. Ίσως απλώς να συμφέρει για το μέτοχο, επειδή το Λιμάνι είναι κερδοφόρο και μάλιστα αυξάνει την κερδοφορία του. Με μία κουβέντα, θα αυξήσει τα έσοδά του από μερίσματα.

Το έργο επέκτασης του 6ου προβλήτα

Και με το έργο του 6ου προβλήτα τι γίνεται; Σαφώς και συμφέρει το μέτοχο η υλοποίησή του γιατί θα εξυπηρετεί περισσότερα container ships, θα έχει παραπάνω δουλειά, άρα και παραπάνω έσοδα. Αλλά η ανάπτυξη του ΟΛΘ, ενδιαφέρει άμεσα και πιεστικά όλο το οικοσύστημα του λιμανιού, την τοπική οικονομία, τη Θεσσαλονίκη και τη βόρεια Ελλάδα.

Λοιπόν, βάσει της σύμβασης που υπέγραψε η SEGT με το ελληνικό δημόσιο στις 18/5/2018, ο ιδιώτης επενδυτής είχε μία επταετία για να ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και, ακόμη δύο χρόνια, αν δεν είχαν γίνει κρίσιμες εξωτερικές υποδομές που παίζουν καίριο ρόλο στην ανάπτυξη του ΟΛΘ, δηλαδή η ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης που ήταν ημιτελής ( έχει πλέον συμβασιοποιηθεί το έργο ) και η σιδηροδρομική σύνδεση με το χερσαίο τμήμα του 6ου προβλήτα.

Συνεπώς η ΟΛΘ Α.Ε., έχει χρονικά περιθώρια ως το Μάϊο του 2025 για να ολοκληρώσει αυτό το πακέτο των επενδύσεων των 180 εκατ. ευρώ ή, ακόμη δύο χρόνια, ως το 2027. Ποιόν θα συνέφερε όμως ένα τέτοιο τρενάρισμα των έργων σε υποδομές και εξοπλισμούς; Προφανώς κανένα, γι’ αυτό και όλοι περιμένουν να δούνε τι θα γίνει με το διαγωνισμό για τον 6ο προβλήτα, πότε θα επιλεγεί ο ανάδοχος που σε περίοδο 32- 36 μηνών θα ολοκληρώσει την πολυπόθητη επέκταση.

Εννοείται πως όσα λέγονταν, όταν είχε εγκατασταθεί ο ιδιώτης στο Λιμάνι, ότι οι επενδύσεις θα ολοκληρώνονταν σε διάστημα τετραετίας, έχουν προ πολλού αναιρεθεί.

Κι’ όπως φαίνεται το έργο της επέκτασης, δύσκολα θα βγει στα 130 εκατ. ευρώ, που είχε υπολογιστεί στο πλαίσιο του πακέτου των συμβατικών υποχρεώσεων.

Όπως κι’ αν έχει το πράγμα, ότι και αν επιδιώκεται με την διεύρυνση του ποσοστού που ελέγχει ο κ. Σαββίδης στην ΟΛΘ Α.Ε. , κέρδος μπορεί να προκύψει μόνο αν γίνουν τα έργα που θα αυξήσουν τη διακίνηση φορτίων μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, κι’ αυτό το σημειώνουμε χωρίς βεβαίως να γνωρίζουμε την χρηματο-οικονομική πλευρά μίας επένδυσης που σαφώς πρέπει να είναι βιώσιμη.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ