Κορρές: Η “Βενιζέλου” δείχνει τον δρόμο για την ανάδειξη των αρχαίων του Μετρό

Κορρές: Η “Βενιζέλου” δείχνει τον δρόμο για την ανάδειξη των αρχαίων του Μετρό

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Oι αρχαιότητες  που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης, αποσπώνται και θα επανατοποθετηθούν στις θέσεις που βρέθηκαν με απόλυτη ασφάλεια για αυτές  και δίχως κανείς να καταλάβει ότι μετακινήθηκαν. Πέραν αυτού όμως, φαίνεται ότι θα βρεθεί μία εξαιρετική λύση και για τις αρχαιότητες που εντοπίσθηκαν σε άλλα σκάμματα του Μετρό, δήλωσε στο GRTimes.gr o μηχανικός και μελετητής του τεχνικής λύσης απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου κ. Δημήτρης Κορρές.

Ο κ. Κορρές ήταν πριν λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη, όταν, στο πεδίο, εξηγούσε στους Υπουργούς κ. Καραμανλή και κα. Μενδώνη, το πως θα γίνει η απόσπαση των αρχαιοτήτων που εντοπίσθηκαν κατά την ανασκαφή του σταθμού «Βενιζέλου»,  ενώ συμμετείχε και στην κλειστή σύσκεψη φορέων που ακολούθησε, στα γραφεία της Αττικό Μετρό Α.Ε.

Το GRTimes.gr είχε επικοινωνήσει μαζί του, όχι μόνο επειδή το θέμα από τεχνικής πλευράς έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά και επειδή οι αντιδράσεις στην κατασκευή του σταθμού με προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων,  από μερίδα  επιστημόνων και πολιτών,  τροφοδοτούν τη δημόσια συζήτηση.

Τελικώς κινδυνεύουν να καταστραφούν οι αρχαιότητες από την απόσπαση και μεταφορά; Υπάρχει ιδιαίτερος κίνδυνος για τις  μεταχριστιανικές τοιχοποιίες που είναι αρμολογημένες με κονιάματα; Υπάρχει κίνδυνος να υποστούν βλάβες οι αρχαιότητες που ενδεχομένως βρίσκονται σε μεγαλύτερο βάθος;  Μήπως με τον καιρό, τα αρχαία «ξεχαστούν» σε containers και ποτέ δεν τα ξαναδούμε στη «Βενιζέλου»;

O κ. Κορρές, αρκετά λακωνικός και προφανώς ενοχλημένος από την επίθεση που αμέσως ή εμμέσως δέχεται, επειδή ανέλαβε να μελετήσει την απόσπαση, μεταφορά και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων ( σ.σ. οι εργασίες θα γίνουν από την SLM Services και τον ανάδοχο, αλλά υπό την επιστασία του), είπε στο GRTimes.gr ότι οι αμφισβητήσεις εκφράζονται από άτομα που δεν έχουν τις ειδικές γνώσεις και τα οποία θέλουν να παραβλέπουν την άψογη διαχείριση προηγούμενων ανάλογων έργων, μεταφοράς δεκάδων αρχαιοτήτων, μνημειακών κτισμάτων, ναών.

-Πώς θα γίνει, με ασφάλεια, η μεταφορά όλων αυτών των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή κι’ αποτελούν ένα ολόκληρο σκηνικό- σύνολο, σε 1.600 τ.μ.;

«Οι εν λόγω αρχαιότητες ζυγίζουν περί τους 1000 τόνους. Θα μεταφερθούν με ασφάλεια όπως έχουν μεταφερθεί τουλάχιστον 15.000 τόνοι αρχαιοτήτων που έχουμε μεταφέρει μέχρι σήμερα».

– Παρατηρούμε ότι πέραν της πλακόστρωτης decumanus, που συναντάται με την cardo, υπάρχουν πολλές τοιχοποιίες μεταχριστιανικών κτισμάτων. Έχει υποστηριχθεί, ότι οι τοιχοποιίες αυτές, με την απόσπαση και μεταφορά τους, θα υποστούν καταστροφή επειδή ακριβώς είναι αρμολογημένες με κονιάματα της εποχής εκείνης. Τι απαντάτε;

«Ακόμη και χωρίς κονιάματα (ξερολιθιές) δεν θα διέτρεχαν κανέναν κίνδυνο. Αυτοί που ισχυρίζονται κάτι τέτοιο, τι εμπειρία διαθέτουν από μεταφορές κτισμάτων;»

-Θα είναι δυνατή η ανασύνθεση του συνόλου που τώρα βλέπουμε, στην επανατοποθέτησή του; Τι ακριβώς προβλέπει η μελέτη και πώς αυτή η ανασύνθεση θα υλοποιηθεί;

«Η ανασύνθεση θα γίνει με ανάλογες μεθόδους που έχουμε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν σε αντίστοιχες περιπτώσεις με επιτυχία. Δεν θα υπάρξει απολύτως κανένα πρόβλημα στην ανασύνθεση των αρχαιοτήτων που ανασκάφηκαν, αλλά δεν θα υπάρξουν προβλήματα ούτε και για τις αρχαιότητες που θα αποκαλύψει, ενδεχομένως, η συνέχιση της ανασκαφής. Το έχουμε κάνει πολλές φορές, πολλές φορές έχουμε αποσπάσει αρχαιότητες με υποκείμενες προγενέστερες φάσεις χωρίς πρόβλημα».

-Εκφράζεται  φόβος ότι τα αρχαία της Βενιζέλου, θα μείνουν σε containers, όπως “έγινε με το τμήμα του decumanus maximus (73 μ μήκος) που αποσπάστηκε από το σταθμό Αγίας Σοφίας  με την υπόσχεση ότι θα επανατοποθετηθεί, αλλά τώρα ανακάλυψαν ότι… «δεν χωράει». Tην απόσπαση του decumanus από το σταθμό «Αγία Σοφία» την μελετήσατε εσείς, τι έχετε να πείτε  για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων τόσο στην Αγία Σοφία, όσο βεβαίως και στη Βενιζέλου;

«Ούτως ή άλλως ήταν αδύνατη η επαναφορά όλων των αρχαιοτήτων στους σταθμούς που βρέθηκαν διότι αυτό θα ακύρωνε το έργο. Οι αρχαιολόγοι με πολύ δυσκολία και μετά από πολύ σκέψη επέλεξαν τις αρχαιότητες που θα έπρεπε να διασωθούν (μία πολύ μεγάλη ποσότητα αρχαιοτήτων τεκμηριώθηκε και αποδομήθηκε προκειμένου να προχωρήσει το ανασκαφικό έργο και να αντληθεί κατά το μέγιστο η αρχαιολογική πληροφορία). Η αλήθεια είναι ότι οι 1400 τόνοι σοβαρών αρχαιοτήτων που μεταφέρθηκαν στο Καλοχώρι από Αγίας Σοφίας-Συντριβάνι- Άγιους  Πάντες για τις οποίες δεν υπήρχε κάποια σοβαρή πρόβλεψη για τη σωτηρία τους, ήταν η αιτία, γύρω στο 2015, να αρνηθώ τη συμμετοχή μου στις αποσπάσεις των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου. Σήμερα εκτός από την επιστροφή των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου και την ανάδειξή τους, σε ποσοστό 92%, εντός του σταθμού φαίνεται ότι θα βρεθεί μία εξαιρετική λύση και για τις αρχαιότητες των υπολοίπων σταθμών».

-Yπάρχουν προηγούμενα έργα, του ιδίου μεγέθους και σπουδαιότητας, με αυτό της Βενιζέλου και ποιο το αποτέλεσμα από την ανάλογη διαχείρισή τους;

«Μέχρι σήμερα έχουμε μεταφέρει σε τεμάχια, τα οποία συναρμολογήσαμε με απόλυτη επιτυχία, της τάξεως των 200 έως 300 τ.μ. τα οποία στο σύνολό τους πρέπει να υπερβαίνουν το συνολικό εμβαδόν των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.Εάν για να γίνει κάτι θα έπρεπε η προϋπόθεση να είναι αυτό το κάτι να έχει ξαναγίνει, απλά θα ζούσαμε ακόμη στα σπήλαια».

Μένει στο επόμενο διάστημα να δούμε πως θα υλοποιηθεί η υπόσχεση «και αρχαία, και μετρό» στο σταθμό «Βενιζέλου», αλλά και τι συνιστά την «εξαιρετική λύση» για άλλες αρχαιότητες που ανασκάφηκαν στα εργοτάξια του Μετρό.

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ