Μετρό Θεσσαλονίκης: Στα 140 εκ. η επένδυση στην αρχαιολογική έρευνα

Μετρό Θεσσαλονίκης: Στα 140 εκ. η επένδυση στην αρχαιολογική έρευνα

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Κοντά στα 140 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί η συνολική δαπάνη για την αρχαιολογική έρευνα που διεξάγεται στο πλαίσιο κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, μία δαπάνη σχεδόν δεκαπλάσια των 15 εκατ. που είχαν προβλεφθεί στη σύμβαση που υπογράφηκε το 2006.

Το τι έχει δαπανηθεί ή, ορθότερα, «επενδυθεί», στην αρχαιολογική εκσκαφή και έρευνα, σε αυτά τα χρόνια κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό, το GRTimes.gr διερεύνησε με αφορμή την τελευταία πιστοποίηση πληρωμής αρχαιολογικών εργασιών.

Όπως μαρτυρούν τα νούμερα, οι δαπάνες για την αρχαιολογική έρευνα είχαν υποεκτιμηθεί τόσο πολύ, που ως σήμερα, απαιτήθηκε τέσσερις φορές να εξευρεθούν και να δοθούν πρόσθετα κονδύλια, για να μπορέσουν να προχωρήσουν οι ανασκαφές και όλες οι εργασίες που τις συνοδεύουν (π.χ. καταγραφή ευρημάτων ).

Αρχικά λοιπόν, στο πλαίσιο της σύμβασης του έργου, είχαν προβλεφθεί 15 εκατ. προ ΦΠΑ για την αρχαιολογική έρευνα. Στη συνέχεια, ένα επιπλέον, μεγάλο ποσό, 33 εκατ. προ ΦΠΑ, δόθηκε από το λογαριασμό των απροβλέπτων του έργου, ενός μεγάλου έργου που έχει μόλις 13 εκατ. στον κουμπαρά για απρόβλεπτες δαπάνες.

Μετά, με τρεις συμπληρωματικές συμβάσεις για τις αρχαιολογικές εργασίες, δόθηκαν επιπλέον 84,7 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, από τα οποία έχουν δαπανηθεί τα 78 εκατ. ευρώ.

Συνολικά δηλαδή η δαπάνη για την αρχαιολογική ανασκαφή και έρευνα στη βασική γραμμή του Μετρό, φθάνει στα 132,7 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, όσα δηλαδή δαπανήθηκαν για την κατασκευή του Μουσείου της Ακρόπολης, κάτι που αναφέρεται για να γίνει αντιληπτή η τάξη μεγέθους του αρχαιολογικού έργου που συντελείται στα σκάμματα του Μετρό Θεσσαλονίκης και το οποίο στο μεγαλύτερο μέρος χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους.

Θα φτάσουν όμως αυτά τα 132,7 εκατ. για να τελειώσει η αρχαιολογική ανασκαφή και οι εργασίες οι σχετικές με αυτή, όταν μάλιστα είναι ανοικτό το έργο στο Σταθμό Βενιζέλου;

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νίκος Ταχιάος, εκτίμησε ότι μαζί με το κόστος απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων της «Βενιζέλου» – ακόμη σε αναμονή της απόφασης του ΣτΕ για τις αρχαιότητες- αλλά και των εργασιών που απομένουν να γίνουν, η δαπάνη θα φτάσει κοντά στα 140 εκατ. ευρώ. Σημείωσε δε, πως βάσει των πινάκων εκτελεσμένων εργασιών που κατατίθενται προς πιστοποίηση, τις περισσότερες φορές, σχεδόν το 90% των δαπανών αφορά πληρωμές προσωπικού, αρχαιολόγων, εργατών αλλά και υποστηρικτικού προσωπικού.

Με το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως χαρακτηριστικά λέχθηκε, «η Αττικό Μετρό είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες προσωπικού των αρχαιολογικών υπηρεσιών».

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ