ΟΑΣΘ: Από μέρα σε μέρα ο διαγωνισμός για 120 λεωφορεία

ΟΑΣΘ: Από μέρα σε μέρα ο διαγωνισμός για 120 λεωφορεία
Άννη Καρολίδου

Τρέχει να προλάβει ο ΟΑΣΘ για να δημοσιευτεί μέσα στον Ιανουάριο ο διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την μίσθωση 120 λεωφορείων, καθώς η εκχώρηση 25 υπεραστικών γραμμών στα ΚΤΕΛ, που αναμένεται άμεσα, δεν θα μπορέσει να βελτιώσει σε ανεκτά επίπεδα τις αστικές συγκοινωνίες ώστε να φτάσουν στο 70%-80% των προγραμματισμένων δρομολογίων.

Μπορεί το επιβατικό κοινό να θεωρεί ότι τα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν χειρότερα από ό,τι είναι, αλλά όπως επισημαίνεται στην πολύ πρόσφατη Έκθεση Επιχειρησιακής Ικανότητας του ΟΑΣΘ ( Ιανουάριος 2020)  «εκτιμάται ότι το 2020, αν δεν ληφθούν άμεσα πρόσθετα μέτρα, τα ωφέλιμα οχηματοχιλιόμετρα οριακά θα φθάσουν τα 20.000.000 ή ποσοστό μείωσης ~47% των συμβατικών».

Επειδή λοιπόν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, όχι μόνο δεν… τρέχουν αλλά τα μισά και πλέον δεν βγαίνουν καν στους δρόμους, αναγκάζεται ο Οργανισμός, που φαίνεται πως ξύπνησε από το λήθαργο στον οποίο είχε πέσει την διετία της διοίκησης Παππά, να κάνει κινήσεις ανάσχεσης και ανάταξης της κατάστασης που έχει πάρει διαστάσεις εκρηκτικές.

Τα όρια ανοχής των Θεσσαλονικέων δείχνουν να εξαντλούνται ενώ «η διακοπή της παροχής της δημόσιας υπηρεσίας (της αστικής συγκοινωνίας) φαίνεται ότι βρίσκεται ‘anteportas’ για την Π.Ε. Θεσσαλονίκης», όπως επισημαίνεται στην εν λόγω Έκθεση.

Σε μία φάση ο διαγωνισμός

Ο διαγωνισμός λοιπόν, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, θα βγει στον αέρα εντός του μήνα, θα διενεργηθεί σε μία φάση και από τους υποψηφίους θα ζητηθεί η υποβολή της οικονομικής μαζί με την τεχνική προσφορά.

Από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει εξασφαλιστεί κονδύλιο 8 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ, για την προμήθεια 120 λεωφορείων για περίοδο 30 μηνών, με έναρξη την 1η Ιουλίου 2020. Ο ΟΑΣΘ θα μισθώσει τα οχήματα με leasing και δικαίωμα εξαγοράς στο τέλος της μισθωτικής περιόδου, ενώ θα προβλέπεται, προαιρετικά, η προμήθεια μεγαλυτέρου αριθμού λεωφορείων.

Οι ενδιαφερόμενοι που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό θα πρέπει  να προσφέρουν οχήματα κατηγορίας κινητήρων ‘Euro 5’ και, επιπλέον, να διαθέτουν τις υποδομές για τη συντήρησή τους ( σ.σ. μηχανουργεία, κινητά συνεργεία κ.ο.κ.).

Στόχος της διοίκησης του ΟΑΣΘ είναι, η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας στον ταχύτερο δυνατό χρόνο, εντός 15 – 20 ημερών, συνεπώς και η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και η ανακήρυξη του αναδόχου/των αναδόχων, ως το τέλος Φεβρουαρίου.

Επειδή ο αριθμός των οχημάτων που ζητούνται είναι μεγάλος, πιθανώς η μίσθωση να γίνει από περισσοτέρους του ενός προμηθευτές.

Εν τω μεταξύ, στο επόμενο τρίμηνο, όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός κ. Καραμανλής, θα προκηρυχθεί και ο μεγάλος διαγωνισμός για την αγορά 700-800 καινούργιων λεωφορείων, για ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, με το 1/3 αυτών να είναι ηλεκτροκίνητα.

Όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, από το παραπάνω σύνολο των λεωφορείων, τα 350 θα ενταχθούν στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με τα 300 να είναι ηλεκτροκίνητα.

Η κατάσταση του ΟΑΣΘ

Στην Έκθεση Επιχειρησιακής Ικανότητας του ΟΑΣΘ, η μελανή εικόνα του Οργανισμού, αποτυπώνεται σε αριθμούς.

Έτσι, όπως γράφεται « Το 2019 ο Ο.Α.Σ.Θ. δεν κατάφερε να εκτελέσει περισσότερο από το 1/3 του ετήσιου μεταφορικού έργου, σε σχέση με το συμβατικό (~43.000.000 οχηματοχιλιόμετρα ανά έτος) και η τάση αυτή διαρκώς επιδεινώνεται. Συγκεκριμένα, περισσότερα από ~17 εκατ. συμβατικά οχηματοχιλιόμετρα δεν εκτελέστηκαν το 2019. Επομένως, η διακοπή της παροχής της δημόσιας υπηρεσίας (της αστικής συγκοινωνίας) φαίνεται ότι βρίσκεται ‘anteportas’ για την Π.Ε. Θεσσαλονίκης.

« Εκτιμάται ότι το 2020, αν δεν ληφθούν άμεσα πρόσθετα μέτρα, τα ωφέλιμα οχηματοχιλιόμετρα οριακά θα φθάσουν τα 20.000.000 ή ποσοστό μείωσης ~47% των συμβατικών».

Τροχαίο υλικό ΟΑΣΘ

Ο στόλος του ΟΑΣΘ, είναι γερασμένος, με τα οχήματα να έχουν μέση ηλικία 14,35 έτη, ενώ μέσα στο 2020 θα πρέπει να αποσυρθούν 89 λεωφορεία γιατί θα έχουν φτάσει στο επιτρεπτό όριο ζωής των 23 ετών! Οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, εξαρτώνται δηλαδή από υπέργηρα λεωφορεία αφού με το νόμο 3652/2008, η επιτρεπτή διάρκεια ζωής των λεωφορείων ήταν τα 12 έτη. Αν δηλαδή ίσχυε ο ανωτέρω νόμος και δεν είχαν δοθεί παρατάσεις ζωής στα οχήματα με επόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, σήμερα το 84% του στόλου του ΟΑΣΘ θα είχε παροπλιστεί.

«Ο στόλος οχημάτων του Ο.Α.Σ.Θ. αποτελείται από συνολικά 617 οχήματα διαφόρων τύπων, με ηλικία από 7 ως 22 έτη και όπως σημειώνεται στην Έκθεση, η συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων -520 οχήματα ή 84%- είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 12 ετών, με το 60% είναι ηλικίας 14 ετών και άνω. Η μεγαλύτερη ομάδα λεωφορείων είναι ηλικίας 14 ετών (118 οχήματα), ακολουθούμενη από οχήματα 16 ετών και άνω (114 οχήματα). Κάτω των 10 ετών είναι μικρός αριθμός οχημάτων (97 οχήματα ή 16%), πολλά από τα οποία όμως αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα διαβρώσεων δομικών στοιχείων τους».

«Σήμερα, 89 οχήματα (ή ποσοστό 14,42% του συνόλου) προσεγγίζουν το τέλος του, κατά τον νόμο, επιτρεπτού χρόνου ζωής των 23 ετών και εντός του 2020 (Σεπτέμβριος) πρόκειται, σταδιακά, να αποσυρθούν. Το γεγονός αυτό επιτείνει περαιτέρω την ήδη δύσκολη κατάσταση αναφορικά με την διαθεσιμότητα οχημάτων για την κάλυψη των δρομολογίων. Επισημαίνεται ότι την διετία 2017-2019 αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία 129 λεωφορεία, χωρίς να υπάρξει προσθήκη κανενός νέου οχήματος.

Βλάβες λεωφορείων εν κινήσει

«Επιπλέον, επακόλουθο της μεγάλης ηλικίας του τροχαίου υλικού αποτελούν οι συχνές βλάβες των οχημάτων (ακόμη και εν κινήσει) με αποτέλεσμα ο Ο.Α.Σ.Θ. να αδυνατεί να εξυπηρετήσει το επιβατικό κοινό της Π.Ε. Θεσσαλονίκης. Το γεγονός της μεγάλης συχνότητας εμφάνισης βλαβών είναι γνωστό από ετών, καθώς είχε αποτυπωθεί στην έκθεση ελέγχου του μικτού κλιμακίου ελέγχου των Υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών. Συγκεκριμένα, στην ανωτέρω έκθεση, διαπιστώθηκε ότι την περίοδο 2011-2016, περίπου το 15% των οχημάτων ήταν εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης ή προληπτικού ελέγχου (με βάση δείγμα 3 ημερών στο αμαξοστάσιο Σταυρούπολης).

«Επισημαίνεται ότι, πέραν των άλλων, 92 αρθρωτά λεωφορεία έχουν ακινητοποιηθεί ήδη από τα μέσα του 2019, καθώς σε σημαντικό αριθμό από αυτά διαπιστώθηκαν ρηγματώσεις του πλαισίου [στην περιοχή της άρθρωσης (μύλος)]. Ήδη το πρώτο δεκαήμερο 2020 παρατηρήθηκαν ρηγματώσεις και σε τρία αρθρωτά λεωφορεία άλλης ομάδας, γεγονός που θέτει σε αμφιβολία την συνέχιση της κυκλοφορίας ακόμη 44 αρθρωτών λεωφορείων.

«Η κατάσταση του τροχαίου υλικού του Ο.Α.Σ.Θ. αποτυπώνεται και στην πρόσφατη Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας (EnhancedSurveillanceReport – Greece, November 2019, Institutional Paper 116, σ. 104) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, όπου γίνεται ειδική μνεία στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και επισημαίνεται ότι «η κατάσταση του Ο.Α.Σ.Θ. είναι ανησυχητική, με τον αριθμό των οχημάτων που βρίσκονται σε λειτουργία να έχει πέσει από 550 σε 215». Μάλιστα η Επιτροπή αναφέρει σχετικά ότι «όλα τα οχήματα είναι ηλικίας άνω των 15 ετών, με αποτέλεσμα την ιδιαίτερα χαμηλή ποιότητα και αξιοπιστία της παρεχόμενης υπηρεσίας».

Η Έκθεση Επιχειρησιακής Ικανότητας αναφέρεται επίσης στην οικονομική δυσπραγία του Οργανισμού, στα προβλήματα επάρκειας του προσωπικού, σε ζητήματα οργανωτικά και φυσικά τεχνικά.

Ωστόσο, σε τούτη τη φάση το Νο 1 πρόβλημα είναι η βελτίωση του μεταφορικού έργου με αξιόπιστα λεωφορεία, κάτι που αναμένεται να επιτευχθεί με την εκχώρηση 25 υπεραστικών και τοπικών γραμμών στα ΚΤΕΛ και, με τη μίσθωση 120 ή και περισσοτέρων λεωφορείων από τον ΟΑΣΘ.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

12:1019/02

Κουμουτσάκος: Ισχύει η απόφαση για τα κλειστά κέντρα Πολιτική

11:5619/02

Θεσσαλονίκη: Στο δημοτικό συμβούλιο το Airbnb (VIDEO) Δήμοι ,Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

11:4619/02

Χαλκιδική: Λήξη συναγερμού για πετρελαιοκηλίδα Ελλάδα ,Κοινωνία ,Περιβάλλον

11:4019/02

Γ. Βρούτσης: Πολλαπλά τα οφέλη με το νέο ασφαλιστικό Πολιτική

11:2519/02

Μητρόπολη: Η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ για τον βανδαλισμό Ελλάδα ,Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

11:2019/02

Brexit: «Πόρτα» σε ανειδίκευτους και όσους δε γνωρίζουν αγγλικά Διεθνή

11:1019/02

Στο Ναύπλιο και φέτος το 7o Mediterranean Yacht Show Ελλάδα

11:0019/02

Στοίχημα Champions League: Κόντρα στις έδρες Αθλητισμός

10:5019/02

Συγχαρητήρια σε Τζιτζικώστα από την πρόεδρο της Κομισιόν Β.Ελλάδα ,Ελλάδα ,Πολιτική

10:4019/02

Φλώρινα: Σύλληψη για ρευματοκλοπή Β.Ελλάδα ,Κοινωνία

10:3219/02

Χαλκιδική: «Συναγερμός» για πετρελαιοκηλίδα Β.Ελλάδα ,Ελλάδα ,Κοινωνία

10:3019/02

Τρ. Πειραιώς: 4,9 εκατ. στα ΚΤΕΛ Θεσ/νίκης για προμήθεια λεωφορείων Επιχειρήσεις ,Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

10:2019/02

Επιστρέφει το Oruc Reis στην Κρήτη Ελλάδα

10:1019/02

ΑΠΘ: Πρωτοποριακή επέμβαση στο Ιπποκράτειο Ελλάδα ,Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

10:0019/02

Αδ. Γεωργιάδης: Το Mega το έκλεισε ο Τσίπρας Πολιτική

09:5019/02

ΑΔΕΔΥ: Δε θα λάβουν πρόστιμα για αναδρομικά οι συνταξιούχοι Ελλάδα ,Κοινωνία

09:4019/02

Επιμένουν να οδηγούν μεθυσμένοι παρά τα πρόστιμα! Ελλάδα ,Κοινωνία

09:3019/02

Αθήνα: Τροχαίο στον Κηφισό- Ουρές χιλιομέτρων Ελλάδα ,Κοινωνία

09:1919/02

Διακοπή νερού στην Πολίχνη Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

09:1119/02

Diamond Princess: Αποβιβάζονται οι πρώτοι επιβάτες Χωρίς κατηγορία

09:0319/02

Κοροναϊός: Ξεπέρασαν τους 2.000 οι νεκροί Διεθνή

08:5819/02

Volkswagen: Νέα αναβολή για το εργοστάσιο στην Τουρκία Διεθνή

08:4619/02

Μαλαισία: Νέες αποκαλύψεις για την πτήση MH370 Διεθνή

08:3019/02

Στο TAXISnet η δήλωση IBAN για τις επιστροφές φόρου Ελλάδα ,Επιχειρήσεις ,Κοινωνία

08:2019/02

Με την ηγεσία του Λιβάνου συναντάται ο Δένδιας Ελλάδα ,Πολιτική

08:1019/02

Είχε δηλωθεί εξαφάνιση του 83χρονου που παρασύρθηκε στην Εγνατία Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

08:0019/02

Πετρελαιοκηλίδες και Αρώματα- Το 11ο ποδηλατικό καρναβάλι επιστρέφει Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία ,Σημαντικά

07:5219/02

Δικτύωση φορέων καινοτομίας και επιχειρήσεων Β.Ελλάδα ,Ελλάδα ,Επιχειρήσεις

07:3519/02

ΕΕW: βλέπει Ελλάδα για παραγωγή ενέργειας από 2,3 tn. απορριμμάτων Ενέργεια ,Επιχειρήσεις ,Σημαντικά

07:3419/02

Θεσ/νίκη: Στόχος βανδάλων η Μητρόπολη (ΦΩΤΟ) Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία ,Σημαντικά

07:3019/02

Αυγενάκης: Συναντήσεις για θέματα του χάντμπολ Αθλητισμός

07:2019/02

Σε δύο μεγάλες διεθνείς εκθέσεις μόδας η ΠΚΜ Β.Ελλάδα ,Επιχειρήσεις ,Κοινωνία

07:1019/02

ΠΚΜ: Σε ποια σημεία εκτελούνται εργασίες συντήρησης Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

07:0019/02

Ο καιρός σήμερα, Τετάρτη Κοινωνία ,Σημαντικά

06:3019/02

Ορκίστηκε ο νέος πρόεδρος της Κροατίας Διεθνή

06:0019/02

Λιβύη: Ο στρατός του Χαφτάρ κατέρριψε δύο τουρκικά drone (ΦΩΤΟ) Διεθνή

05:3019/02

Ζωγραφική: “Ξεριζωμοί ΙΙ” στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσ/νίκης Θεσσαλονίκη ,Πολιτισμός

05:0019/02

Θεσ/νίκη: ‘’Η τσικνο-πέμπτη συμφωνία’’ στο δημαρχείο Δήμοι ,Θεσσαλονίκη ,Κοινωνία

04:3019/02

Η Βιολέτα Ίκαρη στο Ξέφωτο Θεσσαλονίκη ,Πολιτισμός

04:0019/02

Σκύδρα: Πρόσκληση σε… κυνήγι θησαυρού Β.Ελλάδα ,Δήμοι ,Ελλάδα

03:3019/02

Ν. Μουδανιά: Λήψη δειγμάτων εθελοντών μυελού οστών Β.Ελλάδα ,Κοινωνία ,Υγεία

03:0019/02

Οι ταινίες της εβδομάδας στις αίθουσες του Φεστιβάλ Ελλάδα ,Πολιτισμός

02:3019/02

Τα σχολεία μελετούν τους σεισμούς Ελλάδα ,Κοινωνία ,Παιδεία

02:0019/02

Βατικανό: Στην Καπέλλα Σιστίνα οι 12 επιτοίχιοι του Ραφαήλ Διεθνή ,Πολιτισμός

01:3019/02

Λ. Πετρούνιας: Επόμενος σταθμός…Ολυμπιακοί Αγώνες! Αθλητισμός

01:0019/02

Andy Warhol: Στη δημοσιότητα σπάνια ερωτικά του σκίτσα Πολιτισμός

00:3019/02

Η έλλειψη αυτής της βιταμίνης εντείνει τον πόνο στη μέση Υγεία

23:5918/02

Βουλγαρία: Συναγερμός για κρούσματα ιού της γρίπης των πτηνών Διεθνή

23:5018/02

Ισραήλ: «Χαλαρώνει» τα μέτρα στη Λωρίδα της Γάζας Διεθνή

23:4018/02

Κροατία: Ο Ζόραν Μιλάνοβιτς νέος πρόεδρος Βαλκάνια ,Διεθνή

23:3018/02

Πιθανή ποινή στον ιατροδικαστή για το βιαστικό πόρισμα Ελλάδα ,Κοινωνία

23:2018/02

Καραμανλής: Αποζημίωση από ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε όσους αγόρασαν εισιτήρια Πολιτική

23:1018/02

Συνάντηση Γεραπετρίτη-Γραμμένου ενόψει της άφιξης FIFA-UEFA Αθλητισμός

23:0018/02

“Ξεχάστε τα” Μάρμαρα του Παρθενώνα απαντά η Βρετανία Διεθνή

22:4418/02

Τροχαίο στην Εγνατία Οδό- Θανατηφόρα παράσυρση πεζού Θεσσαλονίκη ,Σημαντικά

22:3218/02

Τουρκία: Νέο ένταλμα σύλληψης για τον Οσμάν Καβαλά Διεθνή

22:2018/02

Ευρωπαϊκό Δικαστήριο: Δεν απαγορεύονται οι κλειστές δομές Πολιτική

22:1218/02

Η νέα διοίκηση της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος Ναυτιλία

22:1018/02

Μπήκαν σε σπίτι ζευγαριού, τους λήστεψαν και απήγαγαν την κοπέλα Ελλάδα ,Κοινωνία

21:5918/02

Μεγάλη η ελληνική συμμετοχή στη Fruit Logistica Επιχειρήσεις

21:5018/02

Σταϊκούρας: Προτεραιότητα η επίτευξη υψηλής και βιώσιμης ανάπτυξης Οικονομία

21:4018/02

Λιβυή: Βομβαρδισμοί στο λιμάνι της Τρίπολης Διεθνή

21:3718/02

Οι έξι επιχειρήσεις που βραβεύτηκαν στα Growth Awards Επιχειρήσεις

21:2518/02

Αστακός:Συνελήφθη ο Έλληνας συνεργός του καρτέλ κοκαΐνης Ελλάδα ,Κοινωνία

21:1518/02

Εξάρχεια:Οκτώ προσαγωγές από την αστυνομική επιχείρηση Ελλάδα ,Κοινωνία

21:1318/02

H Kρι Κρι νικήτρια στα βραβεία «Growth Awards» Επιχειρήσεις

21:0718/02

«Eπιχειρηματική Αριστεία» για τoν όμιλο SANI/Ikos Group Τουρισμός

21:0018/02

Ρωσία: Απαγορεύει την είσοδο στους Κινέζους λόγω κοροναϊού Διεθνή

20:5018/02

Άφαντος ο «Σαράφης»- Αντιδράσεις από την επιτροπή Πολιτική ,Σημαντικά

20:4718/02

Παρουσίαση του βιβλίου του Σεραφείμ Τσόκα Πολιτισμός

20:4018/02

Δένδιας: Στον Λίβανο την Τετάρτη Διεθνή ,Πολιτική

20:3018/02

Η επιστροφή των μαρμάρων στη συμφωνία για το Brexit Ελλάδα ,Πολιτική ,Πολιτισμός

20:2018/02

Πέτσας για Τσίπρα: Καταφεύγει σε παρέμβαση της προανακριτικής Πολιτική

20:1018/02

Μεγάλη αστυνομική επιχείρηση της δίωξης ναρκωτικών στα Εξάρχεια Ελλάδα ,Κοινωνία

20:0018/02

Πιο κοντά επενδυτικά Ελλάδα-Γερμανία Οικονομία

19:5018/02

Τουρκία: Αποστολή περισσότερων στρατιώτων στην Ιντλίμπ Διεθνή

19:4018/02

Novartis: Αποχώρησαν οι βουλευτές από ΓΑΔΑ-Δεν εμφανίστηκε ο «Σαράφης» Πολιτική

19:3018/02

Γεωργιάδης για «Σαράφη»: Κρύβεται και τρέχει σαν λαγός Πολιτική

19:2018/02

“Θεσμική εκτροπή” καταγγέλλει ο Τσίπρας για υπόθεση Novartis Πολιτική

ΕΠΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ
ΕΠΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ