ΟΑΣΘ: “Μποναμάς” 45 εκ και κινητοποιήσεις εργαζομένων

ΟΑΣΘ: “Μποναμάς” 45 εκ και κινητοποιήσεις εργαζομένων

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Τέλος από 1/1/2021 στη δεύτερη προσωπική διαφορά που παίρνουν  εργαζόμενοι του κρατικού ΟΑΣΘ κι’ αντιστοιχεί σε περίπου  δύο επιπλέον μισθούς το χρόνο. Τέλος και στα 119 ρεπό το χρόνο, που παίρνουν οδηγοί και τεχνικοί που εργάζονται με βάρδιες, όταν το έτος έχει 104 Σαββατοκύριακα. Στον ΟΑΣΘ θα υπάρξει πλήρης εφαρμογή της νομιμότητας και οι μη μισθολογικές παροχές θα έχουν αποκλειστικά κοινωνική διάσταση.

Η παραπάνω δήλωση ανήκει στον πρόεδρο και δ/νοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ καθ. Γιώργο Σκόδρα, ο οποίος απαντά έτσι και δημοσίως, στο Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΘ που έχει για σήμερα, 28/12/2020, προκηρύξει προειδοποιητική στάση εργασίας, μεταξύ 5-10 π.μ., με αίτημα την υπογραφή νέας Σ.Σ.Εργασίας. Αυτή τη θέση, θα διατυπώσει και στο ΥΠΥΜΕ, σήμερα ο κ. Σκόδρας, ο οποίος θα βρίσκεται στο Υπουργείο για τον επόμενο διαγωνισμό προμήθειας 220+50 λεωφορείων, αλλά και για να συζητηθούν τα όσα θα περιλαμβάνει ΚΥΑ με την οποία δοθεί ένας ακόμη «μποναμάς» σχεδόν 45 εκατ. ευρώ, από το ΦΠΑ της τελευταίας τριετίας.

«Όταν η κυβέρνηση στηρίζει τον ΟΑΣΘ και τις αστικές συγκοινωνίες, διαγράφοντας με νόμο το ΦΠΑ της τελευταίας τριετίας, από τότε δηλαδή που ο Οργανισμός έγινε κρατική επιχείρηση (25/7/2017), δεν είναι επιτρεπτό εργαζόμενοι του κρατικού ΟΑΣΘ να τυγχάνουν ειδικής μεταχείρισης, πέραν των όσων προβλέπει ο νόμος και βάσει μίας ΣΣΕ που είχε υπογράψει η διοίκηση Παππά αλλά δεν είχε εγκριθεί κεντρικά.

«Δεν υπάρχει καμία λογική, να γίνεται  προσπάθεια για να τακτοποιηθούν τα οικονομικά του ΟΑΣΘ κι’ από την άλλη πλευρά να γίνονται δαπάνες που δεν ανταποκρίνονται καν στα όσα προβλέπει ο νόμος. Θα πρέπει να υπάρχει νομιμότητα», τόνισε ο κ. Σκόδρας προσθέτοντας:

«Το υπουργείο Οικονομικών απέρριψε τη δεύτερη προσωπική διαφορά που υπήρχε στη ΣΣΕ που είχε υπογραφεί επί διοίκησης Παππά. Όχι μόνο δεν ενέκρινε, απέρριψε. Πρόκειται για την προσωπική διαφορά επί των δευτερευουσών απολαβών, που αφορά περίπου 1.500 εργαζομένους του Οργανισμού, οδηγούς και τεχνικό προσωπικό, που δουλεύουν με βάρδιες. Οι εργαζόμενοι αυτοί, παίρνουν και 119 ρεπό το χρόνο, όταν το έτος έχει 104 Σαββατοκύριακα. Σαν αποτέλεσμα, το μισθολογικό κόστος στον ΟΑΣΘ είναι κατά μέσο όρο 30% υψηλότερο από ότι στον ΟΑΣΑ, επειδή στον Οργανισμό της Αθήνας δεν υπάρχει αυτή η δεύτερη προσωπική διαφορά. Η διαφορά αυτή του 30%, σε χρήμα, αντιστοιχεί σε περίπου 18 εκατ. ευρώ το έτος», τόνισε ο κ. Σκόδρας.

Τα 119 ρεπό το χρόνο

Επίσης, από 1/1/2021 μπαίνει τέλος και στην υπερβολή των 119 ρεπό το χρόνο καθώς όπως εξήγησε ο επικεφαλής του ΟΑΣΘ, αυτά τα 15 ρεπό επιπλέον που παίρνουν 1.500 άτομα, αντιστοιχούν σε 25.000 ημέρες. «Με 220 ημέρες εργασίας, αυτό σημαίνει ότι ο ΟΑΣΘ πληρώνει 110 άτομα το χρόνο για να «κάθονται» ή, σε αντίθετη περίπτωση, χρειάζεται επιπλέον προσωπικό 110 ατόμων, μία δαπάνη που  υπολογίζεται στα 3.5 εκατομμύρια.

«Δεν είναι δυνατόν, όπως έχει συμβεί, να έχουμε 40 λεωφορεία στο αμαξοστάσιο επειδή θεωρητικώς δεν υπάρχουν οδηγοί, λόγω αυτής της κατάστασης».

Να σημειωθεί ότι και οι ημέρες των αργιών για τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ είναι κάπως ….φουσκωμένες, αφού αντί για τις εννέα που ισχύουν για όλους τους υπολοίπους εργαζομένους ( μαζί με τις κατ’ έθιμο), για τους υπαλλήλους του ΟΑΣΘ είναι 15.

Για τον κ. Σκόδρα, είναι αναγκαία η καλύτερη, παραγωγικότερη αξιοποίηση του προσωπικού του ΟΑΣΘ και σε αυτό δε βοηθάει ούτε η συνδικαλιστική άδεια των 1.000 ημερών για τα μέλη του ΣΕΟΑΣΘ.

Σύμφωνα με τον κ. Σκόδρα, τα μισθολογικά θέματα έχουν όλα ρυθμιστεί και ο ΟΑΣΘ, θα συνεχίσει να καταβάλλει μη μισθολογικές παροχές που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα και αφορούν στις οικογένειες των εργαζομένων, όπως συμμετοχή σε δαπάνες για παιδικούς σταθμούς, κατασκηνώσεις, λογοθεραπείες, ενίσχυση οικογενειών με παιδιά ΑμεΑ κ.αλ., ενώ έχει προτείνει και τη χορήγηση επιδόματος γέννησης.

Ο πρόεδρος του ΣΕΟΑΣΘ

Το GRTimes.gr επικοινώνησε και με τον πρόεδρο του ΣΕΟΑΣΘ κ. Γιάννη Δήμκα ο οποίος υποστήριξε ότι απάντηση στα αιτήματα των εργαζομένων, θα πρέπει να δοθεί κεντρικά, από το αρμόδιο Υπουργείο.

«Προσπαθούμε αλλά δεν καταφέρνουμε να έρθουμε σε επικοινωνία με τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, τον κ. Σταθόπουλο, ο οποίος είχε δεσμευτεί ότι θα έκλειναν όσα θέματα εκκρεμούσαν για την υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Οι εργαζόμενοι έχουν στηρίξει τον Οργανισμό σε δύσκολες συνθήκες και τα θέματα που ζητάμε να επιλυθούν δεν αφορούν μόνο τα εργασιακά μας, αλλά και την κατάσταση του στόλου του ΟΑΣΘ που είναι προβληματική», επισήμανε ο κ. Δήμκας.

Γενναία διαγραφή και επιστροφή ΦΠΑ

Με τον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο 4764/2020 (ΦΕΚ 256/23.12.2020/Τεύχος Πρώτο) και με τρία άρθρα, τα 137,141 και 142, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν σύναψη συμβάσεων, την επιδότηση του ΟΑΣΘ και την επιστροφή ΦΠΑ.

Με το άρθρο 142, παράγραφος 5, διαγράφονται οφειλές ΦΠΑ, κυρίως από την περίοδο Παππά, ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ, ενώ ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, θα επιστραφούν στον Οργανισμό ποσά ύψους 15 εκατ. ευρώ. Το όφελος από αυτή τη νομοθετική ρύθμιση είναι βεβαίως τεράστιας σημασίας για τον οργανισμό.

Mε το άρθρο 137, ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ, λόγω ειδικών συνθηκών covid-19 και για διάστημα εξαμήνου, μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις (σ.σ. απευθείας αναθέσεις) «με αντικείμενο: α) την απρόσκοπτη παροχή συγκοινωνιακού έργου, β) τη διασφάλιση της επάρκειας του στόλου των λεωφορείων τους, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς και της συντήρησης, την εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία με τα απαραίτητα τεχνολογικά μέσα για την ασφαλή και απρόσκοπτη λειτουργία των συστημάτων τηλεματικής και συλλογής κομίστρου αυτών, καθώς και την παροχή υπηρεσιών σχετικών με τη διαφύλαξη της ασφάλειας του στόλου και των επιβατών, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 269 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147)».

Με το άρθρο 141 ορίζεται σε 1,2% το ποσοστό επί των εσόδων του ΟΑΣΘ, που θα αποδίδεται στον ΟΣΕΘ, ενώ με το άρθρο 142, τίθενται και κριτήρια επί τη βάσει των οποίων θα πρέπει να υπολογίζεται η ετήσια τακτική επιδότηση που θα λαμβάνει ο ΟΑΣΘ, ο οποίος επίσης μπορεί να χρηματοδοτείται και με έκτακτες επιχορηγήσεις. Επιδότηση και επιχορηγήσεις είναι ακατάσχετες και μη δεκτικές συμψηφισμού με οφειλές προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Έρχεται ο διαγωνισμός για το 270

Ένα από τα θέματα της συνάντησης που θα γίνει σήμερα στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, αφορά και τον επόμενο διαγωνισμό που θα προκηρύξει ο ΟΑΣΘ για τη μίσθωση 220 λεωφορείων και επιπλέον 50 με προαίρεση. Ο Οργανισμός είναι έτοιμος να κάνει την προκήρυξη, ενδεχομένως για οχήματα ακόμη μικρότερης ηλικίας, δηλαδή έως 10 ετών και όχι 15, στο περιθώριο όμως της εγκεκριμένης πίστωσης που υπάρχει. Τα λεωφορεία που θέλει να προμηθευτεί με leasing ο ΟΑΣΘ θα είναι διαξονικά και αρθρωτά.

Στήριξη δεκάδων εκατομμυρίων

Το τελευταίο ενάμισι χρόνο για να μπορέσουν να διασωθούν από την κατάρρευση οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, η κυβέρνηση προχώρησε σε νομοθετικά μέτρα ενώ διέθεσε και πολλές δεκάδες εκατομμυρίων.

Συνοπτικά, στο τελευταίο πεντάμηνο του 2019 ο Οργανισμός έλαβε περί τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ μέσα στο 2020 έλαβε την τακτική ετήσια επιδότηση 48,15 εκατ. ευρώ, επιπλέον 50 εκατ. ως έκτακτες επιχορηγήσεις και 25 εκατ. ευρώ για κοινωνική πολιτική (επιδότηση εισιτηρίου για συγκεκριμένες ομάδες πολιτών). Πέραν αυτών, με την έγκριση πολυετίας, το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, διαθέτει μέχρι το 2024 συνολικό ποσό περίπου 55 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ, λεωφορεία δίχως τα οποία δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί ο Οργανισμός στις ανάγκες μετακινήσεων του επιβατικού κοινού.

Σε ό,τι αφορά στο 2021 που βρίσκεται προ των πυλών, ο ΟΑΣΘ θα λάβει ετήσια επιδότηση ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ και επιπλέον 25 εκατ. ευρώ για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.

Η πολύ μεγάλη αυτή οικονομική στήριξη, απαιτεί από τον υπό εκκαθάριση κρατικό ΟΑΣΘ, αφού πλέον διασώθηκε προσωρινά μέχρι τις 31/12/2022, να εξορθολογίσει τα οικονομικά του καθώς όπως έχει επανειλημμένως επισημανθεί, τα κόστη λειτουργίας του είναι υπέρογκα και το κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο πολλαπλάσιο αυτού των ιδιωτών που εκτελούν αστικά επιβατικά δρομολόγια.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ