Oικογενειακές επιχειρήσεις: Ο στόχος και οι προκλήσεις της βιώσιμης ανάπτυξης

Oικογενειακές επιχειρήσεις: Ο στόχος και οι προκλήσεις της βιώσιμης ανάπτυξης

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Αν θέλει η ελληνική οικογενειακή επιχείρηση να.. μη φαγωθεί από τα μεγαλύτερα ψάρια, θα πρέπει να μεγαλώσει, που σημαίνει ότι θα πρέπει να αποβάλλει το «ιδιοκτησιακό ταμπού», να έχει στρατηγική στόχευση, να επιδιώκει συνέργειες, αφού όμως προηγούμενα κάνει την αυτοδιάγνωση των αδυναμιών της και συνειδητοποιήσει, ότι στο «λεφτά υπάρχουν», σημασία δεν έχει η απορρόφηση αλλά η αξιοποίηση των επενδυτικών κονδυλίων.

Οι παραπάνω είναι μόνο ορισμένες από τις πολύ εύστοχες επισημάνσεις που έγιναν στο 4ο Family Business Conference που πραγματοποιείται σήμερα, υβριδικά στη Θεσσαλονίκη και οι οποίες στην πραγματικότητα αφορούν την τεράστια πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, που στο 98% είναι μικρομεσαίες (ΜμΕ), τουτέστιν σχεδόν όλες οικογενειακές.

Το 4th Family Business ConferenceTowards a sustainable future διοργανώνει η Palladian Conferences,σε υβριδική μορφή, ενώ τελεί υπό την αιγίδα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (ΣΕΓΕ) και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ). Κεντρική συντονίστρια είναι η δημοσιογράφος και διευθύντρια του GRTimes.gr κα. Μαρία Σαμολαδά.

Στο τι σημαίνουν για την ελληνική οικονομία οι οικογενειακές επιχειρήσεις, αναφέρθηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, λέγοντας ότι οι 8 στις 10 εταιρείες στη χώρα μας, είναι οικογενειακές, ενώ ακόμη και στις μεγαλύτερες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, οικογενειακές είναι το 44%.

Ο κ. Ζέρβας στάθηκε στις ενέργειες του Δήμου για τη στήριξη των επιχειρήσεων, κάνοντας αναφορά στις μειώσεις των δημοτικών τελών κατά 30% και κατά 80% σε επιχειρήσεις και επαγγελματικά ακίνητα που είχαν πληγεί από την κατασκευή του Μετρό στην πόλη, αλλά και στη  νέα κανονιστική απόφαση για τον δημόσιο χώρο που διέπει την χρήση των κοινόχρηστων χώρων. Επισήμανε δε, ότι ο Δήμος θα λάβει 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης τα οποία θα χρησιμοποιηθούν μέσα στο 2023 για την αναζωογόνηση 10 εμπορικών οδών της Θεσσαλονίκης, ενώ διεκδικεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027 ποσό 100 εκατ. ευρώ, για έργα αναπλάσεων που διαθέτουν ωριμότητα.

Σαββάκης: Οι 6 μύθοι για τις οικογενειακές επιχειρήσεις

Ο πρόεδρος του EnExGroup και τέως πρόεδρος του ΣΒΕ κ Θάνος Σαββάκης, κατέρριψε με την επιχειρηματολογία του τους έξι μύθους που υπάρχουν για τις οικογενειακές επιχειρήσεις.

Όπως συγκεκριμένα είπε, οι οικογενειακές επιχειρήσεις δεν διοικούνται αντιεπαγγελματικά, ούτε αποτυγχάνουν στην τρίτη γενιά, άλλωστε υπάρχουν επιχειρήσεις με δραστηριότητα άνω των 100 ετών στην Ελλάδα και 150-200 ετών στην Ευρώπη.

Δεν ισχύει ο μύθος που θέλει μόνο τον ιδρυτή μίας οικογενειακής επιχείρησης να δημιουργεί πλούτο. Πλούτο δημιουργούν και οι διάδοχοί του, οι οποίοι μάλιστα επενδύουν και σε άλλες επιχειρήσεις.

Ο κ. Σαββάκης υπογράμμισε ότι δεν ισχύει ο τρίτος μύθος που θέλει την παρακμή μίας οικογενειακής επιχείρησης, όταν αναλαμβάνει τα ηνία η τρίτη γενιά. Αντίθετα, υποστήριξε, οι οικογένειες ακολουθούν μάλλον ένα κύκλο συνεχούς προσπάθειας για ανάπτυξη.

Όταν πωλείται μία οικογενειακή επιχείρηση, η οικογένεια δεν παύει να δραστηριοποιείται επιχειρηματικά, όπως λέει ο τέταρτος μύθος, αλλά συνήθως επενδύει σε καινούργια δραστηριότητα.

Εκτός πραγματικότητας είναι και ο πέμπτος μύθος, που αναφέρει ότι ο πλούτος μιας οικογένειας προκύπτει μόνο από μια επιχειρηματική δραστηριότητα.  Ο πλούτος προκύπτει και από άλλες δραστηριότητες στις οποίες επενδύουν τα μέλη μίας οικογενειακής επιχείρησης.

Ο ομιλητής συμπλήρωσε τέλος, πως η συνέχιση μίας οικογενειακής επιχείρησης δεν εξαρτάται από την απομάκρυνση της οικογένειας από τη διοίκηση. Αντίθετα, οι οικογενειακές αξίες και η οικογενειακή κουλτούρα, στηρίζουν τις επιχειρήσεις αυτές, ενώ συχνά η οικογένεια χρηματοδοτεί την επιχείρηση όταν υπάρχει έλλειψη ρευστού.

Στον πολύ σύντομο χαιρετισμό του ο κ. Κωνσταντίνος Δημάδης , μέλος δ.σ. της ΕΣΕΕ, είπε πως οι οικογενειακές επιχειρήσεις δεν αποτελούν μόνο το παρελθόν αλλά και το μέλλον της ελληνικής επιχειρηματικότητας και πως θα πρέπει η Πολιτεία, με ευνοϊκότερες ρυθμίσεις στους φόρους κληρονομίας, να βοηθήσει να γίνουν ανταγωνιστικότερες.

Η Ευρώπη ενισχύει τις ΜμΕ

Αναλυτικά στα χρηματοδοτικά εργαλεία με τα οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει τις οικογενειακές επιχειρήσεις, στο πλαίσιο των πάρα πολλών παρεμβάσεων που έχει εισάγει για τις ΜμΕ, αναφέρθηκε ο κ. Πάνος Γρέδης, εκπρόσωπος του Eυρωπαϊκού EPLO.

O κ. Γρέδης, επισήμανε ότι στην Ευρώπη γενικότερα, η παρουσία των ΜμΕ είναι τεράστιας σημασίας αφού αντιστοιχούν στο 85% όλων των επιχειρήσεων. Αυτές τις επιχειρήσεις που αριθμούς 25 εκατομμύρια και απασχολούν πάνω από 100 εκατομμύρια εργαζομένους, ενισχύει μέσα από σειρά προγραμμάτων, για δράσεις καινοτόμες, εξωστρεφείς ενεργειακής εξοικονόμησης, ψηφιακού μετασχηματισμού, πράσινης μετάβασης, καθώς επίσης εκπαίδευσης και επανακατάρτισης του προσωπικού τους.

Οικογενειακές επιχειρήσεις- τα συν και τα πλην

Ακολούθως στο πάνελ ανέβηκαν οι εκπρόσωποι δύο οικογενειακών επιχειρήσεων, της «Metallaki» και της «Euroco».

Οι κ.κ. Ευθύμης και Σωτήρης Στρουμπίνης , πατέρας και γιός, της «Metallaki» μίλησαν για το πάθος που χαρακτηρίζει τους ιδιοκτήτες των οικογενειακών επιχειρήσεων, την επιμονή για επιτυχία, αλλά και τον προσωποπαγή χαρακτήρα που πρέπει να διαφοροποιηθεί, όταν αναλαμβάνει η επόμενη γενιά, η οποία πρέπει πιθανώς να μοιράσει αρμοδιότητες και να αναπροσαρμόσει την οργανωτική δομή.

Από πλευράς «Euroco»- εταιρείας ξύλινων κατασκευών- μίλησαν ο κ. Χρήστος Γκίνης και η κα. Λιάνα Τούσινα , μηχανικοί και οι δύο, ζευγάρι και στην επιχείρηση αλλά και στην προσωπική τους ζωή.

Στα υπέρ της οικογενειακής επιχείρησης, είναι ύπαρξη εμπιστοσύνης μεταξύ των μετόχων, οι κοινοί στόχοι και το πάθος για ανάπτυξη και επιτυχία. Απαραίτητο είναι, να υπάρχουν διακριτοί ρόλοι ενώ για χάρη της ανάπτυξης, που απαιτεί μέγεθος, θα πρέπει να επιδιώκονται συνεργασίες με άλλες επιχειρήσεις αλλά και να μην υπάρχει το λεγόμενο «ιδιοκτησιακό ταμπού».

Που σκοντάφτουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις

 Στην ενότητα με θέμα  «Καινοτομία, Ψηφιακός Μετασχηματισμός & Οικογενειακές Επιχειρήσεις. Ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης» έγιναν εξαιρετικά καίριες επισημάνσεις.

Ο κ. Σπύρος Ρετεντάκος, επικεφαλής της Τραπεζικής Μικρών Επιχειρήσεων της Alpha Bank, τόνισε ότι στην περίοδο που διανύουμε, λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης, του νέου ΕΣΠΑ, του αναπτυξιακού νόμου αλλά και των λοιπών χρηματοδοτικών πόρων, υπάρχουν τόσα διαθέσιμα κεφάλαια, που καταντάει «πονοκέφαλος» η επιλογή του κατάλληλου εργαλείου χρηματοδότησης.

Ο ομιλητής είπε ότι αυτό που χρειάζεται η ΜμΕ είναι ένα βιώσιμο επενδυτικό σχέδιο, το οποίο θα συνδιαμορφώσει μαζί με τους συμβούλους της, έχοντας προηγουμένως εντοπίσει τις αδυναμίες της, είτε αυτές αφορούν ζητήματα διακυβέρνησης, είτε υγιούς χρηματοοικονομικής κατάστασης κλπ. Η μικρομεσαία επιχείρηση, χρειάζεται συνέργειες για να μπορέσει να προχωρήσει.

Ο κ. Σπύρος Ιγνατιάδης, διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης & Λειτουργίας της IDS Consulting, υποστήριξε πως υπάρχει πλέον πληθώρα χρηματοδοτικών εργαλείων. Το ζήτημα έγκειται στο τι χρειάζεται η κάθε επιχείρηση και στο τι θέλει να κάνει. Για τον κ. Ιγνατιάδη τα δύο βασικότερα προαπαιτούμενα για να επιβιώσει και να αναπτυχθεί μία οικογενειακή, μία μικρομεσαία επιχείρησης, είναι η ξεκάθαρη στρατηγική στόχευση και, η επιδίωξη συνεργειών. Οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι πολύ μικρές για να σταθούν ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά, άρα οι συνέργειες είναι απαραίτητος όρος για την ανάπτυξή τους.

Ο κ. Παναγιώτης Κετικίδης, καθηγητής του CITY College, πρόεδρος του SEERC και business angel investor, τόνισε ότι οι ΜμΕ θα πρέπει να αξιοποιήσουν τα μεγάλα χρηματοδοτικά πακέτα σε τομείς όπως η ενέργεια, η αγροδιατροφή, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η πράσινη μετάβαση, η υγεία κ.αλ. όχι αλλάζοντας αντικείμενο αλλά προσαρμόζοντας τη στρατηγική τους στις προωθούμενες από την ΕΕ πολιτικές . Ο ομιλητής μίλησε και αυτός για σαφείς στόχους, τους οποίους οι εταιρείες μπορούν με σωστό σχεδιασμό να προσεγγίσουν βήμα- βήμα, αξιοποιώντας τα «έξυπνα χρήματα» που είναι διαθέσιμα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Στο Ε.Β.Ε.Π. η συνάντηση του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Τεχνολογικής Πλατφόρμας για τις Θαλάσσιες Μεταφορές

Δωρεάν Ψηφιακή Υπογραφή-Πρωτιά του Επιμελητηρίου Πιερίας

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top