“Ναυάγησε” το σχέδιο ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Σμύρνης;

“Ναυάγησε” το σχέδιο ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Σμύρνης;

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Ναυάγησε στις φουσκοθαλασσιές των ελληνο-τουρκικών σχέσεων το σχέδιο για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη. Η «γραμμή φιλίας», όπως είχε ονομαστεί, επρόκειτο να αρχίσει να λειτουργεί αρχές Ιουνίου, κάτι που δεν συνέβη και δεν πρόκειται να συμβεί, τουλάχιστον τούτη την περίοδο, όπως πληροφορείται από έγκυρη πηγή το GRTimes.gr.

Oι προσπάθειες για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη, είχαν ξεκινήσει το 2011 και γύρω στο 2016, είχε εκτιμηθεί ότι είχε ξεπεραστεί το πρόβλημα των υψηλών τελών ελλιμενισμού που ήταν σχεδόν διπλάσια στο λιμάνι Αλτσανάκ της Σμύρνης, από ότι στον ΟΛΘ. Το θέμα επανεξετάσθηκε στα επόμενα χρόνια καθώς η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία «Levante Ferries», ενδιαφερόταν να δρομολογήσει στη γραμμή αυτή επιβατηγό- οχηματαγωγό πλοίο (Ε/Γ-Ο/Γ), ώστε να εξυπηρετούνται και οι μεταφορές εμπορευμάτων, αλλά βεβαίως και επιβατών.

Το GRTimes.gr επικοινώνησε με τη «Levante Ferries» και ζήτησε σχετικό σχολιασμό, αλλά ακόμη περιμένει απάντηση από τη διοίκηση της εταιρείας. Ωστόσο, έχει από έγκυρη πηγή την ασφαλή πληροφορία, ότι πλοίο  δεν πρόκειται να δρομολογηθεί αυτή την περίοδο, λόγω της έντασης που έχει προκληθεί στις ελληνο-τουρκικές σχέσεις.

Τα 4 εμπόδια για την ακτοπλοϊκή σύνδεση

Όμως υπάρχουν και αυτοί που υποστηρίζουν ότι αυτή η σύνδεση δεν θα μπορούσε ούτως ή άλλως να «περπατήσει», για τέσσερις κυρίως λόγους.

Ένας λόγος είναι, ότι η μεταφορά φορτίων οδικώς είναι ταχύτερη, γι’ αυτό μεταξύ γειτονικών κρατών, συνήθως προτιμάται η μεταφορά με φορτηγά.

Βεβαίως υπάρχει και ο αντίλογος σε αυτό το επιχείρημα. Εάν ένα μέρος των περίπου 40.000 φορτηγών που περνάνε κάθε χρόνο από το μεθοριακό σταθμό των Κήπων με προορισμό την Ελλάδα και Ευρωπαϊκές χώρες, ταξίδευε προς Θεσσαλονίκη ακτοπλοϊκώς, θα υπήρχε μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, ενδεχομένως χαμηλότερο κόστος για τις μεταφορικές (ανάλογα με τον προορισμό), λιγότερες φθορές στο εθνικό οδικό δίκτυο κ.αλ.. Η βιομηχανική περιοχή στην περιφέρεια της Σμύρνης θα μπορούσε εξαγωγικά να «κόψει» χρόνους, αφού η απόσταση από τη Σμύρνη μέχρι τους Κήπους του Έβρου είναι περί τα 700 χλμ. και ως τη Θεσσαλονίκη, συνολικά, περί τα 1.100 χλμ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κόστος καυσίμων αλλά και κόπωση για τους οδηγούς.

Η βιωσιμότητα θα κριθεί από το cargo

Ένας δεύτερος λόγος που επικαλούνται οι «σκεπτικιστές» είναι, ότι κατ’ αυτούς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν διαθέτει το απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό και την υποδομή γενικότερα για να δεχθεί σε τούτη τη φάση τους όγκους της πρόσθετης εμπορευματικής κίνησης, που στο 75% αφορά κρέατα και άλλα τρόφιμα. Αλλά η ακτοπλοϊκή σύνδεση, όπως επισημαίνεται, θα μπορούσε να είναι βιώσιμη μόνο αν πάρει cargo, φορτία που από την Τουρκία, που οδικώς, περνάνε από την Ελλάδα και κατευθύνονται στην Ευρώπη.

Άλλος λόγος είναι, ότι και η επιβατική κίνηση δεν θα μπορούσε να «απογειωθεί», διότι, όπως τονίστηκε στο GRTimes.gr, «κανείς δεν είναι διατεθειμένος να μείνει στο πλοίο 18-19 ώρες, όσο δηλαδή θα διαρκούσε το θαλάσσιο ταξίδι».

Τέταρτος λόγος και επίσης σημαντικός είναι, όπως επισημάνθηκε, ότι ούτε η Θεσσαλονίκη, ούτε η Σμύρνη πολύ περισσότερο, έχουν γίνει τουριστικά hubs. H Σμύρνη κινείται συντηρητικά, με Τούρκους να ταξιδεύουν προς τα ελληνικά νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου, δηλαδή προς Χίο, Μυτιλήνη, Σάμο κατά κανόνα. Η Θεσσαλονίκη δε, έχει φανεί ότι δεν μπορεί να σηκώσει άλλο ακτοπλοϊκό δρομολόγιο πέραν αυτού προς Σποράδες.

Όλα τα παραπάνω έχουν τη σημασία τους και σαφώς αποτελούν σημεία που θα εξετασθούν σχολαστικά πριν ανοίξει μία νέα ακτοπλοϊκή γραμμή, κάτι που για την ώρα δείχνει να αναβάλλεται άγνωστο για πότε ή για πόσο. Ωστόσο, οι σχεδιασμοί που για χρόνια γίνονται, για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης- Σμύρνης, θα αποδειχθούν ορθοί ή λαθεμένοι, μόνο στην πράξη και εφ’ όσον δοθεί χρόνος για να περάσουν από market tests, μόνο τότε θα ξέρουμε  αν αυτά τα δύο λιμάνια, μπορούν να έρθουν πιο κοντά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top