Σήμερα οι “καυτές πατάτες” Μετρό και Εγνατίας Οδού

Σήμερα οι “καυτές πατάτες” Μετρό και Εγνατίας Οδού

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Αττικό Μετρό Α.Ε. και Εγνατία Οδός Α.Ε., δυο τεχνικές εταιρείες του Δημοσίου αποκτούν σήμερα νέες διοικήσεις, οι οποίες έχουν μπροστά τους μεγάλες προκλήσεις, τόσο σε ότι αφορά έργα Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όσο και σε ότι αφορά την επόμενη ημέρα της Ε.Ο.Α.Ε., τώρα που η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, εξετάζει εκ νέου το μοντέλο παραχώρησης του οδικού άξονα.

Όσον αφορά τα πρόσωπα, τους νέους επικεφαλής των  παραπάνω ανωνύμων εταιρειών του Δημοσίου, δεν υπάρχουν αλλαγές και εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής. Στις 10 το πρωί, στην Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων της Βουλής θα παρουσιαστούν από τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών Κώστα Καραμανλή οι νέοι επικεφαλής της Αττικό Μετρό Α.Ε., οι κ.κ. Ν. Ταχιάος και Ν. Κουρέτας, που θα αναλάβουν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος αντίστοιχα. Στις 6 το απόγευμα, στην ίδια Επιτροπή, θα παρουσιαστούν οι κ.κ. Γ. Κωνσταντόπουλος και Κ. Κουτσούκος, νέοι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος αντίστοιχα.

Αττικό Μετρό A.E.: Καθυστερήσεις σε πολλά μέτωπα

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε., θα πρέπει να βγάλει «τα κάστανα από τη φωτιά» σε πολλά μέτωπα και όχι μόνο στο Μετρό Θεσσαλονίκη.

Οι Θεσσαλονικείς, όπως είναι φυσικό, βλέπουν τα ανοικτά ζητήματα του Μετρό στην πόλη τους, αλλά και στο σύστημα μετρό της πρωτεύουσας υπάρχουν σημαντικά θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως με τις καθυστερήσεις των επεκτάσεων των γραμμών ‘3’ και ‘4’, προς Πειραιά δηλαδή και προς Γουδί, καθώς και η επέκταση του Τραμ προς Πειραιά που έχει κυριολεκτικώς πολυχρονίσει αφού ήταν να παραδοθεί το 2015.

Στο Μετρό Θεσσαλονίκης, θα πρέπει επιτέλους να τελειώνει το έργο της βασικής γραμμής που άρχισε να κατασκευάζεται το μακρινό 2006 με αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τον Οκτώβριο του 2012! Τα προβλήματα που συνάντησε το Μετρό ήταν ουκ ολίγα και έδωσαν σοβαρές καθυστερήσεις, πολλές από τις οποίες οφείλονταν στους «άστοχους», για να πούμε το λιγότερο, σχεδιασμούς της ίδιας της Αττικό Μετρό πριν καν ανατεθεί το έργο.

Στη βασική γραμμή, υπάρχει το «αγκάθι» του σταθμού «Βενιζέλου», στο οποίο έχει «σκαλώσει» το έργο. Βεβαίως από το βήμα της 84ης ΔΕΘ ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε με πολύ σαφή τρόπο, ότι η Πολιτεία επιστρέφει στην αρχική τεχνική λύση κατασκευής του σταθμού, με απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτηση και ανάδειξή τους στον κατασκευασμένο σταθμό.

Αλλά τα τεχνικά ζητήματα για να λυθούν, πρέπει να απαντηθούν όλα τα επιμέρους θέματα που θα καταστήσουν δυνατή την παράδοση σε λειτουργία, τον Απρίλιο του 2023, της βασικής γραμμής, από Νέα Ελβετία μέχρι το Ν.Σ. Σταθμό. Μη λησμονούμε ότι πρόκειται για ένα driverless μέσο, πλήρως αυτοματοποιημένο. Περιμένουμε λοιπόν ένα επικαιροποιημένο, ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα μεταξύ Προϊσταμένης Αρχής και αναδόχου κοινοπραξίας.

Επίσης, περιμένουμε και έχουμε λόγους να πιστεύουμε ότι θα γίνει, μία ανοικτή, δημόσια ενημέρωση στην οποία θα ειπωθούν όλες οι αλήθειες, «δίχως φόβο και πάθος»,  για τις περιπέτειες του σταθμού «Βενιζέλου». Αυτό είναι κάτι που οφείλεται στην πόλη.

Όμως τα προβλήματα του Μετρό Θεσσαλονίκης, βασικής γραμμής και Επέκτασης προς Καλαμαριά, δεν περιορίζονται στη «Βενιζέλου». Υπάρχουν καθυστερήσεις που κυρίως αφορούν σε σημαντικά Η/Μ έργα, τα οποία είναι καθοριστικά για να ξεκινήσει η φάση της δοκιμαστικής λειτουργίας που θα διαρκέσει οπωσδήποτε ένα χρόνο. Να μάθουν λοιπόν οι Θεσσαλονικείς, γιατί ενώ υπάρχουν κατασκευασμένες σήραγγες και σταθμοί ( οι περισσότεροι), δεν έχουν Μετρό και, πότε τελικώς θα έχουν.

Εγνατία Οδός: Παραχώρηση και στο βάθος….ΣΔΙΤ

Έχει πλέον διαρρεύσει, εδώ και ημέρες, ότι η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, εξετάζουν το μοντέλο παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των καθέτων της, ένα μοντέλο στο οποίο βεβαίως και εμπλέκεται η εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. Μάλιστα, πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση φέρεται να σκέπτεται παραχώρηση με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δηλαδή μέσω ΣΔΙΤ όπως συνηθίζεται να λέγεται.

Μόλις προχθές ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Ξενόφος δήλωνε στο GrTimes.gr: «Η κυβέρνηση θέλει να ξαναεξετάσει το σχεδιασμό της Εγνατίας Οδού και του διαγωνισμού παραχώρησης. Αναμένεται από τη νέα διοίκηση να δώσει ένα νέο στίγμα που θα βοηθήσει. Και η Εταιρεία, η Εγνατία Οδός Α.Ε., να αποκτήσει ένα βηματισμό ώστε να δει την επόμενη ημέρα, μετά την παραχώρηση, αλλά και η κυβέρνηση να μπορέσει να αξιολογήσει πως  θέλει να διαμορφώσει το μοντέλο της παραχώρησης».

Δεν χωράει αμφιβολία, πως οι επιλογές που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, είχαν τα προβλήματά τους, άλλωστε ο διαγωνισμός που ξεκίνησε αρχές 2013 και πάει από αναβολή σε αναβολή, είναι φανερό ότι συναντάει μεγάλα εμπόδια.

Ο συνήθως φειδωλός σε δηλώσεις υπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ. Καραμανλής, όταν επισκέφθηκε το περίπτερο της Ε.Ο.Α.Ε. στην 84η ΔΕΘ , μιλώντας προς τους εργαζομένους, άφησε να διαφανούν οι προθέσεις του.

Η κυβέρνηση, είπε, δεν είναι εναντίον της παραχώρησης αλλά υποστηρίζει μία παραχώρηση που θα είναι προς το συμφέρον του Δημοσίου και η οποία θα γίνει με όρους «σωστούς».

Αναγνώρισε ότι η όλη διαδικασία που αφορά τους πολλούς σταθμούς διοδίων – 18 μετωπικοί και 20 διπλοί πλευρικοί – δεν είχε τύχει μίας πιο προσεκτικής εξέτασης, ενώ επίσης είπε ουσιαστικά ότι υπάρχει πρόβλημα και με την πολιτική διοδίων, αφού η χρέωση θα είναι 0,06 ευρώ/χλμ, ίδια δηλαδή με εκείνη στους άλλους αυτοκινητόδρομους που όμως κατασκευάστηκαν από τους παραχωρησιούχους, όταν αντίθετα η Εγνατία Οδός κατασκευάστηκε από το ελληνικό δημόσιο με τη συγχρηματοδότηση της Ε.Ε.

Σε αυτό το πλαίσιο της επανεξέτασης της παραχώρησης, θα πρέπει να γίνει και μία εκτίμηση του πραγματικού ύψους των έργων βαριάς συντήρησης αλλά και των έργων για την πιστοποίηση των σηράγγων της Εγνατίας. Για  τα έργα αυτά και ειδικά της βαριάς συντήρησης, έχουν δοθεί εκτιμήσεις στη δημοσιότητα, με τεράστιες αποκλίσεις της τάξης των δισεκατομμυρίων, που φυσικά, συνδέονται με το τίμημα παραχώρησης.

Τέλος, θα πρέπει επιτέλους να δοθεί μία σοβαρή απάντηση, για το μέλλον της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και για το εάν αυτή η εταιρεία του Δημοσίου, θα έχει μέλλον μετά την παραχώρηση.

Όπως συνάγεται από τα ανωτέρω, οι νέες διοικήσεις της Αττικό Μετρό και της Εγνατίας Οδού, έχουν πολλά και μεγάλα θέματα μπροστά τους, τα οποία φυσικά συνδέονται με τις πολιτικές επιλογές που κάνει ή θα κάνει η κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top