Σκόδρας: Πως θα γίνει ο ΟΑΣΘ κερδοφόρος – μετατάξεις και leasing

Σκόδρας: Πως θα γίνει ο ΟΑΣΘ κερδοφόρος – μετατάξεις και leasing

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Ο κρατικός ΟΑΣΘ από ζημίες περίπου 80 εκατ. το 2020, μπορεί να φθάσεινα έχει κέρδη 15 εκατ το χρόνο, χωρίς 1 ευρώ κρατικής επιδότησης, αρκεί ο στόλος των λεωφορείων του να είναι με leasing και με νόμο, να γίνουν μετατάξεις προσωπικού.

Τα παραπάνω δήλωσε στο GRTimes.gr o πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος του ΟΑΣΘ καθ. Γιώργος Σκόδρας, αναφερόμενος στα στοιχεία μελέτης που έχει εκπονηθεί και η οποία  θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα.

Με αφορμή την πολύ πρόσφατη επαναδιατύπωση του σχεδιαζόμενου, από την κυβέρνηση, διαγωνισμού για την προμήθεια 800 καινούργιων λεωφορείων για τις συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ο κ. Σκόδρας τάχθηκε υπέρ της μίσθωσης καινούργιων λεωφορείων για τον ΟΑΣΘ, ώστε να μειωθεί το πολύ υψηλό κόστος συντήρησης για τον Οργανισμό.

« Η προμήθεια καινούργιων λεωφορείων με leasing και οι μετατάξεις προσωπικού, μπορούν να δώσουν την απάντηση στις μεγάλες ζημίες που παράγει ο κρατικός ΟΑΣΘ, να συμβάλλουν στην αναγκαία αναδιάρθρωση του Οργανισμού, όπως και στην παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό», υποστήριξε ο κ. Σκόδρας προσθέτοντας ότι το κόστος συντήρησης των λεωφορείων είναι πάρα πολύ υψηλό για τον ΟΑΣΘ, γι’ αυτό και θα πρέπει μέσω σύμβασης leasing, να αναληφθεί από τον πάροχο.

73.000 ευρώ για τη συντήρηση κάθε λεωφορείου

Σύμφωνα με Μελέτη Κόστους για τη Διασφάλιση Τροχαίου Υλικού για τον ΟΑΣΘ ( Φεβρουάριος 2020), το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας της Δ/νσης Συντήρησης για το 2019 και για 456 εργαζομένους, ανήλθε σε 11,2 εκατ. ευρώ. Το κόστος δε υλικών όπως και υπηρεσιών από τρίτους, έφτασε στα 10,7 εκατ. ευρώ. Συνολικά λοιπόν, για τα 300 λεωφορεία που κατά μέσο όρο κυκλοφορούσαν το 2019, το μέσο ετήσιο κόστος συντήρησης ήταν 73.000 ευρώ ανά λεωφορείο!

Από την άλλη πλευρά, βάσει απολογιστικών στοιχείων για το 2020, το μέσο κόστος συντήρησης ανά λεωφορείο της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε., ήταν 6.500 ευρώ, όπως είπε στο GRTimes.gr o δ/ντης των ΚΤΕΛ κ. Σάκης Γεωργιάδης.

Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ  είναι πιο γερασμένα από αυτά που έβαλαν στις περιαστικές γραμμές της Θεσσαλονίκης τα ΚΤΕΛ, η διαφορά στο κόστος συντήρησης είναι τεράστια.

Να σημειωθεί ότι η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ μετέχει με μεγάλο αριθμό λεωφορείων στην κοινοπραξία που εκτελεί 25 περιαστικές γραμμές του ΟΑΣΘ, ενώ ήδη από τον Ιούνιο του 2019 είχε αναλάβει ακόμη έξι γραμμές.

Η αλήθεια για τον ΟΑΣΘ είναι σκληρή αλλά πρέπει να ειπωθεί, παρότι ο Οργανισμός παλεύει να κρατηθεί σε συνθήκες πανδημίας και με κατάρρευση των εσόδων από την πώληση εισιτηρίων. Το 2020, με τους περιορισμούς στις μετακινήσεις, τα έσοδα ήταν κοντά στα 12 εκατομμύρια κι’ ο Οργανισμός χρειάσθηκε με τη μορφή της κρατικής επιδότησης πάνω από 80 εκατ. ευρώ για να καλύψει τα κόστη λειτουργίας του.

Κι’ όπου «επιδότηση»… λειτουργία στο «κόκκινο», υπογράμμισε ο κ. Σκόδρας.

55 εκατ. για μίσθωση λεωφορείων

Ο ΟΑΣΘ είναι μία «χοάνη» που καταπίνει κατά δεκάδες τα εκατομμύρια των κρατικών επιδοτήσεων και παρά ταύτα, οι Θεσσαλονικείς δεν έχουν ακόμη τις συγκοινωνιακές υπηρεσίες που δικαιούνται. Έπρεπε βέβαια να διασωθεί από την πλήρη κατάρρευση το 2019, καθώς διαφορετικά το πολεοδομικό συγκρότημα του 1 εκατομμυρίου κατοίκων θα έμενε χωρίς αστικές συγκοινωνίες. Γι’ αυτό άλλωστε δόθηκαν ως σήμερα περίπου 55 εκατ. (μαζί με την προαίρεση πολυετίας), για τη μίσθωση λεωφορείων.

Προσωπικό 2.051 ατόμων

Σήμερα, σύμφωνα με Μελέτη και Κοστολόγηση Τακτικού Προσωπικού ΟΑΣΘ για το 2020, το προσωπικό του Οργανισμού αριθμεί 2.051 άτομα. Το 70% είναι απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το 53,49% ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 50-59 ετών και το 23% έχει προϋπηρεσία 16-20 ετών. Ο μέσος μισθολογικός όρος διαμορφώνεται στις 30.000 ευρώ ενώ το συνολικό κόστος της μισθοδοσίας υπολογίζεται στα 62,371 εκατ. ευρώ.

Από τους εργαζομένους στον ΟΑΣΘ, οι περισσότεροι, 1.285, απασχολούνται στη Δ/νση Κίνησης, ενώ στη Δ/νση Συντήρησης η συγκεκριμένη Μελέτη δίνει σύνολο εργαζομένων 514 άτομα, με το 52% να ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 50-59 και το 6,61% στην ομάδα 60-65 ετών.

Μείωση κόστους λειτουργίας

Με τον ΟΑΣΘ να έχει κόστος περίπου 4 ευρώ/ οχηματοχιλιόμετρο και τα ΚΤΕΛ 1,43 ευρώ/ οχηματοχιλιόμετρο ( μείον τη ρήτρα πετρελαίου) σύμφωνα με την εκτελούμενη σύμβαση, προκύπτει χωρίς εις βάθος ανάλυση, ότι ο Οργανισμός θα πρέπει να μειώσει τα κόστη λειτουργίας του.

«Γι’ αυτό, υποστηρίζω το μέτρο της μετάταξης που έχει εφαρμοστεί σε πολλούς φορείς και διευκολύνει ώστε να επιτευχθεί από τη μια, η εξυγίανση του φορέα που πρέπει να μειώσει το κόστος λειτουργίας του και, από την άλλη, να ενισχυθούν με προσωπικό φορείς του δημοσίου που έχουν ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, όπως πχ ΟΤΑ, το ΕΚΑΒ, φορείς της Εκπαίδευσης.

«Εάν ο στόλος είναι με leasing και γίνουν και μετατάξεις, τότε ο ΟΑΣΘ, σε ένα κύκλο εργασιών της τάξης των 80-90 εκατομμυρίων, θα έχει ως και 15 εκατομμύρια κέρδη, χωρίς κρατική επιδότηση. Εάν συνεχίσει να υπάρχει επιδότηση εισιτηρίου, για συγκεκριμένες ομάδες επιβατών και  για λόγους άσκησης κοινωνικής πολιτικής, τότε τα κέρδη του Οργανισμού θα είναι υψηλότερα», υπογράμμισε καταλήγοντας ο κ. Σκόδρας.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ