Τα 1.100 σιδηροδρομικά ‘σαπάκια’ και τα 7 χρόνια απραξίας

Τα 1.100 σιδηροδρομικά ‘σαπάκια’ και τα 7 χρόνια απραξίας

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Ο Σιδηρόδρομος αναβαθμίζεται, η βαριά μηχανή των μεταφορών αρχίζει να παίρνει τα πάνω της μετά από πολλά χρόνια απαξίωσης στη χώρα μας, αλλά τα αποτελέσματα από την κινητικότητα στο επενδυτικό επίπεδο δεν φαίνονται στο «πρόσωπο» των σιδηροδρομικών σταθμών.

Και το «πρόσωπο» αυτό, εντός, εκτός και πέριξ των σιδηροδρομικών σταθμών σε ό,τι τουλάχιστον αφορά ασφάλεια, καθαριότητα, ευταξία και  συνθήκες λειτουργίας, θα μπορούσε να είναι απείρως καλύτερο και.. ωραιότερο, αν τα γρανάζια του δημοσίου δεν σκάλωναν για χρόνια ολόκληρα στη γραφειοκρατία.

«Αγαπημένο» θέμα του Αστυνομικού Δελτίου κοντεύουν να γίνουν τα συμβάντα με καταστροφές βαγονιών και τα όσα πολλά και διάφορα συμβαίνουν εντός ιδιοκτησιών του ΟΣΕ, από τον Επιβατικό Σταθμό μέχρι και τη Διαλογή. Το θέμα έχει συζητηθεί, έχει επανειλημμένως καλυφθεί από το GrTimes.gr, το οποίο έχει όμως να προσθέσει ορισμένα στοιχεία που αποκαλύπτουν, πλευρές του προβλήματος αλλά και ένα βασικό λόγο της κακοδαιμονίες που σχετίζεται με τον τρόπο που λειτουργεί το δημόσιο.

Η δύναμη της αδράνειας

Την περίοδο 2012-2013 και όταν ο Κωστής Χατζηδάκης ήταν υπουργός στο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών και Δικτύων, ο μηχανικός Νίκος Σταθόπουλος ήταν γενικός γραμματέας Μεταφορών, αυτό πριν επτά ολόκληρα χρόνια. Τότε ο κ. Σταθόπουλος είχε ζητήσει από τα στελέχη της ΓΑΙΑΟΣΕ που διαχειρίζεται τα ακίνητα του Σιδηροδρόμου και το τροχαίο υλικό, να ελέγξουν και να καταγράψουν το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό για να μπορέσει το δίκτυο να απαλλαγεί από 1.000 και πλέον ‘κομμάτια’ που είναι μόνο για σκραπ.

Η δουλειά πράγματι έγινε τότε και έγινε σε σύντομους χρόνους. Το τροχαίο υλικό- μηχανές και κυρίως βαγόνια και φορτάμαξες – ελέγχθηκαν, καταμετρήθηκαν και χωρίστηκαν σε τρεις κατηγορίες και στην 3η κατηγορία, εντάχθηκαν περί τα 1.100 ‘κομμάτι’ που πρέπει να αποσυρθούν και να πάνε για σκραπ. Σημειωτέον ότι στην 1η κατηγορία είναι το υλικό που βρίσκεται σε χρήση και στη 2η κατηγορία το υλικό που μπορεί να αναταχθεί και να δοθεί σε χρήση. Αυτά δε τα προς ανακύκλωση περίπου 1.100 ‘κομμάτια’, αντιστοιχούν κοντά στο 1/3 του συνόλου του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.

Τότε λοιπόν, επί Σταθόπουλου Γενικού Γραμματέα, έγινε εκείνη η καταμέτρηση με σκοπό να ξεκαθαρίσουν οι περιοχές γύρω από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς από άχρηστο υλικό, το οποίο δυσχεραίνει τις υπηρεσίες του Σιδηροδρόμου αλλά και το οποίο, γίνεται φωλιά αντικοινωνικών και εγκληματικών ενεργειών, δημιουργώντας παράλληλα εστίες που θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.

Από τότε λοιπόν πέρασαν επτά χρόνια κι’ όταν με τη νέα πολιτική ηγεσία που ανέλαβε το Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Σταθόπουλος επέστρεψε στο ΥΠΟΜΕ σαν Γενικός Γραμματέας, ήρθε και  βρήκε τα γνωστά ‘σαπάκια’ εκεί που τα άφησε, στις ίδιες θέσεις αλλά σε χειρότερη βέβαια κατάσταση. Και γιατί τα βρήκε εκεί; Η απάντηση έχει κάποιο ενδιαφέρον.

Η ΓΑΙΟΣΕ, με την καταγραφή που έκανε, το 2014 παρέδωσε τις περίφημες λίστες στο αρμόδιο υπουργείο. Αλλά για να προχωρήσει το ….πολυσυζητημένο σκραπάρισμα, πρέπει και ο ΟΣΕ να δώσει το πράσινο φως, μα και δύο υπουργεία, το ΥΠΟΜΕ και το Οικονομικών, να βάλουν τις υπογραφές τους σε σχετικές αποφάσεις.

Η ανακύκλωση αυτού το κατεστραμμένου τροχαίου υλικού, θα ανακούφιζε τις περιοχές του ΟΣΕ πέριξ των σταθμών, αλλά και θα εξασφάλιζε κι’ ένα διόλου ευκαταφρόνητο έσοδο αφού κάθε βαγόνι ζυγίζει περίπου 10-12 τόνους, πολύτιμα ανακυκλώσιμα υλικά και όσα βέβαια μείνανε μετά τις ‘επιδρομές’ που συνήθως κάνουν Ρομά, ξελαφρώνοντάς τα.

Μία τέτοια επιχείρηση εκκαθάρισης των παλιών βαγονιών, ενδιαφέρει ειδικά την περιοχή του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, αφού εδώ βρίσκονται ‘παρκαρισμένα’ περί τα 600 βαγόνια. Άλλα 400 βρίσκονται στις περιοχές διαφόρων σιδηροδρομικών σταθμών στη Θεσσαλία και περί τα 100 στην Αθήνα.

Για να δούμε λοιπόν,  αν αυτό το εγχείρημα που έχει αποδειχθεί τόσο δύσκολο για τη δημόσια μηχανή, επιτέλους υλοποιηθεί, με την παράλληλη φυσικά διατήρηση του τροχαίου υλικού που αποτελεί ιστορία για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο, συντήρηση και προστασία του.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top