Θεσσαλονίκη: Διπλασιάσθηκαν οι μετακινήσεις με ΙΧ, λόγω covid

Θεσσαλονίκη: Διπλασιάσθηκαν οι μετακινήσεις με ΙΧ, λόγω covid

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Με το ξέσπασμα της πανδημίας, διπλασιάστηκαν, στη Θεσσαλονίκη, οι μετακινήσεις με ΙΧ αλλά και με τα πόδια, ενώ μειώθηκαν κατά περίπου 27% οι μετακινήσεις με τα λεωφορεία. Επιπλέον, πρόσθετο ποσοστό 7,9% των Θεσσαλονικέων, έχει διαγράψει το λεωφορείο από τις επιλογές του για τις μετακινήσεις του.

Ο covid -19, με δύο τρόπους επηρέασε τις μετακινήσεις με τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς, που στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης είναι το εξής ένα, το λεωφορείο. Οι μετακινήσεις με λεωφορείο μειώθηκαν για λόγους προστασίας από τον κορωνοϊό- πραγματικούς και ψυχολογικούς- αλλά και εξ’ αιτίας της διείσδυσης της τηλεργασίας σε βάρος της εργασίας στο γραφείο ή στην υπηρεσία.

Τα ανωτέρω προκύπτουν από έρευνα του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης ( ΟΣΕΘ) που  διεξήχθη ηλεκτρονικά, μέσω της ιστοσελίδας του Οργανισμού, ενώ πραγματοποιήθηκαν και συνεντεύξεις με μετακινούμενους σε διάφορα σημεία και τερματικούς σταθμούς στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης.

Τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακή εκδήλωση που διοργάνωσε ο ΟΣΕΘ και σύμφωνα με τα οποία:

-Πριν την πανδημία, το κύριο μέσο μεταφοράς για τους Θεσσαλονικείς, σε ποσοστό 79,24%, ήταν το λεωφορείο. Το ΙΧ χρησιμοποιούσε ποσοστό 10,23% και τις πεζές μετακινήσεις προτιμούσε ποσοστό 7,89%. Αυτό το μείγμα άλλαξε

-Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας τα ποσοστά αυτά διαμορφώθηκαν: για τα αστικά λεωφορεία στο 58,19%, για τα ΙΧ στο 20,47% και για τις πεζές μετακινήσεις στο 13,16%. Εν ολίγοις,  διπλασιάστηκαν οι μετακινήσεις με ΙΧ και με τα πόδια και μειώθηκαν κατά περίπου 27% οι μετακινήσεις με τα λεωφορεία.

Οι αλλαγές στις συνήθειες των Θεσσαλονικέων ως προς τον τρόπο μετακίνησης αποτυπώνονται και σε ένα ακόμη εύρημα της έρευνας το οποίο αφορά τη συχνότητα χρήσης του αστικού λεωφορείου.

Mείωση 40% των επιβατών, στις καθημερινές μετακινήσεις

Συγκεκριμένα, πριν από την πανδημία, καθημερινά χρησιμοποιούσε λεωφορείο το 52,63% των μετακινούμενων. Το ποσοστό αυτό μετά το ξέσπασμα της πανδημίας υποχώρησε στο 31,58%, μείωση περίπου 40%.

Το ποσοστό όσων χρησιμοποιούσαν λεωφορείο δύο, τρεις φορές την εβδομάδα παρέμεινε περίπου σταθερό (24,27% πριν την πανδημία, 24,56% μετά). Όσων χρησιμοποιούσαν λεωφορείο δύο έως τέσσερις φορές το μήνα αυξήθηκε (12,28% πριν την πανδημία, 16,96% μετά), όπως και αυτών οι οποίοι χρησιμοποιούν λεωφορείο μία φορά το μήνα (9,06% πριν την πανδημία, 17,25% μετά).

Επίσης, κατακόρυφη αύξηση παρουσίασε το ποσοστό όσων έχουν διαγράψει το λεωφορείο από τις επιλογές τους για τη μετακίνησή τους, από 1,75% που ήταν πριν από την πανδημία, στο 9,65% μετά.

Σημειώνεται ότι μέρος των καθημερινών μετακινήσεων γίνεται και με άλλους τρόπους, όπως για παράδειγμα με μηχανοκίνητα δίκυκλα (11%), με ταξί (3%) και με ποδήλατο (2%).

ΟΑΣΘ: Μείωση 60% στα έσοδα

Ο ΟΑΣΘ, είχε αρχίσει να καταγράφει μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης από το 2018, λόγω των γνωστών προβλημάτων στο στόλο των λεωφορείων , όμως το 2020 που ξέσπασε η πανδημία (μετά τον Μάρτιο), οι μετακινήσεις με τα αστικά λεωφορεία υποχώρησαν στις 40.126.350 , μειώθηκαν δηλαδή κατά 54,23% σε σχέση με το 2019. Δραματική υπήρξε και η συνεπακόλουθη μείωση των εισπράξεων. Το 2019 οι εισπράξεις του ΟΑΣΘ από κάθε μορφής εισιτήριο ή κάρτες είχαν ανέλθει σε 28.951.149 ευρώ, ενώ το 2020, πρώτο έτος της πανδημίας υποχώρησαν στα 11.813.826 ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 60% περίπου.

Μια σημαντική παράμετρος  ήταν και η διατήρηση κλειστών των Πανεπιστημίων (εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση) καθώς οι φοιτητές χρησιμοποιούν κατά κόρον τα λεωφορεία για τις μετακινήσεις του, και όσοι ήταν από επαρχία έφυγαν, ενώ και την Ακαδημαϊκή χρονιά 2020 – 2021 πολλοί επιτυχόντες φοιτητές δεν νοίκιασαν σπίτι στην Θεσσαλονίκη γνωρίζοντας ότι τα μαθήματα στα πανεπιστήμια δεν θα γίνονταν δια ζώσης αλλά από απόσταση.

Η έρευνα, περιέχει πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με την «ανθρωπογεωγραφία» των μετακινούμενων – περισσότερο ή λιγότερο, συχνότερα ή αραιότερα- με τα αστικά λεωφορεία. Έτσι καταγράφηκε ότι περισσότερο μείωσαν τις μετακινήσεις με το λεωφορείο, οι μεσήλικες, υψηλότερου μορφωτικού επιπέδου, ενώ το 82% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι είναι υψηλός ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Η Τεχνολογία προστατεύει και την υγεία

Όπως επισημάνθηκε, η πανδημία αποτελεί ευκαιρία για την εισαγωγή συστημάτων ευφυών μεταφορών. Έτσι, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η αυτόματη καταγραφή των επιβατών που επιβιβάζονται στο λεωφορείο (διατάξεις σε θύρες), και η μετάδοση πληροφοριών μέσω τηλεματικής αποτελούν σημαντικές αποτελούν σημαντικές τεχνολογίες, χρήσιμες για τη διαχείριση της πανδημίας στους φορείς συγκοινωνιακού έργου.

Μπροστά στις νέες συνθήκες που θα διαμορφωθούν στη Θεσσαλονίκη, με τη λειτουργία του Μετρό αλλά και την στροφή σε ήπια μέσα μεταφοράς, θα πρέπει να επανασχεδιαστεί ο συνδυασμός των μέσων μετακίνησης του επιβατικού κοινού στο πολεοδομικό συγκρότημα.

Στην παρουσίαση, χαιρέτισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ κ. Γιάννης Τόσκας, ενώ τα ευρήματα ανέλυσαν ο αναπλ, καθηγητής του ΠΑΜΑΚ κ. Ιωάννης Κωνσταντινίδης και ο ερευνητής κ. Ευάγγελος Κατσαρός. Παρεμβάσεις έκαναν οι ομότιμοι καθηγητές κ.κ. Αριστοτέλης Νανιόπουλος και Παναγιώτης Παπαϊωάννου.

*φωτογραφία αρχείου

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ