Στην αντίστροφη μέτρηση για την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου για το έργο Fly Over, μαθαίνουμε ότι βρίσκονται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αφού σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες στις αρχές Νοεμβρίου θα τεθεί προθεσμία στους 5 συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς να υποβάλλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους εντός του Δεκεμβρίου.
Το ΥΠΟΜΕ, όπως έχει άλλωστε επανειλημμένως δηλώσει ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, θέλει μέχρι τέλος του έτους να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος ώστε εντός του 2022 να υπογραφεί η σύμβαση ανάθεσης.
Το έργο «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με ΣΔΙΤ- Thessaloniki Fly Over», είναι μεγάλης σημασίας για τις μετακινήσεις προς και από το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης καθώς η λεγόμενη ΕΣΠΕΡ ( Εσωτερική Περιφερειακή) έχει αποδεδειγμένα πολύ χαμηλό επίπεδο ασφαλείας ενώ έχει από ετών εξαντλήσει τη ζήτηση σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις, όντας κορεσμένη κυκλοφοριακά.
Μετά μία δεκαετία, σε τροχιά υλοποίησης
Η ανάγκη αναβάθμισης της ΕΣΠΕΡ και συγκεκριμένα του πιο προβληματικού ανατολικού τμήματος, ήταν διαπιστωμένη από πολλά χρόνια πριν. Aπό το 2010 μάλιστα, η Εγνατία Οδός ΑΕ είχε αρχίσει να διερευνά τρόπους αύξησης της χωρητικότητας της ΕΣΠΕΡ. Τότε για πρώτη φορά εισήχθη στη τεχνική συζήτηση για το συγκεκριμένο ανατολικό τμήμα της ΕΣΠΕΡ, η αναβάθμιση, με την κατασκευή ενός υπέργειου τμήματος, αυτού που ονομάζουμε fly over.
To έργο μελετήθηκε γεωλογικά, έγιναν τοπογραφικές αποτυπώσεις, προμελέτη οδοποιίας αλλά στη συνέχεια και εν μέσω οικονομικής κρίσης, πάγωσε. Ήταν Σεπτέμβριος του 2019 όταν η τότε νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έβγαλε τα σχέδια από τα συρτάρια και αποφάσισε να το προωθήσει και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς, προκειμένου να υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ.
Το μεγάλο αυτό έργο, κόστους 373 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, θα υλοποιηθεί με πληρωμές διαθεσιμότητας. Ο διαγωνισμός για το Thessaloniki Fly Over, όπως χάριν συντομίας ονομάζεται, εκκίνησε στις 8/12/2020 και εξελίσσεται σε δύο φάσεις, την Α’ Φάση και τη Β’ Φάση, που χωρίζεται στη Β1 και στη Β2. Τώρα πλέον, με την Β1 που αφορά των διάλογο μεταξύ Υπουργείου και υποψηφίων επενδυτών αλλά και την επακριβή αποτύπωση του φυσικού αντικειμένου, πλησιάζει η ώρα για την κατάθεση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από πλευράς υποψηφίων και, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, αυτές θα ζητηθεί να υποβληθούν εντός Δεκεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι στο διαγωνισμό μετέχουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές και συγκεκριμένα οι: ΑΒΑΞ Α.Ε., ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – INTERTOLL EUROPE ZRt.
Το προφίλ του έργου
Η αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ.) προβλέπεται μέσω:
- της κατασκευής Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου 2+2 λωρίδων κυκλοφορίας, στη ζώνη διέλευσης της υφιστάμενης εσωτερικής Περιφερειακής Οδού στο τμήμα της από τον Α/Κ Κ5 έως την περιοχή του Α/Κ Κ10 (Κωνσταντινοπολίτικα), σε συνδυασμό με ανακατασκευή της υφιστάμενης οδού στο σύνολο του εύρους του καταστρώματός της,
- της διαπλάτυνσης κατά μία λωρίδα κυκλοφορίας και κατά τμήματα προσθήκης Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) στο τμήμα της Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ. από Α/Κ Κ10 έως Α/Κ Κ12, και
- της βελτίωσης των λειτουργικών και των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ.
Το έργο έχει συνολικό μήκος 13 χλμ. Ειδικότερα: (α) Το τμήμα από Α/Κ Κ5 έως την περιοχή του Νοσοκομείου «ΓΕΝΕΣΙΣ» με μήκος 9,5 χλμ. προβλέπεται να αναβαθμιστεί με την προσθήκη Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ), (β) το τμήμα «ΓΕΝΕΣΙΣ» – Α/Κ Κ12, μήκους 3,5 χλμ, προβλέπεται να διευρυνθεί κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση (οκτώ από έξι λωρίδες συνολικά).
To έργο θα παραχωρηθεί στον ανάδοχο για 30 χρόνια εκ των οποίων τα πρώτα τέσσερα θα αφορούν την περίοδο κατασκευής. Οι χρήστες δεν θα καταβάλουν διόδια ενώ, ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει τη συντήρηση όλης της Εσωτερικής Περιφερειακής, δυτικού και ανατολικού τμήματος.