Χαλκιδική: Χωρίς αποζημιώσεις ένα χρόνο μετά τη θεομηνία

Χαλκιδική: Χωρίς αποζημιώσεις ένα χρόνο μετά τη θεομηνία

Ρεπορτάζ: Φωτεινή Στεφανοπούλου

Ήταν λίγο μετά τις 10 το βράδυ της Τετάρτης 10 Ιουλίου 2019, όταν μία ασυνήθιστης έντασης υπερκαταιγίδα έπληξε με πρωτοφανή σφοδρότητα τη Χαλκιδική.

Ο ανεμοστρόβιλος που σχηματίστηκε και συνοδεύτηκε από καταρρακτώδη βροχή και χαλαζόπτωση σάρωσε τα πάντα στο πέρασμά του, αφήνοντας πίσω οχτώ νεκρούς, δεκάδες τραυματίες και τεράστιες καταστροφές σε σπίτια και καταστήματα.

Ένα χρόνο μετά επιχειρηματίες και πολίτες ακόμα δεν έχουν λάβει ούτε ένα ευρώ αποζημίωση, ενώ άγνωστο παραμένει πότε και αν τελικά θα αποζημιωθούν για τις καταστροφές που υπέστησαν οι περιουσίες τους.

Λύση στο πρόβλημα ζήτησε το Επιμελητήριο Χαλκιδικής με επιστολή του προς το γραφείο του πρωθυπουργού και τα συναρμόδια υπουργεία.

«Το πρόβλημα είναι ότι η υπηρεσία που έχει παραλάβει όλες τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των πληγέντων, θα έπρεπε να έχει παραδώσει τις καταστάσεις στο υπουργείο, για να προχωρήσουν οι πληρωμές. Δυστυχώς, όμως, λόγω COVID το Δημόσιο υπολειτουργούσε και συνεχίζει να υπολειτουργεί και αυτές οι επιτροπές δε λειτούργησαν ως όφειλαν», ανέφερε στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του επιμελητηρίου, Γιάννης Κουφίδης.

Ο πρόεδρος χαρακτήρισε τεράστια την πληγή που άνοιξε η θεομηνία για τους επιχειρηματίες της περιοχής. «Αυτοί οι άνθρωποι ήρθαν από μία κρίση δέκα ετών, ενώ πολλοί, επειδή έπαθαν τη ζημιά μέσα στο καλοκαίρι, αναγκάστηκαν να δώσουν χρήματα για να προλάβουν να ξανανοίξουν τα καταστήματά τους, ώστε να μη χάσουν μέρα. Στη συνέχεια τους ήρθε ο αντικαπνιστικός νόμος και μετά το κλείσιμο με την πανδημία. Είναι κυριολεκτικά μια τραγωδία. Έχω μία πληροφορία ότι είμαστε κοντά στη λύση του προβλήματος, αλλά περιμένουμε», τόνισε ο κ. Κουφίδης.

Απαισιόδοξοι οι επιχειρηματίες

Οι επιχειρηματίες των περιοχών που επλήγησαν, πάντως, δεν είναι αισιόδοξοι ότι τελικά θα λάβουν αποζημίωση.

«Είμαστε ακόμα στην αναμονή. Δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Δεν έχει αποζημιωθεί κανείς και απ’ ό,τι φαίνεται δε θα αποζημιωθεί κανείς. Αυτά είναι τα μηνύματα που λαμβάνουμε», είπε χαρακτηριστικά στο GRTimes.gr ο Θάνος Τουμπάκης, πρόεδρος των επιχειρηματιών στα Νέα Πλάγια, της περιοχής που μαζί με τα Φλογητά και τη Σωζόπολη του Δήμου Νέας Προποντίδας χτυπήθηκε περισσότερο από την υπερκαταιγίδα.

Ο κ. Τουμπάκης ανέφερε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταστημάτων έπαθαν μεγάλη ζημιά, την οποία αναγκάστηκαν να αποκαταστήσουν βιαστικά, προκειμένου να έχουν παραστατικά και να λάβουν την αποζημίωση.

«Αρκετοί από αυτούς που έπαθαν ζημιές και τους υποχρέωσαν κατά κάποιον τρόπο να κάνουν αγορές για να παρουσιάσουν τιμολόγια και να αποζημιωθούν την πάτησαν δύο φορές. Θα μπορούσαν κάποια πράγματα να τα «μπάλωναν», κάποιες εργασίες να τις έκαναν με καλύτερη οικονομική προσφορά.

Τώρα τους έβαλαν σε μία διαδικασία να κόψουν τιμολόγια και να τα κάνουν όλα γρήγορα για να προλάβουν τις προθεσμίες και μετά τους είπαν «βλέπουμε». Θα ήταν πιο έντιμο να τους έλεγαν ότι δε θα γίνει τίποτα», τόνισε.

«Τυχεροί» οι αγρότες

Οι μόνοι επαγγελματίες που έχουν πάρει μέρος της αποζημίωσης μέσω του ΕΛΓΑ είναι οι αγρότες, που σταδιακά ανά περιοχή.

«Έχουμε πάρει μέχρι στιγμής το 65% της αποζημίωσης και μας έχουν ενημερώσει ότι το υπόλοιπο 35% θα το πάρουμε μέσα στον Ιούλιο», είπε στο GRTimes.gr ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλλικράτειας, Κυριάκος Κασμίρης.

Η γραφειοκρατία και τα παράδοξά της

Εκτός από την απώλεια της περιουσίας τους, οι πολίτες και οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής βρέθηκαν αντιμέτωποι και με το τέρας της γραφειοκρατίας του ελληνικού Δημοσίου.

Τη δαιδαλώδη διαδικασία, στην οποία εμπλέκονται φορείς της αυτοδιοίκησης, τέσσερα υπουργεία και διάφορες υπηρεσίες περιέγραψε στο GRTimes.gr ο δήμαρχος Νέας Προποντίδας, Μανώλης Καρράς, που επιστράτευσε τις υπηρεσίες του δήμου να συγκεντρώσουν τις αιτήσεις, προκειμένου να διευκολύνουν τον κόσμο.

Όπως ανέφερε ο δήμαρχος, ο δήμος δέχτηκε αιτήσεις, οι οποίες έπρεπε να χωριστούν σε τρία μέρη.

Το προνοιακό επίδομα

Το πρώτο μέρος ήταν για το προνοιακό επίδομα για τις κύριες κατοικίες, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών. Πρόκειται για ένα μικρό ποσό που δίνεται ως έκτακτο βοήθημα και αφορά κυρίως σε οικοσκευή και μικρής έκτασης προβλήματα.

Συνολικά, κατατέθηκαν περίπου 1.000 αιτήσεις με ασφυκτική προθεσμία έξι μηνών για να διεκπεραιωθούν. Οι περισσότερες αιτήσεις απορρίφθηκαν είτε γιατί δεν κατατέθηκαν τα δικαιολογητικά της δεύτερης φάσης, είτε γιατί οι δαπάνες δεν ήταν επιλέξιμες.

Στην περίπτωση αυτή υπάρχουν δύο παράδοξα. Πρώτον, το προνοιακό επίδομα ήταν μέχρι το 2010 στην αρμοδιότητα της τότε νομαρχίας. Με τον Καλλικράτη μεταβιβάστηκαν οι αρμοδιότητες στους δήμους, αλλά τη συγκεκριμένη την κράτησε η έδρα του νομού, γιατί εκεί έμειναν οι υπάλληλοι, οπότε είναι στη δικαιοδοσία του Δήμου Πολυγύρου.

Δεύτερον, σύμφωνα με τις διευκρινήσεις που απέστειλε το υπουργείο στον δήμο, επιλέξιμες δαπάνες είναι για ό,τι καθιστά λειτουργικό το σπίτι. Δηλαδή, δεν περιλαμβάνονται οι τέντες και τα στόρια, ζημιές που καταγράφηκαν στην πλειονότητα των σπιτιών. Στην πράξη, δηλαδή, σχεδόν κανένα σπίτι δεν υπαγόταν σε αυτήν την κατηγορία, καθώς για τις μεγάλες ζημίες αρμόδια είναι άλλη υπηρεσία.

Οι μεγάλες ζημιές

Το δεύτερο μέρος είναι τα κτίρια, είτε πρόκειται για κατοικίες είτε για επιχειρήσεις, τα οποία έχουν υποστεί μεγαλύτερης έκτασης ζημιές, δηλαδή χρειάζονται αδειοδότηση από την Πολεοδομία για να αποκατασταθούν. Η κατηγορία αυτή, στην οποία υπάγονται και όλες οι εξοχικές κατοικίες, ανήκει στην ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών με αρμόδια υπηρεσία τη Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΔΑΕΦΚ).

Η συγκεκριμένη υπηρεσία έκανε δειγματοληπτικά κάποιες αυτοψίες, όπως ορίζει η νομοθεσία, για να οριοθετήσει την πληγείσα περιοχή. Η οριοθέτηση, που αποτελεί βασική προϋπόθεση για να κατατεθούν οι αιτήσει τελικά ανακοινώθηκε με ΦΕΚ στις 19 Δεκεμβρίου, δηλαδή πέντε μήνες μετά τη θεομηνία.

Τελικά, οι υπηρεσίες του δήμου διαπίστωσαν ότι οι περίπου 3.000 αιτήσεις που είχε δεχτεί ο δήμος έπρεπε να υποβληθούν αυτοπροσώπως, οπότε αναγκάστηκαν να αποστείλουν ενημερωτικά sms σε όλους τους πολίτες, έτσι ώστε να μη χάσουν τις προθεσμίες.

Το παράλογο είναι ότι η ΔΑΕΦΚ, μετά την κατάθεση των αιτήσεων που έληξε στις 18 Μαρτίου και την άρση των περιορισμών του κορωνοϊού, έχει ξεκινήσει πάλι αυτοψίες, ενώ στην πλειονότητά τους τα κτίρια έχουν αποκατασταθεί!

Οι επιχειρήσεις

Το τρίτο μέρος αφορούσε στις επιχειρήσεις και συγκεκριμένα για τις καταστροφές στον εξοπλισμό τους, για τις οποίες ολοκληρώθηκαν οι έλεγχοι από τα κλιμάκια της Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής. Ωστόσο, και σε αυτήν την κατηγορία σημειώθηκαν καθυστερήσεις.

«Έχουν ολοκληρωθεί οι εκθέσεις αυτοψίας από τις επιτροπές, οι οποίες λόγω κορωνοϊού δεν μπορούσαν να συνεδριάσουν. Τώρα θα πρέπει να γίνει η καταγραφή σε έναν συγκεντρωτικό πίνακα, ο οποίος θα αποσταλεί στο Υπουργείο Οικονομικών, για να εγκριθεί το ποσό.

Στη συνέχεια, για όσες επιχειρήσεις έχουν συγκεντρώσει όλα τα δικαιολογητικά πηγαίνουν οι εκθέσεις στο Υπουργείο Ανάπτυξης, για να πάρουν από εκεί την αποζημίωσή τους», εξήγησε στο GRTimes.gr η προϊσταμένη του τμήματος Πολιτικής Προστασίας της ΠΕ Χαλκιδικής, Μάγδα Συρδάρη.

Συνολικά, περίπου 750 επιχειρήσεις κατέθεσαν αίτηση, αλλά μόνο οι μισές έχουν καταθέσει όλα τα δικαιολογητικά κι έχουν γίνει εκθέσεις αυτοψίας.

«Έχουμε καταγράψει κάποιες παρατηρήσεις, ελλείψεις των επιτροπών, ελλείψεις υπογραφών, κάποια λάθη που έγιναν στη μεταφορά από τις αυτοψίες στους πίνακες. Όλα αυτά πρέπει να ελεγχθούν και μετά να αποσταλεί ο πίνακας για να μην αδικήσουμε κανέναν», ανέφερε η κ. Συρδάρη και πρόσθεσε: «Είναι πολύ δαιδαλώδης η διαδικασία και το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχουμε είναι η έλλειψη προσωπικού. Δυστυχώς, επίσης, δεν υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διαδικασίας για να ενημερώσουμε και τους ενδιαφερόμενους», τόνισε.

Στον “αέρα” οι συγγενείς των θανόντων

Ο δήμος ανέλαβε και τις διαδικασίες για την αποζημίωση των οικογενειών που έχασαν τους συγγενείς τους από τη θεομηνία, που είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας. «Στείλαμε τα στοιχεία των θανόντων και των συγγενών πολύ γρήγορα, μέσα στον Αύγουστο, αλλά ούτε αυτό έχει προχωρήσει», τόνισε ο κ. Καρράς.

Ο δήμαρχος είπε χαρακτηριστικά ότι η διαδικασία είναι τόσο μπερδεμένη, που ούτε οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν την γνώριζαν ακριβώς. Σε ό,τι αφορά την τελική αξιολόγηση, ανέφερε πως αυτή έχει οριστεί σε διάστημα ενός χρόνου μετά την λήξη της προθεσμίας κατάθεσης των αιτήσεων, δηλαδή τον Μάρτιο του 2021.

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top