Εγνατία Οδός: Άνω των 2,5 δισ. τα συνολικά έσοδα από την παραχώρηση

Εγνατία Οδός: Άνω των 2,5 δισ. τα συνολικά έσοδα από την παραχώρηση

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Πέμπτη …κοντή γιορτή, καθώς μετά τη συνεδρίαση του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να ανακηρυχθεί παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού, η κ/ξ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- Egis Projects.

Με την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- Egis Projects να έχει επικρατήσει στη φάση των δεσμευτικών προσφορών (σ.σ.  με μεγάλη διαφορά από την προσφορά των Vinci-Mυτιληναίος- ΑΒΑΞ), ήταν βέβαιο ότι ο άξονας της Εγνατίας Οδού με τους τρεις κύριους καθέτους «πηγαίνει» για 35 χρόνια στη κ/ξ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, που όπως διέρρευσε, προσέφερε τίμημα περί τα 1,5 δις. ευρώ, όταν η αποτίμηση τοποθετούσε το τίμημα της παραχώρησης στα 1,2 δις. ευρώ.

Βεβαίως το ΤΑΙΠΕΔ ως όφειλε, ζήτησε από τον πλειοδότη βελτίωση της προσφοράς του, αίτημα το οποίο ακόμη δεν γνωρίζουμε αν ικανοποιήθηκε. Ωστόσο, ανεξαρτήτως μίας ακόμη θετικότερης εξέλιξης, το γεγονός παραμένει ότι τα 1,5 δις. ευρώ αποτελούν το μεγαλύτερο έσοδο που επιτυγχάνει το ΤΑΙΠΕΔ από παραχωρήσεις υποδομών, αν ληφθεί υπόψη ότι η Fraport προσέφερε 1,2 δις. για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ για την 20ετή παράταση της σύμβασης του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, προσφέρθηκαν 1,1 δις. ευρώ.

Και ποσοστό επί των ετησίων εσόδων

Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν πηγές κοντά στο ΤΑΙΠΕΔ, τα έσοδα για το ελληνικό δημόσιο θα είναι πολύ μεγαλύτερα και θα ξεπερνούν ίσως και τα 2,5 δις. ευρώ, αφού ο παραχωρησιούχος θα καταβάλλει ετησίως το 7,5% των ακαθαρίστων εσόδων του από τη λειτουργία του οδικού άξονα και των καθέτων Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.

Αναβάθμιση του Χαλάστρα- Πολύκαστρο

Να σημειωθεί ότι με την παραχώρηση η κ/ξ αναλαμβάνει την υποχρέωση να αναβαθμίσει σε κλειστό αυτοκινητόδρομο το τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο, στον κάθετο Χαλάστρα- Εύζωνοι. Η αναβάθμιση σε αυτό το τμήμα μήκους 44 χλμ, έχει εκτιμηθεί σε περίπου 200 εκατ. ευρώ.

Μπορεί το ύψος του προσφερόμενου τιμήματος να εξέπληξε επειδή ξεπέρασε σημαντικά την αποτίμηση, αλλά θα πρέπει  να τονιστεί ότι η κοινοπραξία  αναμφίβολα έχει κάνει τους υπολογισμούς της, καθώς με τα σημερινά δεδομένα η Εγνατία Οδός έχει από τα τέλη διοδίων και μόνο, έσοδα άνω των 120 εκατ. ευρώ ετησίως. Τα έσοδα αυτά όμως θα αυξηθούν με την αύξηση της χρέωσης ανά οχηματοχιλιόμετρο από 0,03 ευρώ, στα 0,05 ευρώ, ενώ προβλέπεται ότι οι ροές από Σερβία, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία, στα επόμενα χρόνια και με την ένταξη των δυτικών Βαλκανίων στην Ε.Ε., θα αυξηθούν σημαντικά.

Το κόστος της βαριάς συντήρησης

Πέραν αυτού, το κόστος των έργων της πολυσυζητημένης βαριάς συντήρησης του άξονα (σηράγγων, γεφυρών κ.αλ.) δεν είναι σε καμία περίπτωση του δυσθεώρητου ύψους που κάποιοι, σε βάθος 35ετίας, τοποθετούσαν στα 6 δις., όσο δηλαδή μία «νέα Εγνατία». Το κόστος της βαριάς συντήρησης σε ένα άξονα οδικό που ούτως ή άλλως συντηρείται, δεν θα ξεπεράσεις, όπως εκτιμάται, τα 1,2-1,3 δις. ευρώ.

Επιπλέον, ο ιδιώτης παραχωρησιούχος, θα κοιτάξει να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό την Εγνατία και τα έσοδα που μπορεί να έχει από τις υπηρεσίες που θα παρέχονται στον αυτοκινητόδρομο, σε χρήστες αλλά και σε τρίτους ενδεχομένως, κάτι που δεν έχει συμβεί μέχρι του παρόντος.

Μπροστά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στις παραχωρήσεις

Με την ανακήρυξη της κ/ξ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects σε ανάδοχο, ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ( σ.σ. έχει το 75% της κ/ξ), αναδεικνύεται σε «πρώτη δύναμη» στην αγορά των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων καθώς έχει το 100% στις παραχωρήσεις της Νέας Οδού(Μεταμόρφωση – Σκάρφεια Φθιώτιδας, Σχηματάρι – Χαλκίδα και Αντίρριο – Ιωάννινα)  και της Κεντρικής Οδού (Σκάρφεια Φθιώτιδας και όλος ο άξονας Κεντρικής Ελλάδας από Λαμία έως Γρεβενά) , ενώ συμμετέχει με 17% στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.

Σημειωτέον ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετέχει και στους διαγωνισμούς για τις παραχωρήσεις λιμένων που συνδέονται με την Εγνατία Οδό, δηλαδή των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας.

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ