Λάθος ή σωστή, η κατάργηση του Φορέα Προστασίας Θερμαϊκού Κόλπου;

Λάθος ή σωστή, η κατάργηση του Φορέα Προστασίας Θερμαϊκού Κόλπου;

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Αντιδράσεις και φωνές για την κατάργηση του Φορέα Προστασίας Θερμαϊκού Κόλπου όπως και των υπολοίπων Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών στη χώρα, αλλά κανείς από όσους αντιδρούν δεν μιλάει για την έλλειψη συντονισμού σε αυτό το δίκτυο των 36 Φορέων, κανείς δεν αναφέρεται στην απουσία ενιαίων διαχειριστικών κανόνων, στο ότι το διοικητικό συμβούλιο του κάθε Φορέα, λειτουργούσε κατά το δοκούν κι’ όχι μόνο για θέματα περιβάλλοντος.

Φωνές διαμαρτυρίας για την κατάργηση του Φορέα Διαχείρισης Θερμαϊκού Κόλπου- μετεξέλιξη του Φορέα  Διαχείρισης Δέλτα Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα, με νόμο του 2018- στον οποίο είχαν συμπεριληφθεί τεράστιες εκτάσεις Natura, από τη Νέα Φώκαια της Χαλκιδικής, ως τα βορειοανατολικά του νομού Κιλκίς. Ένας Φορέας υποστελεχωμένος, με προβλήματα χρηματοδότησης, που θα έπρεπε θεωρητικά να είναι υπεύθυνος για την προστασία εκτάσεων, συνολικά, 1.061.475, 4 στρεμμάτων. Και η διοίκηση του Φορέα αυτού, αποφάσιζε για το αν θα εγκρίνει ή θα απορρίψει αναπτυξιακές επενδύσεις ως και σε απόσταση 10-20 χλμ. από τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία!

To περιβάλλον, συνείδηση αλλά και οικονομία

Τριάντα έξι ΦΔΠΠ, που ο καθένας αποφάσιζε κατά το δοκούν για θέματα περιβάλλοντος, αλλά και για θέματα επενδύσεων, χωρίς ενιαία, σαφή και αυστηρά κριτήρια. Το περιβάλλον δεν είναι μόνο συνείδηση και προστασία, είναι και οικονομία και τούτου λεχθέντος, η «οικονομική διάσταση» δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις και τον ιδιωτικό τομέα, η «οικονομική διάσταση» έχει πλοκάμια που εισδύουν παντού.

Έντονες αντιδράσεις για την κατάργηση του Φορέα Διαχείρισης Θερμαϊκού. Μάλιστα. Μήπως θα έπρεπε να είμαστε ικανοποιημένοι, επειδή επιτέλους η Θεσσαλονίκη απέκτησε Φορέα για τον Θερμαϊκό, όταν κάθε καλοκαίρι γινότανε αγώνας για να βρεθούν χρήματα ή χορηγοί, για να καθαριστεί η θάλασσα από το φυτοπλαγκτόν και να απαλλαγεί η πόλη από τη δυσοσμία; Ποια διαχείριση της περιβαλλοντικής προστασίας και ποια ίση αντιμετώπιση – με καθαρά περιβαλλοντικούς όρους- των επενδυτικών σχεδίων;

Tώρα, πράγματι, με το νόμο 4685/2020, επιχειρείται μία αλλαγή στον τρόπο αντιμετώπισης της διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών της χώρας, των περιοχών Natura 2000, που πρέπει αποτελεσματικά να διαφυλαχτούν και να προστατευθούν και να μην αφεθούν στην περαιτέρω υποβάθμιση.

Ο ΟΦΥΠΕΚΑ και οι 24 Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών

Οι 36 Φορείς καταργούνται, ήδη καταργήθηκαν οι πρώτοι 7-8 και στη θέση τους δημιουργούνται 24 Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, που όλες τίθενται κάτω από την ομπρέλα του O.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ., του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, που ελέγχεται από το ΥΠΕΝ.

Ο ΟΦΥΠΕΚΑ, έχει ζωή λίγων μηνών, αλλά πολύ συγκεκριμένη δομή, αρμοδιότητες, υποχρεώσεις και μεταξύ άλλων, δύο Διευθύνσεις Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, Τμήμα Διαχείρισης Γεωχωρικών Δεδομένων, Τμήμα Διαχείρισης Ερευνητικών Έργων και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, 330 άτομα προσωπικό, ορισμένου γνωστικού αντικειμένου και, εν πάση περιπτώσει, διαθέτει το πλαίσιο και τη δομή, για να παράγει έργο, αν υπάρχει η πολιτική βούληση να γίνει σοβαρή δουλειά.

Τώρα πλέον, το θέμα των ευαίσθητων αποφάσεων για τα επενδυτικά σχέδια, θα το χειρίζεται κεντρικά, ο ΟΦΥΠΕΚΑ, καθώς οι Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, θα γνωμοδοτούν μόνο. Ουσιαστικά από την «ελευθερο-διοικητική» δομή των Φ.Δ.Π.Π., πάμε σε ένα σύστημα με τα χαρακτηριστικά κρατικής δομής, αλλά με τα τεχνολογικά εργαλεία μίας σύγχρονης οργάνωσης.

Μονάδα Διαχείρισης Π.Π. Κεντρικής Μακεδονίας

Τώρα πια, ο έως πρότινος Φορέας του Θερμαϊκού, εντάσσεται στη Μονάδα Διαχείρισης Κεντρικής Μακεδονίας, μαζί με το Φορέα Κορώνειας Βόλβης Χαλκιδικής- Κορώνεια, η λίμνη που σώζουμε και όλο κινδυνεύει- και το Φορέα Διαχείρισης της Κερκίνης.

Οι Φ.Δ.Π.Π., αναμφίβολα, δεν έδωσαν τα αναμενόμενα στη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών. Επίσης, δεν υποστηρίχθηκαν όπως θα έπρεπε, ενώ είχαν αφεθεί σε ένα μοντέλο λειτουργίας που δέχθηκε έντονη κριτική, επειδή είχε ακριβώς διαχειριστικές αδυναμίες, που αποδεικνύονταν ακόμη μεγαλύτερες στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις έργων στις περιοχές ευθύνης τους.

Με το νέο πλαίσιο που δημιουργείται και του οποίου πρέπει να παρακολουθούμε στενά τη λειτουργία του, θα φανεί αν ο ΟΦΥΠΕΚΑ με το δίκτυο των 24 ΜΔΠΠ, θα τα πάνε καλύτερα στην διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών, που πρέπει να έχουμε «φως και μάτια», σε μία χώρα που μηχανισμοί και πολίτες ρέπουν προς την αυθαιρεσία.

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ