Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Δει δη χρημάτων, χρειάζεται επενδύσεις 20-25 εκατ. ευρώ

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Δει δη χρημάτων, χρειάζεται επενδύσεις 20-25 εκατ. ευρώ

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης αποτελεί παρελθόν, από τη στιγμή που έκανε τη σχετική δήλωση ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πριν ακόμη την επίσημη ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ. Τώρα το σημαντικό θέμα είναι η ανάπτυξη του ακριτικού λιμένα, με κρατικά χρήματα.

Και το Εβρίτικο λιμάνι, το οποίο όλοι συμφωνούν ότι έχει μεγάλη γεωστρατηγική μα και ενεργειακή σημασία, υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί επενδύσεις της τάξης των 20-25 εκατ. ευρώ, προκειμένου να εκμεταλλευτεί την αναπτυξιακή προοπτική που έχει από τη θέση του στον χάρτη και στις διεθνείς εξελίξεις. Καλά τα φιλόδοξα σχέδια -εθνικά, διασυνοριακά και Ευρωατλαντικά- αλλά οι ελλείψεις σε εξοπλισμό… φωνάζουν,  όταν οι επιχειρήσεις που θέλουν να μεταφέρουν φορτία, αναγκάζονται να κάνουν χρήση δικών τους φωτιστικών σωμάτων και κλαρκ. Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το λιμάνι, γνωρίζουν καλά τις ελλείψεις.

Τι χρειάζεται ο Οργανισμός; Πάρα πολλά. Χρειάζεται οπωσδήποτε σύγχρονο εξοπλισμό και οι τιμές των γερανών ξεκινούν από 3,5 εκατ. ευρώ ο ένας, ανεβαίνουν στα 5 εκατ. στους αυτοκινούμενους σε σιδηροτροχιές και όταν μιλάμε για γερανογέφυρες, τότε ο λογαριασμός σκαρφαλώνει στα 6,5-7 εκατ. ευρώ.

Προφανώς ο ΟΛΑ (Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης) χρειάζεται δικά του ανυψωτικά μηχανήματα, χρειάζεται αποθήκες εμπορευμάτων και, επίσης, χρειάζεται μεγαλύτερα βάθη στις λιμενολεκάνες αλλά και μήκη στα κρηπιδώματα.

Μία πολύ υπολογίσιμη δαπάνη για τον ΟΛΑ, υπολογίσιμη και επαναλαμβανόμενη ανά τακτά διαστήματα, είναι η εκβάθυνση των λιμενολεκανών, καθώς αυτές δέχονται πάρα πολλές φερτές ύλες από τον ποταμό Έβρο.

Εν ολίγοις, στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης πρέπει να επενδυθούν αρκετά κεφάλαια και τα έργα και οι διαγωνισμοί (προμήθειας εξοπλισμού) να σχεδιαστούν άμεσα, γιατί η λειτουργική αναβάθμιση του λιμένα δεν είναι υπόθεση του μέλλοντος.

Αυτή τη στιγμή, ο ΟΛΑ, εκτός από τη γεωστρατηγική του σημασία και την τεράστια χερσαία ζώνη του που εκτείνεται σε περίπου 1.100 στρέμματα – ευτυχώς έγιναν οι απαλλοτριώσεις- δεν διαθέτει τα όσα χρειάζεται ένα σύγχρονο εμπορικό λιμάνι. Και φυσικά, η α.ε. του δημοσίου, με τζίρους των 1-2 εκατ. ευρώ, δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει επενδύσεις υποδομής.

Συνεπώς, τώρα που έκλεισε το θέμα της πώλησης του 67% της εταιρείας και απομακρύνεται η πιθανή συγχρηματοδότηση έργων από την Αναπτυξιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, την DFC, θα πρέπει οι εμπλεκόμενοι φορείς, να διαμορφώσουν ένα επενδυτικό πρόγραμμα για το λιμάνι. Να σημειωθεί ότι πριν 3-4 χρόνια, είχε εκπονηθεί master plan αλλά και business plan για τον ΟΛΑ, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία και εμπορευματικού κέντρου.

Το ΤΑΙΠΕΔ, με τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) προφανώς και μπορεί να συμβάλλει στην ωρίμανση των έργων που χρειάζεται το λιμάνι, είτε αφορούν λιμενικά έργα, είτε προμήθεια μηχανημάτων. Η ανακοίνωση του Ταμείου αναφέρει πως θα αναληφθούν πρωτοβουλίες, από κοινού με τα Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, για την ανάπτυξη του λιμανιού. Αυτό και πρέπει να γίνει, γιατί πλέον η Θράκη έχουν εξαιρετικές ευκαιρίες, σε μία ευνοϊκή συγκυρία, για να βγούνε από μία μακρά περίοδο οικονομικής υστέρησης και κοινωνικών προβλημάτων με βαθιές ρίζες.

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top