Mε ΣΔΙΤ ο Χαβρίας θα ξεδιψάσει την Χαλκιδική

Mε ΣΔΙΤ ο Χαβρίας θα ξεδιψάσει την Χαλκιδική

Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου

Η έγκριση από τη Διϋπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ, των έργων Α’ Φάσης του Φράγματος Χαβρία, δίνει μία πρώτη αίσθηση ξεδιψάσματος στους Χαλκιδικιώτες οι οποίοι ετοιμάζονται για μία ακόμη δύσκολη θερινή περίοδο μετά από έναν σχετικά άνομβρο χειμώνα και, με πενταπλάσιο εποχικό πληθυσμό, που στο ζενίθ της τουριστικής σεζόν προσεγγίζει τις 650.000.

Το έργο, που είναι ώριμο μελετητικά, με εγκεκριμένη Περιβαλλοντική μελέτη (Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων), οριστική μελέτη του φράγματος Χαβρία και οριστικές μελέτες των έργων δικτύων μήκους 62 χλμ., ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, με αναπροσαρμοσμένο συνολικό προϋπολογισμό στα  119.235.808 ευρώ ( χωρίς ΦΠΑ).

Το έργο δικαίως χαιρετίσθηκε με ικανοποίηση και  βεβαίως ελπίζεται να στεφθεί η επιτυχία η πρώτη κίνηση κατασκευής φράγματος και ενός συνολικότερα σημαντικού υδραυλικού έργου, με συγχρηματοδότηση ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, όπου μάλιστα το δημόσιο θα καταβάλλει τη συμμετοχή του με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή με ετήσιες δόσεις που θα ανέρχονται σε 9.902.000€/ έτος, κάνοντας το έργο μία ελκυστική τοποθέτηση για τον ιδιώτη, σε περίοδο μειωμένου κόστους χρήματος.

Το Δημόσιο, με το ΣΔΙΤ και τις πληρωμές διαθεσιμότητας, δεν αναγκάζεται να βάλει χρήματα από τους περιορισμένους πόρους του εθνικού ΠΔΕ, ούτε να δανειστεί χρήματα για να γίνει ένα έργο ζωογόνο για τη Χαλκιδική, που συζητείται ίσως και πριν το 2007 και το οποίο, δίχως υπερβολή, χρειαζόταν… εχθές κι’ όχι στα επόμενα τουλάχιστον τρία χρόνια, υπό την προϋπόθεση ότι η δημοπράτηση και όλες οι διαδικασίες συγκρότησης του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης, θα εκτυλιχθούν ομαλά και χωρίς καθυστερήσεις.

Οξύ το πρόβλημα της λειψυδρίας

Αυτό το μεγάλο έργο υδροδότησης, της χερσονήσου της Χαλκιδικής θα εκτελεστεί σε τρεις φάσεις, με την δεύτερη και την τρίτη (Α2 και Β) να αφορούν  κυρίως επεκτάσεις δικτύων σε Κασσάνδρα και Σιθωνία όπως και επέκταση της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού.

Προεκτίμηση των έργων των φάσεων Α2 και Β, τοποθετούσε το κόστος κατασκευής στα περίπου 60 εκατ. ευρώ, ενώ θα πρέπει να συνυπολογισθεί το κόστος των απαλλοτριώσεων.

χαρτης-χαλκιδικη-χαβριας

Ωστόσο, κι’ αυτό θα πρέπει να τονισθεί, το Φράγμα στο Χαβρία και τα συνοδά έργα, αποτελούν το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για να αντιμετωπιστεί το τεράστιο πρόβλημα ύδρευσης και άρδευσης ενός νομού τουριστικού και αγροτικού, με εκτεταμένες αρδευόμενες καλλιέργειες στις λεγόμενες πεδιάδες της Ορμύλιας και του Δήμου Προποντίδας, από την ευρύτερη περιοχή της Καλλικράτειας μέχρι και τα Νέα Μουδανιά.

Η έλλειψη νερού έχει γίνει πλέον επαναλαμβανόμενο εποχικό θέμα , με τα «δελτία» νερού στις παραθαλάσσιες τουριστικές περιοχές, ιδίως της πολυσύχναστης Κασσάνδρας, ενώ τα τελευταία 3-4 χρόνια υπάρχει «κόκκινο» στη ζώνη από Ν. Καλλικράτεια μέχρι Άγιο Μάμα, σε μία ζώνη κατά μήκος της θάλασσας που καλύπτει το 1/3 αυτής του νομού. Με το «κόκκινο» έχουν απαγορευτεί οι νέες γεωτρήσεις , σε ένα νομό που συνολικά έχει περί τις 4.500 γεωτρήσεις ( δημοτικές και ιδιωτικές), λόγω της υπέράντλησης και υφαλμύρωσης των υπογείων υδάτων.

Τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι απασχολούμενοι στον πρωτογενή τομέα επισήμανε στο GRTimes.gr ο Αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής κ. Ι. Γιώργος, επισημαίνοντας ότι ο νομός, που διαθέτει 49.000 κλίνες Φιλοξενίας, συνεχίζει να δέχεται νέες επενδύσεις σε διαφορετικού μεγέθους τουριστικές μονάδες.

Οι ανάγκες της Χαλκιδικής σε νερό, ύδρευσης και άρδευσης είναι πολύ μεγάλες γι’ αυτό και πριν μερικά χρόνια είχε προταθεί η κατασκευή δύο μονάδων αφαλάτωσης, μία στη Προποντίδα και μία στην Κασσάνδρα, που θα μπορούσαν κατασκευαστούν σε χρόνο 18 μηνών, πρόταση που εγκαταλείφθηκε λόγω υψηλού κόστους, καθώς η κάθε μία θα απαιτούσε επένδυση της τάξης των 20 εκατ. ευρώ και, όπως λέχθηκε, δεν υπήρχε η δυνατότητα χρηματοδότησης.

Το έργο του Χαβρία, είναι έργο σαφώς ασύγκριτα μεγαλύτερης δυναμικής, αλλά όπως υποστηρίζεται, οι μονάδες αφαλάτωσης θα μπορούσαν να εξυπηρετούν συμπληρωματικά τις αρδευόμενες εκτάσεις (ελαιόδενδρα, οπωροφόρα δένδρα, κηπευτικά, αμπέλια).

Φράγμα Χαβρία- Έργα Α’ Φάσης

Το αντικείμενο της Σύμπραξης αφορά στην Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Συντήρηση και Λειτουργία του προτεινόμενου έργου και περιλαμβάνει την υλοποίηση των εξής υποδομών:

  1. του Φράγματος Χαβρία και των συνοδών τεχνικών έργων. Το φράγμα είναι ύψους 60μ. και ωφέλιμου όγκου ταμιευτήρα 32,6 εκ. κυβ. μ. εκ των οποίων θα διατίθενται στην πλήρη ανάπτυξη των έργων 13,2 εκ. κυβ. μ για ύδρευση, 9 εκ. κυβ. μ. για άρδευση και 6,2 εκ. κυβ. μ. για οικολογική παροχή.
  2. τα έργα μεταφοράς από το Φράγμα Χαβρία στην Εγκατάσταση Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ).
  3. των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) δυναμικότητας 55.000 κ.μ./ημέρα (με δυνατότητα επέκτασης στα 165.000 κ.μ./ημέρα) και
  4. εξωτερικών δικτύων συνολικού μήκους 62 χλμ., δεξαμενών και αντλιοστασίων (Δίκτυα Α1 Φάσης).

Σύμφωνα με το ΥΠΟΜΕ, με το έργο θα καλυφθούν οι υδρευτικές ανάγκες του 33% του συνόλου των υδατικών αναγκών της Χαλκιδικής, ενώ το μήκος των αγωγών που θα κατασκευαστούν αποτελεί το 23% του συνολικού μήκους των αγωγών των προβλεπόμενων δικτύων για τις επόμενες φάσεις.

Με όρους….γεωγραφίας, θα καλυφθούν συγκεκριμένα, οι Δημοτικές Ενότητες Πολυγύρου και Ορμύλιας του Δήμου Πολυγύρου, Κασσάνδρας και Παλλήνης του Δήμου Κασσάνδρας, Σιθωνίας και Τορώνης του Δήμου Σιθωνίας, καθώς και οι Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες Αγ. Μάμαντα και Νέας Ποτίδαιας της Δημοτικής Ενότητας Μουδανιών του Δήμου Νέας Προποντίδας και η Τοπική Κοινότητα Πυργαδικίων της Δημοτικής Ενότητας Παναγιάς του Δήμου Αριστοτέλη.

Οικονομικά Στοιχεία και Διαχείριση του ΣΔΙΤ

Η διαχείριση των υποδομών του έργου ΣΔΙΤ από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης  (ΙΦΣ) ξεκινά από το φράγμα έως και τις δεξαμενές των οικισμών. Η παραλαβή του νερού μετά τις δεξαμενές, η διανομή του προς χρήση στον τελικό καταναλωτή και η τιμολόγηση των υπηρεσιών ύδρευσης θα γίνεται αποκλειστικά από τους κατά τόπους Δήμους ή ΔΕΥΑ ή άλλο φορέα που μπορεί να συστήσουν  για τον σκοπό.

  • Η κατασκευαστική περίοδος του έργου εκτιμάται στα τρία έτη. Η διάρκεια λειτουργίας και συντήρησης από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ) εκτιμάται στα 27 έτη, κατόπιν το έργο θα παραδοθεί στον Φορέα Διαχείρισης (Φ.Δ.), ο οποίος μελετάται από  Διεύθυνση του ΥΠΟΜΕ ( Δ18) και θα οριστικοποιηθεί μετά από διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.
  • Το συνολικό κόστος κατασκευαστικής περιόδου του έργου, συμπεριλαμβανομένων των εργασιών κατασκευής και λοιπών εξόδων του ΙΦΣ (π.χ. αμοιβές συμβούλων, Ανεξάρτητου Ελεγκτή, διοικητικών εξόδων ΙΦΣ, εγγυητικών επιστολών κλπ.) εκτιμήθηκε σε 320.868 €, χωρίς ΦΠΑ.
  • Το κόστος λειτουργίας και ελαφριάς συντήρησης εκτιμήθηκε στο ποσό των 2.218.391 €/έτος και αρχίζει από το 1ο εξάμηνο λειτουργίας.  Για το κόστος αντικαταστάσεων κύκλου ζωής έχει θεωρηθεί κόστος αντικατάστασης H/M εξοπλισμού περίπου 10.000.000€ συνολικά για τη διάρκεια λειτουργίας των 27 ετών του έργου.
  • Μετά από χρηματοοικονομική ανάλυση, με IRR Cash Flow 11% και 0% χρημ/κή συμβολή του δημοσίου, η αμοιβή  διαθεσιμότητας είναι 9.902.000€ /έτος.

Όπως επισημαίνεται, έχει ήδη ζητηθεί η κατ΄ αρχήν σύμφωνη γνώμη των ενδιαφερομένων Δήμων για τη συμμετοχή τους στο Φορέα Διαχείρισης του έργου, ο οποίος θα παραλάβει το έργο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά τη λήξη της διάρκειας ισχύος της Σύμβασης ΣΔΙΤ.

Αίτημα για Φράγμα στα Πετρένια

Σημειώνεται ότι δήμαρχοι της Χαλκιδικής έχουν υποστηρίξει πως για την πλήρη κάλυψη των αναγκών σε νερό, θα πρέπει αφ’ ενός να γίνει και ένα δεύτερο φράγμα στην περιοχή ‘Πετρένια’  ( σ.σ. Γομάτι) αλλά και να επεκταθεί, κατά τη Β Φάση του έργου του Χαβρία, το δίκτυο μέχρι την περιοχή της Καλλικράτειας.

Το φράγμα στα Πετρένια, είναι έργο ώριμο μελετητικά, ύψους προϋπολογισμού περίπου 50 εκατ. ευρώ , επιπλέον του κόστους των απαλλοτριώσεων.

 

 

 

Δείτε τις ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο GRTimes.gr

Ακολουθήστε το GRTimes στο Google News και ενημερωθείτε πριν από όλους

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

go-to-top